Nyt on Mario 'kuusnepa' menty lävitse. Super Mariot ovat aina olleet itselle tasoloikkapelien kirkkainta aatelia, oikeastaan ilmentymä koko genrelle. Marion peruspilarina on aina ollut liiallinen vauhti, jota korjataan salaman nopeilla reflekseillä ja sienillä.
Kun tieto tästä All-Stars paketista tuli niin ajattelin, että vau mikä kulttuuriteko Nintendolta, tuoda yksi kaikkien aikojen klassikoista, itse SM64 Switchille. Peli kuitenkin ajansaatossa jäänyt monelta kokematta (jos emuversioita ei lasketa). Mutta nyt tämän pelin kokeneena täytyy myöntää, että hampaiden pesulle mentävä, koska kyllä tästä jäi vaan paskan maku suuhun. Yksi kaikkien aikojen suurimmista, ellei kaikkien aikojen suurin pettymys.
Kenttien rakenne on kestänyt erittäin hyvin aikaa ja ovat juuri sopivan kokoisia temmellyskenttiä. Kuoleman korjatessa huipulle pääsee parissa minuutissa takaisin, joten edellinen kohtalokas loikka tyhjyyteen ei kerkeä jäädä pitemmäksi aikaa kyrsimään. Kentät tarjoaa myös juuri sopivan määrän vaihtelua keskenään.
Mariolta löytyy erittäin monenlaista hyppykomboja; perus-, tupla-, kolmoishyppyä, takaperin volttia, pituusloikkaa ja kaikki on vielä loogisesti eri kontrollien takana, joka on kyllä uskomaton saavutus huomioiden pelin julkaisuvuoden.
Grafiikka on erittäin karua, mutta se kuvastaa hyvin aikaa, eikä lyhyen ajan jälkeen hyppää edes pahasti silmille. Edes tuo kuvakoko, joka ei veny koko näytölle ei haittaa, senkin kanssa oppii elämään hetkessä.
Mutta voi helvetti sentään, että tuo ohjaus on kankea ja epätarkka. Kaikki tietää sanonnan minne jääpuikon voi tunkea - no kuvittele sen sijaan Tero Pitkämäen keihäs ja vielä poikittain, sillon aletaan olemaan lähellä Marion ohjaustarkkuutta ja tuntumaa. No mutta tämänkin puolitarkan mututuntuman kanssa oppii elämään, yllättävän nopeastikin. Mutta sitten kuvaan astuu tämä hattarapilvellä ratsastava harrastelijakuvaaja onkivapansa kanssa, kusipää nimeltä Lakitu Bros. Jos sulla on kamera onkivaa'an päässä niin ei se ihme ole, että hommasta ei tulen hevonhelvettiä. Kameran toimivuus (ironista puhua toimivuudesta) on kyllä järkyttävintä mihin olen hetkeen törmännyt. Yhtä huonoon kameraan olen törmännyt peliharrastusurani aikana vain Croc 2 PS1 aikana.
Kamera kääntyy kerralla n. 30-45 astetta, ei kuitenkaan pelaajan taakse vaan viistoon eli suoraan juoksusta tulee painajaista joka tilanteessa. Aina kameraa ei voi edes kääntää kuin vain toiseen suuntaan, jolloin se kääntyy näyttämään Mariota edestä. Kameran voi vaihtaa käsiohjaukselle, jolloin vaihtoehdot on a) kamera tulee niin lähelle Mariota että mario peittää 80% koko näytöstä ja et nää enää suoraan eteen tai sitten b) se on kaukana, mutta heiluu levottomasti omiaan ja tekee pelaamisesta täysin mahdotonta, koska tulee jatkuvasti jäljessä eikä käänny pelihahmon mukaan, mutta ei ole kuitenkaan vapaasti käännettävissä.
Pahinta on se, että kun saat kuvakulman sopivaksi, lähdet juoksemaan haastavaa hyppykohtaa niin peli
itse kääntää kameraa juuri kun hyppäät ja jatkohyppy täytyy tehdä aivan sokkona.
Näytä liitetiedosto 4147
Ironista, mutta peli vie kaiken peli-ilon sillä, että kun Mariossa pitäisi olla vauhtia ja vaarallisia tilanteita, jotka vaatii välillä millin tarkkaa napin painallusta niin tämän parissa joka hypyn jälkeen täytyy pysähtyä. Kääntää kamera otollisimpaan kuvakulmaan, sen jälkeen kohdistaa mario luotisuoraa linjan kanssa ja vasta sitten jatkaa matkaa.
Pakko myöntää, että meinas vähän mennä myös tunteisiin kun hommasin täydet 100 elämää, suoritin kentästä tähden, tulin kentästä pois ja peli kysyy a) haluatko tallentaa ja jatkaa, b) tallentaa ja poistua, c) poistua. Valitsin vaihtoehdon B ja kun palasin seivin pariin niin siellä odotti 4 elämää. Ohhoijaa, time well spent.
Loppujen lopuksi tuli kerättyä 100/120 tähdestä. Puuttuvista 15 oli joka kentästä kolikoiden keräys ja yksinkertaisesti yhdessä kentässä joutu vaan kahden tähden kohdalla toteamaan, että mielenterveys ei kestä noiden hankkimista tällä kameralla ja ohjaustarkkuudella (ja muutamaa en tiedä mistä olisi löytänyt)
Ehkä tätä koko SM64 eniten kuvastavaa on se, että pelin läpäisyn jälkeen kuvaruutuun isketään valokuva, ja peli jää siihen siten jumiin, siitä ei pääse pois kun pelin sulkemalla, ei edes aloitusvalikkoon...
Ymmärrän toki, että klassikkoon ei saa kajota liialti kajota ja tässä on haluttu pitää alkuperäisen tunnelma ja pelattavuuskin, mutta siitä huolimatta tuohon 55e hintaan peli olisi ansainnut vähintään jonkunlaisen päivityksen 2020-luvulle.
Helvetti sentään miten sääli, että Nintendo ei ole viitsinyt laittaa effortia tän eteen yhtään, koska kenttäsuunnittelu on tänäkin päivänä yhtä hyvää ja viihdyttävää kuin Super Mario Odysseyssä ja pienellä ohjaustarkkuuden hiomisella ja kameralle - ihan mitä vain tekemällä tästä olisi saanut arvoisensa klassikon päivityksen tähän päivään, nyt tämä on vuosikymmenen pahin pettymys. Olisin mielummin ottanut kaikki 15 kenttää suolaisen hintaisena DLC-pakettina Super Mario Odysseyhyn kuin tälläseinä julkaisuna.
Arvosana: Super Mario 64
4/10. NEVER AGAIN.