Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Kyllä itselläni peli tuohon hintaan lähtee jo julkkarina. Tietysti kun en Wiitä koskaan omistanut, ja peliä kun kerran kaverilla joskus kokeillut, niin valinta sikäli helppo. :)
 
Voi Nintendo minkä teit… Tuli ostettua tämä HD remasteri nyt pelistä ja kokeilin varsin molempia ohjaustapoja, JoyConit molemmissa käsissä sekä pelkällä Pro ohjaimella pelailua. Noh, tuo JoyConit molemmissa käsissä on itelle se way-to-go ja en rehellisesti sanottuna käsitä mitä jotkut arvostelijat on pössytellyt, kun sanoo, että tuo tattiohjaus on parempi, kun liikeohjaus tässä pelissä. Huomattavasti enemmän tulee huidottua vika suuntiin, kun tatissa on kuitenkin niin pienet liikeradat ja kohdat mistä mikäkin suunta lyönnille rekisteröityy. Tästä kuitenkin iso plussa Nintendolle, että lisäsi uudenkin mahdollisuuden ohjata peliä ja ei se todellakaan huono ole, vaikka edelleen tuo liikeohjaus on selkeästi näistä se parempi tapa ohjata ja näkee, että näin se on alunperin suunniteltukkin.

Se missä kuitenkin on tattiohjauksen osalta menty metsään ja pahasti on tuo vapaa kamera. Liikeohjauksen kanssa tuo on upea lisä alkuperäiseen versioon ja toimii juuri niinkuin kaikissa nykyaikaisissa peleissä mutta tattiohjauksen kanssa kameraa voi liikuttaa vain jos pitää L-nappia pohjassa. Ymmärrän toki, että lyönnit on oikeassa tatissa mutta sitä en voi käsittää miksi Nintendo ei ole tehnyt sitä niin, että kameraa voi vapaasti liikuttaa ilman ylimääräistä napin painallusta ja tuo L-napin pohjassa pitäminen sallisi sitten miekalla heiluttelun. Tuon lisäksi aina lukittaessa viholliseen aktivoituisi miekalla heiluttelu taas tattiin. Niin hemmetin pieni ja helppo asia fiksata tai edes laittaa asetukseksi, että ei vaan pysty käsittämään miten Nintendo ei ole tehnyt tuota noin. Nyt käytännössä omalla pelityylillä suurimman osan peliajasta minulla on tuo L-nappi pohjassa ja jos ei ole niin sitten on ZL-nappi joka lukitsee viholliseen. Puuuuuuuuhhhhh! Miksi…

Muuten uudet parannukset vaikuttavat hyviltä ja vaikka olen samaa mieltä, että tämä on ehkä se heikoin 3D Zelda niin ei tämä missään nimessä huono ole ja helposti sellainen yhdeksikön peli kuitenkin. Eli vahva suositus kyllä kaikille, jotka eivät ole tätä vielä koskaan pelanneet, kunhan ei odota BOTW kaltaista vapautta mitä tämä ei tarjoa.
 
Tuli nyt tämäkin ostettua. Muutama tunti takana, ja kontrollit kyllä on todella tuskastuttavia. Tai ehkä olen vain huono pelaaja. Kumpikaan ohjaustapa ei oikein vakuuttanut, vaikka motion controllit tuntui paljon paremmalta, vaikka niissäkin oli minulla ongelmia. Välillä kun Link ei vain halua ottaa miekkaansa esiin. Seuraava ongelma on se sohiminen. Välillä kun joyconit ei tee sitä mitä pitäisi. Tai sit syy on pelaaja ssa. Varmaan nuo motion controllit onnistuu paremmin, kun niihin vaan pääsee kokonaan sisälle. En kyllä pystyisi edes ajatella pelaavani tätä handheldinä.
 

Yksi sarjain heikoimmista osista on vanhentunut huonosti. HD-remasterointi ei pelasta, kun rakenne itsessään on näin tönkkö. Mutta Wind Wakeria ja seuraavaa osaa odotellessa kai tämäkin menee suhteellisen vähillä nurinoilla.
 
Tulipa nyt pelattua lävitse sitten kuitenkin, vaikka ajattelin etten tätä viitsi edes hankkia. Oli ainoa Zelda(kakkosen ohella), jota en ole kuin kertaalleen läpäissyt, joten tuntui että on se tämäkin pelattava.

Sen kummempaa tarinaa en jaksa alkaa kirjoittamaan, joten listataan plussat ja miinukset.

Aloitetaan niistä positiivisistä, niitäkin kuitenkin löytyy.
+ Remasteri päivitetty 60fps sekä muut pienet parannukset
+ Groose. Erittäin hauska ja persoonallinen sivuhahmo.
+ Muutamia hauskoja tarvikkeita. Esim piiska ja ne kaivamishanskat. Ehkä näille olisi toivonut enemmän vielä jotain käyttöä.
+ Varusteiden päivittämismahdollisuus
+ Zeldojen mittakaavalla ihan hyvä tarina
+ Soundtrack
+ Skyloft oli ihan ok kaupunki

- SAMOJEN ASIOIDEN TOISTAMINEN. Keräät KOLME kertaa täysin samalla tavalla sieluja, taistelet KOLME kertaa Imprisonedia vastaan. Samoissa maastoissa samoilua moneen kertaa. Jee lisätty muutama vihollinen sinne tänne. Ainiin, KOLME kertaa vielä Demiseä vastaan myös o_O
- Tämä hemmetin Song of hero -nuottien keräily tuntuu jo pahemman luokan kuittailulta pelaajaa kohtaan. Aivan turha vaihe pelissä. Ja tämäkin taas samoissa maisemissa hieman muutettuna. Kolme kertaa
- Ehkä sarjan huonoimmat minipelit
- Ohjaus. Kunnianhimoinen idea, joka ei vaan toimi. On taakka joka ärsyttää läpi pelin, vaikka sen kanssa jotenkin oppii elämään.
- Kaikki Skyloftin ulkopuolella, ei mitään syytä tutkia ja etsiä mitään. Lentämisestä en pitänyt lainkaan.
- Viholliset ja puzzlet, jotka rakennettu liiketunnistuksen varaan. En tykännyt yhdestäkään.
- Tuntuu turhan pitkitetyltä.
- Lanayury mining facility. Vihasin joka hetkeä siellä. Musiikkia myöten.

Varmasti jotain jäi kirjoittamatta, mutta pääasiat tuli selväksi. Ajoittain ihan kiva, alku varsinkin. Mitä pidemmälle peli etenee, sitä enemmän nousee vastaava tappi otsaan kuin Imprisonedilla. Viimeistään Song of Herossa teki mieli jättää kesken.
Huonoin 3D-zelda, eikä niitä 2D-versioitakaan montaa huonompaa löydy.
 
Viimeksi muokattu:
^vastaa hyvin pitkälti omia mielikuvia alkuperäisestä versiosta, mitä nyt minä aivan oikeasti pidin siitä liiketunnistusohjauksesta.
 
Ehdin nyt aloittelemaan tätä ja muistin, miksi tämä on mun vähiten lemppari 3D Zelda. En vaan yhtään edelleenkään pidä näistä miekan kontrolleista. Eka Ghirahim pomotaistelu takana ja olin tuon taistelun jälkeen niin turhautunut, että teki mieli heittää koko konsoli seinään. Kokeilin pelin pelaamista myös näppäinkontrollilla, mutta siinä ärsytti liikaa se, että kameraa käyttääkseen pitää pitää L:ää pohjassa. Voi kun tuon saisi niinpäin, että L pohjassa nimenomaan on miekka käytössä ja ilman L:ää kamera, niin olisi mulle heti miljoona kertaa toimivampi...

Ei nämä liiketunnistus ohjaukset vaan ole mua varten tässä määrin. Pidän niistä, kun niitä voi käyttää jossain pienemmissä asioissa: esim. jousipyssyllä ampuessa jos oikean tatin lisäksi voi liiketunnistuksella hienosäätää tähtäystä, niin olen aina tosi iloinen tästä. Mutta tällaiset miekanheiluttelut on vaan liikaa enkä vaan näistä nauti.
 
Eka Ghirahim pomotaistelu takana ja olin tuon taistelun jälkeen niin turhautunut, että teki mieli heittää koko konsoli seinään.

Samat fiilikset. Minä jaksoin pelata juuri tuohon kohtaan, enkä edes voittanut Kirahvia. Minulla paloi ihan totaalisesti käämit tuossa, enkä ole nyt varmaan kuukauteen pelaillut tätä. Todella harmi, koska todella odotin tätä peliä. Kontrollit vaan ovat niin hirveät, ettei tätä voi pelata.
 
Ostin tämän pelin julkaisussa ja tänään otin sitten elmukelmuista pois, peli sisään, 2h pelasin ja sitten itkupotkuraivareiden saattelemana pelikasetti pois konsolista ja suoraan ongelmajätekeräykseen, koska se on ainoa paikka mihin tämä peli kuuluu. Tässä pelissä on yksi ihan major ongelma: ohjaus.

Siis en päässyt alkua pitemmälle, mutta hermot meni jo lukemattomia kertoja siihen, että jatkuvasti pidät L- nappia pohjassa. Kuinka saatanan huonosti voi ohjauksen toteutuksen suunnitella? Ei paljoa tätä huonommin, uskoisin. Yritin uudelleenohjelmoida procontrollerin napitukset siedettäväksi, mutta ei toivoakaan, koska napitusvaihtoehdot on niin rajalliset jos pelin napitukset on toteutettu näin helvetillisen huonosti alun alkaen.

Täytyy kyllä sanoa, että ehkä mä en olekaan Zelda fani alkuunsakaan, vaikka niin olen luullut.
Tämä oli ihan sysipaska ja ketutuskäyrä nousee aika lukemiin että tätäkin myytiin ihan täyden hinnan pelinä, tällä ohjausmekaniikalla.
En myöskään pitänyt Links Awakeningistä, pelasin sen läpi, mutta en ole kyllä sen koommin kaivannut.


Helkkari sentään että tän foorumin hakutyökalu on toivoton, en ole kertaakaan löytänyt sillä etsimääni. Helpommalla pääsee kun googlaa konsolifin ja topicin nimen. Ei näin.
 
Siis en päässyt alkua pitemmälle, mutta hermot meni jo lukemattomia kertoja siihen, että jatkuvasti pidät L- nappia pohjassa. Kuinka saatanan huonosti voi ohjauksen toteutuksen suunnitella?
En ole peliä pelannut mutta miksi tuota nappia täytyy pitää jatkuvasti pohjassa? Yritin googlailla että mikä funktio sellaisessa voisi olla mutta en löytänyt vastausta.
 
En ole peliä pelannut mutta miksi tuota nappia täytyy pitää jatkuvasti pohjassa? Yritin googlailla että mikä funktio sellaisessa voisi olla mutta en löytänyt vastausta.
Jos haluat lyödä niin tuota nappia pitää pitää pohjassa. Muutoin oikeasta tatista liikkuu kamera miekan sijaan.
 
Jos haluat lyödä niin tuota nappia pitää pitää pohjassa. Muutoin oikeasta tatista liikkuu kamera miekan sijaan.
Onko tää vaihdettu näin päin nyt siis? Silloin pelin julkaisun alla oli nimenomaan toisinpäin: jos halusi liikuttaa kameraa niin piti olla L pohjassa. Ilman L:ää heilui miekka.
Jos on vaihtunut järkevämmin päin nämä kontrollit, niin voisi yrittää antaa tälle uuden mahdollisuuden.
 
Onko tää vaihdettu näin päin nyt siis? Silloin pelin julkaisun alla oli nimenomaan toisinpäin: jos halusi liikuttaa kameraa niin piti olla L pohjassa. Ilman L:ää heilui miekka.
Jos on vaihtunut järkevämmin päin nämä kontrollit, niin voisi yrittää antaa tälle uuden mahdollisuuden.
Eiku sori joo, juurikin noinpäin, kun kuvasit. Itsekin sitä kirosin, että pitäisi saada vaihtaa toisinpäin.
 
Ylös Bottom