Tales of Vesperia [X360]

Muntu

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Meitin porukat kävivät tuossa tampereella muutama tunti sitten, ja en muista mistä katsoivat, mutta olivat kuulemma myyneet varastot samantien loppuun... :rolleyes:
Eli ikävä kyllä en omaa kopiotani saanut. Toivottavasti sitä nyt vielä löytyy kaupoista 11. päivän jälkeen kun palaan ulkomaanreissulta (ellen osta sitä sieltä), vähän lueskellut juttuja että Tales of -pelit eivät kauaa markkinoilla viivy. No kuvittelis että uusia kopioita on vähintään kuukauden myynnissä :D

Vähä nyt ketuttaa, kuume päällä niin ois ollu kiva päästä pelaileen tätä, mutta kai mun pitää vetää SO4 eka läpi :D Pitää nyt vielä varmuuden varalta tsekata tän pikkulandian mestat jos joku onnekas leipäpuoti peliä möisikin. Sitä paitsi, mikä sen mukavempaa kuin pelata hyvää peliä ja suurinpiirtein reaaliajassa jakaa kokemuksiaan muiden pelaajien kanssa netissä.

Ja tosiaan, kommentteja vaan siitä vaikeustasosta. Pistäkää tarinajutut spoilereihin (obviously), nääs mulla ei kans oo harmainta aavistusta mistä tän tarina kertoo joka on luonnollisesti hyvä juttu. Esim SO4:n kohdalla tarinasta tiesi jo aiempien sarjan osien takia aika paljon, miten tarina etenee ym., joten vähän into laskenut....
 

Huttu

Well-Known Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Vaikeusaste on mielestäni ihan kohillaan, en ole kertaakaan kuollut mutta on kyllä läheltä käynyt. Vaikeusastetta saa muutettua pelin aikana settings-valikosta jos haluaa enemmän haastetta.

Aika samalla tavalla selviää kuin SO4:ssa,eli fiksusti kun matsaa niin ei pitäisi olla pahoja ongelmia, yhessä bossissa meinasin ottaa pataan aika kivasti kun se veteli aikamoisia komboja meikäläisen joukkoon,
oli itseasiassa se demon tiesulku/metsä kohta

En viitti tarinasta paljastaa mitään ettei juuri innostus laske tai jotain. Ei sen puoleen, ei ole paljon paljastettavaa. En oikein itekkään tiedä vielä että mitä pahikset aikovat kun olen vasta joku 8 tuntia pelannut ja vähän päässyt jyvälle tapahtumista, ihan hyvältä ja mielenkiintoiselta tarinalta se kyllä vaikuttaa. Mitenköhän pitkä peli tämä muuten on

Taistelutaidot opitaan taistelemalla ja sitten erilaisia passiivisa taitoja saadaan esineiden kautta. Esim jostain aseesta voi saada Strenght taidon joka nostaa voimaa 5%. Sitten kun olet tarpeeksi matsannut ja kerännyt pisteitä, hahmo oppii sen Strenght taidon ja ei enää tarvitse asetta johon se on loitsittu. Sitten voit vaikka vaihtaa aseen ja sinulla säilyy se taito ja voit laittaa sen päälle tai pois jos haluaa. Passiiviset taidot vievät niille varattuja pisteitä joita saa tasonnousun yhteydessä lisää.

jos hahmolla on vaikka pisteitä 10/10, ja sil on vaikka neljä taitoa jotka jokainen veisi 3 pistettä, voit silloin aktivoida ainoastaan 3 taitoa koska ne veisivät yhteensä 9/10:stä pisteestä. pisteitä ei menetä aktivoinnin yhteydessä vaan saat takaisin ne kun et enää käytä jotain taidoista. Varmaan uber-hankalasti selitetty tiedän :D Taistelutaitoihin nuo pisteet eivät vaikuta

Partyssä voi kerrallaan olla neljä hahmoa, ja mukavana juttuna on että partyn ulkopuolella olevat hahmot saavat taisteluista ekspaa myös,ei tosin koko summaa mutta jonkin verran. Kehittyvät sitten myös siinä samalla hivenen ettei käy niin että loppupuolella osa hahmoista on lähes max tasolla ja loput jotain lv 20. Hahmoille saa tosin taidon jolla ne saavat hivenen boonusta ekspaan jos ovat partyn ulkopuolella
 

Muntu

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Oh cool, passiivisia taitoja. Ties kuinka kauan FF IX:ssäkin tullut vain pohdittua että mikäköhän passiivisten taitojen kombo olisi paras sitä ja sitä bossia vastaan yms :D
Lisää kivasti sitä taktisuutta.
 

Huttu

Well-Known Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Oh cool, passiivisia taitoja. Ties kuinka kauan FF IX:ssäkin tullut vain pohdittua että mikäköhän passiivisten taitojen kombo olisi paras sitä ja sitä bossia vastaan yms :D
Lisää kivasti sitä taktisuutta.
Ai niin, ton pitkän tekstin sijaan oisin voinu sanoa että lainailee FFIX reippaasti :D noh heh
 

J. Pikkarainen

KonsoliFIN Alumni
Vastaus: Tales of Vesperia

Ei mitään havaintoa missä vaiheessa ollaan menossa, mutta epäilen että varsin alussa, kun en edelleenkään tiedä mikä Big Picture mahtaa olla. Epäilyksiä kyllä on ilmassa. Ts. menoa ei tosiaankaan voi sanoa vauhdikkaaksi, mutta perhanan koukuttavaa se silti on. Porukan reissaaminen on nimittäin huomattavasti aidompaa (/inhimillisempää?) kuin perus-RPG:den "pelastetaan maailma varmalta tuholta, olet ainoa toivo"-juonet. Fokus on pikemminkin henkilöhahmoissa ja näiden välisessä suhteessa, jotka Huttu jo mainitsikin, ovat erinomaisia. Ääninäyttely on hyvää, mutta ei mielestäni erinomaista. Kirkkaasti kuitenkin normidubbeja parempi.

Taistelun suhteen vaakakuppi kallistuu omalla kohdallani Last Hopeen. Nykyisellään meno sujuu ongelmitta ja taisteluihin on tullut koko ajan uusia tasoja mukaan, mutta jotenkin SO:n taistelut olivat vauhdikkaampia ja hivenen taktisempia. Ja btw. sama nuolinäppäinhyökkäyskikkailuhan on myös SO:ssa, eli esmes. taaksepäin ja A:ta lyö hieman erilailla kuin pelkkää A:ta näpyttelemällä. En varmaan edelleenkään hallitse tätä kuitenkaan täysin, sillä en ole vielä yhtäkään bossitaistelua päässyt lävitte, jossa ei ois puolet porukasta kuollut pariinkin otteeseen kentälle. Jos et itse mene ottamaan lämää ja kuolemaan, niin sitten se pomonperkele jahtaa sun lopputiimis kuoliaaksi. Toi demokohdan pomo tuotti etenkin harmaita hiuksia, kun tyhmyyksissäni menin taistelemaan häntä vastaan kahden life putelin avuin. Parin-kolmen levelin verran grindaaminenkaan ei tuottanut tulosta, ja sit epätoivoissani päädyin testata viimeistä oljinkortta ja kokeilla pääseekö kartalle takaste (kun sitä aiemmat demot viittasivat hieman toisin). No pääsihän sinne, ja täysille lifelatingeilla voittoon 11 kulutetun juomatonkan jälkeen:) (max 15kpl / item).

Hahmonkehityskin kallistuu vielä tällä hetkellä Hopeen, sillä itseäni ärsyttää ainakin suunnattomasti Level Up -tiedon ilmoittaminen pelkästään Level Uppina. Ts. mistään ei saa mitään informaatiota paljon vaikkapa hiparit sattuivat nousemaan, tai mikään muukaan statsi. Uudet taidot opitaan lennosta kesken taisteluiden, ja aseista saa tosiaan opetettua itselleen taitoja käytettäviksi. Kun kaavaan lisätään vielä syntetisoiminen, on noita aseiden perkeleitä taskussa kiljoonia kappaleita, mikä osaltaan vähän lannistaa fiilistä uuden aseen löytymisen kohdalla. Useimmiten kaupunkiin tultaessa saat ostettua yhden aseen ja syntetisoitua toisen, joissa molemmissa on eri skillit opeteltavaksi. Aseet näkyvät hahmojen päällä, muut tavarat ei. Tosin sub weaponsit (kilvet, laukut, yms.) pitäis näkyä, mutta en ole vielä ennättänyt moisia tekemään, joten en uskalla varmentaa. Muutenkin hahmonkehitys jää (ainakin toistaiseksi?) tasolle; valitaan passiiviset skillsit hahmolle.

Mut kokonaisuudessaan en marise. Juoni on kivan poikkeava juurikin "laahaavuutensa" vuoksi. Kerrankin tuntee pelaavansa mattimeikäläistä, eikä salaisilla taidoilla varustettua angstiteiniä, jonka tehtävä on pelastaa maailma. Hahmojen välinen dialogi on eloisaa, ja sen sekaan on ujutettu paljon viitteitä maailmasta ja menosta yleisesti. Ja mikä parasta, itse onnistun ainakin eläytymään osien hahmojen kohtaloihin, mitä tässä nyt on lyhyen peliajan jälkeen ehtinyt tapahtumaan.

Ja jos jotain pitää pelin addiktiivisuudesta sanoa, niin toi Hopen revikan kirjoittelu on jäänyt vähän turhan vähälle, kun on innostanut ennemmin seurata Vesperian tarinaa:)
 

Huttu

Well-Known Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Totta joka sana :D

Itseäni hivenen kismittää kaupungeissa ja tyrmissä tuo minimapin puuttuminen. Ei sen puoleen eipä nuo paikat nyt yleensä hirveitä sokkeloja ole mutta silloin tällöin olisi kiva tietää että viekö joku polku umpikujaan

Noista tavaroista vielä, tosiaan aseet ja tuollaiset "sub-weaponit" näkyvät hahmoilla niin pelissä kuin taistelussa, sub-weaponeja saa ainoastaan syntillä ja kaiketi jos sattuu löytämään jostain. Sitten vielä kun menee hahmon status ruudulle voit valita tälle tittelin tosin en tiedä onko sillä konkreettista merkitystä mikä titteli hahmolla on. Status ruudusta voit myös liittää hahmoille sellaisen "attachmentin" joka myös näkyy hahmoilla pelissä ja taistossa. Nämä attachmentit ovat esim Yurille tyylikkäät mustat aurinkolasit yms härpäkkää, en tiedä mitä kaikkea voi tehdä, varmaan kaikkee hattua, viittaa tai jotain sellasta.



Niin ja kokkausta kannattaa harrastaa kanssa, kokkaat jotain hyvää ennen pahaa matsia niin saat boonuksia joksikin aikaa tulevaan taistoon. Jotain minestrone keittoa naamaan ja tappamaan pomo monsteria hehe :)

juttelemalla sen yhden karttakilta hemmon kanssa voi oppia vissiin uusia synttejä ja saada neuvoja erilaisissa asiaan liittyvissä ongelmissa. Niin tässä on kanssa jotain kiltoja ja on ollut jo jotain vihjettä että saisi tehdä oman sellaisen myös mutta en siitä tiedä, olishan se hienoa. Syntillä voit muute tehdä esineen jolla voit vissiin vaihtaa party leaderia, eli ilmeisesti voit ohjata taistelussa muita hahmoja. Tein ton esineen mut en oo viel kokeillu

Tuosta tasojen noususta, en tiedä onko se nyt hirveen suuri menetys kun ei näe mitä siinä levelupin yhteydessä nousee. En ainakaan ite tee sillä tiedolla mitään että vaikka voima nousee 51:stä, 56:een. hahmo sai tason joten tiedän että siitä tuli voimakkaampi, noi on tollasta triviaa vaan.

Ei se Last Hopen hahmon tasonnousukaan periaatteessa poikkea tästä vaikka saatkin laittaa SP:tä taitoihin, loppupeleissä kaikki taidot ovat maksimissa kuitenkin ja taidot joita saat kirjoista opetettua menee aina samalla tavalla koska tietyt hahmot voivat oppia vaan ne tietyt taidot.

Tykkään ite täst pelist todella paljon enemmän kuin SO4:sta, SO4:ssä on ihan ihmeellisiä juonireikiä ja tönkköä juonenkuljetusta, koko maailma on aina hirveen kulmikas ja kliininen, Vesperiassa on mukava sopiva tempo juonessa ja olen ainakin ihan koukussa sihen, maisemat ovat pyöreitä ja enemmän aidon tuntuisia
 

Isaarou

Moderaattori
Ylläpitäjä
Vastaus: Tales of Vesperia

Tätä on nyt sitten suunnilleen kaksi tuntia takana. Taistelut vaikuttivat ainakin aluksi aika paljon vaikeammilta kuin SO4:n alussa, tosin johtuu varmaan suurimmilta osin ihan tottumattomuudesta. Pelaan täysin Manualilla, joten iskut, varsinkin artet, menivät aluksi aika usein ohi. Millä asetuksella muuten muut täällä taistelevat? Kuolin ensimmäiselle bossille ensimmäisellä yrityksellä, ja toisella kerralla jäi se salainen tavoite tavoittamatta. Kolmannella kerralla meni sitten kaikki kohdalleen. Zaphiaksen ulkopuolella perustaistelut menivätkin jo läpi helposti, mikä lienee tarkoituskin. Pelin tallensin Deidon Holdin ulkopuolelle.

Hyvin alussa ollaan, mutta hienolta peliltähän tämä vaikuttaa. Pariin demossa häirinneeseen asiaankin tarvittiin vain vähän tottumista. Pelin ulkoasu on ollut hyvin miellyttävä, pidän siitä ehdottomasti enemmän kuin SO:n vastaavasta. Mukavaahan se olisi tietysti ollut, jos pelin välivideot olisi toteutettu kokonaan alun animetyylillä. Itse en ainakaan kovin paljon pidä tuosta systeemistä, että tuota A:ta pitää painaa jokaisen puhutunkin repliikin jälkeen, vaikka se onkin tuttua puuhaa jo parista muustakin JRPG:stä. Joissain kohdissa myös taustalla soiva musiikki voisi olla vähän kovemmalla.
 

J. Pikkarainen

KonsoliFIN Alumni
Vastaus: Tales of Vesperia

Tätä on nyt sitten suunnilleen kaksi tuntia takana. Taistelut vaikuttivat ainakin aluksi aika paljon vaikeammilta kuin SO4:n alussa, tosin johtuu varmaan suurimmilta osin ihan tottumattomuudesta. Pelaan täysin Manualilla, joten iskut, varsinkin artet, menivät aluksi aika usein ohi. Millä asetuksella muuten muut täällä taistelevat?
Manualilla itsekin, jo ihan siitä syystä, että siitä saa kriittiset 0,25 pojoa tulevaisuutta varten;) Taistelut ovat edelleen Vesperiassa < Lost Hopeen nähden, mutta molemmissa ne toimivat. Tässä se vain on hieman karsittu muoto. Tosin saa nyt nähdä kuin paljon nuo tuosta monipuolistuvat, sen kummemmin spoilaamatta.

Pelin ulkoasu on ollut hyvin miellyttävä, pidän siitä ehdottomasti enemmän kuin SO:n vastaavasta. Mukavaahan se olisi tietysti ollut, jos pelin välivideot olisi toteutettu kokonaan alun animetyylillä. Itse en ainakaan kovin paljon pidä tuosta systeemistä, että tuota A:ta pitää painaa jokaisen puhutunkin repliikin jälkeen, vaikka se onkin tuttua puuhaa jo parista muustakin JRPG:stä. Joissain kohdissa myös taustalla soiva musiikki voisi olla vähän kovemmalla.
Ulkoasusta ei ole paria poikkeusta lukuun ottamatta pahaa sanottavaa. Muutamat tyystin yksväriset tekstuurit ovat demoissa häirinneet hieman, mutta toisaalta koko pelin pehmeä anime-look vaatii sitä. Visuaalisuus on kuitenkin pelin yksi parhaimpia puolia, ja itse tykkään. Tosin anime-osioita kaipaisin itsekin enemmän. 10h jälkeen vain yksi sellainen takana.

Huttu:
En minäkään niitä statseja koskaan katso, mutta ne kertovat silti jo ihan vilaisulla esim. minkälainen joku hahmo on. Esim. minulla ei ole mitään havaintoa Karolin funktiosta tällä hetkellä, ilmeisesti jonkin sortin warrior-thief, kun en statusikkunaan asti ole jaksanut selata:) Tosin penkillähän tuo istuu muutenkin. Ja mielestäni ropejen yksi oleellisimpia ominaisuuksia on juuri oman hahmonsa kehittäminen, ja täten näiden tasojen myötä nähtävä nousukin, oli se kuinka numeraalista tahansa. Ei se peliä yhtään huononna, tuntuu vain hölmöltä, kun on jätetty pois. Jo pelkän levelin näkeminenkin auttais.

Mitä SO4:n SP-hommaan tulee, niin joo, tottakai tyypit on tapissa jossain lvl 200 tienoilla, mutta esim. omat 60-70lvl äijät läpäistyäni eivät tosiaankaan olleet joka taito tapissa meuhkaavia killereitä (ei sillä, että heillä ees kaikkia taitoja olikaan). Ts. siinä joutui pelin aikana ihan oikeasti miettimään (no ok, ei kyllä kovin paljoa, mutta periaatteessa) mihin sitä pojoja oikein käyttäisi. +siinä oli vielä beat, jota nyt en totuuden nimissä kyllä hirveästi vaihdellut kuin trofeita metsästäessä. Ts. hahmonkehitys oli monipuolisempaa. Vesperiassa se on perinteistä, mikä ei lainkaan ole huono juttu. Ja eihän näitä kahta edes pitäisi missään nimessä verrata keskenään, sen verta erilaisia kuitenkin ovat. Sattuvat vain ilmestymään samoihin aikoihin, niin pakkohan sitä on vähän:) Itse nautin kyllä ihan molemmista peleistä, ja molemmissa on omat hyvät puolet.

Ja samaa mieltä minimapin uupumisesta. Jotenkin tulee hieman orpo-olo, kun tuota ei näe. Toisaalta se lisää tutkimishalua, mutta näissä peleissä on paha tapa aloittaa paikasta poistumiset ja bossitappelut lähes tyhjästä, joten sen yhden umpikujan koluminen saattaa puolivahingossa jäädä haaveeksi.

Itse en ole vielä löytänyt tarvittavia vehkeitä battleliidun vaihtoon, niin en voi kertoa kuinka peli muuttuu esim. maagilla pelatessa. Toisaalta pitänee seuraavalla pelikerralla huomenissa katsella hieman syvemmin noita strategiamuutoksia, mikäli niihin voi jo tässä vaiheessa peliä koskea. Ilmeisesti suht vapaat kädet niihinkin olemassa.
 

Muntu

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Heh, nyt SO4:n loputtua en oikeastaan muuta vaadi/halua kuin hyvää tarinaa ja oikeasti tunteita herättäviä hahmoja ja dialogia :D
Mini-mapin puuttuminen kuulostaa vähän ikävältä, mutta jos sokkelot eivät ole SO4:n tasoa niin koossa, sekavuudessa kuin geneerisyydessäänkin, niin kyllä sitä selviää.
 

Huttu

Well-Known Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Heh, nyt SO4:n loputtua en oikeastaan muuta vaadi/halua kuin hyvää tarinaa ja oikeasti tunteita herättäviä hahmoja ja dialogia
Joo luulen että et tule pettymään :) Tässä on hauska seurata noiden hahmojen keskinäistä jutustelua, se jotenkin tuntuu sellattee luonnillisemmalta kuin SO:ssa niiden hahmojen väliset jutut. Tässä aina silloin tällöin tulee niitä pikku juttutuokioita (vapaa ehtoisia) ja niissä saa aika usein hymähdellä ja nauraa kun jokainen niistä on jollain tapaa omalaatuinen persoonansa ja sitten ne peeloilee keskenään. Tuntuu että porukan tasapainoisin jäsen on Yurin koira joka vaan huokaa muiden "tyhmille" jutuille ja jatkaa coolina piipun suussa pitämistä.


Joo ei täs Vesperiassa eksymään pääse noihin tyrmiin ja kaupunkeihin, eivät muuten ole mitään 3 tunnin maraton tyrmiä sitten vaan ovat ihan hyvin suunniteltuja alueita kaikki ollut tähän mennessä. Useissa paikoissa on vielä jotain tukittuja polkuja ja sen sellaisia joihin varmaan pääsee pelin edetessä, esim jotain isoja puskia ja kiviä jne. Yhdessäkin alkupään metsässä näkee kuinka siellä taustalla rellestää joku jumalattoman kokoinen lohharin ja jonkun ihmeen perhosen risteytys, pakko sinne jotenkin on päästävä :)

Hyvänä vinkkinä tuossa Vesperiassa voi pitää sitä ettäjos olet jossain tyrmässä ja on paljon polkuja joita et ole vielä tutkinut, niin yleensä ainakin tähän asti pitänyt paikkaansa se että savepointin ilmestyessä voi pomokin olla lähellä. Joten kannattaa pakittaa ja katso polut läpi. Myös jos tulee joku pieni juttelukohtaus niin se on yleensä merkki siitä että olet menossa tarinaa eteenpäin siis olet periaatteessa oikealla polulla, jolloin on hyvä vetää takapakkia ja tutkia muut sivupolut

Maailmankartalla juoksennellessa tosin on minimap, mutta kun se ottaa isoksi versioksi on se harmittavan transparentti ja siitä ei meinaa nähdä kokonaiskuvaa. Onneksi kun painaa Y nappia pääsee menuun josta vois ieltä yhdestä kohtaa valita kunnon kartan jossa näkee koko tutkitun tilanteen, vaikuttaa isolta maailmalta ja tuo kartan tsekkaus prosessi vie joku 5 sekuntia, kun tässä ei tuota latausaikaa ole nimeksikään



Muutenkin kaikki tyrmät ja kaupungit ovat olleet mukavan vaihtelevia ja omalaatuisia silleen että ei ole käytetty sitä samaa suorakulmaisista laatikoista muodostuvaa tyrmä konseptia (ala SO4) uudestaan ja uudestaan, vaihdettu vaan tekstuuria välillä

Vihollisetkin ovat ihan hyvin suunniteltuja, tuolla graffalla saa aikaiseksi aika nasevia yksityiskohtia. Eikä ole tullut vastaan ehkä kuin muutama uudelleen väritetty vihollistyyppi, muuten ovat olleet uniikkeja. jotkin viholliset voivat olla myös eri kokoisia keskenään mikä on silleen ihan hauska yksityiskohta. Ei siellä nyt mitää kääpiöihmisiä juokse ympäriinsä vaan enemmänkin jotkin eläimet ja muut monsut vaihtelevat koollaan, jotkut hyökkäykset voi jopa mennä ohi jos vihollinen sattuu olemaan sen verran pieni, sit täytyyki tehdä matalia iskuja :)
 

Muntu

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Juuri tuo hahmojen välinen rikas dialogi nosti Persona 4:nkin all time top -viiteen, joten jos dialogi on hyvin ja järkevästi rakennettu, ja siitä on saatu hauskaa, niin kyllä se jo yksinään tekee pelistä kuin pelistä hyvän =P

Muuten: Monellekko levylle tää peli on jaettu?
Ja vähän toinen kysymys, palautuuko HP:t yms jos käy savepointilla, FF X:n tyyliin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ColdSkull

Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Tietyt savepointit parantavat HP/TP:t, mutta tietyt taas eivät. Yksi levy, mutta olen ulkomaalaisilta foorumeilta lukenut, että useilla on kestänyt 60h läpäisy.

Kun tässä ketjussa on nyt väitelty SO4:n ja Vesperian kesken, tekee mieli sanoa omiakin mietteitä. Itse pelasin SO4:n juuri viime viikolla läpi, ja nyt oli aika siirtyä ToViin. SO4:n taistelut olivat äärimmäisiä tylsiä ToViin verrattuna, koko SO4:n viimeisen bossinkin pääsee helposti läpi vain button smashilla (+ blindside), mutta ToVissa oikeasti on paljon enemmän taktikoinnin varaa. Itse en ole vielä kuollut Vesperiassa kertaakaan.

SO4:n etu oli se, että voit vaihtaa pelattavaa hahmoa taistelun aikana milloin vain, kun Vesperiassa sinun tulee ensin saada eräs esine, ennen kuin voit vaihtaa pelattavaa hahmoa kesken taistelun. Mutta kyllä niillä tiimiläisillä on silti minusta hyvä tekoäly, ja taktiikoita voit valikosta muutella kesken taistelun juuri sellaisiksi, miten haluat, jopa hahmokohtaisesti.

Itse olen nyt pelannut tätä ToVia noin 15h kolmen päivän aikana, joka on uskomaton suoritus itselleni. Kokoajan tekee vain mieli jatkaa. Koko peli on ollut minusta silkkaa timanttia, ihmettelen miten SO4:n hahmonkehitys voi olla jonkun mielestä parempi? Siinähän vaan normaalisti tulee leveleitä, ja saat sitten jonkin erikoisiskun kun leveleitä on kertynyt tarpeeksi. Aina välillä valikkoon ja tärkeimpiin taikoihin/taitoihin lisäpisteet. Jos siinä oli jotain syvällisempää, en ainakaan käyttänyt, ja helposti pääsin pelin läpi ilmankin.

Vesperiassa taas pelaajalla on paljon enemmän päätettävää, minkälaisia kykyjä hän voi oppia ja käyttää. Eri aseilla saat erilaisia kykyjä pelaajille, joten pelkkä voima ei aina ole paras aseissa, ja uusia erikoisiskuja tulee melkein kokoajan. Itselleni tuli hieman Final Fantasy VI:n Esperit mieleen tästä, positiivisessa mielessä. Kuten joku sanoikin jo, jokaisessa aseessa on siis omat taidot, joita pelaaja voi oppia käyttämään, ja lopulta käyttää niitä ilman kyseistä asetta. Se on kyllä totta, että Level Upin tullessa ärsyttää kun ei näe, miten paljon tietyt taidot kehittyvät, mutta ei sillä ole minkäänlaista käytön merkitystä, vaikka siellä lukisikin Attack +5 tjs.

Vesperiassa myös kaikki tähän mennessä tulleet hahmot ovat olleet loistavia. Demossa tämä pikkupoika, olikohan hänen nimensä nyt Karol, ärsytti aivan kauheasti, mutta itse pääpelin aikana opin pitämään jopa hänestä. SO4:ssa muutamat hahmot ärsyttivät taas pelin alusta loppuun asti.

Itse pidin SO4:sta hyvänä pelinä, mutta mielestäni Vesperia päihittää sen jokaisella osa-alueella, paitsi ehkä grafiikoillaan. Näiden kahden pelin graafinen tyyli on niin erilaista, että en osaa edes sanoa, mutta ainakaan Vesperiassa ei ole edes frame rate tippunut kertaakaan.
 

Zekeban

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Siis tämä Vesperia on aivan tajuttoman hyvä !!

Pelasin demoa aikoinaan kun se tuli japanin marketplaceen ja se oli mielestäni hirveää huttua. Latasin sen uudestaan kun se tuli euroopan marketplaceen, ja edelleen olin sitä mieltä että se on huttua.

Ostin Star Ocean 4:n ja pidin siitä kunnes huomasin että pelin englannin käännöstyön oli tehnyt yläaste ikäinen, ja näyttely puolen tehnyt hänen ikä toverinsa. Pelissä sinänsä ei ollut mitään vikaa, se vaan ei vetänyt mukaansa täysin. Eli sanotaan näin että kyllä sitä pelaa tietenkin mutta parempiakin kokemuksia on ollut.

Vesperia taas. Aivan tajuttoman tunnelmallisia maisemia ! Hahmot puhuvat luonnollisesti. Apaattisesta rääpäleestä (Star ocean 4) ei ole hajuakaan ja muutenkin homma toimii. Taistelu systeemikin tuntui erittäin paljon paremmalta mitä demossa, ja vain siksi että koko homma opetettiin nopean tutorialin avulla. Mikä siinä on että demoihin ei saada edes jonkun muotosia opetuksia että miten homma toimii. Blue Dragonissa oli sama juttu, vaikka pelimekaniikka oli vanha ja tuttu, oli senkin pelin demo erittäin irrallinen.

Mitä Vesperiaan vielä tulee, samanlaisia fiiliksiä herätti viimeks Final Fantasy IX, eli aina kun lopetan pelaamisen, kaipaan tunnin päästä jo takaisin katsomaan mitä seuraavaksi on luvassa.
 

Muntu

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Oh cool, grinding made easy, koko jengin voi ilmeisesti pistää AI:n ohjaamaksi jolloin pelaajaa tarvitaan vain ohjaamaan vihollisten luo ^^
Katotaan onnistuuko koko jengi AI:n ohjaamana hakkaaamaan demon bossin, en jaksa ite yrittää, häviän kuitenkin. =P
Taidanpa ottaa Boxin mukaan ulkomaille ja napata matkalta mukaan ToV:n jos (ja toivottavasti) löytyy :D Kuitenkin viikko pelkkää vapaa-aikaa niin voi spelaillaki välillä.

Pelaako kukaan tätä jollain ns normikokosella putkitelkulla, siis jollain väliltä 20-30 tuumaa? Mietin vaan, että saakohan teksteistä selvää.. Esim Star Oceanin kohdalla joistain teksteistä ei saanut yhtikäs mitään selvää, tarinan kannalta tärkeistä teksteistä sai (dialogi yms) mutta esim eri aseiden factoreista ei saanut mitään selvää kun tekstin tausta oli keltainen.
Eli yksinkertasesti sanottuna, saako teksteistä mitään selvää kuvaputkella?
 

Isefenoth

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Harmittavasti Tuska vkl oli samaan aikaan ToVin ilmestymisen kanssa, mutta tässä nyt on ehtinyt pelata alle 20h pelattua.

Hardilla on menty ja bossi tappelut on kyllä erittäin addiktoivia.
Juonesta paha vieläkään sanoa muuta kuin että loistavan "inhimillistä" tarinan kerrontaa tullut vastaan so far, mutta ei osaa Big Picturea vielä hahmottaa.
Ääninäyttely on hyvää, parempaa kuin keskitaso.
Graffat varsinkin HD telkulla näyttää ihan perkuleen hyviltä, kyllä lämmittää sydäntä nähdä Tales HD:na :)
Muusikeista löytyy hyviä ja huonoja pätkiä, joittenkin dungeoneitten uniset pimputukset meinaa käydää hermoon, mutta kai tämä on joku Tales perinne(?). :D

Oikein hyvältä peli vaikuttaa, mutta valitettavasti kerkeää pelata loppuun asti vasta kun frendi tulee takas Italian reissulta.
 

Huttu

Well-Known Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Mitä Vesperiaan vielä tulee, samanlaisia fiiliksiä herätti viimeks Final Fantasy IX, eli aina kun lopetan pelaamisen, kaipaan tunnin päästä jo takaisin katsomaan mitä seuraavaksi on luvassa.
Hehe todellakin :D Kiva tos aina näkee ajallisesti pelisession keston, pelailet siinä muina miehinä/naisina ja katot ... oho.. 8 tuntia putkeen... ööh aika painaa pause tai kone kiinni, mut jos silti kattois ensin mitä tuolt löytyy.... :D

Tietääkö kukaan muute mitä sillä gradella on tarkoitusta? Sihen saa aina taisteluissa bonusta tai minusta riippuu miten on pärjännyt
 

Huttu

Well-Known Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Oh cool, grinding made easy, koko jengin voi ilmeisesti pistää AI:n ohjaamaksi jolloin pelaajaa tarvitaan vain ohjaamaan vihollisten luo ^^
Joo,näköjään. Ja sit voi kaiketi laittaa hahmot kaikki manuaalille, hankkia ekstra ohjaimia ja kutsuu kaverit pelaan vähän Vesperia :D

Ite pelaan semi-autolla ala SO4,painat hyökki nappia niin hahmo juoksee vihun luo ja iskee
 

J. Pikkarainen

KonsoliFIN Alumni
Vastaus: Tales of Vesperia

Tietääkö kukaan muute mitä sillä gradella on tarkoitusta? Sihen saa aina taisteluissa bonusta tai minusta riippuu miten on pärjännyt
Läpäistyäsi voit ostella toiselle(/kolmannelle/jne.) erilaisia bonuksia/siirtää kirjat/taidot seuraavaan pelikertaan. Esim. 3000 grade-pisteellä saat 10x expa-bonuksen alkavaan peliin. Helpottaa sitä levelin keruuta hieman:)
 

Tonza

New Member
Vastaus: Tales of Vesperia

Nyt on tullut 3 tuntia pelattua peliä ja kyllähän tuo on mainio peli. Tähän asti tuntuu parhaalta tämän sukupolven jrpg:ltä. Persona 4 oli kyllä niin kova että en tiedä vielä onko Vesperia yhtä hyvä.

Harmi vain ettei peli menestynyt kovinkaan hyvin. Mutta en sitten tiedä kuinka kallis peli Vesperia oli kehittää. Pitää vain toivoa ettei Vesperia jää viimeiseksi 360/PS3 jrpg:ksi. (no on sieltä ainakin FFXIII ja Resonance of Fate tulossa ensi keväänä)
 

MAINOS

Ylös Bottom