Vastaus: The Crew [Hype] - Konsolibetasta keskustelu kielletty!
Tuohon horizoniin sanoisin sen verran, että taitaa karttojen kokoero olla sitä luokkaa, että grafiikan taso laskisi siinäkin hieman kun karttaa suurennettaisiin. Lisäksi tuo miten voit zoomata eripuolelle karttaa ja pikasiirtää auto sinne käytännössä ilman latausta on aika uskomatonta. Se väistämättä karsii jostain muualta pois.
Ohjaustuntuma. Yleensä ajan kaiken ratilla ja välttelen arcadepelejä, koska vihaan niiden ohjausta. WD oikeastaan viimeisin kokemus pädillä ajosta. Se oli aika omalaatuinen, mutta kun oppi ajamaan sillä niin ihan jollain perverssillä tavalla tykkäsin siitä, että oli jarrutettava jne. Siitä Crew:hen hypätessä täytyi ainakin itse opetella ajamaan uusiksi. Ite en oikein näe mitään yhtäläisyyksiä näiden välillä.
Sit taas Driverissa "kaikki tuntui samalta". Tässä ei. Kaikilla selkeä ero käyttäytymisessä, auton viritysluokka (katu ja ralli vasta betassa) on todella raju ero käyttäytymisessä. Lisäksi valtava ero on sillä, että ekat pari tuntia vedät todella surkealla tason 1-20 autolla. Se heittelehtii ja ei pysy lapasessa. Monet tuskastuu tässä ja heittää pelin romukoppaan.
Tuossa kun tosiaan täytyy tajuta se, että se on huono siviiliauto, tämä yrittää tehdä eroja hyvän ja huonon auton välillä ja sen välillä, että mikä viritys siinä on. Katuautolla et vain nurmikolla aja. Ralliauto on hyvä soralla, mutta ei nurmikolla (siihen on raid) ja asfaltilla on ok, mut ei hyvä.
Autoa täytyy aluksi ajaa siten, että mutkiin ei mene kaasu pohjassa ja kun perä on liikaa lähtenyt alta, täytyy kaasusta irroittaa. Lisäksi ohjaustuntuma on sellainen, että peli tekee automaattisesti autoon suoritusliikettä. Eli sivuluisusta auto suoristuu melkein itsestään, jos helppaa kaasusta ja hieman vain itse oikaisee. Normi arcade tyylillä auto tekee liian ison liikkeen jonka vuoksi heittelee puolelta toiselle ja lopulta metsään. Tätä on paljon korjattu tokaan betaan, mutta kun tuon tajuaa miten se käyttäytyy, on se hyvin loogista.
Kun lopulta auton taso nousee +40:een tai tuonne 150:een missä itsellä nyt on, niin kovissa nopeuksissa perä pysyy tiessä, sivuluisut on helpompi hallita jne. Eli huomaa heti eron paremman auton välillä.
Eilen huomasin, ettei välttämättä tasojen 10 ja 40 välillä mun auto kulkenu yhtään kovempaa, mutta ei tason 10 auto pysynyt perässä kun ei sen auto pysynyt tiessä kiinni.
Jos tätä peliä aikoo pelata, täytyy ymmärtää siis minkä maaston auto, asfaltti, ralli, raid jne on alla. Sen jälkeen täytyy ymmärtää minkä tasoinen sen auton viritysaste on, joka vaikuttaa muunmuassa hallittavuuteen.
Kun aina tietää mikä on alla ja ymmärtää miten se käyttäytyy, niin ainakin itse pidän jopa erittäin paljon tästä. Helppo ajaa, mutta siltin vaatii aika paljon keskittymistä jos meinaa kovaa ajaa.
Edit: lisätään vielä, että parhaimmillaan peli on vapaa-ajotilassaan ja etenkin jos ajat siellä siten, ettei vain paina kaasu pohjassa, vaan sillä ajatuksella et "koitetaan olla tappamatta muita". Eli jos on kaistat tukkeessa, odottaa et pääsee jostain ohi ja ajelee silleen 170-240 taulussa, eikä tosiaan kolmeasataa kaikkeen törmäillen. Jarruttelee, ohittelee nätisti jne. Aivan uskomaton matka Route66:lla esim nyt kun telkkarista tulee Haapasalon vastaava matka ja löydät kaikki oikeat paikat, rakennukset jne pelistä. Ihan huikea fiilis.