Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Alters

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koomikko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

koomikko

Well-Known Member
The_Alters_Header.jpg

Nimi: The Alters
Kehittäjä: 11 Bit Studios
Julkaisija: 11 Bit Studios
Alustat: PS5, Xbox Series S/X, Win
Lajityyppi: Survival, Base Building
Julkaisu: 13.6.2025
Kotisivut: https://altersthegame.com/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/alters

Alters on kolmannen persoonan selviytymis- ja tukikohdanrakennuspeli, joka yhdistää tarinankerronnan, strategian ja pohdinnan elämänvalinnoista. Pelin päähenkilö, Jan Dolski, joutuu odottamattomien tapahtumien keskelle, kun avaruusaluksen hallittu laskeutuminen epäonnistuu ja hän löytää olevansa ainut eloonjäänyt liikkuvassa tukikohdassa, jonka operointi vaatii monta miehistön jäsentä.

Pelin keskiössä on ainutlaatuinen mekaniikka, jossa Jan luo erilaisia versioita itsestään, niin kutsuttuja Altereita. Nämä Alterit edustavat Janin elämässä tekemiä tai tekemättä jättämiä valintoja. Jokaisella Alterilla on oma persoonallisuutensa, taitonsa ja tarinansa, jotka heijastavat tiettyä elämänpolkua.

KonsoliFinin viiden tähden arvio:
https://www.konsolifin.net/arvostelu/viiden-tahden-osuma-me-myself-and-i-the-alters

==========
Oma ensipuraisu vei välittömästi mukanaan. Viehättävän omaperäinen mekaniikka ja tällaiseen pelityyppiin yllättävän tunteikas tarinankerronta saivat kiinnostumaan. Sattumoisin luen paraikaa Bobiverse-kirjasarjaa ja tässä Alter-mekaniikassa on jännästi samoja kaikuja itsensä "kloonaamisesta" ja siihen vääjämättömästi liittyvistä eettisistä haasteista. Unreal 5 -moottori loihtii hyvännäköistä skifi-vistaa pienemmänkin budjetin (arvaus) peleissä. Osa 11 Bit -studion jampoista on alunperin kotoisin CD Project Redistä. Ehkä sieltä tulee vahva tarinankerrontakyky. Tätä pitää pelata lisää!

Kiitos @BaDari, kun hoksautit pelin olemassaolosta.
 
Tästä tuli siellä gamepass tms. ketjussa jo kirjoitettua.. jatkoin peliä siitä eteenpäinkin mihin preview/demo ps5:lla joskus loppui.. edelleenkin, ideaa on mutta omille hermoille ja pelityylille tämä kyllä vaan lisää ja lisää pakkautuu työleiri peliksi, ihan siis manageeraus peli, koko ajan on huolehdittavaa niin kusipäisistä herkkähipiäisistä altereista kuin hajoavasta asemasta ja kokoajan resursseja vaativasta laajentumisesta. Ei vaan huvita enää aukaista peliä ja katsoa metrin pitkää työlistaa.. joko suoritat kuin kone liukuhihna työtä tai sitten talon joka nurkka narisee ja uhkaa romahtaa.. ei tässä sinänsä ole mitään miten voit itseäsi toteuttaa jotenkin erilailla onnistuneesti.
 
Vähän samat fiilikset itselläni. Peli toisaalta kiinnostaa ja maistuu, mutta turhan kiire tuntuu koko ajan olevan ja yhtä munaravia vaikuttaa päivät olevan. Vaikka se varmasti on ihan yleistä näissä peleissä, niin vähän syö fiilistä kun sellaista vapauden tunnetta ja vaikuttamisen fiilistä ei pääse syntymään.

Mutta yritetään silti loppuun asti selvitä.
 
Tästä tuli siellä gamepass tms. ketjussa jo kirjoitettua.. jatkoin peliä siitä eteenpäinkin mihin preview/demo ps5:lla joskus loppui.. edelleenkin, ideaa on mutta omille hermoille ja pelityylille tämä kyllä vaan lisää ja lisää pakkautuu työleiri peliksi, ihan siis manageeraus peli, koko ajan on huolehdittavaa niin kusipäisistä herkkähipiäisistä altereista kuin hajoavasta asemasta ja kokoajan resursseja vaativasta laajentumisesta. Ei vaan huvita enää aukaista peliä ja katsoa metrin pitkää työlistaa.. joko suoritat kuin kone liukuhihna työtä tai sitten talon joka nurkka narisee ja uhkaa romahtaa.. ei tässä sinänsä ole mitään miten voit itseäsi toteuttaa jotenkin erilailla onnistuneesti.

Vähän samat fiilikset itselläni. Peli toisaalta kiinnostaa ja maistuu, mutta turhan kiire tuntuu koko ajan olevan ja yhtä munaravia vaikuttaa päivät olevan. Vaikka se varmasti on ihan yleistä näissä peleissä, niin vähän syö fiilistä kun sellaista vapauden tunnetta ja vaikuttamisen fiilistä ei pääse syntymään.

Mutta yritetään silti loppuun asti selvitä.
Juu, kyllä näillä kuvauksilla varmistui, etten ala peliä edes kokeilemaan. Nuo ovat sellaisia elementtejä mitä en peleiltä kaipaa - ainakaan jatkuvassa muodossa. Minulla on ihan tarpeeksi työläs ja haastava työ, jonka puitteissa on välillä vaikeaa jäädä aikaa tai jaksaa pelata nykyään niin paljon kuin haluaisi. En sitten kyllä millään halua mitään työleirejä pelata, kun viimeinkin on aikaa ja energiaa pelaamiseen. Ja nythän niitä olisi, kun alkoi juurikin yli viiden viikon loma. Haasteita saa peleissä toki olla, mutta jatkuva työläys ja aikapaine ovat sellaisia, mitä en kyllä kauaa peleissä jaksa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen taas koukussa peliin enkä koe niin stressaavana, kaikkeahan ei voi tehdä ja päämärä on se mission. Tehny pari virhettä mitkä vois uudelleen peluuna korjaa mutta tää on mun tarina pelissä. Toki niin pitkällä jo että jos kuolo tulee ni se on siinä sit, en ala uudelleen pelaa tai alottamaan kymmentä päivää taaksepäin.
 
Läpi meni, oli kyllä todella viihdyttävä peli. Ymmärrän miksi jotkut ei tästä pidä kun on aikaraja ja voi tuntua työleiriltä. Itsellä ei tullut kuin yhen kerran pelissä hitusen kiire, kun tein virheen Alterin kohdalla. Sopiva pituus ja kun oppi ymmärtää peliä ni käytännössä helpottu vaan.
 
Tunnistan molemmat mielipiteet.

@Jogi & @Kirai -henkisesti työleirifiilis meinaa syödä pelinautintoa. Eilen korjasi kuolo koko alter-lauman, kun en ollut huolehtinut säteilysuojista. Yöllä löysin itseni stressaamasta jo etukäteen seuraavan päivän työlistaa nimenomaan pelissä. Nyt sentäs pääsee välillä leipätyöhön rentoutumaan :)

@wopsu :n hengessä uuden planeetan tutkiminen edelleen viehättää ja lautapelihenkisen engine-optimoinnin koukku on syvässä. Eteenpäin seuraavaan vastoinkäymiseen!
 
Ylös Bottom