Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

the Matrix Revolutions

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakkerton
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Monella lapsella saattaa mennä filosofia yli hilseen. Ihmettelenkin lähinnä sitä, että minkä takia tekijät olettavat, että yleisö koostuisi lapsista. Enkä nyt todellakaan yliarvioi itseäni, vaan mielestäni tuo ainainen selittely on amerikkalaisten elokuvien perinteinen kompastuskivi; yleisöä pidetään tyhmänä.

Mielestäni juurikin nuo arkkitehdin porinat ovat sitä "vitsin selittelyä", jonka olisi voinut totetuttaa niin paljon hienommin. Sillä mitä varten elokuvakamerat ovat, elleivät kuvallista ilmaisua varten? Minkä takia kaikki pitää vääntää yleisölle rautalangasta? Ja minkä vuoksi meille aikuisille ei enää tehdä kunnollisia elokuvia?

Revolutions on Jenkeissä r-luokiteltu, eli kieletty alle 17-vuotiailta, joten eiköhän se kerro aika pitkälle kenelle leffa on tarkoitettu.

Minun päähäni ei oikein mahdu miten voisi kameroilla kuvata arkkitehdin sanojen sisällön. Kyllä ihan pelkästään aikuiseenkin makuun mielestäni tulee paljon hyviä elokuvia, kuten Pianisti, Memento, Unelmien Sielunmessu, Donnie Darko ja vaikka Mulholland Drive.

Katsoin Reloadedin mutta tätä en katso. Paitsi ehkä jos vuokraisi joskus.....(jos halvalla saa)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dr Evil
Eiköhän tässä maailmassa ole jo ihan tarpeeksi ihmisiä kenellä on jotain todella "tärkeää" kerrottavaa, itse katselen elokuvia pääasiassa viihtyäkseni, ja siinä tarkoituksessa Matrix trilogia palveli erittäin hyvin.

Vaikea tässä on arvailla miksi käyt katsomassa omasta mielestäsi huonoja elokuvia:) .

Jep. Tota viihtymisen tasoa kuvaa hyvin se, että tyttöystävä nukahti elokuvassa ja heräs vasta kun se hirvee räiskintävaihe alkoi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Aah, ihanaa tälläisia vastauksia vähän odottelinkin. Yleisössähän ihan taputettiin Revolutionsin jälkeen. Tosin niin tehtiin aikoinaan myös SW: Episodi I:n ensi-illassa, vaikka sekin oli ihan paska.

Tarkoitin sillä lähinnä sitä, mihin sävyyn tuota ja muita fraaseja sarjassa toitotettiin, dialogi oli paikoitellen oksettavaa. Pahempaa Hollywood- tyylin hehkutusta ja suuren (amerikkalais)yleisön nuoleskelua ei vähään aikaan tule mieleen. Jos ohjaajan/tuottajan nimi olisi Jerry Bruckheimer, noita kommentteja kyllä odottaisinkin, mutta Wachowskin veljeksiltä en ihan, ovathan he tehneet yhden ihan oikeastikin hyvän leffan, Boundin. Myös Matrixeissa on paljon hyvääkin, varsinkin ensimmäisen leffan alkupuolisko antoi aikoinaan odottaa jotain suurta. Ikävää vain, että niistä tuli loppupeleistä hyvin tavanomaisia actionpläjäyksiä, joissa tarinan taso vaihteli hyvästä täyteen roskaan. Kolmannessa osassa korostuu kaikki paska.

Filosofisesti Matrix on hyvin alkeellista tasoa. Trilogiassa on esillä joukko filosofisia perusteita, jotka on vielä esitetty niin vaikeasti, että suuri yleisö jäisi hiukan jutusta jälkeen ja tuntisi kuinka suuresta elokuvasta on kyse.

Heh heh.
Aah ihanaa tällaista odottelinkin. Siis suoraa kopiota jokaisesta arvostelusta ja jutusta jonka viisaat kriitikot ovat tehneet. Siis, olen lukenut varmaan parikymmentä juttua Matrixista, joissa jokaisessa sanotaan täsmälleen samalla lauseella kuin mitä sinä nyt sanot: Matrix on näennäisfilosofista potaskaa, joka on vaan esitetty vaikeasti, jotta tuntuisi siltä että elokuvalla on jotain viisasta sanottavaa(eli niin olet näköjään sinäkin). HAHHAH. Filosofisesti Matrix on kylläkin yksi kantaaottavimpia elokuvia mitä Hollywoodista on koskaan tullut ja se on ottanut paljon vaikutteita mm. animesta ja lainaillut ideoita ympäriinsä ja näitä asioita sitten on pohdittu elokuvassa.
Ja esim. tuo yltiöamerikkalaisuus on aivan käsittämättömän naurettava juttu! Olet varmaan ensimmäinen ihminen ,joka tuollaisen löytää ja jos et ole niin maailmassa on muitakin pellejä. Halusitko kertoa meille kuinka näppärä olet kun olet tuollaisen asian osannut päätellä ja sitten vielä kertoa vertaavan esimerkin Jerry Brucheimerista. I knew it,he´s the one ei ole mitääm paatosta ja yltiöamerikkalaista vaan nimenomaan oli tarkoituksella tehty Morpheuksen kommentiksi juuri kuten Dr Evil sanoi. Tapa millä se esitettiin oli nimenomaan sellainen, että Neo on "THE ONE",vai olisiko se vaan pitänyt heittää tuollainen kommentti arkisesti ja sanoa vaan alistuvasti että katsohan Neohan olikin "the one", aika hyvä juttu meidän kannalta että näin on.

Eiköhän tässä maailmassa ole jo ihan tarpeeksi ihmisiä kenellä on jotain todella "tärkeää" kerrottavaa, itse katselen elokuvia pääasiassa viihtyäkseni, ja siinä tarkoituksessa Matrix trilogia palveli erittäin hyvin.

Vaikea tässä on arvailla miksi käyt katsomassa omasta mielestäsi huonoja elokuvia:) .

Kill Bill oli kerrassaan loistava elokuva.
Aivan, elokuvien päätarkoitus on olla viihdyttäviä. Ja aivan, vaikea arvailla miksi ihmiset vuodesta toiseen käyvät katsomassa omasta mielestään huonoja elokuvia ja sitten valittavat siitä puoli vuotta kuinka huono taas olikaan.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cyrus1
Aivan, elokuvien päätarkoitus on olla viihdyttäviä. Ja aivan, vaikea arvailla miksi ihmiset vuodesta toiseen käyvät katsomassa omasta mielestään huonoja elokuvia ja sitten valittavat siitä puoli vuotta kuinka huono taas olikaan.

Miten niin vuodesta toiseen? Ja harvemminhan sitä ehdoin tahdoin huonoa leffaa menee katsomaan, mutta helpostihan käy, että olettaa elokuvan olevan hyvä, menee sitä katsomaan, mutta pettyykin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Miten niin vuodesta toiseen? Ja harvemminhan sitä ehdoin tahdoin huonoa leffaa menee katsomaan, mutta helpostihan käy, että olettaa elokuvan olevan hyvä, menee sitä katsomaan, mutta pettyykin.
No Bondit ovat hyvä tyyppiesimerkki. Joka helvetin kerta ne vaan mennään katsomaan ja sitten nauretaan kuinka jälleen oli vielä huonompi kuin edellinen.
Ja älä sinäkään mene katsomaan sitä Revolutionsia, niin ei tarvitse tulla kertomaan kuinka huono se oli. Voin tehdä sen puolestasi ja kertoa kaikille, että sinusta Revolutions oli ihan paska.

No Bondit ovat hyvä tyyppiesimerkki. Joka helvetin kerta ne vaan mennään katsomaan ja sitten nauretaan kuinka jälleen oli vielä huonompi kuin edellinen.
Ja älä sinäkään mene katsomaan sitä Revolutionsia, niin ei tarvitse tulla kertomaan kuinka huono se oli. Voin tehdä sen puolestasi ja kertoa kaikille, että sinusta Revolutions oli ihan paska.
Kyllä leffoja mennään katsomaan, jotta viihdyttäisiin. Eihän kukaan ehdoin tahdoin rahojansa halua heittää hukkaan ja vielä kärsi sitä leffan aikaa vain jotta pääsisi sitä myöhemmin haukkumaan. Kyllä minä olen kaikissa Bondeissa viihtynyt paljon paremmin kuin Reloadedissa. Sitä paitsi Bondejahan on helppo kritisoida, vaikka olisi teatterissa kohtalaisen hyvin viihtynytkin.

Jos minä kuitenkin itse päättäisin menenkö katsomaan Revolutionsin. Tai voihan olla, että kaveriporukalla tulee mentyä katsomaan, vaikka itseä ei niin innostaisi. En tietystikään mene elokuvaa katsomaan elokuvaan vain jotta voisin sen haukkua. Katsomisen jälkeen voin kyllä kertoa mitä olen elokuvasta mieltä. Sinua en kaipaa kertomaan omia mielipiteitäni.

Revolutions on Jenkeissä r-luokiteltu, eli kieletty alle 17-vuotiailta, joten eiköhän se kerro aika pitkälle kenelle leffa on tarkoitettu.
Olen samaa mieltä. Leffa on suunnattu aikuiselle yleisölle. Niinpä omasta mielestäni ei ole mitään väliä sillä, meneekö Matrixin filosofia jakeluun lapsille vai ei. Eikö nyt jotain olisi voitu jättää yleisönkin mietittäväksi Mementon ja "Requiemin" tapaan?

Minun päähäni ei oikein mahdu miten voisi kameroilla kuvata arkkitehdin sanojen sisällön. Kyllä ihan pelkästään aikuiseenkin makuun mielestäni tulee paljon hyviä elokuvia, kuten Pianisti, Memento, Unelmien Sielunmessu, Donnie Darko ja vaikka Mulholland Drive.
Jos liikkuvan kuvan sijaan pitää katsoa ns. puhuvaa päätä, niin olisiko syytä harkita ennemmin kuunnelman tekemistä ;) Parempi toteutustapa olisi tarjota filosofiaa mieluummin pieninä annoksina leffan lomassa, kuin yhdessä valtavan kökössä filosofiamonologissa, eikö? Makuasioita tietysti, mutta niistä voisivat eräät tapella hamaan loppuun.

Mainitsemasi elokuvat ovat hyviä, joskin Lynch on liian yliampuvaa makuuni. Unelmien sielunmessu on kaikessa ahdistavuudessaan loistava. Donnie Darko onkin minulle tuntematon tekele. Pitääpä viikonloppuna katsoa josko tuosta kadunvarren Blockbusterista löytyisi vuokraversiota.

Aah ihanaa tällaista odottelinkin. Siis suoraa kopiota jokaisesta arvostelusta ja jutusta jonka viisaat kriitikot ovat tehneet. Siis, olen lukenut varmaan parikymmentä juttua Matrixista, joissa jokaisessa sanotaan täsmälleen samalla lauseella kuin mitä sinä nyt sanot: Matrix on näennäisfilosofista potaskaa, joka on vaan esitetty vaikeasti, jotta tuntuisi siltä että elokuvalla on jotain viisasta sanottavaa(eli niin olet näköjään sinäkin). HAHHAH. Filosofisesti Matrix on kylläkin yksi kantaaottavimpia elokuvia mitä Hollywoodista on koskaan tullut ja se on ottanut paljon vaikutteita mm. animesta ja lainaillut ideoita ympäriinsä ja näitä asioita sitten on pohdittu elokuvassa.
Ja esim. tuo yltiöamerikkalaisuus on aivan käsittämättömän naurettava juttu! Olet varmaan ensimmäinen ihminen ,joka tuollaisen löytää ja jos et ole niin maailmassa on muitakin pellejä. Halusitko kertoa meille kuinka näppärä olet kun olet tuollaisen asian osannut päätellä ja sitten vielä kertoa vertaavan esimerkin Jerry Brucheimerista. I knew it,he´s the one ei ole mitääm paatosta ja yltiöamerikkalaista vaan nimenomaan oli tarkoituksella tehty Morpheuksen kommentiksi juuri kuten Dr Evil sanoi. Tapa millä se esitettiin oli nimenomaan sellainen, että Neo on "THE ONE",vai olisiko se vaan pitänyt heittää tuollainen kommentti arkisesti ja sanoa vaan alistuvasti että katsohan Neohan olikin "the one", aika hyvä juttu meidän kannalta että näin on.

HEHEHEHEHEHEHEh!
Se parhaiten nauraa, joka viimeiseksi nauraa, vai mitä kuomaseni?

Matrix oli kantaaottava ja hyvin monista jutuista vaikutteita ottanut mestariteos. Se ei tarkoita sitä, että sen jatko-osat olisivat hyviä. Sama kusetuksen maku jäi suuhun noista muista mainitsemistani jatko-osista, joiden esi-isät ovat olleet aivan loistavaa viihdettä. On kai turha uskoa, että nykyään elokuvien jatko-osia tehtäisiin minkään muun kuin rahan takia (tai onko niitä koskaan tehtykään?).

Vaikka noissa Matrixin jatko-osissa olisi kuinka paljon tahansa filosofiaa tai muuta täytettä, ei ne tarjoa mitään uusia ilmaisukeinoja eivätkä edes yllä ykkösen tasolle niissä, joita ne uudelleenkäyttävät. Ensimmäisessä Matrixissa uusien tekniikoiden käyttö ja niiden yhdistäminen oli uusi juttu. Myös filosofinen pointti tuli jo siinä hyvin selväksi eikä asian lämmittely uudelleen ja uudelleen enää kiehdo kovinkaan paljon. Pyörää voi olla vaikea keksiä kahdesti, mutta sen myyminen uudelleen ja uudelleen näyttää silti onnistuvan. Lienemme siis melko tyhmiä(?) Ja kaikki se viihdyttävyys, joka Matrixissa oli, on kyllä todella mahtavasti onnistuttu pilaamaan näissä kahdessa jatko-osassa.

Aivan täysin susia nämä mainitsemani leffat eivät kuitenkaan ole. Ne ovat vain tasapaksua pullamössöä, jotka tuottavat varmasti rutkasti, koska niiden ei tarvitse edes olla hyviä myydäkseen.

Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta sen kunniaksi tässä mielestäni loistavia leffoja, joihin kannattaa uhrata mieluummin aikansa: Usual Suspects, Leon, City of lost children, Delicatessen, First Blood, Natural Born Killers, Pulp Fiction, Fear and loathing in Las Vegas, Pianisti, Rikos & Rakkaus, Fight Club, Katsastus, Lampaansyöjät, T2, Matrix, Star Wars (IV-VI)... Listaa voisi varmasti jatkaa loputtomiin..

Kunnioitan Keanu Reevesin uskomattomia näyttelijänlahjoja imppaamalla Reloadedin ja Revolutionsin DivX:nä.
Paskasta ei kannata maksaa.

(krhm... ai että mitä teit..? -feldon edit)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner

Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta sen kunniaksi tässä mielestäni loistavia leffoja, joihin kannattaa uhrata mieluummin aikansa: Usual Suspects, Leon, City of lost children, Delicatessen, First Blood, Natural Born Killers, Pulp Fiction, Fear and loathing in Las Vegas, Pianisti, Rikos & Rakkaus, Fight Club, Katsastus, Lampaansyöjät, T2, Matrix, Star Wars (IV-VI)... Listaa voisi varmasti jatkaa loputtomiin..

Hyvä lista sinullakin, itse pidän T2:sta kanssa todella hyvävä elokuvana, siitä vaan pystyisi heittämään ihan samat rahastuskritiikit, joita itse heitit Matrixsista, mutta en heitä, koska kyseessä on loistava elokuva aivan kuten koko Matrix trilogia, mielipideasioitahan nämä ovat, mutta jotenkin tuntuu, että ihmiset arvostelevat Matrixit jollain eri asteikolla kuin muut leffat, ja odotukset ovat paljon suuremmat kuin muilla toimintaelokuvilla.

Täällä kun porukat haukkuu vaikka mitkä leffat pystyyn niin ei muutaku kertomaan minkälainen olis SUN mielestäs loistava 8e lipunhinnan arvonen viihdyttävä elokuva. Mä menin matrixia kattomaan kun halusin viihtyä sen 2h 15min ja sain mitä meninkin hakemaan. Hyvän toimintapläjäyksen.
Minkä takia pitää hakea jokaisesta elokuvasta sitä taiteellisuutta yms? Viihdettä se on....Sama juttu Kill Billi:ssä Josta tykkäsin kanssa paljonkin.

JA sitä paitsi Armageddon on aivan loisto leffa sekin...nimim. Nähnyt sen viis kertaa ja aina yhtä loistava.

Hyvä lista sinullakin, itse pidän T2:sta kanssa todella hyvävä elokuvana, siitä vaan pystyisi heittämään ihan samat rahastuskritiikit, joita itse heitit Matrixsista, mutta en heitä, koska kyseessä on loistava elokuva aivan kuten koko Matrix trilogia, mielipideasioitahan nämä ovat, mutta jotenkin tuntuu, että ihmiset arvostelevat Matrixit jollain eri asteikolla kuin muut leffat, ja odotukset ovat paljon suuremmat kuin muilla toimintaelokuvilla.

Mietin ensin, että minkä osan viestistäsi quottaisin, mutta tuohan olikin yhtä ja samaa virkettä.. huh.

Mutta asiaan. Eli en ole samaa mieltä tosta T2-vertauksesta. Mielestäni se on yksi harvoista jatko-osista, jotka ansaitsevat olemassaolonsa ihan rehellisesti olemalla vaan itsessäänkin pirun hyviä leffoja kopioimatta silti liikaa edeltäjistään. Se on siksikin esimerkillinen, ettei siitä nauttiminen vaadi edellisen tai seuraavan osan katsomista. Tämä ei tietenkään ole vaatimus hyvälle leffalle, mutta hyvä saavutus silti.

Jätti-spoileri koskien leffan loppua!

Näkisin asian niin että Neo ja koneet (tai tämä über-kone joka siinä lopussa ilmestyi) tekivät yhteistyötä. En ole varma tiesikö Neo sitä jo kun meni Smithin haastamaan, mutta kahakan loppupuolella hän viimeistään tajusi miten Smithistä pääsee eroon. Smithän sai lisää voimia tekemällä itsestään klooneja, ja ilmeisesti uusin klooni oli aina voimakkain ja siksi "pomo". Tehdessään Oraakkelista kloonin Smith ilmeisesti sai vastaavat voimat kuin Neolla (voima muokata Matrixia jne. sekä Oraakkelin voima nähdä tulevaisuuteen).

Smith ei kuitenkaan "syönyt" Oraakkelia kokonaan, vaan se jollain tasolla hämäsi ja ohjasi Smithiä tämän tuhoa kohti pistämällä tämän mieleen kuvan Neon häviöstä. Smith sitten teki Neosta uusimman kloonin, ja täten voimakkaimman ja "pomo"-Smithin. Tässä vaiheessa über-kone sitten tappoi Neon (joka oli kaapeleilla kiinni Matrixissa) ja sitä myötä Smithin.

Lainaus FFFinsitä, itse en jaksanut kirjoittaa ;)

Miten Dr Evil voikin olla niin samaa mieltä kanssani

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan XriX
Täällä kun porukat haukkuu vaikka mitkä leffat pystyyn niin ei muutaku kertomaan minkälainen olis SUN mielestäs loistava 8e lipunhinnan arvonen viihdyttävä elokuva. Mä menin matrixia kattomaan kun halusin viihtyä sen 2h 15min ja sain mitä meninkin hakemaan. Hyvän toimintapläjäyksen.
Minkä takia pitää hakea jokaisesta elokuvasta sitä taiteellisuutta yms? Viihdettä se on....Sama juttu Kill Billi:ssä Josta tykkäsin kanssa paljonkin.

JA sitä paitsi Armageddon on aivan loisto leffa sekin...nimim. Nähnyt sen viis kertaa ja aina yhtä loistava.
Aivan XriX, loistavaa tekstiä! Ja ei mielestäni pidä mitään taiteellisuutta tai hirveästi ideaa tai kannanottoja löytyäkään, jotta elokuva olisi loistava, vaikka kirjoitinkin niistä Matrixiin liittyen. Ne voivat olla hyvä lisä elokuvaan

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Sitä paitsi Bondejahan on helppo kritisoida, vaikka olisi teatterissa kohtalaisen hyvin viihtynytkin.

Tässä olet niin oikeassa kuin vain oikeassa voi olla. Voisin väittää, että aika useinkin löytyy elokuvia, joita on helppo kritisoida ja tulee kritisoitua, vaikka olisikin tullut teatterissa viihdyttyä

Ylös Bottom