Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Taistelulajit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Taistelulajit

Solid Snake sanoi:
Jos harrastat jotain lajia itse, kerro kokemuksesi, huonot ja hyvät puolet, minkä verran tarvitsee kuntoa ja kestävyyttä jne.

Lajien lajia ei ole vielä mainittu :D , eli Tai Shin Mun, joka myös apina kung funa tunnetaan.

Huonoja puolia lajista en ole löytänyt - hyviä paljon: hyvät treenikaverit, loistava ilmapiiri, fyysisesti ja teknisesti haastava sekä monipuolinen (taistelutaito, hieronta, kovetus).

Allekirjoitan täysin tuolla sivulla todetun lauseen "tie on pitkä ja vaivalloinen" - olen astunut sille tielle ja soturi sisälläni raapii unihiekkoja silmistään;)
 
Vastaus: Taistelulajit

Limbo sanoi:
Lajien lajia ei ole vielä mainittu :D , eli Tai Shin Mun, joka myös apina kung funa tunnetaan.

Huonoja puolia lajista en ole löytänyt - hyviä paljon: hyvät treenikaverit, loistava ilmapiiri, fyysisesti ja teknisesti haastava sekä monipuolinen (taistelutaito, hieronta, kovetus).

Allekirjoitan täysin tuolla sivulla todetun lauseen "tie on pitkä ja vaivalloinen" - olen astunut sille tielle ja soturi sisälläni raapii unihiekkoja silmistään;)

Ehkä tällä hetkellä "mielenkiintoisin" laji mitä kukaan tässä threadissa on maininnut harrastavansa. Osaatko kertoa lajista hieman lisää? Luin kyllä tuon antamasi osoitteen läpi.

Eipä sillä, itse harrastan Karatea ja oman lajini olen löytänyt. Mutta aina mielenkiintoista lukea varsinkin minulle tuntemattomista lajeista. Mitä esim. tuo "kovettaminen" on?


-nallet
 
Vastaus: Taistelulajit

Orin sanoi:
I
Itse en ole kiinnostunut itsepuolustuslajeista, koska luotan siihen, etten tappeluihin joudu. Ja jos joudun, niin otan ilomielin turpiin: muutama tonni tilillä piristää kivasti. On se niin kiva, kun on laki samalla puolella.

Niin, ja sillä tonnilla saa uudet legot suuhun.

Turpaan saamisen riskin voi minimoida loistavasti vain yhdellä "itsepuolustuslajilla"

...pikajuoksulla.
 
Vastaus: Taistelulajit

Kovettaminen lienee tässäkin lajissa sitä että käytetään jotain ruumiinosaa niin että hermot vetäytyvät pinnasta ja iho muodostuu paksummaksi. Muay Thaissa esimerkiksi monotetaan sitä säkkiä niin kauan ettei enää satu jalkaan kun potkasee kaveria pollaan. Sitten on nuo vakiot rystysillä punnertamiset ja kaiken maailman epämiellyttävän materiaalin hakkaamiset.

Korjatkaa jos olen väärässä. En ole kungfuvarianteista täysin perillä.

Edit: Pikajuoksu on paras itsepuolustuslaji mutta mitä jos pitääkin puolustaa jotain muuta kuin itseä? Siinä ei juokseminen auta. Itsellä näkyy juuri pari päivää vanhat muistot naamassa koska piti antaa se pikajuoksumahdollisuus jollekkin toiselle.
 
Vastaus: Taistelulajit

keiu sanoi:
Kovettaminen lienee tässäkin lajissa sitä että käytetään jotain ruumiinosaa niin että hermot vetäytyvät pinnasta ja iho muodostuu paksummaksi. Sitten on nuo vakiot rystysillä punnertamiset ja kaiken maailman epämiellyttävän materiaalin hakkaamiset.

Korjatkaa jos olen väärässä.

En tiedä muiden lajien kovettamisesta, mutta Tai Shin Munissa asia on huomattavasti moniulotteisempi (lääkintä ja hieronta ovat erottamaton osa kovettamista) - ei siis pelkkää aivotonta hermojen tuhoamista;)

"Syvällisempi" keskustelu menossa täällä.
 
Vastaus: Taistelulajit

nallet sanoi:
Osaatko kertoa lajista hieman lisää?

Hmmm... en oikeastaan:( linkin takana kaikki se tieto mitä myös itse tiedän (luonnollisesti olen udellut lajista sifulta ja vanhemmilta oppilailta, mutta pääasiat samat kuin linkissä - lisäksi täällä keskusteltu ko. lajista.
 
Vastaus: Taistelulajit

On muuten tässä kaupungissa pikkasen hintavaa tuo jujutsu ja muay thai ja muut MMA-sopivat lajit. Taekwondo taas on sellasta ripaskaa ja kun nuo ovat niin täynnä korealaisia jotka hyppää kahteen metriin niin tällanen kivipatsas ei kehtaa mennä sinne pällistelemään.

Ehkä siis tuo paljon pilkkaamani kungfu kutsuu kun moisen harrastaminen ei täällä oikeastaan maksa mitään. Onko suomessa taichi-miekkaa käytössä missään? Se vaikuttaisi olevan täällä suosittua, ainakin näkee tyttöjä polkevan pyörällä miekka selässä harva se päivä. Itse en ole moiseen tutustunut.
 
Vastaus: Taistelulajit

keiu sanoi:
Lajin Suomeen tuonut hemmo on myös kys. lajin perustaja. Kauhavalle se ensimmäinen seura taidettiin perustaa ja lienee siellä yhä, joku lajin harrastaja voi halutessaan valottaa. Mutta Kokkola tuli mieleen vain koska niin monta Kokkolasta kotoisin olevaa lajin harrastajaa on tullut vastaan. :)
Kyllä, Kauhavalta lajin perustaja korealainen Young Suk (8 dan) lähti liikkeelle. Mies ilmeisesti hyppi kaupunkeja läpi heinäsirkan tavoin, pistäen siten touhun käyntiin mahdollisimman laajasti. Joensuussa on pitkään ollut Suomen suurin seura, nykytilannetta en tiedä kun en ole käynyt harkoissayli neljään kuukauteen. Tarkoitus olisi aloittaa uudestaan ihan näinä päivinä.... :rolleyes:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Taistelulajit

Aikidoa tosiaan tullut harrastettua about vuoden verran nyt ja olen niin koukussa, että voisin lopettaa kaiken muun elämän ja keskittyä vain treenaamiseen :D

5. kyu:lla huidon menemään.
 
Vastaus: Taistelulajit

Itse treenasin Hapkidoa aikanaan about 6 vuotta. Inttiin se homma sitten katkesi.
Sittemmin meni vuosiksi kokonaan maku taistelulajeihin, kunnes aloitin Capoeiran (vaikkei se nyt sinänsä taistelua olekaan vaan pelaamista). Siihen sitten hurahdinkin ihan täysin, kiitos pelissä vahvassa roolissa olevan musiikin ja sen, että homma tosiaan on leikkimielistä peliä, jossa ei kontaktia oteta, eikä mitään machoilupaskaa. Ja kyllä muuten tulee kovaan kuntoon siinä touhussa. Sen verran on akrobatiaa mukana.
 
Vastaus: Taistelulajit

lukkopaini ja siihen vähän ripaus vapaaottelua/nyrkkeilyä niin pitäisi pärjätä :)

Mut tosiaan varsinaisena itsepuolustuslajina toimii tehokkaammin (tai ainakin vähemmällä harjoittelulla) krav-magat & defendot yms. Jokainen laji joka parantaa kuntoa ja fysiikkaa, parantaa myös itsepuolustusvalmiuksia.
 
Vastaus: Taistelulajit

Itsellä lajikokemusta seuraavasti.

Nuorempana koitin reilun vuoden karatea. En mitenkään erityisesti tykännyt siitä. Tuntui olevan liikaa "sääntöjä" liikkeiden suhteen. Liikesarjat tuntui myös aika turhilta. Ikinä en myöskään ole pitänyt siitä että keskitytään liikaa siihen vyön väriin. Tuntuu homma liian koululta jos pitää stressata jostain vyökokeista.

4 vuotta sitten aloitin capoeiran. Mahtava laji jos haluaa kehonhallintaa ja jos tykkää akrobatiasta. Kyllä hyvät muistot jäi siitä lajista, meno oli rentoa mutta myös vaativaa. Perusnotkeutta oli jo ennen aloittamista mutta muuten olen ruuminrakenteelta aika "raskas". (punttisali on ollut kuvioissa jo 5 vuotta). Mutta kyllä siellä isompikin mies pystyy tekeen hienoja liikkeitä kun vaan yrittää. Reilun vuoden jälkeen tätä lajia alkoi jostain syystä treenit muuttuun liian musiikkipainotteisiksi mun makuuni. 2 tunnin treeneistä saatettiin reilu tunti soitella ja laulella. Hiki ei ehtinyt tuleen oikein missään vaiheessa. Joten siis kyllästyin :)

2,5 vuotta sitten aloitin Muay Thain ja sillä tiellä olen edelleen. Tämä on selkeästi se oikea laji mulle. Tykkään täyskontakti lajeista enemmän. Seurani on myös todella hyvä. Treenata saa halutessa 6 päivänä viikossa. Ja opetus on laadukasta. Kipu on tässä lajissa mukana jos niin itse haluaa. Aina voi sanoa sparrauskaverille miten haluaa sparrata. Ite mahdollisuuksien mukaan aina mahdollisimman täysillä. Jotenkin se on vaan hieno tunne kun menet kotiin kaikkes antaneena ja joka paikkaan särkee :) Tässä lajissa on capoeirasta ollut paljon hyötyä, koska nyt on kehonhallinta, tasapaino ja notkeus hallussa niin potkiminen on huomattavasti helpompaa, ja sillä saralla minulla onkin pieni etulyönti samantasoisiin vastustajiin verrattuna.
 
Vastaus: Taistelulajit

Itse harrastelen nyrkkeilyä ja potkunyrkkeilyä.
Tosin muay thaita tulee myöskin treenattua, koska meillä on yhdistetty potkunyrkkeily/muay thai -seura.

En tykkää muay thain pystypainista, polvista ja kyynärpäistä ja siksi tunnen itselleni mieluisimmaksi potkunyrkkeilyn.
Nyrkkeily on mukana kuvioissa käsitekniikoiden parantamista varten.
 
Vastaus: Taistelulajit

Onko muay thai sama asia kuin thai-nyrkkeily?

Itselläni ei minkäänlaista taistelulajikokemusta ole, mutta kaveripiiristä löytyy pari SM-tason karateäijää ja pari aika kovaa taekwondo-potkijaa. :cool:
 
Vastaus: Taistelulajit

Meikäläisen lajitausta kronologisesti

Taekwondo
Wing Chun/JKD concepts, Kali/Escrima
Shotokai Karate
Bujinkan Budo Taijutsu
ja nykyisin Judo
 
Ylös Bottom