Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Steel Batalion suomeen 28.3.2003

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Chaos Cell
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tottahan erilaiset kuvakulmat ja vähemmän täytetty näkökenttä olisivat poikaa, mutta aika kummallinen tärkeysjärjestys saa olla, jos niiden perusteella peli on susi tai "täysin turha".
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jokke
Mielestäni vielä kun on sentään pelillisesti/taktisesti aikas tärkeistäkin seikoista kyse ja jos ne eri aseisiin liittyvät kamera-mooditkin puuttuu(+ tähtäin-zoomit yms.)? niin tämä peli olisi jo täys susi. Monessa PC hardcore sotasimuissa nämä erinäiset simuloidut näkö-moodit löytyy vähintääkin lievästi ottaen(tankki-, laiva-, sukelluvene-, suihkuhävittäjä-/pommikone-/taistelu helikopteri-simut jne...).

Ja replay ominaisuus on minusta tämän tason simulaatio peleissä pakko-ominaisuus, ei ymmärretysti pelillisesti, mutta muutoin kyllä.

Jos SB-pelistä aukeaa useampi näkö-moodi vasta kun sen pelaa esim. läpi, niin aika oudolta tosiaan tuokin kuulostaisi...Mutta osaako joku täysin varmaksi jo sanoa, että onko näitä em. tai vastaavia moodeja useampia SB:ssa ylipäätänsä vai ei?
Hirveetä paskanjauhantaa periaatteessa täysin turhista asiosta.

No kuitenkin...

Kyllä pelistä löytyy zoomi.

Kyllä pelistä löytyy replay (tosin optio vasta avautuu sen jälkeen, kun on pelannut pelin läpi Normalilla)

Kyllä pelistä saa ne mittarit ruudusta pois (tosin optio vasta avautuu sen jälkeen, kun on pelannut peliä 55 tuntia).
 
Ulkokuvakulmalla ei ole väliä, vaikka mukavahan sekin olisi. Ainakaan pelin fiilis ei siitä mihinkään kärsisi. Replaykin on vain kivaa lisää, vaikka miksei sekin voisi olla heti tarjolla. Turhan roinan poistaminen ja näkökentän maksimointi sen sijaan pitäisi olla heti tarjolla (55 tuntia pelaamista, voi helvetti!). Normaali ohjaamonäkymähän varmasti heikentää jonkin verran pelattavuutta. Hyvä, että se on edes myöhemmin tarjolla, mutta on selvä virhe pantata sitä bonuksena.

Miten on muuten laajakuvan kanssa?
 
Ymmärsi täällä sentään ehkä joku, mitä ajoin kommenteillani takaa, ehkä oli myös hieman yleistävä/kärjistettyä kritiikkiä, että SB olisi sitten jokseenkin huono jos siinä ei olekkaan "täysin" sellaisia simulaatio-peleille ominaisia piirteitä? Mutta se on minun mielipiteeni ja totta vieköön nimenomaan tämän pelin kohdalla helvetinmoisella kriittisyydellä tätä arvioin, sillä en taatusti ole valmis maksamaan tälläisestä simusta tuollaista hintaa, jos SB ei olekkaan kaikilta osin rautaa tai siis, että se ei vastaa tietyiltä osin odotuksiani.

Mielestäni kunnon simulaatio-pelien kiinnostavuus piilee myös siinä, että ne ovat monasti varsin monipuolisia ja kustomoitavissa suuntaan jos toiseen sekä taktisesti,teknisesti ja visuaalisesti hyvin laajoja, eli pällisteltävää ja pelattavaa yleensä riittää pitkäksi aikaa. Ja jos jonkun mielestä replay on turha juttu peleissä, niin ei voi kuin ihmetellä...kuka ei haluasi jälkikäteen katsoa onnistunutta pelisuoritustansa ulkoisesta perspektiivistä ja jos vielä simupeli on visuaalisesti namia, niin kyllä ainakin minusta noita on mielyttävä katsella jälkikäteen, moni ykstyiskohta/tilanne kun jää pelatessa huomaamatta. Ja jos vielä itse pelinäkymäkin jää liian rajalliseksi, niin on se ainakin minusta jo iso pala pois simupelin tunnelmasta...mutta jos simusta löytyy muutama cockpit-zoom moodi, niin se nyt varmaan hieman jo parantaa/helpottaa asiaa ja ehkä myös sitä pelattavuuttakin?

Ja yrittäkää nyt edes vähän ajatella ja kuvitella, että jos tollasia tulevaisuuden hi-tek mörssäreitä joskus vielä olisi, niin kai niiden kömpelyytensäkin takia olisi niillä oltava silmät takaraivossakin ja vihollinen olisi haivaittava/pyrittävä tuhoamaan yleisesti ottaen jo varsin kaukaa erilaisilla tutka/kamera/ohjus-järjestemien avulla, siis suunnilleen vastaavalla tavalla kuin esim. nykyajan panssarivaunut toimivat oikeissa hyökkäystilanteissa ja vaikka jotkut nyky tankitkin on oikeasti vahvasti panssaroituja ja jopa torjunta räjähteillä vuorattuja, niin ei ne kovin montaa iskua silti kestä, hyvä jos yhtäkään tehokkaan PST-aseen edessä. Eli tällä tarkoitin sitten taas sitä, että jos tämän suuntaisia juttuja ei tästä simulaatio-pelistä löydy, niin vaikuttaisi tietyiltä osin minusta jo aika arcade-väännöltä kuitenkin...

Mutta kyllä tämä kokonaisuudessaan varmasti tietyiltä osin on huomattavasti taktisempi, näyttävämpi ja vaativampi on kuin PC:n mechi-pelit ja MechAssault:sta puhumattakaan joka on jo täysin puhdasta arcadea, eikä enää mikään simulaatio. Mutta se onkin sitten toinen juttu, että onko tämä TODELLAKIN tuon hintansa väärtti? Ainakaan minusta ei siltä enää vaikuta!

Pahin puute minusta tässä on kuitenkin se, että tämä ei tue myöskään Liveä, joka olisi varmasti nostannut tämän pelin elinikää ja kiinnostavuutta kummasti, tuskin sellaista Live-laajennusta tähän edes koskaan tuleekaan, kun kuulema muutenkin peliä/ohjaimia ei aioita enää valmistaa? Tämäkin olisi varmasti ollut hintansa veroinen jos oltaisiin asiat ajateltu ja tehty kunnolla, mutta japseilta nyt sopii aina odottaakkin länsimaisen pelikulttuurin suuntaan outoja ratkaisuja. ;)

Ja löytyykö tästä SB:sta sitten esim. useampia tehtävä-moodeja tai edes yksi "Quick Mission"- osio jota voisi kustomoida vapaavalinnaisesti(monipuolisesti kustomoitavissa olevat tehtävät/taistelu-robo mallit/aseistus, valinnaiset AI- viholliset/kalustotyypit ja määrät/vaikeustasot jne...)?

Eli kyllä tossa on jo muutamia seikkoja/puutteita tullut esiin, että ainakaan minä ja lompakkoni ei voi niitä hyväksyä hinta/laatusuhteen merkeissä.

Ja rautalangasta vääntäen sellainen seikka vielä tähän lopuksi, että tehostetaan/laajennetaan noiden nykyajan hävittäjä/taistelu-lentäjienkin näkymää ymäristöstä aika monellakin eri tavalla, eikä tämä suinkaan kuulu pelkästään enää ilmavoimien puolelle, itseasiassa jo kiikari oli aikoja sitten myös sotilaallinen apuväline jolla on laajennettu sitä strategista näkymää ympäristöön. ;)

Edit: SB-pelin juoni olisi voinut olla myös hieman uskottavampi jos se olisi liittynyt esim. yhdinsodan jäkeisiin tapahtumiin/ympäristöihin, sillä muussa tapauksessa hävittäjille/pomittajille tuollaiset mörssärit olisi kuvitellusti naurettavan helppoja maaleja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No niin, nyt on sitten tämä painava Steel Battalion -loota roudattu liikkeestä kotia :D Mutta, 2 viikkoa on vielä synttäreihin, joten siihen saakka joutuu kärsimään :p
 
Tekisi mieli ostaa tuo, mutta kun ohjaimen ts. ohjaamon kanssa on ongelma. Pitäisi pitää se nimittäin lattialla. Onnistuuko pelaaminen lattialta, kertokaa pelin omistavat?
 
Lattialla pelaaminen ei onnistu polkimien takia. Parasta olla joku pöytä tuolin edessa koska tuon metrisen ohjaimen sylissä pitäminenkään ei ole mitään mukavaa.

On tuo SB kyllä Mech-pelien ehdoton ykkönen...
 
Tottakai on polkimet. Tarvitaanhan sitä nyt Mechissä kaasu- ja jarrupoljin sekä eräänlainen dodge-poljin. Tota pelatessa menee jonkun verran aikaa pelkästään Mechin ohjaamiseen. Vaihde päälle, kaasua ja sit kakkosta sisään... :D
 
Nyt on sitten Steel Battalionia tullut tyypitettyä :D Kaikenkaikkiaan hauska kokemus, eikä pelaaminen ollutkaan niin vaikeaa... Eka tehtävä meni tosin tuurilla läpi, kun omat liittolaiset ehtivät tuhoamaan viholliset ennen kuin ehdin tehdä juuri mitään :D Ohjain on pimeässä todellinen valoshow. Yksi ledi ei aluksi suostunut toimimaan (vitosvaihteen merkkivalo), mutta jonkin aikaa pelailtuani sekin syttyi. Polkimet antavat kunnolla vastusta ja ovat sopivan raskaat. Nyt kun vaan löytäisi jostain aikaa syventyä peliin paremmin :p
 
Ylös Bottom