Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Te Tamperelaiset!

eewokki

New Member
Otsikon mukainen palsta. Itse olen muuttassa Helsingistä Tampereelle. Te ketkä asutte/olette asuneet Tampereella kertokaa omia kokemuksi Tampereesta. Esim. Onko siellä helpompaa saada esim työtä? Mimmoisia ihmiset ylipäätänsä ovat siellä? Tuohon edelliseen kysymkseen veikkaisin kyllä että mukavempia kuin stadilaiset juntit. Itse olen asunut hesassa koko ikäni ja nyt rupesi tympimään kaikki täältä. Olen useasti havitellut muuttavani tampereelle ja nyt se tulee tapahtumaan:rolleyes:
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

eewokki sanoi:
Otsikon mukainen palsta. Itse olen muuttassa Helsingistä Tampereelle. Te ketkä asutte/olette asuneet Tampereella kertokaa omia kokemuksi Tampereesta. Esim. Onko siellä helpompaa saada esim työtä? Mimmoisia ihmiset ylipäätänsä ovat siellä? Tuohon edelliseen kysymkseen veikkaisin kyllä että mukavempia kuin stadilaiset juntit. Itse olen asunut hesassa koko ikäni ja nyt rupesi tympimään kaikki täältä. Olen useasti havitellut muuttavani tampereelle ja nyt se tulee tapahtumaan:rolleyes:

Tervetuloa vaan tänne Tampereelle. Töistä ja ihmisistä en osaa (uskalla) oikein sanoa kun olen koko ikäni täälä asunut, mutta kunhan pysyt asuinpaikkana erossa Hervannasta, Annalasta, Linnainmaalta tai Tesomalta niin etköhän sä täälä pärjää.
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Count_M sanoi:
Tervetuloa vaan tänne Tampereelle. Töistä ja ihmisistä en osaa (uskalla) oikein sanoa kun olen koko ikäni täälä asunut, mutta kunhan pysyt asuinpaikkana erossa Hervannasta, Annalasta, Linnainmaalta tai Tesomalta niin etköhän sä täälä pärjää.

Mitäs vikaa Linnainmaassa on?

Mutta joo koko ikäni olen kanssa Tampereella asunut eikä kyllä pahaa sanottavaa löydy (en ole kuitenkaan asunut Linnainmaalla). Mutta töistä on tosiaan paha sanoa, kun aika alakohtaista taitaa tuo tarjonta olla.

Mutta tosiaan tervetuola, uskon että kyllä täällä vihtyy mainiosti.
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Viitisen vuotta täällä asuneena voisin sanoo että ihan myönteisiä kokemuksia enimmäkseen. Tossa yllä noi pahimmat paikat jo listattukin, noita kannattaa välttää ellei ole ulkomaalaisten ja muiden huligaanien ylin ystävä. Yleisesti ottaen tampere on kuitenkin tosi turvallinen ja rauhallinen kaupunki, onhan täällä tutkitusti vähiten rikollisuutta verrattuna muihin suomen kaupunkeihin ja asukaslukuihin.

Ihmiset on yleisesti ottaen ihan hiton hiljasta sakkia, bussissa turha odottaakkaan että kukaan alkaa jutella vierustoverille, ja asumisnaapureille sanotaan korkeintaan pelkkä moi. Huvittavaa on ollut huomata, että naapurit yrittää parhaansa mukaan vältellä kohtaamasta toisiaan. Jos porraskäytävässä on joku, niin sitä omaa ovea ei avata ennen kuin reitti on selvä. En tiedä onko muualla tällaista vai vain meidän talossa? Kuitenkin sitten jos onnistuu tutustumaan paremmin johonkin ihmisiin, niin on ne ihan mukavia loppujen lopuksi. Tampereen (sinkku)naiset vaan tuntuu olevan harvinaisen töykeetä ja itserakasta sakkia suurimmaks osaks, tai sitten oon onnistunu törmäämään just niihin pahimpiin. Enivei, tervetuloa vaan! :)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Olen täällä asunut pienenä ja nyt tullu 8 vuotta sitten takaisin. En ymmärrä noita "älä mene tänne" suosituksia, ennemminkin suosittelisin tarkistamaan sen taloyhtiön mihin olet menossa. Linnainmaalla olin vain hetken aikaa, lähinnä jäi mieleen että kulkuyhteydet ei ollu niin loistavat. Monta vuotta olin hervannassa ja siel oli kyllä rauhallista. Toisin oli ilmeisesti monta kymmentä vuotta sitten... Keskusta oli ihan jees, tosin tottakai vuokrat kalliimmat, ja kesällä saa tottua siihen että jos sattuu olemaan sopivalla paikalla niin sitten kuulee paloautojen joka lähdön tai motskarien kiihdyttelyn valoista iltaisin. Nykyinen Nekala tuntuu suht kuolleelta, lähinnä omakotitaloja ja sitten kerrostaloja juopoille/opiskelijoille. Pyöräilee keskustan nopeasti ja vuokrat halvemmat.

Ai niin, kantsii tarkistaa jos julkisia käyttää että asunto on nyssen reitin varrella joka menee usein. Täällä on mielestäni suht halpaa toi bussilla kulkeminen(kertamaksu 2e ja kortin kanssa kai jotain 1,6e).
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Pistämpä korteni kekoon; reilu 9 vuotta olen seudulla asunut, josta 7v Tampereella ja nyt pari vuotta Pirkkalan naapuri pitäjässä. Aika monelle käynyt samalla tavalla eli muutetaan töiden/opiskelun perässä Tampereelle, sitten perustetaan perhe ja muutetaan ympäristökuntaan. En ole itse huomannu paljoa eroa entiseen Treella asumiseen, etenkin kun kotoa on vain pari km Treen rajalle ja keskustaan töihin poljen pyörällä 20 minuutissa, nyt vieläpä bonuksena Verkkokauppa sopivasti matkalla niin voi tehdä heräteostoksia ;) Siinä kuitenkin yksi idea, jos kaipaat vähän väljempää miljöötä ja halvempaa asumista (nämäkin tosin muuttumaan päin), niin kannattaa myös katsella ympäristökuntien tarjontaa.

Tampere ympäristökuntineen on kasvukeskus joka kasvaa kovaa vauhtia, tuntuukin että joka kulmassa rakennetaan uusia asuntoja. Joku aika sitten luin jutun, jossa oli joku varsin huima prosenttiluku (>50%?) siitä miten paljon Tamperelaisista on muualta tänne muuttaneita, omassa kaveripiirissänikin on vain pari paljasjalkaista Tamperelaista, joten hyvin täällä sulautuu joukkoon ja suvaitaan muualta tulleita - itsekin olen 9 vuotta täällä savoa vääntänyt enkä ole vielä turpaan saanut :)

Olen aina ihmetellyt tuota Hervannan huonoa leimaa, ilmeisesti jotain vanhaa perua ja mennyt maine korjautuu hitaasti. Onhan se paikoin harmaata kerrostaloa kerrostalon perään, "betonihelvettiä", mutta asuin siellä 5 vuotta ja ei ole pahaa sanottavaa paikasta, hyvät kulkuyhteydet ja yleisimmät palvelut lähellä - vähän kuin kaupunkin kaupungin sisällä.

Oma työpaikkani on keskustassa ja koska joskus joudun liikkumaan autolla, niin en miellellään muuttaisi tuonne länsipuolle Lielahteen, Tesomalle yms., koska tuo valtaväylä keskustaan (Kekkosentie) on melko ruuhkautunut ja sitten lisäksi vähän väliä joku kolaroi ja liikenne seisoo puoli päivää.

Helsinkiin verrattuna kaipaisin tänne enemmän samalaista samanlaista kävelykatu meinikiä terasseineen/kahviloineen. Helsingissä kuitenkin tuntui, että jos pysähdyin hetkeksi ihmettelemään jotain niin joku tökki selkään, täältä puuttuu se jatkuva kiireä ja voit rauhassa pysähtyä katsomaan Tammerkosken juoksua eikä kukaan yritä kävellä ylitse.

Mitä noihin Tampereen naisiin tulee, niin kauniitahan ne on niinkuin muuallakin ja minihameiden pituus kohdillaan :D ...mutta hyvän päälle ne ei ymmärrä, minunkin piti käydä hakemassa oma emäntä Helsingistä asti, mutta suosiolla muutti Tampereella ja nyttemmin Pirkkalaan - ei ole seudusta valittanut.

Mutta kaiken kaikkiaan, tervetuloa seudulle ja varmasti tulet viihtymään - metro meiltä puuttuu mutta ehkä jo vuonna 2050 täällä kulkee pikaratikka! :)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Ennen tätä vuotta on tullut koko elämä vietettyä Tampereen eri kaupunginosissa ja lähikunnissa. Yhdyn muutamaan edelliseen kommenttiin siitä, että aivan turha karsastaa jotain tiettyä kaupunginosaa. Ovat niin laajoja alueita, että lähes jokaisesta löytyy sekä idylliset omakotitalo-alueet, että ns. betonihelvetit. Taloyhtiö ratkaisee lopulta paljon. Lisäksi tietenkin oma elämäntilanne asettaa omat vaatimuksensa. Eli mitä palveluja sitä tarvitsee, kulkuyhteydet kouluun/töihin jne...?

Ja mitä tulee niihin naisiin. Niin "tavara" on ainakin samalla paikalla jos hesalaisiin on vertaaminen eli ei ole ruoho vihreämpää aidan toisella puolella... ;)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Kiitoksia kaikille viesteistä. Hervannasta kyllä kattelin jo yhtä asuntoa mutta tiedä sitten oisko muutto sinne. Mimmoista seutua tuo Hervanna sitten on tarkaalleen? :)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

eewokki sanoi:
Kiitoksia kaikille viesteistä. Hervannasta kyllä kattelin jo yhtä asuntoa mutta tiedä sitten oisko muutto sinne. Mimmoista seutua tuo Hervanna sitten on tarkaalleen? :)

Jakomäen ja Otaniemen mutanttilapsi :)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

eewokki sanoi:
Kiitoksia kaikille viesteistä. Hervannasta kyllä kattelin jo yhtä asuntoa mutta tiedä sitten oisko muutto sinne. Mimmoista seutua tuo Hervanna sitten on tarkaalleen? :)

Hervannassa asuu värikästä väkeä. Ei tarvitse pällistellä suomalaisia joka päivä ja voi oppia uusia kieliä. Myös romanikulttuuriin pääsee todennäköisesti tutustumaan, varsinkin iltaisin.

Ihan ok paikka tuo tampere, tosin en kyllä itse takaisin muuttaisi.
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Shaban sanoi:
Jakomäen ja Otaniemen mutanttilapsi :)
On muuten todella hyvin sanottu Hervannasta. Siellä on aika lähekkäin kalliita omakotitaloja ja kelvottomia 70-luvun neukkukuutioita. Seassa on mummojen palveluasuntoja. Maahanmuuttajia on aika paljon, mutta se ei ole ongelma, koska heistä iso osa on töissä.

Jos ei ole lapsia, niin ei minustä mitään syytä välttää - lapsen kanssakin asuttiin tuossa pari vuotta ja hyvin sekin meni. Alue on kuitenkin mainettaan parempi ja siksi asuntojen hinnat ok suhteessa alueen hyvyyteen. (On paljon pahempiakin paikkoja.)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Hervannassa olen minäkin asunut jo kohta 7 vuotta opiskelujen ja nyt töiden merkeissä. Mitään valittamista ei ole ollut, parissa kerrostalossa olen asunut. Kun ei tule käytyä kuppiloissa rellestämässä, niin ei tule törmättyä mahdollisiin ulkomaalaisongelmiin. Btw, molemmissa asuinpaikoissa on ollut maahanmuuttajia samassa rapussa eikä heistä ole ollut haittaa. Alkoholisoituneet ukot niitä ongelmia enemmän aiheuttaa... Tänne vaan rohkeasti!
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Ite muutin Manseen tuossa reilu viikko sitten (kuun vaihteessa) ja hyvin olen viihtynyt. Tosin kaikki 23 elinvuottani olen Tampereen ympäristössä asunut (vuosi Pirkkalassa ja 22 vuotta Kangasalla) joten ei sitä hirveä kulttuurishokki päässyt iskemään, kun paikat ja muut on jo entuudestaan olleet tuttuja.

Jos hyvältä paikalta haluat asuntoa niin itse ainakin suosittelen Kalevan tienoota. Oikeastaan kaikki mahdolliset liikkeet yms. on tässä ympärillä ja keskustaan matkaa muutama kilsa jonka kävelee nopeasti tai menee nyssellä joita kulkee tiheään tahtiin.
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Uisor sanoi:
Ite muutin Manseen tuossa reilu viikko sitten (kuun vaihteessa) ja hyvin olen viihtynyt. Tosin kaikki 23 elinvuottani olen Tampereen ympäristössä asunut (vuosi Pirkkalassa ja 22 vuotta Kangasalla) joten ei sitä hirveä kulttuurishokki päässyt iskemään, kun paikat ja muut on jo entuudestaan olleet tuttuja.

Hihi, ite myös asunu lähes koko elinvuoteni Kangasalla ( 20v ) ja nyt oon kohta 3 vuotta asunu tampereella. Ei mitään valittamista paitsi, että kun ei ollut ennen asunut kerrostaloissa, pistää ketuttaan noi röökinpolttajat. Savut tulee mukavasti sisälle. :/
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Jyväskylästä muutin reilut pari vuotta sitten ja aika on mennyt kuin siivillä. En tähän hätään keksi mitään pahaa sanottavaa. Rahaa voisi tietysti olla enemmän käytössä, mutta eipä sekään ole Tampereen vika:rolleyes:
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Tampereella olen asunut viimeiset neljä vuotta opiskelujen merkeissä. Hervannassa koko aika, maalta tänne tulin ja hyvin olen viihtynyt. Ulkomaalaisiahan Hervannassa asuu melko paljon, mutta ainakaan itse en ole joutunut minkäänlaisiin ongelmiin. Tämän hetkisessä talossakin pari perhettä asuu, osa puoliksi suomalaisia, osa ei. Hyvin on tähän asti pärjätty ja ongelmia aiheuttaa lähinnä ylempänä asuvat pari muuta opiskelijaa (vituttaa ne yhteislaulu- tai karaokeillat, mutta seinät täällä taitaa olla pahvia ja hiljaisuuden aikaan eivät hoilota, joten omat musiikit vaan kovemmalle) ja alakerran mummo, joka on hanakasti lainaamassa bussirahaa. Mustalaisia parveilee myös Hervannassa aika paljon, mutta ongelmilta olen ainakin tähän asti välttynyt.

Hervanta tuntuisi muutenkin olevan ihan mukava paikka, kunhan nyt ei niihin aivan kamalimpiin kerrostaloihin muuta. Ulkoilureittejä riittää ja bussit kulkevat mukavasti. Moottoritiellekin pääsee nopeasti, jos tulee tarve lähteä kauemmas. Kaleva on myös ihan mukava paikka ja jos pätäkkää riittää niin aina voi muuttaa Pyynikille. Tamperelaisista naisista on kokemusta vain yhdestä ja sen kanssa olen nyt hyvin pärjännyt jo pitempään (yhden otannalla voisi sanoa, että pelaavat jopa konsolipelejä). Muilta paikkakunnilta tulleet olivat paljon hankalampia :D
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Kadaj sanoi:
Hihi, ite myös asunu lähes koko elinvuoteni Kangasalla ( 20v ) ja nyt oon kohta 3 vuotta asunu tampereella. Ei mitään valittamista paitsi, että kun ei ollut ennen asunut kerrostaloissa, pistää ketuttaan noi röökinpolttajat. Savut tulee mukavasti sisälle. :/

Ollaan varmaan oltu Pikkolassa sit samaan aikaan, kun vuotta nuorempi näytät olevan, jos nyt siellä kävit yläastetta.

Itel ei ainakaan vielä ole tullut ongelmia tuosta tupakansavusta. En muista oliko täällä kielletty sisällä polttaminen vai ei. Ulko-ovella on sellanen tupakkatötsä johon tumpit saa heittää ja sit parvekkeilla (vain yleisiä, ei huoneistokohtaisia) niin voi käydä polttamassa ja ne sattuvat onneksi olemaan toisella puolella taloa :D
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Jees, kävinhän mä ja myös Kangasalan Lukion :)
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

Aina olen Tampereella asunut ja täytyy todeta, että aika moni sitä Hervantaa kaunistelee täällä. Itse en todellakaan muuttaisi sinne, jos vaihtoehtoja vain olisi. Todella paljon julkijuopottelua ja muuta häiriköintiä. Töitä olen silä alueella tehnyt ja varmaan tämän kuun aikana pitää siellä taas mennä työn merkeissä pyörähtämään. En todellakaan voi kenellekään suositella paikkaa, vaikka sen toki myönnän, että ei ole sama räkälä, kuin 20 vuotta sitten. Parannusta on tapahtunut.

Ehkäpä silmiin pistävintä (tämä tapahtui viikko tai pari sitten) oli, kun iltasella näin (Herwood cha cha cha) joukon lapsia, nuorin ehkä noin 10 vee, juopottelemassa viinapullo kädessä. Jossain on vikaa, jos tuollaista saa tapahtua.
 
Vastaus: Te Tamperelaiset!

pziuz sanoi:
Aina olen Tampereella asunut ja täytyy todeta, että aika moni sitä Hervantaa kaunistelee täällä.
No, ehkä. Mutta pitää huomata, että se alue on laidasta laitaan yli 2 km. Ne juopot on hyvin reviiritietoisia. Jos asuu esim. kanjonin reunalla, niin ei siellä kukaan dokaa missään. Ja sitten voi myös miettiä, miten alkkikset dokaa myös keskustorilla keskellä kesäpäivää? Miten kaikki rannat on täynnä sammuneita?

Minuakin huolestuttaa ne ryyppäävät lapset; siksi en halua omia lapsiani Hervannassa kasvattaa.

(Iranista tullut työntekijämme ei ollut uskoa, kun sanoimme, että kadulla dokaaminen on laitonta.)

Syy, miksi vähättelin Hervannan ongelmia on, että niistä juopoista on hyvin vähän haittaa. Ei ne tule sinulle räyhäämään. Ja tosiaan, tuo ongelma on melkein kaikissa paikoissa, joissa on alko ja kohtuuhintaisia asuntoja.
 
Ylös Bottom