Vastaus: Street Fighter IV [X360]
1 merkittävä asia mitä en sanonut ja veikkaan ettet tiedä vielä edellisistä peleistä päätellen. Erikoisempia knockdowneja lukuunottamatta (Sweep, ultrat, heitot...) kun hahmo lentää kanveesiin, painamalla osumahetkellä tattia alaspäin hahmoo suorittaa tech-wakeupin. Nousee huomattavasti nopeammin takaisin tolpilleen. Tämä ja muita hyödyllisiä jippoja lukee manuaalissa ja tämäkin on niin tavallinen asia että se on kakkien pelaajien selkärangassa, eikä sitä tule edes ajatelleeksi.
Tuo edellinen viestini oli hieman sekava, joten korjailen nyt minkä pystyn samalla antaen valaistusta Bisonilla pelaamisesta.
Tuo virke missä viittasin teleporttiin oli huono, piti tarkoittaa että tuo ultravienti päätty hyvin helposti teleporttiin. Ainoa hyvä puoli on se ettei vastustaja tuosta ehdi rangaista, mutta ohi mennyt ultrayritys ottaa aina päähän.
Käyn tässä nopeasti Bisonia myös läpi niin voisi antaa kuvaa mitä tehdä hänellä.
Eli Bison on kova luu. Pärjää hyvin suurinta osaa hahmoista vastaan, suurimmat ongelmat mielestäni on Guilea, E.Hondaa ja Chun Litä (Osaava Zangief on myös pelottava, S.HK/MK paras ase) vastaan.
Hahmona Bison on myös hyvin vaihteleva. Vaikka onkin charge-hahmo, kovalla paineella päälle käyvä Bison voi antaa kenelle tahansa kovaa päänvaivaa. Jopa Guilelle.
Pääasiallisia aseita hyökkäävässä pelissä J.MK-crsossup, normaalien iskujen käyttö, LK Knee Press (palautuu jumalaisen nopeasti) ja (EX)Psyco Crusher. Myös saksipotkupaineesta voi väliin heittää Head Stompin ja pakottaa vastapuoli olemaan hereillä.
Puolustavaa peliä taas tukevat vahvat normaalit, etenkin S.HK ja C.HP. EX Psyco Crusher On aina suuri pelote ja paljon hyppivät shototpelaajat ym. saa Head Stompilla ja Devils Reversellä pidettyä aisoissa. EX Head Stomp ja seisten HK ovatkin tehokkaimmat Anti Air-liikkeet.
....................................................................................................................
Hieman erikoisliikkeiden läpikäyntiä:
Knee Press KP
Hyvä liike antamaan vastapelaajalle kovaa painetta. LK-versio on lähtökohtaisesti turvallinen Bisonille vaikka vastapuoli torjuisi ja siksi käytetään paljon, etenkin tavallisessa SF4:ssä koska Psyco Crusher oli siinä selvästi heikompi kuin nykyään.
LK-versio todella helposti kombotettavissa, siitä erityismaininta.
MK versiolle en ole vielä keksinyt paljoa käyttöä, tosin se linkittyy kyllä kevyisiin normaaleihin joten ei aivan turha ole, mutta mielummin käytän kevyttä versiota.
HK versio on hyvä rankaisia, esimerkiksi jos Ryu tekee Shoryukenin ja torjut sen on helppoa rankaista C.MK->HK Knee Press. Osuneen Knee Pressin perään HP tai EX Psyco Crusher on myös hyvä vaihtoehto (muualla kuin nurkkauksessa), koska vastapelaajan noustessa ylös PC on ylittänyt juuri vastustajan hahmon puolivälin ja lyö "selkään" -> vaikeampi puolustaa. Tätä voi seurata viel nopeasti dashaamalla tämän luokse tehdä normaali heitto.
EX on myös rankaisuversio, tosin yleensä käytetään erikoisemmissa tilanteissa, kuten rankaisemaan kaksiosaisia sweeppäjä (Guile, T.Hawk) tai menemällä projektiilien läpi. Myös hyvä kantama soveltuu joskus rankaisemaan varomattomia hyppyjä hahmojen väliselle "tyhjälle" alueelle. Pääasiallisesti suosittelen käyttämään enemmän HK versiota säästämään EX-mittaria PC:en ja Head Stomppiin.
Psyco Crusher PC
Liike parani huomattavasti Superiin ja on myös hyvä rankaisuliike.
Suurimmat erot kovuuksien välillä on kuljettu etäisyys ja tietenkin vahinko. Pääosin itse käytän HP ja EX-versioita rankaisemiseen ja S.HP linkkiin.
PC:llä on tekee kaksi osumaa. Tämä korostuu erityisesti kun menee EX PC:llä projektiilien (Hadoken, Sonic Boom...) läpi. Yksi isku negatoi yhden projektiilin, joten Hadokenin läpimenon jälkeen lyo kerran. EX Hadokenin jälkeen ei lyö kertaakaan jne.
EX PC palautuu myös muita versioita paljon nopeammin joten jos vastustaja torjuu voi vastata siihen lyömällä painetta C.LK... LK KP/ käyttämällä tavallista heittoa.
Aina kun mahdollista säilytä ainakin 1 palkki EX-mittaria jos mahdollista siltä varalta että ajaudut nurkkaan. Niin kauan kuin Bisonilla on 1 EX-palkki ei hän ole oikeassa vaarassa jäädä nurkkaan jumiin. EX PC on yksi pelin tehokkaimmista tavoista paeta nurkkauksesta, kannattaa kuitenkin varoa vastustajan yrityksiä häiritä latausta etenkin jos sinut selätetään. Muut hyvät vaihtoehdot ovat EX Devils Reverse (Head Stomp ei toimi), Teleport jos vastustaja yrittää crossuppia (yrittää hypätä toiselle puolelle ja samalla potkaista "selkään") ja samassa Dash.
Teleportti on kuitenkin sellainen isku että sen käyttö kannattaa minimoida ja käyttää painetilanteissa vain jos sinulla on tilaa selän takana minne paeta, muuten helppo liike rangaista.
Head Stomp HS
Pelottavin Anti Air-liike Bisonilta. Mikään ei ole niin tyydyttävä hetki Bisonilla kuin pitää vastapuoli saksipotkujen pakottamana puolustamassa ja arvata/reagoida pakoyritys hyppyyn EX Head Stompilla. Todella tyly ja hyvällä prioriteetillä siunattu isku.
Liika käyttöä kannattaa kuitenkin välttää, koska Back Dashilla pääsee karkuun ja palautuminen ohi menneestä HS:stä antaa vastustajalle helpon paikan rangaista. Kannattaa sekottaa väliin Devils Reversejä.
Oikein ajoitettu EX Head Stomp on myös hyvä lopettaja syömään viimeiset energiat vastustajan wakeupilta. Todella vaikea väistää ja vähintään tradeaa (molemmat osuvat ja ottavat vahinkoa) Shorykeneiden kanssa, usein voittaa puhtaasti.
Hahmot joilla on Air Throw ovat kuitenkin pelottavia sillä voitvat heittää Bisonin ulos Head Stompista.
Devils Reverse DR
Hyvä liike kasvattamaan EX-mittaria, kunhan vain osaa varoa tippumasta tulipalloihin. Head Stomppien ja Devils Reversejen sekoitus sotkee myös hyvin vastapelaajan peliä eikä tämä voi olla 100% varma kumman käytit. Voittaa ilmaheittoyritykset puhtaasti.
Kuten sanottu, yksi parhaista keinoista paeta vasutstajan paineen alta ja nurkkauksesta, pätee EX-versioon.
DR ilman aktivointia ilmassa laskeutuu vastustajan eteen, jos huijaa vastapelaajan näin luulemaan tätä Head Stompiksi saa nopean palautumisen ansiosta lähes ilmaisen heiton (laskeudut vasustajan eteen ja heität).
EX DR on tähän omiaan koska vastapelaaja pitää lähes varmana että käytit Head Stomppia, etenkin pidemmän matkan päästä.
Bison Warp teleport
Teleport on yksi niistä liikkeistä mitä haluat käyttää säästäen, vaikka liike näennäisesti auttaa sinut helposti pois tilaneesa vie palautuminen sen verran aikaa että ettei ole varaa ilmestyä kaverin viereen. Teleporttaa siis silloin kun sinulla on tilaa selän takana ja säästele sen käyttöä 0-3 kertaa matsissa on aika lähellä järkevää käyttömäärää.
Liike jonka et halua olevan helposti ennustettava.
Katsomalla hyvien Bison-pelaajien matseja tämän käyttö selviää helposti (Andre ja Ming varmaan parhaat tämän hetken Bisonit).
Knee Press Nightmare Super.
Ei tästä paljoa, parasta tässä, kuten kaikissa supereissa on niiden likitettyvyys normaaleihin ja spessuihin.
Helppo tapa suorittaa on canceloida onnsituneen kombon saksiputkun lopetus superiin. Teit näin viimepelissä, paitisi että puolustin sakset
Ei niin hyvä että kannattaisi erikseen säästää tätä varten, EX-liikkeet ovat IMO tärkeämpi osa peliä.
Knee Press Booster U1
Kuten sanottu, voi linkittää kahdella tavalla, FA ja j.Mpx2 xx U1.
Itse käytän tätä koska tämä on paljon helpompi ajoittaa tuojon ilmasta lyötyyn Mp-Mp ketjuun kuin U2.
Voi myös rankaista huonosti ajoitettuja sisääntuloja (hyppyhyökkäyksiä). Varoituksen sana kuitenkin, sillä moni pelaaja testaa vastapuolta ja katsoo sortuuko tämä virheisiin tekemällä näennäisiä helposti rangaistavia hyppyjä vastaan tekemäällä ultran. Eli ajoittaa hypyn laskeutumaan että voi puolustaa telemäsi ultran.
Ja tekeehän tämä todella paljon vahinkoakin verrattuna U2:een.
Psyco Punisher U2
U2 on se muodikkaampi valinta nykypäivänä. Itse en saa tätä yhtä helposti linkitettyä kuin U1:stä (onnistun U2:ssa ehkä 60%) joten jättänyt itse pois.
Oikein ajoitettuna vaikea torjua wakeupissa. Tulipallospammissa tällä voi myös rangaista reaktiolla huonosti ajoitettua tulipalloa, en suosittele Guilea vastaan koska palautuu Sonic Boomista törkeän nopeasti.
Sanoinkin jo että U1 tekee reilusti enemmän vahinkoa, mutta U2 on näistä silti monipuolisempi. Kunhan vain jättää täysin randomit heitot väliin koska helppo rangaista esim. hyppy+lyönti/potku->Bison lentää ulos ultrasta.
Ja se tärkein tietenkin, eli ei ole ladattava. Teleportin ohella siis toinen ei ladattavista liikkeistä, yksi syy siihen miksi niin suosittu.
..................................................................................................................
Ei mitään loppusanoja, mutta muutama asia vielä. Bison on nopea jalan, kävelee ja dashaa nopeasti. Helpottaa vastustajan liikkeen rajausta+hyvät normaalit ja vastustaja ei teidä mitä tehdä. (epätoivoinen suojaava pakitus+tulipalloja )
Pari kokeilemisen arvoista linkkiä:
The BOSS is back! M.Bison Match Up Strategy/Discussion.
Bison Video Thread - Purple Fist of Death v2.1
Dictator combo thread: He rules with an iron fist.....of energy
Toivottavasti auttoi, ja älä suotta harjoittele teleporttia. Mielummin J.MK C.LP S.LP C.MK xx HK Knee Press
1 merkittävä asia mitä en sanonut ja veikkaan ettet tiedä vielä edellisistä peleistä päätellen. Erikoisempia knockdowneja lukuunottamatta (Sweep, ultrat, heitot...) kun hahmo lentää kanveesiin, painamalla osumahetkellä tattia alaspäin hahmoo suorittaa tech-wakeupin. Nousee huomattavasti nopeammin takaisin tolpilleen. Tämä ja muita hyödyllisiä jippoja lukee manuaalissa ja tämäkin on niin tavallinen asia että se on kakkien pelaajien selkärangassa, eikä sitä tule edes ajatelleeksi.
Tuo edellinen viestini oli hieman sekava, joten korjailen nyt minkä pystyn samalla antaen valaistusta Bisonilla pelaamisesta.
Tuo virke missä viittasin teleporttiin oli huono, piti tarkoittaa että tuo ultravienti päätty hyvin helposti teleporttiin. Ainoa hyvä puoli on se ettei vastustaja tuosta ehdi rangaista, mutta ohi mennyt ultrayritys ottaa aina päähän.
Käyn tässä nopeasti Bisonia myös läpi niin voisi antaa kuvaa mitä tehdä hänellä.
Eli Bison on kova luu. Pärjää hyvin suurinta osaa hahmoista vastaan, suurimmat ongelmat mielestäni on Guilea, E.Hondaa ja Chun Litä (Osaava Zangief on myös pelottava, S.HK/MK paras ase) vastaan.
Hahmona Bison on myös hyvin vaihteleva. Vaikka onkin charge-hahmo, kovalla paineella päälle käyvä Bison voi antaa kenelle tahansa kovaa päänvaivaa. Jopa Guilelle.
Pääasiallisia aseita hyökkäävässä pelissä J.MK-crsossup, normaalien iskujen käyttö, LK Knee Press (palautuu jumalaisen nopeasti) ja (EX)Psyco Crusher. Myös saksipotkupaineesta voi väliin heittää Head Stompin ja pakottaa vastapuoli olemaan hereillä.
Puolustavaa peliä taas tukevat vahvat normaalit, etenkin S.HK ja C.HP. EX Psyco Crusher On aina suuri pelote ja paljon hyppivät shototpelaajat ym. saa Head Stompilla ja Devils Reversellä pidettyä aisoissa. EX Head Stomp ja seisten HK ovatkin tehokkaimmat Anti Air-liikkeet.
....................................................................................................................
Hieman erikoisliikkeiden läpikäyntiä:
Knee Press KP
Hyvä liike antamaan vastapelaajalle kovaa painetta. LK-versio on lähtökohtaisesti turvallinen Bisonille vaikka vastapuoli torjuisi ja siksi käytetään paljon, etenkin tavallisessa SF4:ssä koska Psyco Crusher oli siinä selvästi heikompi kuin nykyään.
LK-versio todella helposti kombotettavissa, siitä erityismaininta.
MK versiolle en ole vielä keksinyt paljoa käyttöä, tosin se linkittyy kyllä kevyisiin normaaleihin joten ei aivan turha ole, mutta mielummin käytän kevyttä versiota.
HK versio on hyvä rankaisia, esimerkiksi jos Ryu tekee Shoryukenin ja torjut sen on helppoa rankaista C.MK->HK Knee Press. Osuneen Knee Pressin perään HP tai EX Psyco Crusher on myös hyvä vaihtoehto (muualla kuin nurkkauksessa), koska vastapelaajan noustessa ylös PC on ylittänyt juuri vastustajan hahmon puolivälin ja lyö "selkään" -> vaikeampi puolustaa. Tätä voi seurata viel nopeasti dashaamalla tämän luokse tehdä normaali heitto.
EX on myös rankaisuversio, tosin yleensä käytetään erikoisemmissa tilanteissa, kuten rankaisemaan kaksiosaisia sweeppäjä (Guile, T.Hawk) tai menemällä projektiilien läpi. Myös hyvä kantama soveltuu joskus rankaisemaan varomattomia hyppyjä hahmojen väliselle "tyhjälle" alueelle. Pääasiallisesti suosittelen käyttämään enemmän HK versiota säästämään EX-mittaria PC:en ja Head Stomppiin.
Psyco Crusher PC
Liike parani huomattavasti Superiin ja on myös hyvä rankaisuliike.
Suurimmat erot kovuuksien välillä on kuljettu etäisyys ja tietenkin vahinko. Pääosin itse käytän HP ja EX-versioita rankaisemiseen ja S.HP linkkiin.
PC:llä on tekee kaksi osumaa. Tämä korostuu erityisesti kun menee EX PC:llä projektiilien (Hadoken, Sonic Boom...) läpi. Yksi isku negatoi yhden projektiilin, joten Hadokenin läpimenon jälkeen lyo kerran. EX Hadokenin jälkeen ei lyö kertaakaan jne.
EX PC palautuu myös muita versioita paljon nopeammin joten jos vastustaja torjuu voi vastata siihen lyömällä painetta C.LK... LK KP/ käyttämällä tavallista heittoa.
Aina kun mahdollista säilytä ainakin 1 palkki EX-mittaria jos mahdollista siltä varalta että ajaudut nurkkaan. Niin kauan kuin Bisonilla on 1 EX-palkki ei hän ole oikeassa vaarassa jäädä nurkkaan jumiin. EX PC on yksi pelin tehokkaimmista tavoista paeta nurkkauksesta, kannattaa kuitenkin varoa vastustajan yrityksiä häiritä latausta etenkin jos sinut selätetään. Muut hyvät vaihtoehdot ovat EX Devils Reverse (Head Stomp ei toimi), Teleport jos vastustaja yrittää crossuppia (yrittää hypätä toiselle puolelle ja samalla potkaista "selkään") ja samassa Dash.
Teleportti on kuitenkin sellainen isku että sen käyttö kannattaa minimoida ja käyttää painetilanteissa vain jos sinulla on tilaa selän takana minne paeta, muuten helppo liike rangaista.
Head Stomp HS
Pelottavin Anti Air-liike Bisonilta. Mikään ei ole niin tyydyttävä hetki Bisonilla kuin pitää vastapuoli saksipotkujen pakottamana puolustamassa ja arvata/reagoida pakoyritys hyppyyn EX Head Stompilla. Todella tyly ja hyvällä prioriteetillä siunattu isku.
Liika käyttöä kannattaa kuitenkin välttää, koska Back Dashilla pääsee karkuun ja palautuminen ohi menneestä HS:stä antaa vastustajalle helpon paikan rangaista. Kannattaa sekottaa väliin Devils Reversejä.
Oikein ajoitettu EX Head Stomp on myös hyvä lopettaja syömään viimeiset energiat vastustajan wakeupilta. Todella vaikea väistää ja vähintään tradeaa (molemmat osuvat ja ottavat vahinkoa) Shorykeneiden kanssa, usein voittaa puhtaasti.
Hahmot joilla on Air Throw ovat kuitenkin pelottavia sillä voitvat heittää Bisonin ulos Head Stompista.
Devils Reverse DR
Hyvä liike kasvattamaan EX-mittaria, kunhan vain osaa varoa tippumasta tulipalloihin. Head Stomppien ja Devils Reversejen sekoitus sotkee myös hyvin vastapelaajan peliä eikä tämä voi olla 100% varma kumman käytit. Voittaa ilmaheittoyritykset puhtaasti.
Kuten sanottu, yksi parhaista keinoista paeta vasutstajan paineen alta ja nurkkauksesta, pätee EX-versioon.
DR ilman aktivointia ilmassa laskeutuu vastustajan eteen, jos huijaa vastapelaajan näin luulemaan tätä Head Stompiksi saa nopean palautumisen ansiosta lähes ilmaisen heiton (laskeudut vasustajan eteen ja heität).
EX DR on tähän omiaan koska vastapelaaja pitää lähes varmana että käytit Head Stomppia, etenkin pidemmän matkan päästä.
Bison Warp teleport
Teleport on yksi niistä liikkeistä mitä haluat käyttää säästäen, vaikka liike näennäisesti auttaa sinut helposti pois tilaneesa vie palautuminen sen verran aikaa että ettei ole varaa ilmestyä kaverin viereen. Teleporttaa siis silloin kun sinulla on tilaa selän takana ja säästele sen käyttöä 0-3 kertaa matsissa on aika lähellä järkevää käyttömäärää.
Liike jonka et halua olevan helposti ennustettava.
Katsomalla hyvien Bison-pelaajien matseja tämän käyttö selviää helposti (Andre ja Ming varmaan parhaat tämän hetken Bisonit).
Knee Press Nightmare Super.
Ei tästä paljoa, parasta tässä, kuten kaikissa supereissa on niiden likitettyvyys normaaleihin ja spessuihin.
Helppo tapa suorittaa on canceloida onnsituneen kombon saksiputkun lopetus superiin. Teit näin viimepelissä, paitisi että puolustin sakset
Ei niin hyvä että kannattaisi erikseen säästää tätä varten, EX-liikkeet ovat IMO tärkeämpi osa peliä.
Knee Press Booster U1
Kuten sanottu, voi linkittää kahdella tavalla, FA ja j.Mpx2 xx U1.
Itse käytän tätä koska tämä on paljon helpompi ajoittaa tuojon ilmasta lyötyyn Mp-Mp ketjuun kuin U2.
Voi myös rankaista huonosti ajoitettuja sisääntuloja (hyppyhyökkäyksiä). Varoituksen sana kuitenkin, sillä moni pelaaja testaa vastapuolta ja katsoo sortuuko tämä virheisiin tekemällä näennäisiä helposti rangaistavia hyppyjä vastaan tekemäällä ultran. Eli ajoittaa hypyn laskeutumaan että voi puolustaa telemäsi ultran.
Ja tekeehän tämä todella paljon vahinkoakin verrattuna U2:een.
Psyco Punisher U2
U2 on se muodikkaampi valinta nykypäivänä. Itse en saa tätä yhtä helposti linkitettyä kuin U1:stä (onnistun U2:ssa ehkä 60%) joten jättänyt itse pois.
Oikein ajoitettuna vaikea torjua wakeupissa. Tulipallospammissa tällä voi myös rangaista reaktiolla huonosti ajoitettua tulipalloa, en suosittele Guilea vastaan koska palautuu Sonic Boomista törkeän nopeasti.
Sanoinkin jo että U1 tekee reilusti enemmän vahinkoa, mutta U2 on näistä silti monipuolisempi. Kunhan vain jättää täysin randomit heitot väliin koska helppo rangaista esim. hyppy+lyönti/potku->Bison lentää ulos ultrasta.
Ja se tärkein tietenkin, eli ei ole ladattava. Teleportin ohella siis toinen ei ladattavista liikkeistä, yksi syy siihen miksi niin suosittu.
..................................................................................................................
Ei mitään loppusanoja, mutta muutama asia vielä. Bison on nopea jalan, kävelee ja dashaa nopeasti. Helpottaa vastustajan liikkeen rajausta+hyvät normaalit ja vastustaja ei teidä mitä tehdä. (epätoivoinen suojaava pakitus+tulipalloja )
Pari kokeilemisen arvoista linkkiä:
The BOSS is back! M.Bison Match Up Strategy/Discussion.
Bison Video Thread - Purple Fist of Death v2.1
Dictator combo thread: He rules with an iron fist.....of energy
Toivottavasti auttoi, ja älä suotta harjoittele teleporttia. Mielummin J.MK C.LP S.LP C.MK xx HK Knee Press