Vastaus: Tourist Trophy [Hype]
Muutama päivä tässä nyt on tullut hakattua videogamesplussasta tilattua kokonaisedullista jenkkiversiota ja kyllähän tässä on kyseessä ehdottomasti yksiä parhaita prätkäpelejä mitä on koskaan tehty. Suosikkilistalleni XB:n Moto GP2:en ja PS2:en Moto GP4:n rinnalle.
Jotain kai tästä pitäisi purkaa paperillekin...
Ensiksi vertailut GT:hen:
Radat ovat GT sarjan veteraaneille tuttuja, paitsi jostain syystä Suzuka ja Tsukuba on raiskattu oudoilla ja tarpeettomilla shikaaneilla, joita ei GT4:ssa ollut. Muihin ratohin ei mielestäni ole koskettu.
Pyörissä on eroja samaan tapaan kuin GT:n autoissa, eli tuntuma on todella erilainen pyörän vaihtuessa kisapiikistä katucustomiin. Selväähän sitten jo varmaan on, että ajolinjat olisi hyvä opetella motskarille sopivimmiksi.
Virityspalikoita eli sitä after market partseja ei siis ole, joita toki olisi toivonut mukaan, mutta eipä niitä nyt sitten ollenkaan kaipaa. GT:mäinen "roolipelaaminen" autoilla on siis poissa, mutta se taas tarkoittaa lisää tehokasta peliaikaa itse pyörien parissa.
Lisenssejä on sama määrä, 4, mutta lisenssien suorittaminen tuntuu paljon helpommalta kuin GT sarjassa.
Sitten itse pelistä:
Uudet pyörät voitetaan ajamalla Challengeja, jossa siis alla pyörä, jonka haluaa voittaa, sekä vastassa (usein) sama pyörä, joskus vaihtelee, että vastassa on parempi tai huonompi pyörä, mutta kuitenkin pyörät ovat samaa kaliberia. Tavoite on päästä vastustajan edelle 10 sekunniksi.
Tämä on persiistä, ainakin juniorlisenssi(2) tason pyörien kohdalla. Vastustajalle on annettu etumatkaa 10 sekkaa ja vastustaja menee uskomatonta vauhtia karkuun. Beginnertasolla etumatka on OK 4 sekkaa. Tuntuu toivottomalta aluksi, mutta hommasta tekee mielenkiintoisen se, että expertlisenssin(3) challanget on taas ensituntuman perusteella helpompia kuin edellisen tason, eilisessä suorittamassani etumatka oli taas konekuskilla lyhyempi. Ainakin voitin yhden expert tason 600:sen kisakyykän puolen tunnin hankaamisella. 1300:en katukyykkä juniortasolla aiheutti itkuntuherrusta useamman tunnin ajan.
Kisat, "Race Events" on samaa tasoitusta konekuskeille, joka ei enää niin häiritse, koska kisoissa voi jo vetää huoletta limitillä, nurmikolla käynti ei ole automaattisesti FAIL. Sanomatta selvää, että nämä Race Eventsit on koko pelin suola. Mukavaa kisailua, joissa ei tarvitse kiskoa hampaat irvessä.
Lisäksi tähän on tullut EA:maiset pelaajan kustomointijutut. Kypärää ja kaikenlaista ajoasua löytyy. Bling bling onneksi(?) puuttuu. Hillitön kaulakoru ois tietty poikaa.
Oma varustus on tällä hetkellä luurankorotsi kera nahkaisen avokypärän.
Seuraavaan osaan toiveita:
Virityspalikat.
50,80 ja katu 125:sia. Ihan sama, pääseekö näillä sitten kisaan vai ei.
Lisää ratoja. Ei keinotekoisia raiskauksia, kiitos.
Kisojen keinotekoinen vaikeutus pois. Reilu lähtö konekuskien kanssa, eikä hillitöntä etumatkaa konekuskeille.
Enemmän Race Eventsejä. Nyt on tuhottamasti pyöriä, joilla ei pääse mihinkään muihin kuin ekoihin Race Eventseihin. Enemmän pyöräkohtaisia sarjoja, kuten Yammu TMAX sarja(kipee).
Yamaha TMAX ftw.