Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tangentti #003

  • Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä
J

jryi

Guest
tangentti.jpg


Tangentti palaa tällä kerralla scifin, fantasian ja virtuaalitodelilsuuden voimalla.

Lue sivustolla...
 
Tärkein uutinen jäi sanomatta jakson aikana:

Satyriconilta on tullut uusi levy.

Ei mulla muuta.
 
Avasi jälleen uusia näkökantoja päivän kuumiin aiheisiin. Mielenkiintoisin osuus oli puhe VR:stä.
 
Pitihän sitä tulla uutta foorumiakin vilkaisempaan kun mainostettiin. Pidän podcastin uudesta formaatista, nimestään huolimatta tangetteja tuntuu olevan aiempaa vähemmän ja asia keskittyy enemmän sen muutaman pelin ympärille.

Pakko korjata tämä ihmetystä aiheuttanut Netflixin tapa julkaista eri sarjojen jaksoja. Netflix julkaisee edelleen omat sarjansa koko kausi kerrallaan, kuten vaikkapa Stranger Thingsin kakkoskauden myöhemmin tällä viikolla. Netflixissä on nykyään myös valtavan paljon Netflix-brändättyjä sarjoja, jotka eivät olekaan Netflixin omia, vaan muiden sarjoja joihin Netflixillä vain on laajat oikeudet. Nämä on usein hyvin helppo tunnistaa siitä, että ne saattavat tulla Netflixiin jakso viikossa, eli käytännössä samaa vauhtia kuin niitä esitetään alkuperäisellä esityskanavallaan, mikä myös selittää kesken kauden tulevat joulutauot ja muut perinteiset broadcast-television käytännöt.

Designated Survivor on ABC:n sarja, ja USAn perinteisten broadcast-verkkojen sarjat alkavat olla viimeisiä, joissa on vielä yli 20 jakson kausia. Expanse on Syfyn sarja, johon Netflixillä on yksinoikeudet Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Star Trek: Discovery on CBS:n sarja, josta vain ensimmäinen jakso on esitetty televisiossa, sen jälkeen sitä tulee USAssa vain CBS:n omaan streamauspalveluun CBS All Accessiin jakso joka sunnuntai, ja jenkkifanit riemuitsevat uudesta palvelusta jossa ei ole kuin CBS:n sarjoja, ja niitäkin hyvin puutteellisesti. Pohjois-Amerikan ulkopuolelle Netflix hankki oikeudet kaikkiin Star Trek -sarjoihin viime vuonna, mikä näkyi kaikkien sarjojen ilmaantumisena tarjolle myös meillä. Netflixiin STD ilmestyy päivä CBS All Accessin jälkeen, ja yhdeksän jakson jälkeen on odotettavissa joulutauko ennen kauden kuutta viimeistä jaksoa ensi vuoden puolella.

Oma teoriani Netflixin julkaisuviiveisiin esim. Expansen kohdalla on lokalisointi. Jopa Expansen tuottajat saivat monta kertaa vääriä hälytyksiä siitä koska kakkoskausi olisi tulossa Netflixiin. Tekstitysten lisäksi Netflix tilaa moniin sarjoihin dubit aika monelle eri kielelle, siksi jaksojen lopussa voi olla dubbikrediittejä viidellekin eri kielelle.

Läjäytin ei muuten ollut mikään alkuperäinen Star Wars -käännös, vaan 1990-luvun Ylen käännös. Käännökset eivät muuten olleet mitenkään huonot, toisin kuin vaikkapa maikkarin käännös josta irtosi vaikkapa legendaarinen "ehkä se on pora", mutta perinteinen termistö oli mietitty kokonaan uusiksi. Blaster oli läjäytin, Jabba oli Tsäbä, force oli mahti jne.

Itse uskon, että VR on kyllä tullut jäädäkseen, mutta massoille yleistyäkseen sen tuotteistus on vielä kesken, piilokuluja on liikaa ja lastentauteja löytyy, kuten aivan liian pieni resoluutio esimerkiksi tekstin esittämiseen, ja aina tiellä olevat ja teknologiasta muistuttavat johdot. Teknisesti heikoin PSVR lienee pisimmälle tuotteistettu, PC-ratkaisut vaativat enemmän tietämystä ja huomioonottamista raudan kanssa. Teknologia kehittyy, mutta tilantarvetta se ei heti korjaa. Niin kauan ei ole mitään ongelmaa kun pelaa vain istualtaan, kuten vaikka auto- tai lentelypelejä, mutta monet VR:ää paremmin hyödyntävät pelit vaativat seisomaan nousemista, ja ehkä myös muutaman askelen ottamista, jolloin yhtäkkiä vaaditaan myös tilaa ilman esteitä.

Laitekannan kanssa on jälleen Catch 22, tarvittaisiin pelejä jotta ihmiset ostaisivat, mutta pelejä ei tehdä ennen kuin laitekanta kasvaa. Jotain homman early adopter -tilanteesta sanoo se, että noin kaksi päivää sen jälkeen kun toimistolle saapui Vive sen hinta putosi 200 euroa. Vaikka miljoonalle PSVR:lle ei vielä paljon AAA-tuotantoja kannata tehdä PC:n Vive- ja Rift-kannat takaavat pienimuotoisempaa tuotantoa. Ainakin Croteam tuntuu panostavan paljon VR:ään, VR:lle suunnitellun Serious Sam -spinoffin lisäksi myös wanhat Serious Samit on konvertoitu VR:lle, ja VR-versio tuli juuri myös yhdestä viime vuosien parhaista puzzle-peleistä, The Talos Principlesta. Nähtäväksi jää tuleeko näistä koskaan PSVR-versiota vai ottavatko tehot vastaan.

Kyllä se PSVR hieman itseäkin houkuttelisi, kun PC-kilpavarusteluun en todellakaan halua ryhtyä. Kehutun Resident Evilin lisäksi Rez Infinite on aika no-brainer, ja yksi joka kiinnostaisi paljon olisi Elite Dangerous, jonka PS4-versiolla ei vain ole (vielä?) VR-tukea ilmeisesti tehojen riittämättömyyden vuoksi.
 
Pidän podcastin uudesta formaatista, nimestään huolimatta tangetteja tuntuu olevan aiempaa vähemmän ja asia keskittyy enemmän sen muutaman pelin ympärille.
Tämä ei ollut tarkoitus, mutta voi johtua tuosta tiukemmasta aikataulukontrollista. Kun jokaiselle osiolle on varattu se 20 minuuttia, ei siinä ihan hirveästi ehdi rönsyillä. Mutta ehkä tässä harjoituksen myötä onnistutaan saamaan TTT (Time To Tangent) lyhkäisemmäksi...
 
Tämä kolmas jakso oli ylivoimaisesti paras tähän mennessä. Erityisesti Mursu tuntui olevan iskussa (vai viskeissä?). Enempikin voisi, juu, rönsyillä. Aikataulukontrolli on hyvä olla olemassa, mutta jos joku haluaa puhua sen reilun varttinsa Jack Bauerin hienoudesta niin minusta ne pelit voisi vaikka siinä tapauksessa unohtaa sitten ihan kokonaan :)
 
sph:lta hyvää settiä ja näinhän se menee. Expansen omistustilanne oli tiedossa, mutta ei sitä aina muista niin analyyttinen olla, vaikka asiaa puitiin kavereidenkin kanssa kun toista kautta odoteltiin. Omakohtaisesti Expansen 2. kaudessa kiinnosti Adam Savagen osuus, sillä miehen Tested.com yms kuvioissa oli käynyt varsin selväksi, että miekkonen oli Expansessa tavalla tai toisella mukana. Sarjana Expanse on musta epäonnistunut. Monikerroksinen tarina vaatii onnistumista roolituksessa, sillä hyvät näyttelijät kantavat paljon. Tässä sarjassa on tasan kaksi onnistunutta roolitusta: liuhulettietsivä ja se aina loistava ja kiinnostava banglashadashadoo. Silti, skifiä on pakko katsoa. Koska skifi. Samalla argumentilla aloitin katselemaan muuan sarjaa nimeltä Killjoys, joka alun jälkeen jäi. Lapsellisen typerä sarja, jossa on yksi hyvä näyttelijä: Ashmore.

Netflix kyllä julkaisee muitakin sarjoja kausi kerrallaan, mutta tämä toki riippuu siitä kuinka ajankohtainen sarja on kyseessä. Itsehän odottelen toki Stranger Thingssiä, mutta tätäkin enemmän Samurai Gourmetia, joka on ehkä parasta teeveetä for busy laif. Lyhyitä jaksoja, hyviä huomioita ja ihanaa tarinaa.

VR on parhaimmillaan hienoa, mutta minä en usko, että se on millään tavalla breikannut muualla kuin teknologiapiireissä yms nörttisammioissa. Tuntuu että se on niin saamarin kömpelöä käytettävyydeltään, että ei mitään asiaa arkiseen rutiiniin. Käytännöllinen käytettävyys. Täytyy mennä alle 60 sekuntia siihen, että moskat on käyttövalmiina ja niiden parista irtautumiseen ei saa mennä toista mokomaa. Jos uunissa käryää villisika, ovikello soi tai siellä stnan somessa pärähtää, niin kyllä priot ovat selvät nykykansalaisille - ei sillä, että muistaisin kertaakaan jättäneeni ovea aukaisematta vaikka olisi mitkä raidit WoWissa kesken :)

Tangentti hakee vielä olomuotoaan. Homma pyritään pitämään vaivattomana, koska ei tästä kukaan palkkaa saa. Omakohtaisesti pitemmät jaksot ovat mieleen, mutta kyllä sitä huomaa sunnuntaina vielä ehtivänsä tehdä nauhoitusten jälkeen vaikka mitä, kun ei nukkumatti ole jo fistannut viimeisen tunnin ajan niistä viidestä mitä on peleistä pölissyt. Itse tykkäisin enempi live-nauhoituksista. Tavoitteena oli käynnistää eräs kastiketuotanto tuossa tovi sitten, mutta elämäntilanne oli yllättäen sellaista, että kaikki paukut piti työntää työrintamalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kah, mukava kuunnella kaksi uutta jaksoa kerralla, kun en tähän kolmosjaksoon ajoissa tarttunut. Pari sivuhuomiota noista Netflix-sarjoista vielä:

"Designated Survivor on silkkaa timanttia" Ei pystynyt kattomaan loppuun asti ensimmäistäkään kautta. Oli hyvä siihen asti, kunnes tuli perinteisiä kiristysjuonenkäänteitä, joita ei vain pystynyt silmäämään. Niin dorkaa miljoona kertaa nähtyä tuubaa, ettei vaan halunnut enää katsoa. Voi olla, että meno olisi parantunut parin jakson päästä, mutta pakko oli lopettaa.

Shooter puolestaan vasta olikin kauheata. Ensimmäinen tai toinen jakso sai jo läimimään otsaa noiden juonikuvioiden takia. Tuon lavastusidean näki miljoonan mailin päästä.

Sori, eivät vaan toimineet omaan makuun. :D Ehkä olisi voinut noihin enemmänkin aikaa panostaa, mutta ei vain halua enää jatkaa.
 
Ylös Bottom