Vastaus: Rainbow Six: Siege
Kyllähän tämä on itselleni ollut tämän vuoden odotetuimpia pelejä genressään ja on alusta asti tuntunut hyvältä, molempien betatestien ja erittäin vaihtelevien kokemusten jälkeen. Avattavaa on kiitettävästi ja Situation-tehtävät ovat mainio lisämauste moninpelin ohella, kun "yhden miehen armeijana" suoritat tehtäviä. Siitä myös kiitosta, että jo normaalitaso on riittävän haastava ja myöhemmin voi kokeilla myös hard- ja realistic-tasoja, kun on kokenut kaiken muun.
Eilen tuli koettua pelit niin tietokonetta kuin ihmispelaajiakin vastaan viiden suomalaispelaajan voimin ja meno oli todella maittavaa. Yhteisesti sovittiin, mitä hahmoja kukin käyttää ja kommunikointi oli parhaimmillaan se paras taktinen ase pelien voittamiseksi. Vaikeinta oli selvitä niissä kartoissa, joita ei oikein tunne vielä, mutta hyvillä esivalmisteluilla ja scouttaamisella niin hyökkäys- kuin puolustusvuorotkin alkoivat sujua pitemmän päälle, vaikka lähtöpaikkojen satunnaisuus häiritsikin välillä.
Omia suosikkeja ovat tähänastisista avatuista operaattoreista Fuze, Bandit ja Jäger. Fuzella on loistava asearsenaali ja on todella nautinnollista päästä yllättämään viholliset Cluster-pommilla seinän läpi, jos eivät ole osanneet varautua sitä vastaan. Clusterilla saa myös hyvin tyhjennettyä piikkilangat, C4:t ja muut vastaavat esteet.
Banditilla taas on erittäin hyvä taktinen ase, jolla voi sähköistää kaikki metalliseinät tai piikkilangat, jolloin esimerkiksi Thermite-operaattori saa vahinkoa, kun koettaa porautua sähköistetyn seinän läpi ja maahan laitetut sähköistetyt piikkilangat pysäyttävät scouttiautot todella helposti. Lisäksi Banditilla on todella vakaa pääase, kun siihen laittaa etukahvan ja kaveriksi ACOG- tai holotähtäimen.
Jägerin paras taktinen ase on taas seinään kiinnitettävä laite, joka eliminoi kaikki räjähdykset. Sellaisen kun laittaa seinään, niin voi huoletta iskeä kilven maahan jä jäädä odottamaan saalista.
Ehkä yksi asia, joka hieman häiritsee, on mahdollisuus huudella joukkuetovereille vinkkejä hyvässä kämppipaikassa olevan vihollisen sijaintia mikkien kautta kuoleman jälkeen, mutta sama se on toisaalta kaikilla - ja ei siihen yhteen kohtaan aina kannatakaan jäädä, kun muistaa tämän.
Bugeista sen verran, että noin viidestäkymmenestä kierroksesta yhden aikana olen pudonnut pois ja joskus on tullut pientä bugia liikkumisen kanssa, kun olen jäänyt katolla olevaan kaiteeseen jumiin rappel-nousun jälkeen, mutta tiedoksi kaikille, että kun painaa ympyrän pohjaan (prone/menee makuulle), niin pääsee irti. Sisätiloissa jumiutumista ei ole onneksi tapahtunut.
Pelimuodot ovat olleet myös hyvin valittuja, toivottavasti keksivät ja julkaisevat niitä vielä lisää. Vinkkinä muuten - tietokonetta vastaan pelattaessa pelimuodot, joita haluaa pelata, voi valita. On perinteistä terrorist hunttia, panttivangin suojelua ja panttivangin pelastamista, muita ei ole ainakaan toistaiseksi tullut vastaan.
Ja loppuun vielä - vaikka respa-meininkiin olenkin jo kovin tottunut, niin kyllä tällainen peli palkitsee pelaajan yhtä lailla, kun nälkä kasvaa uutta kierrosta odotellessa kuoleman jälkeen. Samalla odottaminen on myös niin turhauttavaa, mutta virheistä oppii.