Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tarvitaanko trokaria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feldon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

feldon

KonsoliFIN Alumni
Krhmm.. Tuli vaan mieleen GTA Vice City -keskustelusta, että tarkastetaanko jossain liikkeissä ihan oikeasti ikä, jos alaikäisen näköinen henkilö yrittää ostaa vaikkapa K-18 -peliä? Olisi ihan kiva kuulla onko kenellekään koskaan tapahtunut sellaista. Etenkin te alle 18-vuotiaat - valistakaa tietämätöntä aikuista!

Silloin kun ostin GTA3 olin vielä alaikäinen eikä myyjä mitään kysynyt saati sitten katsonut oliko pelissä ikärajaa.

edit: kirotusvihre

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei kysytty multakaan papereita GTAIII:sta ostaessani. Hain omani Jumbon pelikaupasta. Tuohon asiaan saattaa kyllä jonkun verran vaikuttaa se, että olen 32-vuotias.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Chemo
Tuohon asiaan saattaa kyllä jonkun verran vaikuttaa se, että olen 32-vuotias.
Niinkö? Näytät sitten varmaan ikäistäsi vanhemmalta, kun eivät kysyneet papereita..?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Meinaatko? tuo selittääkin sen ystävällisen palvelun alkossa jo 8vuoden ajalta.

En mä varmaksi tiedä, mutta saattaa olla. Kaikki ovat vuosien saatossa muuttuneet kohteliaksi, esimerkiksi juuri Alkoissa mielellään antavat suosituksia jos on kysyttävää. Nuorempia kohtaan ollaan kuitenkin kuulemma edelleen töykeitä.

Tämä nyt ei ehkä niin kuuluisi tälle boardille, mutta kuitenkin: jopa soitinliikkeissä ollaan nykyisin niin kohteliaita ja palvelualttiita, että. Eivätkä myyjät enää yhtään yritä päteä omilla soittotaidoillaan.

Tänää kävin dosessa, ni siel just joltain kysyttii papereita. :D
"Joo et tää peli on k-18, oisko sulla papereita?" :D Vähän meinasin revetä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan el Matador
Tänää kävin dosessa, ni siel just joltain kysyttii papereita.
Hah hah haa.. :D Ei voi olla totta..!?! Jäitkö katsomaan saatiinko kaupat tehtyä?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Mun mielestä se on ihan oikein.
Toden totta! Ihan hyvä että pelikaupoissakin otetaan vähän moraalista vastuuta noiden pelien myynnissä. En todellakaan usko, että esimerkiksi jonkun Max Paynen pelaaminen voisi olla kovin terveellistä pikkulapsille.

Ongelmana on tietty vaan se, että esimerkin muksut käyvät varmaan ostamassa pelinsä jostain muualta. Dose jää siis nuolemaan näppejään, vaikka teki periaatteessa ihan oikein kun tarkisti asiakkaan iän.

Ite ostin joskus tuossa 90-luvun keskivälissä Anttilasta Lula The Sexy Empire-pelin.. olin tuolloin about 10-vuotias, ja myyjä sanoi; "Ootko nyt ihan varma, että haluut tän pelin? Tää on vähän rankempaa tavaraa kun ne Larryt!" :D

Myi kuitenki, kun sanoin että oon varma. Siitä lähtien vain Harvester piti ostaa vanhempien kanssa, ja se tapahtui ehkä vuotta paria myöhemmin.

Eipä ole koskaan kysytty papereita kun peliä/pelejä olen ostanut...

Tosin taannoin olin hakemassa OPM:n numeroa R-kioskilta ja siellä oli joku about 13-14v poika, joka myös oli hakemassa kyseistä lehteä, kun sitten R-kioskin ystävällinen myyjä totesi pojalle "Tätä lehteä myydään vain yli 15v, ei olisi papereita mukana?" Tässä vaiheessa oli sitten naurussa pidättelemistä kun myyjä rupeaa kyselemään lehden takia papereita varsinkin kun sen ikäraja on mukamas 15v ( tosin tätä en ennen tiennyt ). Tämän lehden takia papereiden kyselyn olisin ymmärtänyt jos lehti olisi ollut jotakin yli 18v tarkoitettua materiaalia, mutta tuo meni mielestäni naurettavaksi. No tapansa kaikilla, ei voi mitään :)

Kerran olen myös ollut taaempana jonossa kun joltain kysyttiin papereja kun hän osti GTA 3:sta Gigantista.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Crisis
Eipä ole koskaan kysytty papereita kun peliä/pelejä olen ostanut...

Tosin taannoin olin hakemassa OPM:n numeroa R-kioskilta ja siellä oli joku about 13-14v poika, joka myös oli hakemassa kyseistä lehteä, kun sitten R-kioskin ystävällinen myyjä totesi pojalle "Tätä lehteä myydään vain yli 15v, ei olisi papereita mukana?" Tässä vaiheessa oli sitten naurussa pidättelemistä kun myyjä rupeaa kyselemään lehden takia papereita varsinkin kun sen ikäraja on mukamas 15v ( tosin tätä en ennen tiennyt ). Tämän lehden takia papereiden kyselyn olisin ymmärtänyt jos lehti olisi ollut jotakin yli 18v tarkoitettua materiaalia, mutta tuo meni mielestäni naurettavaksi. No tapansa kaikilla, ei voi mitään :)

Kerran olen myös ollut taaempana jonossa kun joltain kysyttiin papereja kun hän osti GTA 3:sta Gigantista.

Onko toi OPM se lehti jossa tulee myös niitä pelien demoja mukana? Siinä pitää laittaa ikäraja kai demolevyn sisällön mukaan. Muistatko mitä demoja levyllä oli?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan maagiset
Onko toi OPM se lehti jossa tulee myös niitä pelien demoja mukana? Siinä pitää laittaa ikäraja kai demolevyn sisällön mukaan. Muistatko mitä demoja levyllä oli?

Jep, demo-levyistäkin on tehtänä ilmoitus Valtion elokuvatarkastamolle. Varsinaista ennakkotarkastusta ei ilman eri pyyntöä suoriteta, vaan yleensä lehden/pelin jakelija määrittelee suositusikärajan. Olen aika varma, että ko. lehdessä oli vain suositusmerkintä, jolloin lehden olisi kyllä saanut myydä "alaikäisellekin". Varsinainen kielto tulee vain VET:n tarkastamille demolle ja peleille, jos on tullakseen.

BTW, kannattaa opetella nuo ikärajamerkinnät jos niistä pitää vielä välittää eli jos ikä on merkitty ympyrän sisään ei peliä saa luovuttaa alle merkinnän ikäiselle (siis ei periaatteessa edes pikkubroidille).
Jos ikä on merkitty neliöön on kyseessä suositus ja pelin saa luovuttaa kaikenikäisille.
Poikkeuksena K18-merkintä, joka kieltää pelin luovuttamisen alle 18-vuotiaalle, oli se sitten neliössä tai ympyrässä.
http://www.vet.fi/ohjeet/Ohje 3_2000.htm

Ylös Bottom