Pitihän sitä tulla uutta foorumiakin vilkaisempaan kun mainostettiin. Pidän podcastin uudesta formaatista, nimestään huolimatta tangetteja tuntuu olevan aiempaa vähemmän ja asia keskittyy enemmän sen muutaman pelin ympärille.
Pakko korjata tämä ihmetystä aiheuttanut Netflixin tapa julkaista eri sarjojen jaksoja. Netflix julkaisee edelleen omat sarjansa koko kausi kerrallaan, kuten vaikkapa Stranger Thingsin kakkoskauden myöhemmin tällä viikolla. Netflixissä on nykyään myös valtavan paljon Netflix-brändättyjä sarjoja, jotka eivät olekaan Netflixin omia, vaan muiden sarjoja joihin Netflixillä vain on laajat oikeudet. Nämä on usein hyvin helppo tunnistaa siitä, että ne saattavat tulla Netflixiin jakso viikossa, eli käytännössä samaa vauhtia kuin niitä esitetään alkuperäisellä esityskanavallaan, mikä myös selittää kesken kauden tulevat joulutauot ja muut perinteiset broadcast-television käytännöt.
Designated Survivor on ABC:n sarja, ja USAn perinteisten broadcast-verkkojen sarjat alkavat olla viimeisiä, joissa on vielä yli 20 jakson kausia. Expanse on Syfyn sarja, johon Netflixillä on yksinoikeudet Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Star Trek: Discovery on CBS:n sarja, josta vain ensimmäinen jakso on esitetty televisiossa, sen jälkeen sitä tulee USAssa vain CBS:n omaan streamauspalveluun CBS All Accessiin jakso joka sunnuntai, ja jenkkifanit riemuitsevat uudesta palvelusta jossa ei ole kuin CBS:n sarjoja, ja niitäkin hyvin puutteellisesti. Pohjois-Amerikan ulkopuolelle Netflix hankki oikeudet kaikkiin Star Trek -sarjoihin viime vuonna, mikä näkyi kaikkien sarjojen ilmaantumisena tarjolle myös meillä. Netflixiin STD ilmestyy päivä CBS All Accessin jälkeen, ja yhdeksän jakson jälkeen on odotettavissa joulutauko ennen kauden kuutta viimeistä jaksoa ensi vuoden puolella.
Oma teoriani Netflixin julkaisuviiveisiin esim. Expansen kohdalla on lokalisointi. Jopa Expansen tuottajat saivat monta kertaa vääriä hälytyksiä siitä koska kakkoskausi olisi tulossa Netflixiin. Tekstitysten lisäksi Netflix tilaa moniin sarjoihin dubit aika monelle eri kielelle, siksi jaksojen lopussa voi olla dubbikrediittejä viidellekin eri kielelle.
Läjäytin ei muuten ollut mikään alkuperäinen Star Wars -käännös, vaan 1990-luvun Ylen käännös. Käännökset eivät muuten olleet mitenkään huonot, toisin kuin vaikkapa maikkarin käännös josta irtosi vaikkapa legendaarinen "ehkä se on pora", mutta perinteinen termistö oli mietitty kokonaan uusiksi. Blaster oli läjäytin, Jabba oli Tsäbä, force oli mahti jne.
Itse uskon, että VR on kyllä tullut jäädäkseen, mutta massoille yleistyäkseen sen tuotteistus on vielä kesken, piilokuluja on liikaa ja lastentauteja löytyy, kuten aivan liian pieni resoluutio esimerkiksi tekstin esittämiseen, ja aina tiellä olevat ja teknologiasta muistuttavat johdot. Teknisesti heikoin PSVR lienee pisimmälle tuotteistettu, PC-ratkaisut vaativat enemmän tietämystä ja huomioonottamista raudan kanssa. Teknologia kehittyy, mutta tilantarvetta se ei heti korjaa. Niin kauan ei ole mitään ongelmaa kun pelaa vain istualtaan, kuten vaikka auto- tai lentelypelejä, mutta monet VR:ää paremmin hyödyntävät pelit vaativat seisomaan nousemista, ja ehkä myös muutaman askelen ottamista, jolloin yhtäkkiä vaaditaan myös tilaa ilman esteitä.
Laitekannan kanssa on jälleen Catch 22, tarvittaisiin pelejä jotta ihmiset ostaisivat, mutta pelejä ei tehdä ennen kuin laitekanta kasvaa. Jotain homman early adopter -tilanteesta sanoo se, että noin kaksi päivää sen jälkeen kun toimistolle saapui Vive sen hinta putosi 200 euroa. Vaikka miljoonalle PSVR:lle ei vielä paljon AAA-tuotantoja kannata tehdä PC:n Vive- ja Rift-kannat takaavat pienimuotoisempaa tuotantoa. Ainakin Croteam tuntuu panostavan paljon VR:ään, VR:lle suunnitellun Serious Sam -spinoffin lisäksi myös wanhat Serious Samit on konvertoitu VR:lle, ja VR-versio tuli juuri myös yhdestä viime vuosien parhaista puzzle-peleistä, The Talos Principlesta. Nähtäväksi jää tuleeko näistä koskaan PSVR-versiota vai ottavatko tehot vastaan.
Kyllä se PSVR hieman itseäkin houkuttelisi, kun PC-kilpavarusteluun en todellakaan halua ryhtyä. Kehutun Resident Evilin lisäksi Rez Infinite on aika no-brainer, ja yksi joka kiinnostaisi paljon olisi Elite Dangerous, jonka PS4-versiolla ei vain ole (vielä?) VR-tukea ilmeisesti tehojen riittämättömyyden vuoksi.