Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

TV-VGA konvertteri

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tardini
Jos taas haluaa parhaan mahdollisen kuvan irti GameCubesta, niin kannattaa ehdottomasti rakentaa tai ostaa tällainen VGA-kaapeli: http://www.geocities.co.jp/Technopolis-Mars/9984/ngcrgb_e.htm
Itse rakensin tuollaisen viime viikolla ja kuva on h**vetin hyvä, tarkka ja värit kirkkaat. Tuon kaapelin ainut miinus on se, että se toimii tavallisella monitorilla vain progressiivista scannia tukevilla peleillä. Minulla on viisi jenkki-peliä (SSBM, RE, ED, SSS ja SW:RS2), joista tosin vain Resident Evil ei tue tuota kaapelia. Resiä "joutuu" pelaamaan tuolla Redantin VGA-boxilla, jonka kuva on hyvä, mutta hieman sumuinen. Mutta jos s-video kuvanlaatu riittää niin tuo Redantin vga-boxi on hyvä ja edullinen ratkaisu, ja toimii kaikilla peleillä.

Noniin, elikkä kaikki muut vehkeet on kasassa tuota johtoa varten, paitsi tuo komponenttikaapeli. Sitäkun ei saa edes Dvdboxofficesta.

Mistä hankit omat kaapelisi? Käytitkö nintendon omaa, niinkuin tuossa kehotetaan?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Thunderi
Noniin, elikkä kaikki muut vehkeet on kasassa tuota johtoa varten, paitsi tuo komponenttikaapeli. Sitäkun ei saa edes Dvdboxofficesta.

Mistä hankit omat kaapelisi? Käytitkö nintendon omaa, niinkuin tuossa kehotetaan?
Onhan noita ihan yleisesti myynnissä Usan ja Aasian pelikaupoissa, omani (komponenttikaapelin) ostin the ragesta. Tuohon modiin tosiaankin tarvitaan Nintendon alkuperäinen komponentti tai D-terminal -kaapeli, 3rd-partyt eivät toimi.
 
Voi rähmä

Nyt on minullakin Pinnacle PCTV Rave ja Dscaler mutta kuvahan on aivan kamalaa suttua, aivan älyttömästi suttuisempaa kuin huonolla 21-tuumaisella tv:lläni! Ja minä kun odotin huikeaa kuvanlaadun parannusta ja eritoten tarkennusta! Greedy 2 Frame tai muut asetukset eivät muuta kuvan laatua kerta kaikkiaan yhtään, eikä Adaptive Noide Reduction-toimintokaan tee mitään.

Pitäisikös minun ensin kalibroida kortti vai missä on vika?!
 
Minulla on MSI:n Geforce ti4400 ja tuosta kortista löytyy video in/ video out liitännät. Kortin mukana tuli sellainen hauska adapteri, jolla kortille voi tuoda/kortilta voi ottaa joko svideota tai komposiittia. Kuution olen saanut näkymään yksinkertaisesti tökkäämällä komposiittikaapelin adapteriin kiinni. Kuva on kyllä kieltämättä hiukan usvaisen näköinen. Pääasiallisesti pelaankin telkkarilla, mutta pitihän tuotakin ominaisuutta kokeilla, jos vaikka telkkari sattuisi hajoamaan. =)

Ainiin, lisäksi tarvitsee tietenkin jonkun softan, joka näyttää tuota video in dataa, esim powervcr.
 
Re: Voi rähmä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan sampark
Nyt on minullakin Pinnacle PCTV Rave ja Dscaler mutta kuvahan on aivan kamalaa suttua, aivan älyttömästi suttuisempaa kuin huonolla 21-tuumaisella tv:lläni! Ja minä kun odotin huikeaa kuvanlaadun parannusta ja eritoten tarkennusta! Greedy 2 Frame tai muut asetukset eivät muuta kuvan laatua kerta kaikkiaan yhtään, eikä Adaptive Noide Reduction-toimintokaan tee mitään.

Pitäisikös minun ensin kalibroida kortti vai missä on vika?!
Komposiittivideo on huonoin mahdollinen kuvanlähde. Tiedä kuitenkin, että kuvanlaatu TV-kortin kautta on parempi kuin "VGA-boksin" kautta. Virkistystaajuudenkin voi säätää haluamakseen.

Nosta Pixel Width niin korkealle, kuin koneesi sallii nykimättä.

Käytä Sharpness -filteriä niin saat tarkennettua kuvaa.

Minulla Adaptive Noise Filter siivoaa kuvaa melkoisesti. Kohina katoaa miltei kokonaan.

Jatka säätämistä.

t. Ola
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tardini
Ja on noita VGA-kaapeleita myynnissäkin, mm. näissä paikoissa:
http://www3.goldenshop.com.hk/AI-trad/gc/vgacable.htm
http://www.gamechoice.com.hk/gamecube.htm
http://www.jpgames.com/gc.htm
Hinta näyttää olevan kaikissa noissa paikoissa 49$.

Tilasin tuollaisen tuolta ensimmäisestä linkistä ja uskaltauduin maksamaan visalla. Niillä oli sellainen PayDollar-järjestelmä, joka oli ainakin salatun yhteyden päässä. Voin raportoida homman etenemisestä tänne.
 
Tilaus etenee

Tilausvahvistus tuli heti tilauksen jälkeisenä päivänä. Netistä katsottuna Visalaskulla ainakin näkyy oikea summa. Tilauksen jälkeisenä päivänä tuli tällainen viesti (alla) .. nyt sitten odotellaan eikä kyllä viitti Cubea enää telkkarilla pelata ennen sitä.

-------

Dear sir,
We have sent you the goods already and you will receive it in 1-2 weeks.


Best regards,
Ronald
A.I. Group
 
Piuha saapui

No niin.. VGA-kaapeli saapui tänään. Todella nopeaa ja hyvää palvelua siis tuolla A.I. Groupissa!

Hämmästys oli suuri, kun paketista löytyi Nintendon alkuperäinen, virallinen NINTENDO VGA-kaapeli (Model No. DOL-009(JPN). Odotin jotain Hong Kongilaista itse tehtyä viritelmää kuten jossain nettikaupassa näin myytävän. En todellakaan tiennyt, että Nintendo valmistaa itsekin noita kaapeleita!

Sitten itse asiaan. Homma toimii juuri niinkuin pitääkin eli tietokoneen monitorilla tai projektorilla GameCuben kuva on kristallin kirkas lomittamattomassa (Progressive Scan) tilassa. Jos joku on kokeillut Dreamcastin VGA-Boxia, tietää mistä puhun. Kokeilin kolmea peliä: Rogue Squadron, Metroid Prime ja Eternal Darkness. Kaikissa näissä kuvan laatu parani niin paljon, että joutuu kyllä pelaamaan kaikki uudelleen alusta ja oikein nautiskellen. Televisio ei todellakaan ole oikea tapa pelata GameCube tai Dreamcast -pelejä!

Noin viikon päästä saan Marion, Zelda Wind Wakerin ja Ocarina of Timen. Voin sitten kertoilla kokemuksia niistäkin.

Eli yhteenvetona: jos teillä on mahdollisuus käyttää tietokoneen monitoria, ostakaa ihmeessä USA-Cube ja VGA-kaapeli! Aivan kaikki pelit eivät toimi VGA-tilassa, mutta parhaat ainakin. Mulla ei onneksi ollut yhtään peliä, jotka ei toimisi. Eurooppalainen Cube ei käsittääkseni tue VGA-kaapelia. Mutta kukapas sitä PAL-koneisiin koskisikaan..? :)
 
Re: Piuha saapui

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
paketista löytyi Nintendon alkuperäinen, virallinen NINTENDO VGA-kaapeli (Model No. DOL-009(JPN). Odotin jotain Hong Kongilaista itse tehtyä viritelmää kuten jossain nettikaupassa näin myytävän. En todellakaan tiennyt, että Nintendo valmistaa itsekin noita kaapeleita!
DOL-009 on Nintendon Japanin markkinoita varten valmistama D-Terminal -kaapeli (D4-standardi, käytetään japanissa komponenttivideon välittämiseen), jonka avaamalla VGA-kaapeli on mahdollista valmistaa. Myös Nintendon komponenttivideokaapelista voi tehdä VGA-kaapelin, mutta sen kanssa homma kuulemma vaikeutuu.

Joten ihan Hong Kong -häkätystä kaapelista on kyse. Mutta eipä haittaa, tuo D-Terminal -kaapeli on kuulemma todella korkealaatuinen.

Hyvä, että piuha toimii kuten pitääkin!

t. Ola
 
Re: Re: Piuha saapui

Ahaa.. nyt tajusin. Eli johto on aito D-terminal, joka on konffattu VGA-kaapeliksi. Ymmmärrän ymmärrän..
 
Re: Piuha saapui

Vähän jatkoa vielä tähän VGA-asiaan..

Yksi ongelma tuon johdon kanssa ilmenee. Siinä (tai sitten jossain mun muussa laitteessa) on nimittäin joku maadoitusongelma, joka aiheuttaa hurinaa ääneen ja häiriöitä kuvaan silloin, kun äänet on kytketty stereoihin. Jos pelkkä VGA-kaapeli on kiinni monitorissa, ei ongelmaa ole, mutta heti, kun analogilähdöstä kytkee äänet sterkkoihin, alkaa hurina.

Tiedän, että tähän ongelmaan on ratkaisuna sellainen maadoitusboksi, mutta onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa VGA:n ja äänien kanssa?
 
Re: Re: Piuha saapui

Ja vielä vähän jatkoa.. Vika ei ollutkaan Cuben VGA-piuhassa vaan toisessa huoneessa oleva PC aiheutti hurinan. Eli kun PC:n irrotti vahvistimesta, hurina ja häiriöt loppuivat. Taitaa olla kämpässä jotain maadotusongelmia. Voitte siis rauhallisin mielin tilata tuon piuhan :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko todellakin niin, että PAL-konsolista ei saa millään ulos RGBHV:tä (VGA), komponenttivideota tai DVI-D:tä?

Itselleni kelpaisi mikä tahansa noista, mutta s-videota en suostu tykkiini tunkemaan, sen verran silsaa kuvanlaatu on.

Jotenkin tuntuu, että GC:n ulostulopuoli otettiin suoraan N64:stä, kun siitä ei saa mitään järkevää ulos (digitaaliääni, vga, jne) :)

Tuntuu vaikealta uskoa, että PAL versio olisi niin erilainen, että Digital AV -out liittimeen ei pukattaisi mitään dataa?

t. Halcy

PS Kun nyt näyttää siltä, että joudun myymään PAL Gamecubeni ja ostamaan NTSC-version tilalle, niin löytyykö jostain valmiita NTSC-GC-konsoleita, jotka suostuvat pelittämään myös ostamillani PAL GC peleillä JA pukkaamaan niistä ulos tarpeen tullen VGA tai komponenttisignaalin? Vaikeaksi tuntuu menevän :)
 
Halcyon,
sekä PAL- että USA-Cube kykenevät lähettämään komponenttivideota Nintendon komponenttikaapelilla. PAL-koneessa ulostulo on lomitettu, USA-koneessa progressiivinen (mutta vain sitä tukevilla peleillä).

USA-Cubea varten on mahdollista hankkia häkätty VGA-kaapeli. Sen voi ostaa valmiina tai sen voi tehdä itse D-Terminal -kaapelista. Progressiivista ulostuloa tukevilla peleillä ulostulo on aito VGA (640x480@60hz). Mikäli peli ei tue progressiivista näyttötilaa, VGA-kaapelista saa vain lomitetun signaalin, ja sitä eivät kovin monet näyttölaitteet osaa. VGA-kaapelin kaveriksi kannattaa siis hankkia vain noita 480p-pelejä.

Listoja 480p-tuen omaavista peleistä:
HD Games
Home Theater Forum list
HDTV Arcade

Ja niin, jos hankit USA-Cuben ja VGA-kaapelin, ja halajat pelata PAL-pelejä, joudut hankkimaan komponenttikaapelin. PAL-pelit eivät toimi progressiivisena USA-Cubella, joten et saa niitä näkyviin VGA-kaapelin avulla. Komposiitillakaan et voi PAL-pelejä pelata, koska USA-Cuben ulostulo PAL50-moodissa on NTSC50 -> mustavalkoinen kuva. 60hz-tilaa tukevat pelit toimivat tosin hyvin komposiittikaapelillakin...

Siinä hetkeksi mietittävää =)

t. Ola
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiitos lisätiedoista

Kiitos tiedoista. Tilasin alkuperäisen komponenttipiuhan Lik Sangilta välittömästi. Oma tykkini osaa tehdä hyvää jälkeä lomitetusta signaalista komponentti, joten tuo ei ole ongelma. Ilmeisesti ei tarvitsekaan heti vaihtaa NTSC-koneeseen :)

t. halcyon
 
Välkkyykö kuva monitorissa kun tuollaista kunnollista vga-kaapelia käytetään? Virkistystaajuus kun käsittääkseni on 60hz NTSC-Cubella?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trippi
Välkkyykö kuva monitorissa kun tuollaista kunnollista vga-kaapelia käytetään? Virkistystaajuus kun käsittääkseni on 60hz NTSC-Cubella?
Välkkyy monitorillasi saman verran kuin 640x480@60hz -kuva (kokeile tietokoneella ensin, jos olet epävarma kestätkö katsella tuota).

Silmille helpoin vaihtoehto monitorilla pelaamiseen on TV-kortti, koska sitä käyttämällä voit säätää (Windowsin) virkistystaajuuden juuri sellaiseksi kuin haluat. Kuvanlaatu ei tosin ole TV-kortilla VGA:n luokkaa.

t. Ola
 
Ylös Bottom