Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Superman Returns

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liquit
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Superman Returns

Chicago Sun-Timesin Roger Ebert ei pitänyt Superman Returnsista, ja antoikin rainalle kaksi tähteä viidestä. Brandon Routh ei kuulemma ollut tarpeeksi karismaattinen Supermanina, Routhin ja Bosworthin välillä ei ollut yhtään kemiaa ( mikä teki romanttiset kohtaukset puuduttaviksi ), dialogi oli paikoin naurettavaa ja action-kohtauksetkin jättivät toivomisen varaa. Ebert on yksi suosituimmista ja seuratuimmista kriitikoista Yhdysvalloissa, ja hänen arvionsa ovatkin yleensä miellyttävää luettavaa. Saa nähdä olenko Returnsin kohdalla samaa mieltä hänen kanssaan, tosin.

Itse odotan eniten nyt Yhdysvaltalaisten leffa-fanien feedbackia - esim. RottenTomatoesien foorumeilla Superman Returns on ollut kuuma peruna jo pitkään. Minua trailerit ovat säväyttäneet, ja mielestäni Kevin Spacey voi olla varsin oiva valinta Luthoriksi ( joskin olen myös samaa mieltä Rosenbaumista Smallvillessä - aivan loistavaa roolityötä mieheltä ).

Artificial sanoi:
Chicago Sun-Timesin Roger Ebert ei pitänyt Superman Returnsista, ja antoikin rainalle kaksi tähteä viidestä. Brandon Routh ei kuulemma ollut tarpeeksi karismaattinen Supermanina, Routhin ja Bosworthin välillä ei ollut yhtään kemiaa ( mikä teki romanttiset kohtaukset puuduttaviksi ), dialogi oli paikoin naurettavaa ja action-kohtauksetkin jättivät toivomisen varaa. Ebert on yksi suosituimmista ja seuratuimmista kriitikoista Yhdysvalloissa, ja hänen arvionsa ovatkin yleensä miellyttävää luettavaa. Saa nähdä olenko Returnsin kohdalla samaa mieltä hänen kanssaan, tosin.

Itse odotan eniten nyt Yhdysvaltalaisten leffa-fanien feedbackia - esim. RottenTomatoesien foorumeilla Superman Returns on ollut kuuma peruna jo pitkään. Minua trailerit ovat säväyttäneet, ja mielestäni Kevin Spacey voi olla varsin oiva valinta Luthoriksi ( joskin olen myös samaa mieltä Rosenbaumista Smallvillessä - aivan loistavaa roolityötä mieheltä ).

Ebert on tainnut antaa arvostelijakaverinsa kanssa "two thumbs up" X-men 2:lle ja 3:lle joten supersankarileffat eivät ainakaan ole hänen inhokkejaan.

CNN Internationalilla oli toissa viikonloppuna hieman juttua leffasta ja haastatellun kritiikon mukaan leffa on "ok". Spacey Luthorina oli hänen mielestään pettymys: "Spacey wasn't Luthor, he was Kevin Spacey."

Tuosta Rogert Ebertistä vielä sen verran, että välillä miehellä karkaa mopo arvosteluissaan kunnolla hanskasta, vaikka mies useimmin oikeassa onkin. Henkilökohtaisesti en tosin odota Superman Returnilta yhtään mitään muuta kuin Kevin Spaceyn roolisuoritusta.

- Esa

Päätin, että 20kk odotus on liian pitkä antaakseni
1) myöhään teatteriin saapastelevien tollojen,
2) jalkahikeään esittelevien ääliöiden,
3) sipsejä mussuttavien teinien,
4) kännykkään puhuvien typerysten tai
5) juoksulenkille puoli tuntia ennen leffan loppua lähteneiden meluavien kersojen
pilata nautintoani.

Täysin en tässä onnistunut, sillä lopun lentelykohtaus ja silmän nikkaaminen kameralle tunnustorvien törähdellessä ei saavuttanut ansaitsemaansa huomiota, kun jengi alkoi tehdä jo lähtöä ennen lopputekstien alkamista. Täytyy mennä katsomaan leffa uudestaan.

Oliko yhtä hirveätä moskaa kuin tuo sarjis versio antaa ymmärtää?

Janus sanoi:
Oliko yhtä hirveätä moskaa kuin tuo sarjis versio antaa ymmärtää?

En ole lukenut sarjisversiota ja kun on odottanut yhtä kauan kuin minä niin kieltäydyn uskomasta leffan olevan huono. Toisaalta olisin kai ollut tyytyväinen siihen, että viitta hulmuaa torven törähdellessä.

Vieressäni istunut kersa melkein hyppäsi tuolistaan säikähdyksestä, kun Lex Luthor iski Teräsmiehen kumoon yhdessä vaiheessa eikä meinannut pysyä housuissaan seuranneen pieksämisen aikana muutenkaan. Minua se ei heilauttanut, koska tiesin kohtauksesta etukäteen.

Esa Mäkijärvi sanoi:
Tuosta Rogert Ebertistä vielä sen verran, että välillä miehellä karkaa mopo arvosteluissaan kunnolla hanskasta...

Touché. Miehen teksteissä elokuvan analysointi saa välillä väistyä juonen yksityiskohtaisen selittämisen ja itkevän moralisoinnin tieltä. Toisaalta kun tietää mikä Ebert on miehiään, voi arvosteluja hyvinkin peilata omaan makuun ja nauttia täysin siemauksin siitä yhden tähden "Ebert vihaa!" -leiman saaneesta leffasta.

Vuorokauden jälkeen olen nyt hieman selvinnyt kokemuksesta ja osaan eritellä Superman Returnsin pahimman puutteen: jos wanhat leffat ja hahmo yleensä eivät ole rakkaita jo valmiiksi niin ne eivät ole sitä myöskään uuden rainan katsomisen jälkeen. Toisin sanoen elokuva vetoaa vain wanhoihin faneihin ja ehkä lapsiin, mutta 20-30-vuotiaat ei-fanit eivät tule faneiksi Bryan Singerin uusinta katsomalla.

Jeps tuli käytyä katsomassa, ja täytyy sanoa, että oli positiivinen yllätys. Odotukset ei olleet kovin korkealla trailerien jäljiltä mutta itse elokuva kolahti ihan kivasti. Teknisesti käytännössä moitteeton, eli näki että rahaa on ollut käytössä ja käsikirjoitus eteni loogisesti eikä elokuvasta jäänyt sellaista sillisalaatti makua kuin esim X-men 3:sta. Hahmoihin ei hirveästi syvennytty, mutta ei kai näissä supersankari-elokuvissa siihen ole niin tarvettakaan.

Kyllä minä nostan tämän sinne Spider-Man 2:n tasolle ja tosiaan X-men 3:n yläpuolelle. Se tosin pitää mainita että jos jostain syystä ei hahmosta Superman pidä ja ne trikoot nousee liian isoksi ongelmaksi niin ei tuo sitten varmaan uppoa niinkuin Felis tuossa jo hieman vihjailikin, jos taas diggaa hahmosta tai on suht koht neutraali niin ihan kovaa kamaa kyseessä.

4/5

Tänään tuli katseltua tämä raina, ja kyllähän tämä ihan menevää viihdettä oli. Mikään fani en koskaan ole ollut, enkä minä tältä nyt mitään oikein odottanutkaan. Hieman ylipitkä kuitenkin, sillä pakarat eivät kestäneet reilua kahta tuntia. Tarinakin olisi toiminut lyhennettynä hieman paremmin.

Efektit olivat pääosin erittäin onnistuneita, mistä plussaa. Supersankarileffoissa efektit ovat pääosassa, ja Teriksessä itse teristä lukuun ottamatta kaikki oli näyttävää ja realistista. Teris oli vähän turhan kumimainen. Mm. alun konesyöksy oli audiovisuaalisesti varsin hulppeaa katseltavaa. Pääjuoni olisi voinut kuitenkin edetä hieman tiheämpää tahtia, sillä nykyisellään sitä pedattiin liian pitkään, ja se meni ohi aivan liian äkkiä.

Itse asiassa mielipiteeni menevät aika lailla yksiin Vanhalan kanssa. Toimintaa olisi voinut olla hieman enemmän (lentsikka oli oikeastaan ainoa toimintakohtaus), ja pituutta lyhennellä.

Kevin Spaceysta sen verran, että Ebert on oikeassa. Spacey ei ole Luthor, hän on Spacey. Tämä ei nyt tällaiseen Terikseen perehtymättömälle ole välttämättä niin huono juttu, mutta fanille sitten sitäkin isompi. En minä kankaalla nähnyt Luthoria, vaan kaljuksi ajellun Spaceyn. Hyvin hän kuitenkin ruutuajan lävitse hoiti, ja aiheutti siinä ohessa muutamat hymähdyksetkin. Lexin Kittykin oli aivan turha paria hyvin rytmitettyä kohtausta lukuun ottamatta.

Edit. Sam Huntington tekee kuristettavan ärsyttävän (=eli suomeksi hyvin näytellyn ärsyttävän hahmon) roolisuorituksen Jimmy Olsenina.

"Krrrrrrrrrryptonite!"

Hyvää loppukesäviihdettä - 3/5

Kolmas katsomiskerta oli jostain syystä parempi kokemus kuin toinen. Nyt vihdoinkin ei ollut möykkääjiä pilaamassa nautintoa.

Ylös Bottom