Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Street Fighter IV [X360]

Vastaus: Street Fighter IV [X360]

1 merkittävä asia mitä en sanonut ja veikkaan ettet tiedä vielä edellisistä peleistä päätellen. Erikoisempia knockdowneja lukuunottamatta (Sweep, ultrat, heitot...) kun hahmo lentää kanveesiin, painamalla osumahetkellä tattia alaspäin hahmoo suorittaa tech-wakeupin. Nousee huomattavasti nopeammin takaisin tolpilleen. Tämä ja muita hyödyllisiä jippoja lukee manuaalissa ja tämäkin on niin tavallinen asia että se on kakkien pelaajien selkärangassa, eikä sitä tule edes ajatelleeksi.

Tuo edellinen viestini oli hieman sekava, joten korjailen nyt minkä pystyn samalla antaen valaistusta Bisonilla pelaamisesta.

Tuo virke missä viittasin teleporttiin oli huono, piti tarkoittaa että tuo ultravienti päätty hyvin helposti teleporttiin. Ainoa hyvä puoli on se ettei vastustaja tuosta ehdi rangaista, mutta ohi mennyt ultrayritys ottaa aina päähän. :rolleyes:

Käyn tässä nopeasti Bisonia myös läpi niin voisi antaa kuvaa mitä tehdä hänellä.
Eli Bison on kova luu. Pärjää hyvin suurinta osaa hahmoista vastaan, suurimmat ongelmat mielestäni on Guilea, E.Hondaa ja Chun Litä (Osaava Zangief on myös pelottava, S.HK/MK paras ase) vastaan.

Hahmona Bison on myös hyvin vaihteleva. Vaikka onkin charge-hahmo, kovalla paineella päälle käyvä Bison voi antaa kenelle tahansa kovaa päänvaivaa. Jopa Guilelle.
Pääasiallisia aseita hyökkäävässä pelissä J.MK-crsossup, normaalien iskujen käyttö, LK Knee Press (palautuu jumalaisen nopeasti) ja (EX)Psyco Crusher. Myös saksipotkupaineesta voi väliin heittää Head Stompin ja pakottaa vastapuoli olemaan hereillä.

Puolustavaa peliä taas tukevat vahvat normaalit, etenkin S.HK ja C.HP. EX Psyco Crusher On aina suuri pelote ja paljon hyppivät shototpelaajat ym. saa Head Stompilla ja Devils Reversellä pidettyä aisoissa. EX Head Stomp ja seisten HK ovatkin tehokkaimmat Anti Air-liikkeet.

....................................................................................................................


Hieman erikoisliikkeiden läpikäyntiä:

Knee Press
KP
Hyvä liike antamaan vastapelaajalle kovaa painetta. LK-versio on lähtökohtaisesti turvallinen Bisonille vaikka vastapuoli torjuisi ja siksi käytetään paljon, etenkin tavallisessa SF4:ssä koska Psyco Crusher oli siinä selvästi heikompi kuin nykyään.
LK-versio todella helposti kombotettavissa, siitä erityismaininta.

MK versiolle en ole vielä keksinyt paljoa käyttöä, tosin se linkittyy kyllä kevyisiin normaaleihin joten ei aivan turha ole, mutta mielummin käytän kevyttä versiota.

HK versio on hyvä rankaisia, esimerkiksi jos Ryu tekee Shoryukenin ja torjut sen on helppoa rankaista C.MK->HK Knee Press. Osuneen Knee Pressin perään HP tai EX Psyco Crusher on myös hyvä vaihtoehto (muualla kuin nurkkauksessa), koska vastapelaajan noustessa ylös PC on ylittänyt juuri vastustajan hahmon puolivälin ja lyö "selkään" -> vaikeampi puolustaa. Tätä voi seurata viel nopeasti dashaamalla tämän luokse tehdä normaali heitto.

EX on myös rankaisuversio, tosin yleensä käytetään erikoisemmissa tilanteissa, kuten rankaisemaan kaksiosaisia sweeppäjä (Guile, T.Hawk) tai menemällä projektiilien läpi. Myös hyvä kantama soveltuu joskus rankaisemaan varomattomia hyppyjä hahmojen väliselle "tyhjälle" alueelle. Pääasiallisesti suosittelen käyttämään enemmän HK versiota säästämään EX-mittaria PC:en ja Head Stomppiin.

Psyco Crusher
PC
Liike parani huomattavasti Superiin ja on myös hyvä rankaisuliike.
Suurimmat erot kovuuksien välillä on kuljettu etäisyys ja tietenkin vahinko. Pääosin itse käytän HP ja EX-versioita rankaisemiseen ja S.HP linkkiin.

PC:llä on tekee kaksi osumaa. Tämä korostuu erityisesti kun menee EX PC:llä projektiilien (Hadoken, Sonic Boom...) läpi. Yksi isku negatoi yhden projektiilin, joten Hadokenin läpimenon jälkeen lyo kerran. EX Hadokenin jälkeen ei lyö kertaakaan jne.
EX PC palautuu myös muita versioita paljon nopeammin joten jos vastustaja torjuu voi vastata siihen lyömällä painetta C.LK... LK KP/ käyttämällä tavallista heittoa.

Aina kun mahdollista säilytä ainakin 1 palkki EX-mittaria jos mahdollista siltä varalta että ajaudut nurkkaan. Niin kauan kuin Bisonilla on 1 EX-palkki ei hän ole oikeassa vaarassa jäädä nurkkaan jumiin. EX PC on yksi pelin tehokkaimmista tavoista paeta nurkkauksesta, kannattaa kuitenkin varoa vastustajan yrityksiä häiritä latausta etenkin jos sinut selätetään. Muut hyvät vaihtoehdot ovat EX Devils Reverse (Head Stomp ei toimi), Teleport jos vastustaja yrittää crossuppia (yrittää hypätä toiselle puolelle ja samalla potkaista "selkään") ja samassa Dash.
Teleportti on kuitenkin sellainen isku että sen käyttö kannattaa minimoida ja käyttää painetilanteissa vain jos sinulla on tilaa selän takana minne paeta, muuten helppo liike rangaista.

Head Stomp
HS
Pelottavin Anti Air-liike Bisonilta. Mikään ei ole niin tyydyttävä hetki Bisonilla kuin pitää vastapuoli saksipotkujen pakottamana puolustamassa ja arvata/reagoida pakoyritys hyppyyn EX Head Stompilla. Todella tyly ja hyvällä prioriteetillä siunattu isku.

Liika käyttöä kannattaa kuitenkin välttää, koska Back Dashilla pääsee karkuun ja palautuminen ohi menneestä HS:stä antaa vastustajalle helpon paikan rangaista. Kannattaa sekottaa väliin Devils Reversejä.

Oikein ajoitettu EX Head Stomp on myös hyvä lopettaja syömään viimeiset energiat vastustajan wakeupilta. Todella vaikea väistää ja vähintään tradeaa (molemmat osuvat ja ottavat vahinkoa) Shorykeneiden kanssa, usein voittaa puhtaasti.

Hahmot joilla on Air Throw ovat kuitenkin pelottavia sillä voitvat heittää Bisonin ulos Head Stompista.

Devils Reverse DR

Hyvä liike kasvattamaan EX-mittaria, kunhan vain osaa varoa tippumasta tulipalloihin. Head Stomppien ja Devils Reversejen sekoitus sotkee myös hyvin vastapelaajan peliä eikä tämä voi olla 100% varma kumman käytit. Voittaa ilmaheittoyritykset puhtaasti.

Kuten sanottu, yksi parhaista keinoista paeta vasutstajan paineen alta ja nurkkauksesta, pätee EX-versioon.

DR ilman aktivointia ilmassa laskeutuu vastustajan eteen, jos huijaa vastapelaajan näin luulemaan tätä Head Stompiksi saa nopean palautumisen ansiosta lähes ilmaisen heiton (laskeudut vasustajan eteen ja heität).
EX DR on tähän omiaan koska vastapelaaja pitää lähes varmana että käytit Head Stomppia, etenkin pidemmän matkan päästä.

Bison Warp teleport

Teleport on yksi niistä liikkeistä mitä haluat käyttää säästäen, vaikka liike näennäisesti auttaa sinut helposti pois tilaneesa vie palautuminen sen verran aikaa että ettei ole varaa ilmestyä kaverin viereen. Teleporttaa siis silloin kun sinulla on tilaa selän takana ja säästele sen käyttöä 0-3 kertaa matsissa on aika lähellä järkevää käyttömäärää.
Liike jonka et halua olevan helposti ennustettava.

Katsomalla hyvien Bison-pelaajien matseja tämän käyttö selviää helposti (Andre ja Ming varmaan parhaat tämän hetken Bisonit).

Knee Press Nightmare Super.

Ei tästä paljoa, parasta tässä, kuten kaikissa supereissa on niiden likitettyvyys normaaleihin ja spessuihin.
Helppo tapa suorittaa on canceloida onnsituneen kombon saksiputkun lopetus superiin. Teit näin viimepelissä, paitisi että puolustin sakset ;)

Ei niin hyvä että kannattaisi erikseen säästää tätä varten, EX-liikkeet ovat IMO tärkeämpi osa peliä.

Knee Press Booster U1

Kuten sanottu, voi linkittää kahdella tavalla, FA ja j.Mpx2 xx U1.
Itse käytän tätä koska tämä on paljon helpompi ajoittaa tuojon ilmasta lyötyyn Mp-Mp ketjuun kuin U2.

Voi myös rankaista huonosti ajoitettuja sisääntuloja (hyppyhyökkäyksiä). Varoituksen sana kuitenkin, sillä moni pelaaja testaa vastapuolta ja katsoo sortuuko tämä virheisiin tekemällä näennäisiä helposti rangaistavia hyppyjä vastaan tekemäällä ultran. Eli ajoittaa hypyn laskeutumaan että voi puolustaa telemäsi ultran.
Ja tekeehän tämä todella paljon vahinkoakin verrattuna U2:een.

Psyco Punisher U2

U2 on se muodikkaampi valinta nykypäivänä. Itse en saa tätä yhtä helposti linkitettyä kuin U1:stä (onnistun U2:ssa ehkä 60%) joten jättänyt itse pois.

Oikein ajoitettuna vaikea torjua wakeupissa. Tulipallospammissa tällä voi myös rangaista reaktiolla huonosti ajoitettua tulipalloa, en suosittele Guilea vastaan koska palautuu Sonic Boomista törkeän nopeasti.

Sanoinkin jo että U1 tekee reilusti enemmän vahinkoa, mutta U2 on näistä silti monipuolisempi. Kunhan vain jättää täysin randomit heitot väliin koska helppo rangaista esim. hyppy+lyönti/potku->Bison lentää ulos ultrasta.

Ja se tärkein tietenkin, eli ei ole ladattava. Teleportin ohella siis toinen ei ladattavista liikkeistä, yksi syy siihen miksi niin suosittu.
..................................................................................................................

Ei mitään loppusanoja, mutta muutama asia vielä. Bison on nopea jalan, kävelee ja dashaa nopeasti. Helpottaa vastustajan liikkeen rajausta+hyvät normaalit ja vastustaja ei teidä mitä tehdä. (epätoivoinen suojaava pakitus+tulipalloja :D )

Pari kokeilemisen arvoista linkkiä:
The BOSS is back! M.Bison Match Up Strategy/Discussion.
Bison Video Thread - Purple Fist of Death v2.1
Dictator combo thread: He rules with an iron fist.....of energy

Toivottavasti auttoi, ja älä suotta harjoittele teleporttia. Mielummin J.MK C.LP S.LP C.MK xx HK Knee Press ;)
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Kiitti näistä neuvoista paljon sai maa. Kuten jo totesinkin, olen nyt mökillä eikä täällä ole nettiä (viestit kirjoitan iphonella mobiiliverkon tuella) mutta pleikka on mukan ja kovasti yritän harjoitella (ja tottua tikkuun). Teleporttia en minä tosiaankaan harjoittele paljon yhtään (sen verran että osaan tehä). Nyt olen koittanut harjoitella ultrien ja superin tekemistä tikulla, sillä ne ei aina onnistu halutusti. Ultrat saattavat myös mulla helposti muuttua juurikin tuoksi teleportiksi. Sen verran vielä kysyisin että kun noita comboja en osaa vielä oikein kunnolla,niin niistä olisi vielä kiva kuulla kuinka niitä tehdään :)
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Tänään pelattuani tuli turhau turhautuminen hyvin lähelle. Vastassa oli medium hard vaikeustasolla ken ja itse pelasin bisonilla (versus). Lähes kaikki hahmot pystyn medium hardilla voittamaan, paitsi ryut ja kenit. Tänäänkin ken teki hirvittävää hadouken rarjaa ja aina lähelle päästyäni pamahti shoryuken. Turhauttavinta tässä oli juurikin se, että aina kun yritin esim pc:tä niin keniltä tuli hadouken tai shoryuken ja siihen jäi, jähelle kun pääsin hakkaameen niin sieltä tuli shoryuken, ja taas mentiin. Kerran sain tuon kenin pistettyä maahan ja aloin tehdä ultraa (1). Juuri kun sain ihan kenin vieressä ultran päälle niin että keni oli vasta hyppäämässä ylös pamahti siltä shoryuken ja hävisin. Miten bisonilla kannattaa pelata keniä ja ryuta vastaan, sillä nämä hahmot ovat tuottaneet mulla aina paljon ongelmia. Lisäksi vielä olisi kiva kuulla kombojen tekemisestä.------------- Kiitos jos jaksatte vastailla
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Viisaammat ovat kirjoittaneet kaiken oleellisen edellisen viestini osoittamissa linkeissä (match-up, combo, video) enkä oikein jaksa alkaa copypasteamaan saati kääntämään niitä :p
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Joo sori. Olin jotenkin järjestelmällisesti hypäänyt noiden likkien yli. Kyllä nyt auttaa:D
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Netin iloja: Häviön tullen koneen sammuttajat (tuli kolme putkeen ja sitten turpaan ryulta). Pelkät ryut ja kenit (tänään pelattuani laskin että 23 matsista 19 oli ryu tai ken ja noista lopuista kahessa oli sagat. Mut onneksi on alkanut vihdoin voittoja tulemaan ja taso kasvamaan netissä, jaksaa taas pelata
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Sori etten eilen vastannut viesteihin. En ollut vastaanottimen äärellä ja minun piti sammuttaa kone, tosin taisin unohtaa samalla kun ennen lähtöä vilkaisin Chuck Norrisin leffan aloitus-ajan (jota en kuitenkaan kattonut...).

Ragequitteja tapahtuu nykyään paljon vähemmän kuin vanillassa, toki aina harmillisia. Ragettaja onneksi menettää x-määrän pisteitä (200pp?), joten voi sentään tuosta saada lohtua.
Pitäisi saada sama systeemi kuin Vanillassa että näkee millä prosentilla porukka quittaa, jos 20% niin voi olla varma että lentää lobbysta ja saa viestiä perään ettei vahingossa tule haastamaan muussa kuin endlessissä :)

Nyt meikäläinen hetkeks saanut tarpeekseen rankedista kun sain Bisonin viimein B-kastiin nostettua. Meinasi touhu loppua kuin seinään seitsemän(?) hävitym matsin putkeen, maksoi 650pp :p , mutta kun rauhotti peliä ja alkoi antaa nobo kenien, ryujen ja muiden hassujen blankkojen tehdä virheet omasta puolesta niin päästiin taas peliin sisään. Kunnon Win-streakilla, jos ei olisi valmiiksi niin olisi tippunut tenpeak :D

Viimeiset tunnit hakkasin trialeita, 85% läpi. Tosin vain 6 hahmoa 100%, pitäisi saada Makoto, Ibuki ja Juri ainakin kun kaikilla trial 24 jäljellä(juuri meni Gen ja Vega). Tosin etenkin Ibukin super jump cancel U2 on jotain :eek: (s.MK->SJC->U2?!?)
Trainingissa kyllä nyt pelaan pari tuntia jos ehtii per päivä Ibuki linkkejä tahkoamassa, mutta kun jo helpoin SJC-U2 eli c.HP->----U2 on haastava ja onnistuu ehkä 1/5 yrityksestä. Ei ole reilua ei. Ja myös kaikki muut helvetin 1framen linkit. LK tsumuji. s.LP. s.MKxxMK.tsumuji... sormet ja pää hajoaa vähemmästäkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Pitäisi saada sama systeemi kuin Vanillassa että näkee millä prosentilla porukka quittaa

Kyllähän tuon prosentin näkee Superissakin. Kun olet lobbyssä niin se on siellä jonkun valikon takana, player data tai jotain sinneppäin, en nyt muista tarkalleen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Ebaysta näyttäs löytyvän ihan ok hintaan region freetä aasialaista SSFIV Collectors editionia(sis. pientä taidekirjaa, soundträckiä, leffaa ym).

Minkäslaisia mahdollisia pikku fiboja elämään tuo se että nyt kiikuttaisi ton suomesta ostetun SSFIV:n vaihtoon ja sit jatkaisi tuollaisella aasialaisella versiolla?
Boxi tunnistaisi ne kahdeksi eri peliksi ja esim achievementit alkaisi ikäänkuin alusta?
Replayt menetetty?
Vanhat/tulevat DLC hommat?

Osaako kukaan infota?
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Varma en voi olla, mutta veikkaan että se on sama kuin se kun vaihdoin US-version Demons's Soulssista Euroon. Tallennuksethan siinä meni, Trophy/Achit "eri" yms. Kuullut myös ettei eurokaupasta ostettu tavarta toimi jenkki/aasiaversiossa, mutta älkää täysin allekirjoittako että puhuisin oikein tästä. Muistaisin vain jonkun valittaneen kun huomasi itsellään tuon.

Niin ja pientä päivitystä, nyt trialeista hakattu päälle 92% ja 12 hahmoa kokonaan läpi. Matkaa on, mutta tuntuu siltä että kyllä nämä joskus läpi voi päästä. Tähän mennessä läpi Chun, Blanka, Balrog, Bison, Gen, Cammy, T.Hawk, Guy, Juri, Hakan, Dudley ja Vega. Useista tosin jäljellä vain se viimeinen... :)

Edit: jesh, viimein sain Makotonkin läpi. En tiedä miten kesti tuon kanssa niin kauan...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Tänään tuli aika epic win SSFIV:ssä: Oon nyt harjoitellu pelaamaan jonkin verran Codylla ja aattelin, että vois mennä kokeilemaan nettiin, kuinka sujuu pelaaminen. Vastaan tulee joku 1500PP:n Guy. Matsi menee aika tasaisesti, lopulta oli 1-1-tilanne, Guylla oli muutaman pikselin verran hipoja ja päätti perääntyä, kun rupesin heittelemään Medium-kiviä. Kivet eivät tietenkään yltäneet Guylle asti ja Guy jäätyi ihan paikalleen, ikään kuin katselemaan, kuinka failaan. Mutta sitten... YLLÄTYS! Heavy-kivi suoraan naamaan ja voitto napsahti! Kyllä nauratti sen jälkeen XD
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Super Street Fighter 4: Arcade Edition on jo julkaistu arcadeissa japanissa ja jenkeissä, kysymys kuuluukin: milloin matka DLC:hen käy? Aika laittaa huhu-juna liikkeelle!

Tämä linkki sisältää saavutukset huhuttuun konsoli käännökseen KATSO KUVAT:
http://http://www.joystiq.com/2010/11/29/super-street-fighter-4-dlc-achievements-show-yun-and-yang/

Team Spookien streamissa on otettu liian rennosti, lipsahdus saattoi paljastaa julkaisun konsoleille. Lue koko juttu täältä: Shoryuken - Rumor - SSF4 Arcade Edition Due in June, Downloadable not Disc
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Kesällä? Oma kymmensenttiseni menee parin seuraavan kuukauden aikaväliin. Eivät kaikki kuitenkaan aio MvC kolmoseen koskea, joten tällainen pieni piristysruiske niillä Kiinan kaksosilla saataisiin "uutta verta" kehiin.
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Tämä "arvaukseni" perustuu suurilta osin Capcomin antamiin vastauksiin.

Ja miksi julkaista sitä vielä kotikonsoleille? Eikö se söisi kolikkopelien houkuttavuutta? Ei siinä mitään, itse voisin lopettaa tämän pelin pelailun heti kun MvC3 ja 3rd Strike OE julkaistaan jokatapauksessa. Eli ei pahemmin enään kiinnosta.

Jos täytyy keksiä syy tämän odotteluun, sanoisin että haluaisin kokeilla miltä peli maistuu Fei Longilla, Makotolla ja (jatkuvan nerfauksen uhri-) Sethillä. +Yangin peli näyttää suhteellisen hauskalta, vaikkakin tulee hieman mieleen joku Fei Long-Rufus-hybridi :).

PS: Suomeen pitäisi saada tällainen masiina ihan oikeasti, joku Tennispalatsin VirtualmikälieFighterjoku5 lyönti,potku ja puolustusnapeilla (3) ei paljoa lämmitä. Jos tällaisen haluaisi ostaa niin mikäköhän olisi oikea paikka kysyä? :D
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Tässä Mortal Kombat-hypettelyn tiimoilla olen ottanut nyt muutamina päivinä tuntumaa jälleen SFIV:ään, ja onhan se ihan niin vaikea kuin muistinkin. On varmaan aika turhaa yrittää enää miksikään erityisen kompetentiksi pelaajaksi kehittyä, mutta kaipa tässä voisi edes vähän yrittää peliä parannella ennen MK:n julkaisua.

Niin, hyvät matsit oli eilen Sai Maan kanssa. Piti vain lopettaa, kun ei enää peukalo kestänyt. :)
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Joo, kivat pelit oli, vaikkei oikein hommat sujunut...

Mutta enivei, nyt MvsC3 varattuna ennakkoon ja kuolan eritys alkaa olla jo huolestuttavalla tasolla. :p
 
Vastaus: Street Fighter IV [X360]

Käyköhän tämän SF:n pelaaminen kuntoilusta, kun tuntuu pulssi nousevan niin perhanasti jokaisessa matsissa. :)

Ryulla pelaaminen tuntui niin nähdyltä, niin aloitinpa sitten kunnolla Fei Longilla. Ihan jees meininkiä, mitä nyt itse en tietysti osaa pelata ollenkaan. Hieman etua Fei Longilla tuo se, että jengi ei ole niin valmistautunut ko. hahmoon kuin Ryuun. Ja onhan tuolla varsin messeviä liikkeitäkin, kuten tuo selän taakse kipuaminen sekä perhanan tehokas wake-uppi.
 
Ylös Bottom