Pitääkin taas tovin jälkeen vähän hehkuttaa Steamdeckiä! Ihan ekana huomiona voisi sanoa sen että enää ei kädet väsy konsolin pitelystä
Tämän tajusin yht'äkkiä eilen pelatessani.
Nyt on varmaan 200 tuntia tullut pelattua Steamdeckillä ja muut laitteet ovat jääneet kyllä aika pahasti varjoon. Veikkaan kyllä että syynä on ihan se että olen muilla alustoilla pelannut jo minua kiinnostaneet pelit ja nyt vain odottelen uusia. Läpi pelattuna on nyt Digimon World 2, Brütal Legend ja Borderlands 1. Tales of Symphoniaa olen pelaillut ~17 tuntia, mutta kuten melkein kaikkien Tales of pelien kanssa, jostain syystä ne ei vaan itselle iske niin kovaa. WoWiakin pelasin tovin, mutta tulin siihen lopputulokseen (taas kerran) että se ei vain ole minua varten. Nyt viimeisin innostuksen kohde on Guild Wars 2, mutta siitä voisin tuossa alempana kirjoittaa vielä enemmän.
Yllättävän paljon olen innostunut asentelemaan erilaisia ohjelmia tähän ja siinä samalla alunperin ajatus WoWin pelaamisestakin tuli. Asensin viime kuussa Emudeckin ja laitoin monia pitkään kiinnostaneita pelejä toimintakuntoon. Xenogears ja Xenosagat tulee lähtemään jollain aikavälillä pelaukseen. Emudeck muuten nykyään tulee ihan selkeän installerin kanssa eli siinä ei tarvitse mitään konsolikomentoja kirjoitella kuten aiemmin on saattanut. Erittäin helppo asentaa. Xboxin remote playn laitoin myös toimimaan ja yllättävän hyvin sekin pyörii. Viive on niin huomaamaton että Forza Horizon 5 on aivan hyvin pelattavissa vaikka ajaisikin 600km/h.
Tilasin myös Steamin virallisen telakan! Se on nyt pari viikkoa ollut käytössä ja hyvin pelittää. Ainoa ärsyttävä asia oli kun pelien resoluution kanssa oli vähän ihmettelyä. Siinä pitikin jokaisen pelin kohdalla käydä vaihtamassa resoluutio "native" tilaan, jotta pelin käynnistyessä sen hetkisen näyttölaitteen resoluutio otetaan huomioon. Muuten tuli vain Steamdeckin oman näytön resoluutiot vaihtoehdoiksi. Olen nyt Dualsense ohjaimia käyttänyt tämän kanssa koska siinäkin saa käytettyä trackpadia valikkoina, mutta takanappuloiden puute vähän harmittaa. Dualsense Edge on myös aivan liian kallis tähän käyttöön niin näillä pitää pärjätä.
Mutta Guild Wars 2. Tätä peliä pelasin julkaisusta muutaman vuoden niin paljon että vielä tänäkin päivänä keskiverto peliaika per päivä on yli tunti... hups. WoWin pettymyksen jälkeen päätin asentaa Guild Warsin ja aloittaa uuden hahmon. Peli pyörii aivan uskomattoman hyvin Steamdeckillä, mikä on huvittavaa sillä 2012 aikainen pöytäkoneeni pyöritti peliä huonommin. Uudella hahmolla on pelitunteja kertynyt jo n. 45 ja peruspelin personal story on kohta läpi pelattu. Olen pelannut nyt vielä niin että käyn kaikki kartat 100% läpi, joilla joudun tarinan takia käymään ja ällä tavalla onkin jo 53% koko peruspelin kartasta käytykin läpi.
Melkeinpä kaikki asetukset ovat medium-high välillä ja aika hyvin pysyy 60fps. Tämä kyllä putoaa nopeasti jos on paljon pelaajia näkyvissä kuten esim. kaupungeissa tai isommissa eventeissä, mutta eipä se ainakaan itseä haittaa. Vähän on jo käynyt mielessä että pitäisikö nyt rakentaa uusi pelikone ihan tätä varten, mutta katsotaan nyt. Itselle sopivien näppäinsijoittelun kanssa meni tovi, mutta nyt alkaa olemaan ihan hyvässä jamassa sekin.