The Good Life

JTahti

Well-Known Member
Nimi: The Good Life
Kehittäjä: White Owls Inc.
Julkaisija: PLAYISM
Alustat: Steam (Win), PS4, XB1, Switch
Lajityyppi: ???
Julkaisu: 15.10.2021
KonsoliFIN Pelisivu

Traileri:


Deadly Premotion peleistä tutun SWERYn kehittämä peli!
 

BaDari

Well-Known Member
Tätä peliä olen odottanut siitä asti kun julkistettiin. Demoa Xbox One X:llä kokeilin ja vaikutti tosiaan aika kivalta. Ei mikään mestariteos, mutta erilainen peli kuitenkin. Tyttöystävä, joka siis itse ei pelaa muuta kuin Simsiä, innostui myös. Onhan tuossa vähän tönkkö ohjaus, ei graafisesti mikään mestariteos ja ääninäyttely vähän mitä on, mutta omasta mielestäni ollaan silti plussan puolella. Ja tämähän tulee suoraan Game Passiin, että jos hirvittää se vajaa 40 euron hintalappu, jos on Game Pass päällä, ei menetä mitään jos kokeilee. :D
 

pelle

Well-Known Member
Nyt muutama tunti pelattu ja onhan tämä mukavan outo, mutta myös oikeasti häiritseviä vikoja löytyy.
Esim questeihin liittyvät asiat ei rekisteröidy ellei kyseinen quest ole aktiivinen. Esim yksi homma oli ottaa mäen päältä kylästä kuva ja ladata se nettiin.
No mä tein noin, mutta mitään ei tapahtunut joten mun piti laittaa tuo quest aktiiviseksi ja tehdä sama uudestaan.
Samoin hahmojen sanomiset riippuu siitä mikä quest on valittuna.

Tässä on myös deadly premonitionin tapaan pakko syödä ja nukkua tai hahmon terveys laskee ja voi iskeä vaikka vilustuminen joka tiputtaa staminan puoleen ja lääkärillä tuon hoitaminen maksoi 100£ joka on ainakin alussa viidennes rahoista.
 

pelle

Well-Known Member
Useampi tunti lisää pelattu ja tarina on kaikessa älyttömyydessään ollut viihdyttävä ja pari kertaa saanut dialogista hyvät naurut, mutta pelin mekaniikat sitten onkin toinen juttu.
Tätä on myös pakko verrata deadly premonition 2:een sillä tässä on esim materiaalien kerääminen tehty ihan samoin eli voit löytää tarvittavaa kamaa vaikka jonkun takapihalta, katolta tai roskiksesta.

Craftingin kanssa ollaankin sitten tiputettu pallo tai oikeastaan heitetty se lähimpään metsään.
Siinä missä dp2:ssa niistä kerätyistä materiaaleista tehtiin eri talismaaneja tai voodoo nukkeja boostaamaan statseja niin tässä välillä tehdään materiaaleista uusia materiaaleja ja vasta niitä käytetään vaikka vaatteiden tekoon.
Esim yksi vaate vaatii lehmän nahan, kasan alumiinia (aluminum chunk) ja jonkun kolmannen materiaalin.
Tuo yksi aluminum chunk vaatii viisi aluminum nuggettia sen valmistukseen ja yksi aluminun nugget 10 alumiini tölkkiä joita löytää randomilla roskiksista.
Eli sun pitää tuota yhtä materiaalia varten kerätä 50 tölkkiä ja niiden löytyminen on tuurista kiinni.

Sama homma monen muunkin kohdalla ja sähän et voi mitenkään tietää minkä elukan tappamalla saa jonkun materiaalin ja millä tödennäköisyydellä.
Mä oikeasti toivon, että mitään tuollaista ei ole pakko tehdä tarinan läpäisyn aikana.
Myös saavutusten kerääjille on huonoja uutisia sillä osa niistä on yhtä huonoja mitä osa dp2:n leimoista sillä tässäkin saa hommata 100 game overia, kasvattaa 500 kasvia, kesyttää ja kerätä 100 lammasta ja viettää kylässä 12kk.

Muihin miinuksiin kuuluu pelin kartta.
Ekassa dp:ssa sitä ei voinut zoomata tarpeeksi kauas ja tässä sitä ei voi zoomata lähemmäs ja lisäksi kartta ei näytä ihmisten sijaintia enää ollenkaan vaikka niillä on edelleen oma vuorokausi rytminsä ja liikkuvat sen mukaan.
Välillä minimappiin sentään tulee täplä joka näyttää missä tarvittava hahmo on, mutta ei aina.
Lisäksi tässä ei ole mitään options ruutua joka näyttäisi pelin kontrollit joten mulla meni liian kauan tajuta, että B napilla hypätään kissana ja koirana.
Myöskään mitään codexia ei ole mikä selittäisi kaikki eri status muutokset joita saa eri vaatteista ja safkoista.
Joku max stamina ja stamina saver on aika selviä, mutta mitä tarkoittaa esim extra legs status buffi, no vitustako minä tiedän.

Latausajat sentään on nopeita ja mun mielestä visuaalinen tyylikin ihan toimiva, mutta jopa one x:lla ruudunpäivitys nykii kylän keskustassa aina kun kameraa kääntää joten tämä on varmaan kunnon diashow switchilla.
 

pelle

Well-Known Member
Tarina läpi eikä ollut pakko harrastaa mitään naurettavaa materiaalien farmaamista sen aikana ja aloinkin nauttimaan pelistä paljon enemmän kun päätin vaan keskittyä tarinan pelaamiseen ja kerätä vasta sitten jotain jos on pakko.
Tarina oli kyllä loppuun asti mukavan älytön, siis sellaista settiä joka saa miettimään, että mitäköhän se swery on vetänyt naamaansa tätäkin kirjoittaessaan. Deadly premonitionin älyttömyydet kyllä kalpenee tän rinnalla ja tuo on mun mielestä ihan vaan hyvä asia.
Boxin statsit näyttää peliajaksi 15 tuntia, mutta tuo sisältää ekana päivänä aika paljon sitä materiaalien keräämistä ja myös sivutehtäviä tuli tehtyä joten pelkän tarinan voi halutessaan läpäistä aika nopeasti.

Nyt jälkeenpäin jäi sellainen fiilis, että voisin kuvitella ostavani tän switchille ja pelata paljon enemmänkin kunhan tähän tulisi jotain quality of life parannuksia.
Yksi parannuksen paikka on se eläimeksi muuttuminen.
Tuohan siis hoituu ihan vaan dpadia oikealle tai vasemmalle painamalla, mutta sä et voi muuttua eläimestä toiseksi suoraan vaan sun pitää muuttua ihmiseksi siinä välissä joka on kohtuu puuduttavaa paikkoja tutkiessa.
Naomi kun ei osaa kiivetä edes nilkan korkuisen aidan yli, koira osaa hypätä hieman ja kissa kaikista korkeimmalle.
Jos talon pihalla on vaikka kaksi roskista jotka haluat tutkia ja aita hieman korkeampi niin muutokset menee seuraavasti:
Naomi -> kissa -> hyppy aidan yli -> Naomi -> koira -> tongi se roskis -> Naomi -> kissa -> hyppy taas aidan yli -> Naomi

Tuollaista muutos rumbaa saa olla tekemässä ihan jatkuvasti jos haluat kerätä niitä materiaaleja talojen pihoista ja se käy todella vanhaksi, todella äkkiä ja tuo olisi helppo korjata pikku muutoksella joka sallii vaihtaa suoraan elukasta toiseen.
Sitten on se alumiini. Läpäisyn jälkeen tsekkasin vaatekaupan valikoimaa ja varmaan puolet vaatteista käyttää sitä jostain ihmeen syystä ja sitä tarvitaan myös joissain sivutehtävissä joten saat varautua keräämään satoja ja taas satoja tölkkejä jos haluat ostaa ja tehdä kaiken.
Tuo vaatimus pitää joko poistaa vaatteista tai sitten laskea paljon pienemmäksi.

Ja jos joku ihmettelee sitä miksi ostaisin tän switchille kun se nyt on gamepassissa niin switchilla on paljon mukavampaa tehdä jotain itseääntoistavaa farmausta sängyssä makoillessa.
 

pelle

Well-Known Member
Tuli sittenkin ostettua tämä jo nyt switchille ja yllättävän suurella innolla sitä on pelannut, mutta olenkin vasta aloitellut tarinaa joten mieli saattaa muuttua sitten kun alkaa hommaamaan hienompaa taloa, puutarhaa ja vaatteita.
Ruudunpäivitys on kylässä aika sama mitä boxilla, mutta kylän ulkopuolella yhdessä kohdassa tippui todella rajusti jostain syystä.
Mitään raskastahan tuolla alueella ei ole kun ruudulla näkyy lähinnä tyhjää niittyä, pari puuta ja kiviaita tien reunoilla joten ehkä peli latasi lisää aluetta muistiin tai jtn.
Graafisesti tiputus onkin sitten varsin huima sillä tekstuurit on selvästi suttuisempia ja sahalaitaa on kuin switchin witcher 3:ssa kun siitä ottaa antialisoinnin pois päältä eli ihan helvetisti.
Meinasin ottaa pari vertailu kuvaa, mutta en jaksanut tuon takia boxia käynnistää ja odottaa jotta kummassakin pelissä olisi sama säätila jne.

Myös ohjaus hieman kummastuttaa sillä jos boxilla tehtiin jotain vaikka X napilla niin se tehdään myös switchilla painamalla X vaikka switchin X on samassa kohdassa mitä boxin Y tai pleikkarin kolmio.

PC:lle on myös jo julkaistu v1.5 päivitys mikä korjaa jotain ongelmia kuten pelin kaatumisen jos varastoon laittaa yli 150 eri tavaraa.
Samoin jossain tien varsilla olevien kauppiaiden inventaarion katsominen saattoi pakottaa sammuttamaan pelin sillä peli ei reagoinut mitenkään enää ohjaimen painalluksiin vaikka äänet kuuluikin. Mulle kävi myös noin boxilla pelatessa ja sen jälkeen en ole kokeillut.
Tuokin ongelma pitäisi olla korjattu.
Samalla myös sivutehtävien palkkioita ollaan säädetty isommaksi redditin mukaan ja ryyppäämis minipeliä helpotettu.
Valitettavasti materiaalien grindaukseen ei olla koskettu mitenkään ja konsoleille tuota ei ole vielä julkaistu.
 

pelle

Well-Known Member
Nyt on tuo päivitys tullut konsoleillekin.
Mä olen nyt parina iltana pelannut 2-3 tuntia kerrallaan ja lähinnä juossut ympäri karttaa kusemassa ympäriinsä ja kaivanut ties mitä random krääsää esiin :D
Huomattavasti mielekkäämpää kyllä kerätä materiaaleja sängyssä makoillen.

Muutama vinkki:
- Kaivosten mineraalit spawnaa viikon välein joten kannattaa ostaa hakku heti kun mahdollista ja käydä tuolla kaivoksilla hakkaamassa kiviä.
Sieltä saa rautaa, pronssia, hopaa, kultaa ja timantteja joista saa hyvät rahat kun ne myy pois.
- Kauppojen hinnat muuttuu sen mukaan tykkääkö myyjä enemmän koirista vai kissoista ja mihin suuntaan sun koira/kissa mittari osoittaa sekä tietenkin hahmon karismasta.
Jos haiset pahalle niin hinnat nousee joten joka päivä kannattaa käydä suihkussa ja meikata. Jos hahmon ympärillä on välkehteleviä tähtiä niin karisma on maksimissa ja jos suihkua ei ole lähellä niin kissana voi hypätä avoimeen pahvilaatikkoon "pesemään" itsensä.
- Siellä täällä olevia leiripaikkoja kannattaa avata vaikka ne saattaa tuntua turhalta ja avaaminen maksaa 75-100£.
Jokainen avattu leiri kasvattaa sun varastotilaa 50 paikan verran ja kun avaat niitä kolme niin voit myös nukkua ja tallentaa teltassa.
- Jos tarvitset jotain materiaalia mitä kukaan ei myy kuten vaikka stretchy fabric, filter, superball tai muu vastaava niin ne löytyy maasta kaivamalla.
- Koira muodossa voi tietyissä paikoissa merkata reviirinsä ja samalla se paljastaa lähellä olevat kaivuu paikat ja näitä voi löytyä ihan vaikka keskellä random metsää joten kannattaa tutkia.
- Koira osaa jäljittää eläimiä niiden lihan avulla joten jokaisen tapetun eläimen lihaa kannattaa pitää inventaariossa sillä se helpottaa valokuvaus tehtävissä ja materiaalien keräämisessä sillä jäljitetty eläin ilmestyy minimappiin kun olet tarpeeksi lähellä.
Mä olisin ilman tuota missannut eilen varmaan likemmäs 20 mäyrää karttaa tutkiessa ja ne on ainoita joilta saa high quality fur materiaalia.
- Ennen kuin lähdet kaivelemaan maata, käy evans & mushroom kahvilassa syömässä flapjacks annos sillä se antaa paws of fire efektin joka mahdollistaa useamman materiaalin saamisen yhdellä kaivamisella.
- Noidan luona kannattaa ostaa juomia jotka antaa lisää hyökkäystä ja puolustusta. Ne on halpoja ja niihin tarvitaan vain perus hyönteisiä joita löytää jatkuvasti. Tuo puolustus oli ainakin ennen uusinta päivitystä niin tehokas ettei esim. mäyrän hyökkäys tehnyt yhtään vahinkoa vaikka normaalisti se taisi viedä yhden neliön kerrallaan.
- Koska peli ei pahemmin selitä mitä kaikki mittarit tarkoittaa niin Naomin naama näyttää stressin tason, se alapuolella oleva prosentti mittari terveyden, punainen mittari on kestävyys, vihreä väsymys ja pelkkä numero on nälkä.
Tärkeintä on pitää terveys niin korkealla kuin mahdollista tai sateessa ja kylmässä iskee vilustuminen joka puolittaa staminan, syöminen voi aiheuttaa hammassärkyä, stressi päänsärkyä ja painavien tavaroiden nostaminen selkäsärkyä.
Noiden vaikutusta en tiedä sillä hankein ne vain questeja varten ja hoidatin heti pois.

Terveys myös alkaa laskemaan nopeammin jos on nälkä tai väsynyt, mutta väsymykseen auttaa energia juoma ja kissana tapetut eläimet tyydyttää nälkää 10 pisteen arvosta vaikka kyseessä olisi pieni hiiri.
Kahvilasta ja pubista voi sitten ostaa ihan kunnon safkaa jotka pitää kylläisenä pidempään, boostaa kestävyyttä ja muuta vastaavaa.
Toki kokata voi myös itse jos materiaalit löytyy ja niissä avattavissa leireissä on myös keittiö.
Uusia reseptejä opitaan ostamalla ja syömällä ruokaa tarpeeksi monta kertaa.

Toisaalta jos haluaa pelata vaan tarinan läpi niin kaiken muun paitsi tuon terveys kohdan voi unohtaa.

Otin äsken myös pari kuvaa ja vaikkei niissä sama säätila olekaan niin ero xbox one x ja switch version välillä on aika huima varsinkin pelatessa kun switchin sahalaidat väreilee jokapuolella. Onneksi tuohon tottuu kohtuu helposti kun peliä katselee ihan koneen omalla ruudulla.

life.jpg
2021102910500200_s.jpg
life2.jpg
2021102910510100_s.jpg
 
Viimeksi muokattu:

pelle

Well-Known Member
Nyt on switchilla pelattu yli 35 tuntia ja vaikka aluksi tuntui, että ruudunpäivitys on ihan siedettävä muutamaa paikkaa lukuunottamatta niin onhan tässä todella pahoja ongelmia.
En ole kokeillut onko tilanne sama jos pelaa telkkarin kautta, mutta ainakin käsikonsolina pelatessa esim. se pelin toinen kylä (eccles) rullaa ehkä 10fps mikä on outoa sillä koko kylä koostuu lähinnä muutamasta tien sivuilla olevasta talosta.

Pari päivää sitten tuli pelattua päätarina loppuun ja olin aika yllättynyt kun nyt se viimeinen quest olikin eri mitä viimeksi kun boxilla pelasin.
Yhdessä kohtaa peli tarjoaa sulle kolme quest ketjua eli route a,b ja c ja oletan noiden pelaamis järjestyksen vaikuttavan siihen mikä quest tulee viimeisenä.
Tarinalla on kuitenkin sama päätös, mutta asiat tehdään hieman eri tavalla ja jutellaan eri ihmisille.
Kannattaa kuitenkin ekana pelata tuo route a sillä siitä saa lampaan jolla voi ratsastaa joten liikkuminen eri paikkojen välillä nopeutuu huomattavasti.
 

pelle

Well-Known Member
Nyt voisi varmaan sanoa, että alkaa tämä peli olemaan ns.taputeltu sillä viimeinen varsinainen sivutehtävä tuli tehtyä pari päivää sitten pelikellon näyttäessä n.60 tuntia.
Nyt jäljellä on enää shrine tehtävät joissa pitää tehdä aina sama asia moneen kertaan ja esim yhden shrinen tehtävänä on ensin kerätä 10 lammasta easy tasolla ja 200 master tasolla.
Samoin pastoria vastaan pitää voittaa 100 juomis kisaa jne.
Noistakin on reippaasti yli puolet tullut tehtyä master tasolla ihan vaan normaalin pelaamisen myötä, mutta loput sitten vaatiikin niihin keskittyvää grindausta.

Alumiinin kerääminenkin on nykyään helpompaa sillä sä voit ostaa fancy&bunny kaupasta dedbul energiajuomaa ja yhden tuollaisen voi vaihtaa yhteen alumiinitölkkiin kylän ulkopuolella majailevan kauppiaan kanssa.
Sä voit kuitenkin ostaa vain kolme tölkkiä kerrallaan ja sitten täytyy odottaa kolmisen päivää jotta niitä on taas varastossa ja yhden tehtävän tekeminen vaati niitä 200 joten se oli jatkuvaa nukkumista ja ostamista.
Voittaa silti roskisten tonkimisen ihan helposti.

Kaikki switchin ruudunpäivitys ongelmat on kuitenkin edelleen läsnä vaikka pelin versio on jo 2.0 eli useampi päivitys on tullut.
Siltikin tästä jäi lopulta hyvinkin positiiviset fiilikset vaikka peli on täynnä paskaa suunnittelua ja teknisiä ongelmia ihan kuten deadly premonition 2.
Eilen illallakin taas grindasin pari tuntia vaikka tiedän varsin hyvin etten koskaan tule niitä kaikkia shrine tehtäviä suorittamaan master tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom