Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario RPG

JTahti

Well-Known Member
Super%20Mario%20RPG_1.jpg


Nimi: Super Mario RPG
Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Alustat: Switch
Lajityyppi: Japanilainen roolipeli
Julkaisu: 17.11.2023
KonsoliFIN Pelisivu

Pitkä traileri:
 
Originaali semmottinen helppo 5/5, ihan syystäkin klassikko. Jos ei ole paljoa kamaluuksia tehty, niin uusikin on varmasti loistokokemus. Erityisesti uudistettu musiikki kiinnostelee, koska mukana originaalisäveltäjä.
 
Arvostelut. Hyvät arviot ja hyvä remasterointi kyseessä.

Saatana, Tales of Arise DLC julkaistiin viikko sitten, Star Ocean ei ole kerennyt vielä edes perille ja tämäkin julkaistaan huomenna.

En ollut tästä kuullutkaan ennestään. Super Mario yhdistettynä RPG kuulostaa ensikuulemalta aivan kauhealle yhdistelmälle kun takaraivossa kolkuttaa miten onneton tekele Mario Tennis oli, mutta isona RPG pelien ja ennen kaikkea vuoropohjaisen taistelun ystävänä onhan tämä hankittava ja testattava.
 
En ollut tästä kuullutkaan ennestään. Super Mario yhdistettynä RPG kuulostaa ensikuulemalta aivan kauhealle yhdistelmälle kun takaraivossa kolkuttaa miten onneton tekele Mario Tennis oli, mutta isona RPG pelien ja ennen kaikkea vuoropohjaisen taistelun ystävänä onhan tämä hankittava ja testattava.
Mario on kyllä tähdittänyt montaa montaa montaa hulppean hyvää roolipeliä. Tämä oli niistä ensimmäinen ja se todnäk paras saapuu sitten ensi vuonna uudelleen. Paper Mario: The Thousand-Year Door siis. Saisi Mario & Luigi -rpg-sarja myös tehdä joskus paluun.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli itsekin tämä hommailtua ja ihan kovat odotukset ja remasterissa ainakin visuaalinen tyyli miellyttää. Alkuperäistä tuli aikoinaan jonkin verran pelailtua mutta ei kovin tarkkoja muistikuvia ole. Tulee varmaan lähipäivinä korkattua kunhan Alan Wake 2 ja Mario Wonder menee läpi.
 
Mario on kyllä tähdittänyt montaa montaa montaa hulppean hyvää roolipeliä. Tämä oli niistä ensimmäinen ja se todnäk paras saapuu sitten ensi vuonna uudelleen. Paper Mario: The Thousand-Year Door siis. Saisi Mario & Luigi -rpg-sarja myös tehdä joskus paluun.
Ehdit ensin, mutta tosiaan "Miten muka Mario ja RPG sopivat yhteen" on sellainen lause, että missä kiven alla sitä on pelaaja ollut viimeiset vuosikymmenet :D

Toisaalla mainitsin, että jos alkuperäinen tulisi SNES Onlineen (mistä maksan jo kuitenkin) niin lähtisi testiin, tätä en osta.
 
Ehdit ensin, mutta tosiaan "Miten muka Mario ja RPG sopivat yhteen" on sellainen lause, että missä kiven alla sitä on pelaaja ollut viimeiset vuosikymmenet :D

Suomi on vahvasti PlayStation-keskeinen maa, joten muut konsolit ja niiden pelit voi hyvinkin jäädä etäiseksi ja en ylläty jopa ihan näin harrastajakuplassakaan, jos esimerkiksi Marion RPG-seikkailut on jääneet huomaamatta.

Tämä on myös samalla tietenkin hienoa, jos Switchin uusintaversion ansiosta tämäkin legendaarinen teos löytää uusia pelaajia.
 
Ehdit ensin, mutta tosiaan "Miten muka Mario ja RPG sopivat yhteen" on sellainen lause, että missä kiven alla sitä on pelaaja ollut viimeiset vuosikymmenet :D
Voihan se olla, että olen luolassa kasvanut ja yleissivistykseni on puutteellinen, mutta itse hyppäsin Super Nintendon jälkeen Game boy Advanceen (läppävalo lisävarustetta unohtamatta :cool:) ja sitten PlayStation ja Crash/Spyro sarjojen pariin, eikä silloin varsinaisesti kiinnostanut muiden konsoleiden pelijulkaisut, joten kyllä, Mario RPG kaikissa muodoissaan on jäänyt tutustumatta. Advancen jälkeen seuraava Nintendon konsoli oli vasta Switch sitten, enkä kyllä ole vieläkään kaikkiin Nintendon aiempiin merkkiteoksiin jaksanut tutustua kun ei ole konsolia millä pelata niitä.

Mutta onneksi Nintendo ahkerasti rahastaa aiemmilla julkaisuillaan, niin tämäkin tuli nyt hankittua ja pääsee tutustumaan.
 
Tuli nyt eka maailma vedettyä ja ihan hauskan oloinen peli. Juoni on kevyt kuten Mario peleissä aina ja simppeleitä RPG mekaniikoita mukana. Yllättävän haastava jopa normaali tasolla mutta tarjolla on myös easy taso. Paras muutos tässä versiossa on autosave joka kerta kun siirryt alueelta toiselle ja kun nuo alueet ei ole mitään asioja niin peli tallentaa jatkuvasti. Ilman tätä ominaisuutta saveja on tosi harvassa. Toki niille jotka haluavat autenttisen kokemuksen autosavea ei saa pois päältä. Ainut miinus tulee ääninäyttelyn puutteesta.
 
Tämän julkaisu tuli jotenkin yllättäen itselle. Olin ajatellut, että tämä tulisi vasta myöhemmin jostain syystä. Äsken piti siis tehdä tilaus VPD:lle, että pääsee nauttimaan tästäkin klassikosta.

Mario RPG:t on kyllä muuten itselle tuttuja ja mieluisia. Wii-aikaan tutustuin näihin Paper Marion ja Super Paper Marion kautta ja tähän asti ne ovatkin olleetkin lempparit pelaamistani Mario RPG:istä. Myöhemmät 3DS:n ja Switchin Paper Mariot oli huomattavasti heikompia kokonaisuuksia eikä 3DS:llä pelaamani Mario&Luigi pelitkään ihan samaan yltäneet vaikka viihdyttäviä olivatkin.

Ensi vuonna remasteroinnin saama Thousand Year Door on eniten odottamani Mario RPG sen saamien kehujen vuoksi. Olisin varmaan jo useampi vuosi sitten ostanut kyseisestä pelistä GameCube-version päästäkseni pelaamaan sitä, jollei pelin hinnat olisi jo pitkään liikkuneet kolminumeroisissa summissa. Mahtavaa, että Nintendo julkaisee näiden vanhojen Mario RPG:iden remasterointeja niin, että uudetkin pelaajat pääsevät nauttimaan niistä.
 
Yllättävän haastava jopa normaali tasolla mutta tarjolla on myös easy taso.
Ohhoo, mä tässä justiinsa arvioon olisin raapustamassa, että peli kaipaisi kovemman vaikeustason, koska nykyisellään on omasta mielestä aivan liian helppo.

Kai se siis on keskimäärin sopiva se vaikeustaso :D
 
Ohhoo, mä tässä justiinsa arvioon olisin raapustamassa, että peli kaipaisi kovemman vaikeustason, koska nykyisellään on omasta mielestä aivan liian helppo.

Kai se siis on keskimäärin sopiva se vaikeustaso :D
Pelasin joskus tuon alkuperäisen läpi, ja peli oli jo silloin aika helppo. Tässä kun hahmot eivät oikein tunnu olevan balanssissa. Tässähän on siis kaksi todella "rikkinäistä" hahmoa. En kyllä osaa sanoa, onko nuo korjattu tässä uudessa versiossa.
 
6 tuntia naputellut tätä ja en minä nyt ihan myyty ole. Aivan kivaa tekemistä, mutta vielä ei ole lunastanut niitä suuria sanoja jota tästäkin on kirjoiteltu.

Pohjustuksena sanon sen verran että "Paper Mario - Thousand Year Door" on itselle se isoin ja tärkein Mario RPG.
Tämä peli meni aikoinaan kokonaan ohi SNES:llä ja vain emulaation kautta kokeillut tätä joskus 2000 -luvun alkuaikoina.
 
Oon nyt ehtinyt pelata tätä jonkun verran ja pidän kyllä kovasti. Peli on omaan makuun hieman liian helppo, mutta muuten ei valitettavaa.

Nämä vanhemmat Mario RPG:t on paljon parempia kuin uudemmat. Isona syynä tähän on varmasti, että näissä on uniikkeja uusia hahmoja: esim. Toadeilla on nimet ja selkeät luonteet. Uudemmissa Mario RPG:issähän näin ei ole ja olen käsittänyt, etteivät ainakaan Paper Mariojen tekijät SAA personoida hahmoja Mario-universumin hahmoista peleihinsä. Viimeisessä Paper Mariossahan tekijät oli vähän kiertäneet tätä kieltoa ja muistinsa menettänyttä Bob-Ombia kutsutaan Bobbyksi osan aikaa pelistä.

Yllättäen tämä ”hahmoja ei saa personoida”-linja latistaa aika pahasti RPG pelin koko ideaa.
 
16h meni ja peli on nyt läpäisty. Oli siinä hyvää ja kaunista. Hyväntuulinen videopeli.
Hermot meni kyllä isometriseen kuvakulmaan ja tarkkuutta vaativiin hyppyihin parikin kertaa.

Onneksi Thousand Year Door tulee ensi vuonna niin saadaan Mario RPG joka tekee asioita vielä paremmin.
 
Tuli tämä aloitettua ja vaikka kuinka olen roolipelien ystävä ja varmasti toistakymmentä RPG hakattu niin meinaa jotenkin pää räjähtää kun kuulee FF sarjasta tutut pimputukset siirtyessä valikosta toiseen ja ruudulla tepasteleekin Mario. Todella häiritsevää :D
 
Yksi parhaista mario-peleistä heittämällä. Harmi ettei aikanaan tullut Eurooppaan/Suomeen kun julkaistiin ensimmäisen kerran. Kerrankin mario-peli jossa on paljon juonenkäänteitä ja odottamattomia yllätyksiä, lisäksi jonkinlaista syvyyttä. En tiedä onko remaster ihan täyden hinnan arvoinen peli, sillä sitä taidettiin kaupassa myydä. Menin vielä ja ostin sen. Olin unohtanut että mullahan on tuo peli jo snes-mini konsolilla, mutta toki ei remasteroituna hyvillä grafiikoilla.

Vähän asian laidalta: Paper mariot, ja etenkin ne ensimmäiset niistä tais olla hieman samankaltaista jatkoa tälle mario rpg:lle, mutta muistaakseen ei ollu ihan yhtä hyviä kuin tämä, vaikka ihan kelpo pelejä olikin. Sais Nintendo tehdä kunnon jatko-osan Super Mario RPG:lle!
Oon nyt ehtinyt pelata tätä jonkun verran ja pidän kyllä kovasti. Peli on omaan makuun hieman liian helppo, mutta muuten ei valitettavaa.

Nämä vanhemmat Mario RPG:t on paljon parempia kuin uudemmat. Isona syynä tähän on varmasti, että näissä on uniikkeja uusia hahmoja: esim. Toadeilla on nimet ja selkeät luonteet. Uudemmissa Mario RPG:issähän näin ei ole ja olen käsittänyt, etteivät ainakaan Paper Mariojen tekijät SAA personoida hahmoja Mario-universumin hahmoista peleihinsä. Viimeisessä Paper Mariossahan tekijät oli vähän kiertäneet tätä kieltoa ja muistinsa menettänyttä Bob-Ombia kutsutaan Bobbyksi osan aikaa pelistä.

Yllättäen tämä ”hahmoja ei saa personoida”-linja latistaa aika pahasti RPG pelin koko ideaa.
Joo en itsekään pidä siitä miten hahmot ja etenkin Mario on kovin pelkistetty noissa Paper Marioissa. Kovin persoonatonta menoa, joka heikentää pelikokemusta selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom