Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Oliver

KonsoliFIN Alumni
Tiedote: Samsung Electronics Nordic - Samsung selvitti laajan tutkimuksen avulla suomalaisten peliharrastajien elämäntapaa: Sosiaaliset suhteet ovat tärkeä osa peliharrastusta - ePressi.com
Peliharrastus ei vastoin yleistä luuloa ole istumista yksin tietokoneen ääressä. Samsungin Taloustutkimukselta tilaamasta Peliharrastajan profiili 2011 -tutkimuksesta käy ilmi, että yhdeksän kymmenestä aktiivisesta peliharrastajasta on saanut uusia ystäviä harrastuksensa kautta ja myös tavannut heitä henkilökohtaisesti. Tutkimus julkaistiin tänään avatuilla 20. Assembly-tietokonefestivaaleilla Hartwall Areenalla.

– Suomalaiset peliharrastajat ovat elämässään sosiaalisesti varsin aktiivisia ja valtaosalla on myös muita harrastuksia. Pelaaminen on vain joka kymmenennelle ainoa harrastus ja esimerkiksi yli puolet vastaajista kertoi harrastavansa säännöllisesti liikuntaa. Joka neljäs vastaaja ilmoitti, että fyysinen kunto on tärkeää myös pelaamisen kannalta, Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero kertoo.

Liikunnan lisäksi peliharrastajat ovat innokkaita lukemaan (32 prosenttia), harrastamaan musiikkia (22 prosenttia) ja piirtämään (12 prosenttia).

Lähes puolet pelaa päivittäin

Valtaosa tutkimukseen vastanneista pelaa useita kertoja viikossa ja lähes puolet (40 prosenttia) päivittäin. Vähintään neljä kertaa viikossa pelaavia on 35 prosenttia ja korkeintaan kolme kertaa viikossa pelaavia 25 prosenttia. 78 prosenttia tutkimukseen vastanneista oli 18-vuotiaita tai vanhempia.

Yleisin pelaamiseen päivän mittaan käytetty aika on 3–4 tuntia (42 prosenttia vastanneista). Viidennes eli 21 prosenttia ilmoitti pelaavansa 5 tuntia tai enemmän päivässä.

Yli puolet pelaajista, 54 prosenttia, pelaa pääasiallisesti ystäviensä kanssa online eli verkon yli. Joka viides harrastaa pelaamista yhtä paljon ystävien kanssa samassa tilassa kuin verkon yli. 17 prosenttia pelaa pääasiallisesti yksin.

Suosituimpia pelejä ovat niin sanotut FPS-pelit eli ensimmäisen persoonan ammuntapelit, kuten Counter-Strike, joita ilmoitti harrastavansa 80 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituimpia ovat RTS- eli reaaliaika-strategiapelit, kolmanneksi suosituimpia online-roolipelit ja neljänneksi suosituimpia musiikkiin liittyvät rytmipelit.

– Pelaamisen sosiaalisuus ja peliharrastajien monipuoliset harrastukset eivät yllätä, koska pelaan itsekin ja tiedän, että se on vain yksi ajanviete ja harrastus. Se, että noinkin moni pelaa päivittäin, ylittää omat arvioni, sanoo vastaava järjestäjä Pekka Aakko Assembly Organizingista. Assembly Organizing järjestää Assembly Summer -tapahtuman nyt 20. kertaa yhdessä noin 200 vapaaehtoistyöntekijän yhteisön kanssa.

3D-pelaamisen suosio kasvussa

Tutkimukseen osallistuneista jo nyt joka viides pelaa säännöllisesti 3D-pelejä.

– 3D-pelaamisen lisääntyminen nousee tutkimuksesta selvästi esille trendinä. Yli puolet vastanneista uskoo 3D-pelaamisen yleistyvän kahden seuraavan vuoden aikana. Joka toinen peliharrastaja haluaisi itselleen ilman laseja käytettävän 3D-näytön, niiden saavuttua kuluttajamarkkinoille Carrero kertoo.

Tutkimukseen osallistuneista jo nyt joka viides pelaa säännöllisesti 3D-pelejä.

Pelaamisen kannalta ylivoimaisesti tärkeimpänä laitteena tutkimukseen vastanneet harrastajat pitävät edelleen kotitietokonetta. Matkapuhelinkin on kuitenkin löydetty pelivälineenä, ja se on monelle jo lähes yhtä tärkeä kuin kannettava tietokone.

Peliharrastajat kuuluvat mielipidevaikuttajiin

Peliharrastajista vain 5 prosenttia ilmoittaa, että tähtäisi ammattilaiseksi. Joka viidennelle se voisi kuitenkin olla yksi vaihtoehto.

Tärkein pelaamisen syy on sen viihdearvo (64 prosenttia). Toiseksi tärkein pelaamisen syy on rentoutuminen. Sosiaaliset suhteet ohittavat selvästi kilpailunhalun pelaamisen motiivina.

– Peliharrastajat ovat varsin laatutietoista ja päättäväistä väkeä. Enemmistö heistä kuvaa itseään niin, että he tietävät, mitä haluavat ja myös, miten sen saavuttavat. Valtaosa heistä kuuluukin mielipidevaikuttajiin, jotka käyttävät ensimmäisinä uusinta teknologiaa ja ohjaavat myös muiden valintoja, Carrero kertoo.

Peliriippuvuudesta voi puhua

Lähes puolet vastanneista kokee, että pelaamisella on joskus ollut myös negatiivisia vaikutuksia omaan elämään. Lähes neljä viidestä on saanut valituksia pelaamisestaan. Kielteistä palautetta pelaajille antavat eniten vanhemmat (86 prosenttia) ja heidän jälkeensä tyttö- tai poikaystävä (30 prosenttia), perheenjäsen (22 prosenttia) tai opettaja (9 prosenttia).

Yli 40 prosenttia pelaajista tuntee jonkun, jota pitää peliriippuvaisena.

– Tämän vuoden Assemblyssa olemme nostaneet teeman vahvasti esille. Tapahtumassamme ovat mukana Pelitaito-projektin edustajat. Heiltä voi kysellä peliriippuvuuden hoidosta ja keskustella riskikäyttäytymisen rajoista. Peliriippuvaisille on tarjolla monenlaista apua, Aakko muistuttaa.

Valtaosa, 61 prosenttia tutkimukseen vastanneista, arvioi, että heidän pelaamisensa säilyy nykyisellään. Pelaamista aikoo vähentää 20 prosenttia ja lisätä 16 prosenttia.

– Pelaaminen on enemmistöllä hyvin hallussa ja mukavaa ajanvietettä. Suomalaisen peliteollisuuden menestystarinoistakin saamme kiittää pitkälti Assemblyn kaltaisia tilaisuuksia ja aktiivisia peliharrastajia. Hyvänä merkkinä voi pitää myös tutkimustulosta, että 67 prosenttia vastanneista voisi suositella pelaamista harrastukseksi omalle lapselleen, Carrero sanoo.

Ensimmäistä kertaa toteutettuun Peliharrastajan profiili -tutkimukseen osallistui 781 suomalaista yli 14-vuotiasta aktiivista peliharrastajaa. Tutkimus tehtiin Taloustutkimuksen toteuttamana internet-kyselynä, ja siihen oli mahdollisuus osallistua Assembly.org-sivuston kautta. Vastaajia rekrytoitiin myös Assemblyn asiakasrekisterin kautta. Vastanneista 91 prosenttia oli miehiä ja 9 prosenttia naisia.
Sinällään ihan mielenkiintoinen tutkimus, mutta kun kysely järjestettiin Assembly.orgin kautta ja "Pelaamisen kannalta ylivoimaisesti tärkeimpänä laitteena tutkimukseen vastanneet harrastajat pitävät edelleen kotitietokonetta", niin en sitten tiedä, kuinka tarkkaan tuo sopii KonsoliFINin lukijoiden profiiliin.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Helppo tuosta on itsensä tunnistaa. Pelaaminen on aina ollut sosiaalista kanssakäymistä enempi tai vähempi. Vaikka klaaniin kuulunkin, on kilpailullinen näkökulma toissijaista. Tärkeintä ovat yhdessä koetut elämykset, joihin voidaan tapaamisissa palata vielä vuosienkin päästä. Kaikenlainen tilastonikkarointi loistaa poissaolollaan näissä porukoissa. Tärkeintä on hauskanpito.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Olipas erittäin positiivinen ja mielenkiintoinen tutkimus. Tälläiset tutkimukset on mukavaa luettavaa ja tuntuu, että ollaan siirrytty niistä negatiivisistä, "videopelien pelaaminen tekee sinusta psykopaatin"-jutuista näihin positiivisia osa-alueita korostaviin juttuihin.

Suosituimpia pelejä ovat niin sanotut FPS-pelit eli ensimmäisen persoonan ammuntapelit, kuten Counter-Strike, joita ilmoitti harrastavansa 80 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituimpia ovat RTS- eli reaaliaika-strategiapelit, kolmanneksi suosituimpia online-roolipelit ja neljänneksi suosituimpia musiikkiin liittyvät rytmipelit.

Tästä kappaleesta huomasi, että tutkimuksessa keskitytiin suuresti PC-pelaajiin mutta kyllä tuo juttu edustaa samalla tavalla meillä konsoli-pelaajilla.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Olipas erittäin positiivinen ja mielenkiintoinen tutkimus.

Samaa mieltä. Mukavaa että pelaamisesta uutisoidaan positiiviseen sävyyn ja tutkimus on ylittänyt uutiskynnyksen mukavasti. Varsinkin kun Norjan tapahtumien jäljiltä uutisointi ei ole välttämättä ollut toivotunlaista, näin pelaajan näkökulmasta.

Koska tutkimus on tehty melko suppealle pelaajakunnalle, tutkimus antaa melko rajoittuneen kuvan pelaajista. Kyseessä on kuitenkin kovanluokan tietokonepelaajat. Ehkä tämä kuitenkin valottaa kovanluokan "nörttien" käyttäytymistä ja mielestäni uutisen pohjalta heistäkin jää positiivinen kuva tai ainakin sellainen yritetään luoda. Ehkäpä nyt tavalliset talliaiset voivat yrittää ymmärtää pelaamista paremmin tai ainakin osa pelaajien vanhemmista. Kukkahattutätejä en tutkimuksen usko kuitenkaan järisyttävän.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Ihan vekkuli tutkimus, joskin kohdat "joka viides pelaa säännöllisesti 3D-pelejä" ja "kielteistä palautetta pelaajille antavat eniten vanhemmat (86 prosenttia)" jäivät vienosti hymyilyttämään. Niin myös Aakon "se, että noinkin moni pelaa päivittäin, ylittää omat arvioni." ja erityisesti tuo Oliverinkin bongaama "tärkeimpänä laitteena tutkimukseen vastanneet harrastajat pitävät edelleen kotitietokonetta." Sikäli kyllä samaa mieltä, että onpahan nyt vaihteeksi edes arvolatautumatonta uutisointia pelaamisesta edes jossain omituisessa, ei-niin-kovin tutussa muodossa. Tiedä vaikka kun tällä linjalla rohkeasti jatketaan vielä pari vuosikymmentä niin pelithän saattavat saavuttaa suuren yleisön silmissä jopa musiikkiin tai elokuviin verrattavan statuksen :)
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Jotain tuttua löytyy kyllä tuloksista ja sitten myös kyllä jotain aivan muuta vastapainoksi. Jos tuon tuosta ottaa +12:sta tunnin sessioita peliluolassa, niin kyllä siinä kaikki muu paitsi pelaaminen on "elämisen" tiellä. Pelaaminen on edelleenkin jotain muuta kuin sosiaalinen tapahtuma minulle ja niin sen kuuluu ollakin.

". ..peliharrastajasta on saanut uusia ystäviä harrastuksensa kautta ja myös tavannut heitä henkilökohtaisesti."
Henkilökohtaista osioon ei varmaan lasketa KFIN:issä naamaansa esitelleiden väijymistä kadulla? :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Pitäisiköhän meidän tehdä täällä KonsoliFINissä joku vastaavanlainen kysely. Niin nähtäisiin vähän, miten Konsoli pelaajat. KonsoliFINillä kun on tollanen hieno kysely systeemikin käytössä, niin olis sillekkin käyttöä.

<< Jos idea kyselystä tuntuu hyvältä, klikkaa tässä viestissä Suosittele-linkkiä, niin ei tarvitse lähetellä erillisiä "kannatan"-viestejä. T: Ylläpito >>
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Pitäisiköhän meidän tehdä täällä KonsoliFINissä joku vastaavanlainen kysely. Niin nähtäisiin vähän, miten Konsoli pelaajat. KonsoliFINillä kun on tollanen hieno kysely systeemikin käytössä, niin olis sillekkin käyttöä.
Ei todellakaan tuohon leikkiin mukaan! Jos se riittää, että "meillä" pelaajillakin on sentään "myös muita harrastuksia" ja että jopa meistäkin valtaosa "harrastaa säännöllisesti liikuntaa" niin se on jo ihan OK saavutus :D Pitkin ja poikin maailmaa (jenkkilä ja Eurooppa) kun pelaajien keski-ikäkin huitelee jo reippaasti siellä parinkymmenen paremmalla puolen niin tällaiset tutkimukset puoleen tai toiseen alkavat jo vähän haiskahtaa. Ehkä vielä muutama vuosi tarvitaan, että pelaaminen oikeasti laskettaisiin ihan rehelliseksi kaiken kansan viihteeksi musiikin ja elokuvien tapaan mutta kyllä se(kin) tulee tapahtumaan ihan hiljaisena vallankumouksena ilman tarvetta todistaa mitään suuntaan tai toiseen.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Kuka pelaa digitaalisia pelejä? Kysymykseen vastaa professori Frans Mäyrä.

[MEDIA]2888[/MEDIA]
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Ei todellakaan tuohon leikkiin mukaan! Jos se riittää, että "meillä" pelaajillakin on sentään "myös muita harrastuksia" ja että jopa meistäkin valtaosa "harrastaa säännöllisesti liikuntaa" niin se on jo ihan OK saavutus :D

En nyt tarkoittanut, että ruvetaan kyselemään liikunnan määrää jne. Vaan yleisesti ottaen meitä kiinnostavia. Tietty peliaika kiinnostaa. Mutta myös pelaako 3D, vaikuttaako se ostopäätöksiin. Aikooko lähiaikoina hankkia. Onko 3DS hankinnassa tai hankittu. Montako peliä ostaa kuukaudessa/vuodessa. Pelaako kaikki ostamat pelit järjestään läpi vai jääkö ne kesken uusien tieltä jne.

Voitaisiin yhdessä kerätä mielenkiintoisia kysymyksiä, jotka ylläpito sitten syöttää kyselyapinaan. Podcastin väki voi ne sitten käydä läpi ja jakson kanssa ne tulisivat julki.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

En nyt tarkoittanut, että ruvetaan kyselemään liikunnan määrää jne. Vaan yleisesti ottaen meitä kiinnostavia. Tietty peliaika kiinnostaa. Mutta myös pelaako 3D, vaikuttaako se ostopäätöksiin. Aikooko lähiaikoina hankkia. Onko 3DS hankinnassa tai hankittu. Montako peliä ostaa kuukaudessa/vuodessa. Pelaako kaikki ostamat pelit järjestään läpi vai jääkö ne kesken uusien tieltä jne.

Voitaisiin yhdessä kerätä mielenkiintoisia kysymyksiä, jotka ylläpito sitten syöttää kyselyapinaan. Podcastin väki voi ne sitten käydä läpi ja jakson kanssa ne tulisivat julki.
Sorry, lähti omalla taholla vähän turhan kiivaasti leijumaan. Juuei sillä etteikö tuollainen data voisi olla täkäläisittäin ihan vinkeääkin seurattavaa ilman sen ihmeempiä tarkoitusperiä - tuli vain paniikissa vedettyä pienoishernettä nenään ettei noita pelitutkimuksia sentään suorilta lähdetä debunkkaamaan tyyliin "me asiasta paremmin perillä olevat vähän keskuudessamme kyseltiin ja saatiinkin muuten aika mielenkiintoisia tuloksia."

Yleisellä tasollahan tuo Samsungin tuotos oli pelaajien kannalta ihan neutraali mutta jotenkin se yhä vähän tuntui viestittävän sitä vanhakantaista asennetta, että pelaaminen ei ole paha ja kenties se voi olla jopa ymmärrettäväkin harrastus, kunhan tietyt reunaehdot vain täyttyvät. Toisaalta aivan yhtä hyvin voin kyllä lukea tuota kuin piru raamattua :D
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

tuli vain paniikissa vedettyä pienoishernettä nenään ettei noita pelitutkimuksia sentään suorilta lähdetä debunkkaamaan tyyliin "me asiasta paremmin perillä olevat vähän keskuudessamme kyseltiin ja saatiinkin muuten aika mielenkiintoisia tuloksia."

Minulla nyt ei tuollainen käynyt edes mielessä, vaan olen tuon apinakyselyn hommaamisesta lähtien kyselyä pähkäillyt pienessä mielessäni. Nyt vaan ketjun otsikko ja sisältö pisti ajatuksen tekstiksi.

Ja siis en ole itseasiassa edes tuota alotusviestiä lukenut vielä ollenkaan (Rullatessa silmä osui "3D-pelaamisen suosio kasvussa
" otsikkoon ja sen jälkeiseen lauseeseen. Mikä pisti mietityttämään, onko näin), muutamat kommentit kyllä luin ennen viestini kirjoitusta :)

Kyllähän nyt kaikkia jokin asia kiinnostaa, tekeekö muut pelaajat samallalailla jne. Mut juu kuhan aina ehdottelen.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

Jep, tähän olen itsekin päätynyt mietiskellessäni mikä tekee pelaamisesta nautinnollista.

Ja porukkaa tykkäämään viestiä nro: 7.
 
Vastaus: Tutkimus: Sosiaaliset suhteet tärkeä osa peliharrastusta

No kerrotaan se omakin mielipide tänne.

Aloitetaan ns pohjalta:
Ikää on kohta se 31 vuotta,pelaamista on harrastettu noin 7v(C64) eteenpäin. Tossa 15 kieppeissä tuli sitten stoppi pelaamiseen(tytöt kiinosti enempi).
No sitten 23v kun täytin,niin silloinen emäntä osti PS2 mulle. Siitä se sitten taasen lähti ja siitä päivästä asti on tullut pelattua. Koneet vain vaihtui,se sosialinenpelaaminen tuli vasta XO:n ja liven myötä kuvioon.
Ennen netti osiota,niin kaverit tuli meille ja yritti rikkoa mun ennätyksiä rallissa ja mie taas sit kävin niitten luona yrittämässä.

Mutta nyt,kaikki hoituu netin kautta.

Sosiaalisuus on ainakin ittelle tärkeetä. Tulee etittyä pelejä mitä voi pelata samalta sohvalta,se kun on vaan niin pirun hauskaa! Pelit saa uuden ulottuvuuden kun sitä mätetään samalla sohvalla ja kirotaan yhessä!
Paljon pelataan myös netin kautta(live/psn).


Muutama "oikeesta elämästä" kavereista on juuri noita pelituttuja.

En nyt tiedä onko tullut uusia kavereita noitten pelien kautta,mutta monet esim. MAG:in kautta on tullut tutuiksiNe tuntuu jo melkeen kavereilta).

-KilliCat/DarkSide-

Ainakaan omastamielestä pelaaminen ei ole sitä yksin istumista ruudun ääressä.

P.S
Kaverin kanssa yritetään että saataisiin kerran kuussa järjestettyä peli-ilta. Sillon mätetään joku coop peli läpi ja otetaan vähän olutta. On muuten hauskaa! :)
 
Ylös Bottom