Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tekstuurit keiu(ei monoman)

betoni

New Member
Parahin Keiu aikanaan omistin pc:n voodoo2 kortilla ja kun
pelasin Unrealia ja katsoin textuuria tarkemmin niin sieltä tuli ikäänkuin uusi tarkenpi textuuri.Halossakin on jossain kohdin
onko jotain glide rajapintaan liittyviä juttuja nämä.
hi-fi menikö hermot keiu?
 
Öh, joko aivoni eivät tähän aikaan oikein toimi tai sitten en käsittänyt kysymystä. Epämääräinen kysymys antaa mielestäni mahdollisuuden jauhaa turhaa sontaa jossa olen mielestäni todella hyvä joten laitetaan:

Tarkoitit varmaankin sitä että kun tekstuuri tulee lähemmäksi, se tarkkenee? Loogistahan olisi että se menisi muhjuksi mitä lähemmäksi sitä menee, mutta erilaisten descaling terävointien ansiosta, onnistuu lähinnä korkeakontrastisten tekstuurien kanssa. Terrain-tekstuurit FPSissä esimerkiksi. Tämä descaling jota en ikävä kyllä suomeksi osaa niin tarkoittaa sitä että lähestyessä tekstuuri skaalataan ikäänkuin pienemmäksi, jolloin se vaikuttaa tarkemmalta. Tämä on ikäänkuin silmän huijausta.

Nyt kun toit Gliden esiin niin jauhanpa siitä hieman tekstuureihin liittyen. Toisin kuin nykyisissä 3D-näytönohjaimissa Voodoo2:ssa on kolme eri prosessoria eli PixelFx prosessori ja lisäksi kaksi TextureFx prosessoria. Tuota ylimääräistä TFx prosessoria voidaan käyttää Glidessä trilineaarisen suodatuksen aikaansaamiseksi, jota ei OpenGL Voodoo2lla mielestäni tue lainkaan (tästä tarkemmat tekstuurit Unrealiin). Jos Glide kiinnostaa niin yritä etsiä kopio nyt jo kadonneesta sivustosta "Black Art of 3dfx Programming" jossa oli mukava Glide tutoriaali sääli että Glide on nykyään melkein hävinnyt käytöstä 3dfxn upottua nVidiaan.

D3Dtä käyttävä XboX tietenkin on eri juttu, XboXin grafiikkapiiri on teholtaan ja arkkitehtuuriltaan huomattavasti uudenaikaisempi (ylläri), joten anisotroppinen suodatus onnistuu raudalla, joka saa tekstuurit kyllä näyttämään todellakin tarkemmilta vaikka ne eivät olisi edes lähellä. Tätä ei Halossa käytetä sillä se on uskomaton tehosyöppö vielä XboXin näyttikselle, eikä sikäli sovellu FPSään koska ruudunpäivitys on liian tärkeä. Tämän osaa tehdä myös GameCube, vieläpä sangen ripeästi. Ei tietenkään tarpeeksi ripeästi FPSään, mutta kuitenkin pointsit ArtX:lle (ATI) siitä.

edit: ei pidä ottaa absoluuttisena faktana, en ole mikään ammattilainen jotta virheitä sopii odottaa :p
 
Kyllä tästä vielä sota syttyy. :)

Vai oliko unrealissa jo käytössä detail tekstuurit? Kun tekstuuri tulee riittävän lähelle sen päällä lisätään toinen tekstuuri jolla alkuperäinen tekstuuri saadaan näyttämään tarkemmalta kuin se onkaan. Halon seinissä näyttäisi olevan juuri tällaista detail tekstuurilla tai pixel shaderilla lisättyä kuviota joka on vielä bumpmapattu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Kyllä tästä vielä sota syttyy. :)

Vai oliko unrealissa jo käytössä detail tekstuurit? Kun tekstuuri tulee riittävän lähelle sen päällä lisätään toinen tekstuuri jolla alkuperäinen tekstuuri saadaan näyttämään tarkemmalta kuin se onkaan. Halon seinissä näyttäisi olevan juuri tällaista detail tekstuurilla tai pixel shaderilla lisättyä kuviota joka on vielä bumpmapattu.

Unrealissa ei ollut mielestäni tuollaista, vasta Unreal Tournamentissakin ne tulivat erillisellä levyllä. Halossa ei hyödynnetä mielestäni pixel shaderia lainkaan. Eikös joissain kentissä ole nimenomaan tuo Enviro bump mappping terrainissa?
 
unrealissa ja ut:ssä on detail texturet, ut:n kakkoslevyllä tulee compressed texturit (muistaakseni s3:n).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan darkven
unrealissa ja ut:ssä on detail texturet, ut:n kakkoslevyllä tulee compressed texturit (muistaakseni s3:n).

Niinpäs näyttäisi. Piti ihan tarkistaa, mutta sekoitin juuri nuo toisiinsa :p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu

Halossa ei hyödynnetä mielestäni pixel shaderia lainkaan.

Environment ja dot3 bumpmappaus tehdään vertex ja pixel shadereilla. Xboxissa ei ole muuta rauta tukea bumpmappaukselle.
 
Kiits Keiu sun juttujas on kiva lukea (se hi-fi menikö hermot
viittas yhteen inttäjään) Edelleenkin muistelisin että kun
painoit lärvin tarpeex lähelle tiettyjä textuureita niissä tuli
erilainen kuvio esille. esmes Unreal sen puuduttavan joki-ajelun
päätteex tuli sellainen marmorilla päällystetty huone kun painoi
nokan kiinni seinään tuli eri kuviot näkyviin.vitsin helppo editori
siinä pelissä (ja taas saunakaljoissa ja viinoissa tääkin kirjailtu)
 
kaikkea huu-haata sitä tulee kirjoiteltua kännissä tänne ,
mutta kiitos Keiu ja pari muuta jääkäriä teidän asiantunte-
muksenne tekee näistä saiteista kiinnostavan.
 
Ylös Bottom