Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Jostain syystä mulla tuli tästä Uncharted pelit mieleen :D
True dat! Mieleen on jäänyt varsinkin Uncharted 2:sta yksi kohta, jossa valehtelematta kuolin kymmeniä kertoja ihan vain siihen, että Drake halusi mennä mieluummin rotkon syvyyksiin, kuin ottaa kiinni juuri siitä yhdestä kohdasta, joka pelin geometriaan oli määritelty.

Muistan jo silloin miettineeni, että onko järkeä näin elokuvamaisessa pelissä antaa hahmon tehdä täysin järjenvastaisia manöövereitä.
 
True dat! Mieleen on jäänyt varsinkin Uncharted 2:sta yksi kohta, jossa valehtelematta kuolin kymmeniä kertoja ihan vain siihen, että Drake halusi mennä mieluummin rotkon syvyyksiin, kuin ottaa kiinni juuri siitä yhdestä kohdasta, joka pelin geometriaan oli määritelty.

Muistan jo silloin miettineeni, että onko järkeä näin elokuvamaisessa pelissä antaa hahmon tehdä täysin järjenvastaisia manöövereitä.
itsellä samanlainen juttu Uncharted 1:n kohdalla, jossa tipuin erään kirkon rakenteista aina alas lattialle (joka tappoi Draken) ties kuinka montakaan kymmentä kertaa. Lopulta selvisi, että raon yli pitikin vain juosta. Varsinkin ekoissa Unchartedeissa hyppy toimi eri kohdissa täysin eri tavalla, mikä aiheutti sen, ettei pelaajalla ollut etukäteen mitään hajua millaisen loikan tai hyppyaskeleen pelihahmo milloinkin teki. Pelisarja oli vieläpä ensimmäisiä tällaisia pelejä.
 
Mitähän tuokin nyt tarkoittaa käytännössä? Melkein kaikissa peleissä voi jäädä jotain näkemättä jos juoksee vain eteenpäin, joten onko tuossa nyt todettu itsestäänselvyyksiä vai onko pelissä vaikkapa haarautuvia polkuja, joista ei toiselle pääse kun toisen on valinnut? Sellaisia en olisi tähän kaivannut.

Witcher 2:ssahan oli oikein isosti tuollainen ratkaisu ja en siitä kuullessani oikein arvostanut niin pitkän pelin pakollista tuplapelaamista mutta peli sentään osoittautui niin loistavaksi että se tuli pelattua ihan mielellään vielä sen toisen kerran.

Olen minä Last of Usin ja remasteroidun version pelannut kyllä kahdesti molemmat, joten tuskin siitä tulee tämänkään kanssa ongelmaa mutta on vain sellainen olo että tuollaista en peliin kaipaisi. Voihan se tietenkin lopulta osoittautua toimivaksikin ratkaisuksi, että ei siinä.
 
Mitähän tuokin nyt tarkoittaa käytännössä? Melkein kaikissa peleissä voi jäädä jotain näkemättä jos juoksee vain eteenpäin, joten onko tuossa nyt todettu itsestäänselvyyksiä vai onko pelissä vaikkapa haarautuvia polkuja, joista ei toiselle pääse kun toisen on valinnut? Sellaisia en olisi tähän kaivannut.

Witcher 2:ssahan oli oikein isosti tuollainen ratkaisu ja en siitä kuullessani oikein arvostanut niin pitkän pelin pakollista tuplapelaamista mutta peli sentään osoittautui niin loistavaksi että se tuli pelattua ihan mielellään vielä sen toisen kerran.

Olen minä Last of Usin ja remasteroidun version pelannut kyllä kahdesti molemmat, joten tuskin siitä tulee tämänkään kanssa ongelmaa mutta on vain sellainen olo että tuollaista en peliin kaipaisi. Voihan se tietenkin lopulta osoittautua toimivaksikin ratkaisuksi, että ei siinä.

Pelissä on isoja ”open world” alueita missä on jotain sivujuttuja jotka voi jäädä näkemättä jos vaan suhaa paikasta A paikkaan B, kuten vaikkapa uusin Metro tai viimeisin Uncharted. Näin itse tuon tekstin ymmärsin.

"Depending where you are with the story, we might open things up significantly and say, ‘Here are some optional things you can go explore, some side stories, or you can go directly next to where you’re meant to go,”
 
Pelissä on isoja ”open world” alueita missä on jotain sivujuttuja jotka voi jäädä näkemättä jos vaan suhaa paikasta A paikkaan B, kuten vaikkapa uusin Metro tai viimeisin Uncharted. Näin itse tuon tekstin ymmärsin.

"Depending where you are with the story, we might open things up significantly and say, ‘Here are some optional things you can go explore, some side stories, or you can go directly next to where you’re meant to go,”
Jos haluaisi olla ilkeä, niin voisi sanoa että ovat leventäneet putkea sen verran että on mahdollista jotain missata...
 
Mä kuulun niihin joita isot pelialueet jo melkein ahdistaa. Toivottavasti joku resident evil ei ikinä mene siihen. Horizon zero dawn, gta ja monet muut tottakai toimii. Itselle se ongelma on ehkä tekemisen paljous. Tykkään että pelit kestää sen 20h max. Roolipelit on erikseen. Tämä siksi että ei nykyisin oo aikaa pelata niin paljoa ja silti haluais nähdä kaiken ja hyviä pelejä tulee jatkuvasti lisää
 
Mä kuulun niihin joita isot pelialueet jo melkein ahdistaa. Toivottavasti joku resident evil ei ikinä mene siihen. Horizon zero dawn, gta ja monet muut tottakai toimii. Itselle se ongelma on ehkä tekemisen paljous. Tykkään että pelit kestää sen 20h max. Roolipelit on erikseen. Tämä siksi että ei nykyisin oo aikaa pelata niin paljoa ja silti haluais nähdä kaiken
Itse en tätä ajatusmaailmaa taas ymmärrä lainkaan. Itselleni putkijuoksut ovat yleensä ahdistavia ja tympeitä, enkä koe niissä ollenkaan olevani itse pelaamista riittävästi kontrolloiva henkilö. Mielestäni vapaat ja avoimet peliympäristöt ovat käytännössä poikkeuksetta parhautta. Toki siinä on eroja, kuinka hyvin tarinalla ja sivutehtävillä autetaan pelaaja löytämään juonellisesti riittävän paljon yhtenäistä ja järkevää pelillistä etenemistä ja ylipäätään mielekästä tekemistä avoimessa pelimaailmassa.

Itse olen todellinen vapauden ja valinnanvapauden kannattaja niin peleissä kuin oikeassa elämässäkin (toki lakien ja yleisen kohtuullisuuden rajoissa). En siedä sitä, että minua kontrolloidaan oikeassa elämässä, enkä siedä sitä kovin pitkälle pelimaailmassakaan. Mutta kukin toki tavallaan. En sano tällä sitä, että putkijuoksuista tai pienemmistä ja rajatummista peliympäristöistä tykkäämisessä ja suurien vapaiden pelimaailmojen inhoamisessa on mitään väärää sinänsä. Itse koen nämä asiat kuitenkin juuri toisin päin omalle kohdalleni.
 
Itse en tätä ajatusmaailmaa taas ymmärrä lainkaan. Itselleni putkijuoksut ovat yleensä ahdistavia ja tympeitä, enkä koe niissä ollenkaan olevani itse pelaamista riittävästi kontrolloiva henkilö. Mielestäni vapaat ja avoimet peliympäristöt ovat käytännössä poikkeuksetta parhautta. Toki siinä on eroja, kuinka hyvin tarinalla ja sivutehtävillä autetaan pelaaja löytämään juonellisesti riittävän paljon yhtenäistä ja järkevää pelillistä etenemistä ja ylipäätään tekemistä avoimessa pelimaailmassa.

Itse olen todellinen vapauden ja valinnanvapauden kannattaja niin peleissä kuin oikeassa elämässäkin (toki lakien ja yleisen kohtuullisuuden rajoissa). En siedä sitä, että minua kontrolloidaan oikeassa elämässä, enkä siedä sitä kovin pitkälle pelimaailmassakaan. Mutta kukin toki tavallaan. En sano tällä sitä, että putkijuoksuista tykkäämisessä ja suurien vapaiden pelimaailmojen inhoamisessa on mitään väärää sinänsä. Itse koen nämä asiat kuitenkin juuri toisin päin omalle kohdalleni.

Heh, se on hyvä et meitä on moneen lähtöön. Mä tykkään elokuvamaisista kokemuksista ja jos eteen heitetään kävele tonne 10km tai aja tänne 50km, tee välissä 5 sivutehtävää ja ootko muuten käyny tuolla vuoren päällä? Menee suorittamiseksi. Riippuu tietty ihan pelistä ja crysis 1 oli toteutettu hyvin. Avointa mut ei liian. Tai vaikka uusin doom. En haluais siitä mitään open worldia. Sama pätee Last of us 2. Mut toinen tykkää iskästä ja toinen äidistä joten se siitä
 
Viimeksi muokattu:
Heh, se on hyvä et meitä on moneen lähtöön. Mä tykkään elokuvamaisista kokemuksista ja jos eteen heitetään kävele tonne 10km tai aja tänne 50km, tee välissä 5 sivutehtävää ja ootko muuten käyny tuolla vuoren päällä? Menee suorittamiseksi. Riippuu tietty ihan pelistä ja crysis 1 tää oli toteutettu hyvin. Avointa mut ei liian
No tässä se kai juuri se ero tulee. Itse en en ainakaan yleensä pidä juuri elokuvamaisista pelikokemuksista, vaan haen nimenomaan peleistä pelimäisyyttä ja omaa monipuolista tunnelmaa, jota voidaan rakentaa paljonkin omilla ratkaisuilla pelissä ja pelimaailmaa monipuolisesti tutkimalla. En kaipaa käsikirjoittajien ja ohjaajien tiukkaa ohjausta pelissä edetessäni, vaan sellaiset saavat minun puolestani jäädä nimenomaan elokuviin. Tottakai silti itsekin haluan pelissä olevan hyvän päätarinan, mutta nautin siitä, kun sitä ei ole pakko seurata jatkuvasti, vaan välissä voi tehdä vaikka kymmeniä tunteja ihan muutakin pelimaailmassa.

Niin, ja itse pelaan sinänsä oikein mielelläni pitkälle yli sadankin tunnin massiivisia eepoksia, kunhan pelimaailma on vain minua aidosti kiinnostava.
 
Viimeksi muokattu:
No tässä se kai juuri se ero tulee. Itse en en ainakaan yleensä pidä juuri elokuvamaisista pelikokemuksista, vaan haen nimenomaan peleistä pelimäisyyttä ja omaa monipuolista tunnelmaa, jota voidaan rakentaa paljonkin omilla ratkaisuilla pelissä ja pelimaailmaa monipuolisesti tutkimalla. En kaipaa käsikirjoittajien tiukkaa ohjausta pelissä edetessäni, vaan sellaiset saavat minun puolestani jäädä nimenomaan elokuviin. Niin, ja itse pelaan sinänsä oikein mielelläni pitkälle yli sadankin tunnin massiivisia eepoksia, kunhan pelimaailma on vain minua aidosti kiinnostava.
Juuri näin. Toinen tykkää siitä ja toinen tästä. Parasta kuitenkin on se että ihan itse saa päättää ostaako pelin vai ei
 
Vuosi on 1992. Ultima VII: The Black Gate julkaistaan. Internet on vielä melko kirjaimellisesti lapsenkengissään, mutta silti jotkut ulisevat, kun Avatar ei osaa hyppiä.

Aikaa kuluu, ja vuonna 1994 Ultima VIII: Pagan julkaistaan. Yhtenä mullistavana pelimekaanisena uudistuksena Avatar osaakin hypätä! Paitsi että se on toteutettu julkaisuversiossa ihan päin persettä, ja jengi itkee, kun hahmo loikkiikin suoraan surman suuhun yksinkertaisissakin kohdissa. Lopulta saadaan päivitys, jossa Avatar pomppaa juuri sinne, mihin hiiren kursori osoittaa. Se on liian vähän ja liian myöhään. Ultima VIII painuu historiaan yhtenä pelisarjan huonoimmista osista...

Joten älkää nyt !"#€% viitsikö tehdä jostain yksittäisestä jutusta jotain suurta numeroa ja sanoa, että "nykyään" se puuttuu. :D

En tietenkään tarkoittanut tuolla hyppynapilla sitä että se pitäis tuoda kaikkiin peleihin, tuo oli ennemminkin piikki Assasassin Creeedin kaltaisten pelien suuntaan ja on siellä moni muukin peli joka tuosta ois oikesti hyötynyt.
 
Joten älkää nyt !"#€% viitsikö tehdä jostain yksittäisestä jutusta jotain suurta numeroa ja sanoa, että "nykyään" se puuttuu. :D

Itse jotenkin luin tuon vitsinä. Yritetään hieman rentouttaa tunnelmaa pelin ympärillä kiehuvassa hässäkässä.

[Offtopic] Muistan edelleen yhden Ultima VIII:n peliarvostelun, jonka pääpointti oli se että "Onko tästäkin pitänyt tehdä tasoloikka!!!11!!" :D
 
25 minuutin syväsukellus tulossa peliin keskiviikkona klo 23 Suomen aikaa. Toivottavasti nyt ei käy niin kuin Uncharted 4:n kanssa jossa spoilasivat parhaimman gameplay osuuden pelistä E3.

 
Ylös Bottom