Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Trek to Yomi

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
1651817526909.png

Nimi: Trek to Yomi
Kehittäjä: Flying Wild Hog
Julkaisija: Devolver Digital
Alustat: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One ja Xbox Series X|S (myös Xbox Game Pass)
Lajityyppi: toiminta
Julkaisu: 5.5.2022
Kotisivut: https://www.trektoyomi.com/

Nuori miekkamies Hiroki vannoo kuolevalle mestarilleen suojelevansa kyläänsä ja rakastamaansa kansaa kaikkia uhkia vastaan. Tragedian kohdattuaan ja velvollisuuden sitomana yksinäisen samurain on matkattava elämän ja kuoleman tuolle puolen kohdatakseen itsensä ja päättääkseen, mitä polkua hän seuraa.

Pakkohan tätä oli heti testata. Peli näyttää niin hienolta. Enkä tarkoita sitä, että tässä olisi kaikki tekniset systeemit viimeisen päälle, vaan graafista tyylisuuntaa ja taidesuunnittelua. Voisi kysyä, että haluatko pelata Kurosawan elokuvaa videopelinä? Tässä tunnutaan ulkoasunsa ja tunnelmansa puolesta pääsevän aika lähelle. Kaikki on mustavalkoista, "filmi" repeilee, on laajakuvaa ja elokuvamaisia staattisia kuvakulmia. Peli on pohjimmiltaan sivuttain etenevä 2.5D toimintapeli, mutta välillä tästä irtaudutaan 3D ympäristöön jossa mennään kohti kameraa tai siitä poispäin. Liikkuminen on näissä kohdin vapaampaa. Taistelu on näin alkuun aika simppeliä katanalla iskemistä kera parryjen ja blokkien. Tosin liikerepertuaari laajeni jo reilun tunnin pelaamisella ihan kohtuullisesti.

Hyvältä vaikuttaa.

Gameplay trailer
 
Peli läpi.

Trek to Yomi on kostoretki ja matka läpi tuonelan. Se on taidesuunnittelultaan huikea elämys. Toki näkee että pelin takana ei ole AAA studio rajattomilla resursseilla, mutta ehkäpä se juuri nostaa omissa silmissä Trek to Yomin graafisen ulosannin arvoa. Tehdään harkitusti sopivan pienellä mittakaavalla, mutta se mikä tehdään, niin tehdään kunnolla.

Taistelu tosin jättää hieman toivomisen varaa. Se on liian yksinkertaista. Kun vihollistyypit oppii, niin sama kuvio toistuu joka kerta. Tiettyyn viholliseen toimii lyönninväistö, jonka perään raskas lyönti. Toiseen taas pistohyökkäys ja kolmanteen blokki ja sen jälkeen kevyt mutta nopea hyökkäys. Pomovastukset tosin olivat ihan tyylikkäitä kohtaamisia. Näin Elden Ringin jälkeen pelattuna silti aika vaatimattomia, mutta kaikki on suhteellista. Katanalla oli yksinkertaisuudestaan huolimatta ihan siistiä huitoa menemään. Liikkeet piti tehdä oikea-aikaisesti ja lopetusliikkeiden brutaalisuus viihdytti.

Reilun viiden tunnin kestollaan peli jää hitusen lyhkäiseksi. Toisaalta kolme eri loppuratkaisua antavat pienen tönäyksen uudelleen pelaamisen suuntaan. Jos Samurai-teema ja vanhoista mustavalkoelokuvista haettu graafinen ilme viehättävät, niin tätä uskaltaa suositella. Mitään pelaamisen riemuvoittoa peli ei kuitenkaan tarjoa.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläinen on ollut jostakin syystä todella nirso pelien suhteen viime aikoina ja jos ei heti imaise mukaan, niin en jaksa tuhlata aikaa :D

Tämänkin kohdalla taitaa käydä niin, että kesken jää, ellen sitten pelaa pieniä pätkiä aina välillä, kun ei jotenkin vaan napannut nopealla testauksella.
 
En sanoisi. Samurai teema toki täsmää Ghostin kanssa, mutta muuten niilläkin on aika vähän samankaltaisuutta. Sifun kanssa ei sitten oikeastaan ole mitään yhteistä.

Ok, pikkasen mitä ehin kattoo nii oli semmosta sifu tyylist tappeluu mut samurai teemalla 2.5D raffoil tai jottain, nii ja onko tästä mittää tieaatoo et onko tulossa fyysinen versio? Peli näyttää mielenkiintoiselta.
 
Ok, pikkasen mitä ehin kattoo nii oli semmosta sifu tyylist tappeluu mut samurai teemalla 2.5D raffoil tai jottain, nii ja onko tästä mittää tieaatoo et onko tulossa fyysinen versio? Peli näyttää mielenkiintoiselta.
Taistelu on enemmän yksittäisiä oikea-aikaisia iskuja. Sifu ei ihan tältä vaikuta, toki en sitä ole pelannut. Mutta tokihan tällaisissa toimintapeleissä on taistelussa aina jotain yhtenäisyyksiä, kuten blokit ja iskut. Toki se nyt täsmää tosi moneen peliin, ei vaan Trek to Yomiin ja Sifuun.

Special Reserve Gamesilta on tulossa rajattu fyysinen painos pleikkarille.
 
Ääh, noi rajatut painokset on vähä masentavia ja tulee kauhee fomo vaikka olen jotain Limited Run pelejä ostanutki, mut jotenkin stressaavia ja tullimaksut päälle jne, mut kattoo nyt.
 
Digital Foundry tehnyt omat testinsä. Tulokset ovat hieman erikoiset.

Xbox Series S:llä peli pyörii parhaiten uuden sukupolven konsoleista (koska alhaisempi resoluutio), joskaan ei silläkään täydellisesti. Xbox Series -konsolit hyötyvät aika paljon VRR:stä, kun taas PS5:n VRR toteutus ei tähän ihan yhtä hyvin taivu. Tyhjää parempi sekin kuitenkin on. Pleikkarilla sen sijaan on etuna pelata taaksepäin yhteensopivaa PS4 Pro -versiota, jolloin ruudunpäivitys pysyy kuudessa kympissä. Tosin resoluutio kärsii tässä tapauksessa. Pelissä on kuitenkin niin vahvat kuvan jälkikäsittelyefektit päällänsä, että kuvan pehmeys haittaa tässä ehkä vähemmän kuin monessa muussa pelissä.

 
Mä oon kuullu et tää on ilmeisesti aika Pska peli? Hitboxit päin persettä ja taistelu perseestä ja viivettä minuutti et ainoo et rahhfat ja teema on kiinnostava?
 
Mä oon kuullu et tää on ilmeisesti aika Pska peli? Hitboxit päin persettä ja taistelu perseestä ja viivettä minuutti et ainoo et rahhfat ja teema on kiinnostava?

Jonkun aikaa tätä nyt pelannut, niin taitaa osua arvauksesi oikeaan. Ulkoasultaan ehkä yksi kauneimpia pelejä mitä olen nähnyt, mutta pelaaminen itsessään on jotenkin ärsyttävää. En tiedä onko tuossa kuvaamaasi viivettä, mutta taistelu on hyvin epätyydyttävää.
 
Jonkun aikaa tätä nyt pelannut, niin taitaa osua arvauksesi oikeaan. Ulkoasultaan ehkä yksi kauneimpia pelejä mitä olen nähnyt, mutta pelaaminen itsessään on jotenkin ärsyttävää. En tiedä onko tuossa kuvaamaasi viivettä, mutta taistelu on hyvin epätyydyttävää.
Ite olin tulossa kommentoimaan viikolla heti tuota viivettä ettei siinä mitään viivettä oo. Sit aloin miettii et tuskastelin taistelun kanssa kyllä aivan älyttömän paljon kun en vain osannut. Kuolin helpoissakin taisteluissa.
Sit aloin miettimään…niin tosiaan. Johtuukohan se oikeasti tuosta viiveestä eikä yksin mun taidoista. :D
 
Ylös Bottom