Vastaus: Starhawk [Hype]
Piti pistää oikein peräkanapostaukset kun tulee niin asiaa.
Eli näemmä kymmenen maissa on joka päivä ajettu servuja alas. Usein peli lähtee taas pyörimään noin 20 min tauon jälkeen päivitysten latauksen kera. Päivitykset ladataan ilman mitään ilmoitusta siitä, joten pitkät latausajat pätkimisten jälkeen voivat olla latausta.
Fiilikset on kyllä ihan hyvät tästä pelistä, joskaan se ei vielä ole iskenyt kovin lujaa. Varovasti mielessä on käynyt ajatus siitä, että tämähän on kuin reaaliaika strategiaa olan yli katsottuna. Voi olla, että tälläistä on mahdotonta tasapainottaa, mutta jos siinä onnistutaan niin... vau! Yksi asia ärsyttää tosin jo nyt ja pitää varmaan käydä sanomassa siitä ihan betan sivuilla. Mutta nurmiporan rooli on tässä näemmä pelkkä tukikohtakykkijä. Vaikka sitä pääsisi vihollisen tukikohtaan pienellä porukalla, niin aika vähän siellä pystyy mitään tekemään. Kokoajan on sellainen fiilis, että ei kannata edes lähteä omasta tukikohdasta, ellei sitten tee sitä jonkun ajoneuvon tukemana.
Vihollisen tukikohdassa nurmiporaa odottaa varma kuolema, ja lähes yhtävarmaa on se, ettei ennen kuolemaa ehdi saamaan yhtään mitään aikaan. Tähän kun lisää vielä randomit seikkailemassa omia teitään, niin kyllä alkaa se yksin vihollisen porteilla kolkuttelu maistumaan puulta. Samaa näyttää ajattelevan myös vihut. Muutama megahyökkäys on tullut nähtyä, mutta epäilen niiden olevan säkää, jossa kaikki nyt vain sattuivat ryntäämään samaan aikaan samaan paikkaan. Jos hyökkäykset pitää tehdä rakentelemalla aina rakennuksia vihun viereen, niin se on kyllä kova takaisku tavalliselle taistelulle. Jos tuo base camping saadaan vähän köykäisemmäksi, niin hyvältä näyttää.
Sitten pelitipsejä ensisamoilijoille, joita vissiin on tullut melkoisen paljon.
Energia
Peli perustuu näemmä jonkin sortin energian keräämiseen. Energiaa saa tukikohdan omituisesta kökkäreestä, josta sitä sinkoilee kohti pelaajaa tasaisesti. Energiaa saa myös rikkomalla vastustajan vempeleitä ja nirhaamalla vastustajia. Kentistä löytyy myös tynnyreitä, jotka tuhoamalla saa niiden sisältämän energian. Energiaa käytetään rakentamiseen ja erilaisten vempeleiden tilaamiseen rakennuksista. Myös respaus-post:it tuottaa energiaa.
Rakennukset
Rakennuksia voi rakentaa sitä mukaa kuin on energiaa kerättynä niiden rakentamiseen. Vasemmassa yläkulmassa näkyy energiapalkkien määrä ja rakennusvalikossa näet miten paljon rakennukset vaativat energiaa. Erityyppisillä rakennuksilla on suuri merkitys. Esimerkiksi lipun voi eristää saumattomalla aidalla. Huomioi, että kun viet seuraavan aidan tarpeeksi lähelle edellistä, se yhdistyy automaattisesti. Useimmissa rakennuksissa on paneeli, josta voi tilata vempeleitä tai vaikka muuttaa aidan oveksi. Erityisen tehokas yhdistelmä lipunryöstössä on aidata lippu, laittaa turretit aitoihin ja rakentaa aidan sisälle asebunkkeri ja sädetorni. Ilman hyvää tukikohtaa peli on menetetty. Myös hyökkäys on helpompaa, jos asebunkkerin loputtomia sinkoammuksia ladotaan puollustajan aitaan jatkuvalla syötöllä. Ja sillä sädetykillä ammutaan sitten nappi pohjassa, eikä mitään sutkautuksia, mitä tuolla peleissä näkee.
Vempeleet, härvelit, räpättimet
Älä pelästy, vaikka taivas suhisee ja kulman takana ryskyy. Ryhmän kohdennettu kiväärituli tehoaa kaikkeen mitä vastaan tulee. Älä siis lähde juosten hakemaan sinkoa kaukaa, vaan avaa tuli ja nakkele kranuja. Hyvässä lykyssä voit onnistua tiputtamaan isojakin kökkäreitä pelkällä kiväärillä. Muut, kuten raketit ja sädetornit ovat tietenkin extraa. Äläkä luule, että tilaamalla hawkin, voit vain lentää vihollisen tukikohtaan ja pistää kaiken päreiksi. Fiilis hawkin kyydissä on kieltämättä juuri sitä, mutta tulivoimastaan huolimatta ne menevät hetkessä päreiksi. Autot sen sijaan tuntuvat kestävän vähän enemmän. Ja kun nappaat kaverin kyytiin, niin pääset lähes takuuvarmasti lipulle lipunryöstössä. Ongelma vain usein on se takaisinpääsy.
Hyökkäys vai puolllustus
Tämä on kyllä vaikeaa. Hyvä puollustus saattaa pamahtaa alas koska tahansa, mikäli vihollinen keksii rakennuksilleen hyvän sijainnin. Tukikohdan kunnosta on kannettava jatkuvasti huolta. Hyökkäys pitäisi pystyä pitämään kokoajan käynnissä, mutta millään perus miinanpolkijalla ei kannata edes harkita vihollisen tukikohtaan lähtemistä, tai edes kevyttä samoilua. Pienen ryhmän kanssa asia on sitten ihan eri juttu. Korkeissa kentissä rakettirepulla varustettu sniputtaja voi tosin kääriä melkoisen potin. Sanomattakin selvää, että turha hyökätä, jos tukikohta ei ole kunnossa. Niillä, joiden tukikohta on kunnossa, on hyökkäyksen tukena kaikki mahdollinen, mitä rakennuksista voi irti repiä.
Kärsivällisyys
Varaudu siihen, että peli pätkii välillä ankarasti ja heivaa pihalle. Peli on todellakin vasta testausvaiheessa, ja servuja päivitellään siitä mitenkään etukäteen ilmoittamatta. Muutamia bugejakin on siellä täällä, mutta se kuuluu beta vaiheeseen.
Samoilu
Älä kävele tykinruoka. Nappaa vähintään rakettireppu. Opettele karttoja ja huomaa, että tukikohtaakin voi puollustaa mitä ihmeellisimmistä paikoista. Osassa kenttiä on pituuden ja leveyden lisäksi myös suuria korkeuseroja.
Lisätukikohdat
Pirullinen idea on spawni post:i vihollisen tukikohdan viereiselle tasanteelle. Siihen vielä aitoja, turretteja ja muuta sälää. Erityisen tehokas on asebunkkeri, josta näkee suoraan vihollisen tukikohtaan. Asebunkerista löytyy supertehokas haulikko ja loputtomasti raketteja. Lisäksi vihollinen ei pääse sinne ovesta, eikä pysty ampumaan sinne, kuin katossa olevan reiän läpi. Bunkkeri kestää tulitusta pitkään. Mutta vihollisen tukikohdan aidat eivät kestä bunkkerista ammuttuja raketteja kovinkaan pitkään.
Nurmiporan tussarit
Kaiken A ja O on haulikko ja sellaisen saat asebunkerista. Tehoaa pidemmälle kuin tarve vaatii. Singon löydät myös asebunkerista ja ei varmaan tartte sanoa mihin sitä kannattaa käyttää. Kivääri on joka paikan pelastaja. Kyllä sillä pidemmäskin ampuu, mutta mitä ikinä sillä ampuukin, niin sitä saa suolata pitkään ja hartaasti. Lipas tyhjänä ei ole kiva saada puukosta, mutta näin siinä yleensä pakkaa käymään. Sniputtajan kannattaa nappailla one shot kill -hedareita ja muistaa, että koko hemmetin luomakunta näkee selkeästi sen lasertähtäimen säteen. Snipun löydät sniputornista.
Siinä oli vähän kevyttä tipsiä ensitesteihin. Aika paljon näyttäisi olevan ominaisuuksia pois päältä, joten tämä oli vain pintaraapaisu.
PS.Pelaan tätä sittenkin JanisMASHER-tunnuksella. Täytyy vielä pohtia, että miten löydettäis samaan peliin. Servun teko on yks, mutta vähän hankalaa, kun tuntuu iltasin pätkivän niin paljon. Täytyy kattoo lauantaina, jos pistä kokeeksi KonsoliFIN-servun pystyyn. Jos se täyttyy ihan heti täyteen, niin sitten vois harkita sitä Haukea, mutta mahtaakohan olla tarpeeksi suomipoppoota sinne?