Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Työhaastattelu (tilanteet & neuvot)

Jarmo Hänninen

New Member
Nyt kun on tässä parin tunnin päästä ensimmäinen työhaastattelu edessä Tampereella, niin pistetään ketju pystyyn aiheesta.

Eli tänne saapi pistää omia työhaastattelukokemuksiaan, vinkkejä ja neuvoja. Mitä kannattaa pistää päälle, mitä on kysytty ja miten niihin fiksusti vastataan jos menee vaikka lukkoon.

Tässä alkaa olla pikkasen perhosia mahan pohjilla itsellä kun tuonne Hämeenkadun nurkille pitää 11:00 olla haastateltavana markkinointiassarin virkaan. Toivottavasti meno on Kummeli-tyyliin: Te olette loistava! Paikka on teidän!

Vastaus: Työhaastattelu (tilanteet & neuvot)

- ei jännitä tapahtumaa liikaa: jos ei onnistu niin ei onnistu
- on oma itsensä
- muistaa esitellä CV:nsä
- miettii vastauksensa
- ei hätäile, vaan pysyy rauhallisena
- muistaa katsoa haastattelijoita silmiin
- ei hölötä turhia vaikka
a) jännittäisi
b) tulisi tuttavallinen olo
- ei jaarittele "tota" "ja sitte" -laaritteluilla
- muistaa kehua itseään sopivassa suhteessa
- antaa itsevarman, osaavan, lojaalin ja oppivan kuvan
- miettii muutaman hyvän kysymyksen valmiiksi
- muistaa sopia palkan ja tiedustella ylenemismahdollisuuksista

Noilla meikäläinen on aina pärjännyt. Etukäteen vastausten miettiminen ja valmistautuminen yleensä auttaa kummasti itse piinapenkissä. Tietenkin duuniin pääsyä helpottaa se, että on hyvä CV ja portfolio tms.

Tsemppiä valitsemallasi tiellä...

Jarmo Hänninen sanoi:
Mitä kannattaa pistää päälle, mitä on kysytty ja miten niihin fiksusti vastataan jos menee vaikka lukkoon.
Laita siistit, itsesi näköiset vaatteet. Jos et käytä pukua normaalistikaan, en itse ainakaan sitä laittaisi.

Kysymyksinä saattaa olla että: miten aiot kehittää firmaa, miksi juuri sinä, kehu itseäsi, kerro itsestäsi joitain vikoja yms...

Kannattaa olla rehellinen eikä keksiä mitään "valkoisia valheita", jos tulee joku todella kinkkinen kysymys. Jos ei jotain tiedä, sano se ja sen, että olet halukas sen oppimaan.

Klisheitä, mutta toimivia. ;)

Niin juu...Onnea työnhakuun. :)

Tärkeintä on pysyä rauhallisena ja olla oma itsensä. Samalla näkevät mikä on paineensietokyky ;)

Jarmo Hänninen sanoi:
Työnantajalla voi olla ongelma viisikymppisen työntekijän palkkaamisessa.

Ei sillä, että minulla työhaastatteluista mitään oikeaa kokemusta olisi, mutta uskoisin markkina-assistentilta vaadittavan jonkinlaista nuorekkuutta, varsinkin jos markkina-assistentti on nuori.

Pyydän anteeksi, kun joku kuitenkin loukkaantuu.

Knight sanoi:

Ei sillä, että minulla työhaastatteluista mitään oikeaa kokemusta olisi, mutta uskoisin markkina-assistentilta vaadittavan jonkinlaista nuorekkuutta, varsinkin jos markkina-assistentti on nuori.

:D mie oon silti 26 :p näytän ilmeisesti kuvassa ikäistäni vanhemmalta :rolleyes: :o

Jarmo Hänninen sanoi:
mutta jos se on jo lähetetty hakemuksen yhteydessä?

Jos työnantajilla on useampi haastateltava, niin nuo paperit ovat pahimmassa tapauksessa hävinneet jonnekin. Parempi ottaa aina CV mukaan ja kysyä onko vastapuolella kappaletta.

En tiedä onko taktiikkaa, mutta parikin kertaa on omalla kohdalla haastattelija sanonut, että jätti vahingossa paperini yläkertaan, joten kerropa tekemisistäsi ihan omin sanoin. Kerran oli käynyt niinkin, että kaveri luuli mua täysin toiseksi henkilöksi, oli ottanut väärät yritysinfot mukaan eikä muistanut mitään mun työnäytteistä. Viiden minuutin kiikuttelun jälkeen jätin hyvästit ja pyysin haastettelijaa paneutumaan tehtävään paremmin ensi kerralla - pikkasen ironinen tilanne.. ;)

Ja kannattaa olla valmiina vastaus kysymyksiin "Mitä tiedät tästä firmasta" ja "Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua"...

Yksi parhaista työhaastattelu tilanteista oli kun kysyttiin että miksi haluan juuri sinne firmaan töihin, vastasin että rahan takia. Hetken haastattelija katsoi minua ja sitten naurahti että ainakin olen rehellinen ja se on tärkeää siellä firmassa. Kaikki muut olivat kuullemma alkaneet selittää hyvästä työpaikasta ja työilmapiiristä jne.

Hakijoita oli vähän yli 200 joista 3 otettiin. Sain paikan. :)

Tuolta löytynee jotain tärppejä: http://www.feldon.net/item/2004/4/10/tyylilla_tyohaastatteluun

Tässä vielä hyviä tärppikysymyksiä:

- miksi haet tähän hommaan?
- mitkä ovat huonot puolesi?
- mitä juuri sinä voit tarjota yrityksellemme?
- minkälainen on mielestäsi hyvä esimies?
- mikä kannustaa sinua ja mikä latistaa motivaation?
- miksi lähdit edellisestä työpaikastasi?

Ja paras:

- minkä kirjan luit viimeksi?

Knight sanoi:

En henk.koht. loukkaantunut, mutta EN VOI ymmärtää asennettasi muita kohtaan.

Täällä halutaan vinkkejä ja neuvoja ehkä elämän tärkeinpiin koitoksiin ja sinä tulet arvostelemaan toisten pukeutumista. :mad:

Jos ei ole asiasta mitään sanottavaa, pidä mölyt mahassa...

Itse näytän ikäistäni vanhemmalta enkä ole sitä kokenut kuin plussaksi työelämässä.

Kojo sanoi:
En henk.koht. loukkaantunut, mutta EN VOI ymmärtää asennettasi muita kohtaan.

Täällä halutaan vinkkejä ja neuvoja ehkä elämän tärkeinpiin koitoksiin ja sinä tulet arvostelemaan toisten pukeutumista. :mad:

Jos ei ole asiasta mitään sanottavaa, pidä mölyt mahassa...

Itse näytän ikäistäni vanhemmalta enkä ole sitä kokenut kuin plussaksi työelämässä.

Sinun taas voisi olla ihan hyvä miettiä kaksi kertaa mitä sanoin ennen kuin siitä mesoat.

Hänninen kysyi minusta varsin yksiselitteisesti että kelpaako.

Knight sanoi:
Sinun taas voisi olla ihan hyvä miettiä kaksi kertaa mitä sanoin ennen kuin siitä mesoat.

Hänninen kysyi minusta varsin yksiselitteisesti että kelpaako.
Mutta jos olisit vaikka käyttänyt jonkunsortin hymiötä siinä viiskymppisletkautuksessa, olisin ehkä saattanut ymmärtää että sinusta löytyy myös huumorimiehen vikaa. ;)

Onnea Hänniselle haastatteluun, vaikka taitaapi olla jo koitos käynnissä. Siitä olen samaa mieltä, että rehellinen ja oma itsensä pitää olla. Tavalla tai toisella se feikkaaminen ja kliseiset puheet paistaa läpi, ja työnantaja näkee nämä asiat vielä paljon paremmin kuin luulisi. Sen verran monta naamaa siinä pöydän toisella puolella (yleensä) käy esittäytymässä.

Aki Ahlroth sanoi:
Knight on vasta nuori poika, jolla ei ole kovinkaan paljon kokemusta työelämästä saati sen realiteeteista.

Mutta minä ainakin kiitän admineita siitä, ettei Knightia ole vielä(kään) bännätty. Käsittämättömän naurettavaa tavaraa tulee lähes poikkeuksetta joka viestiin, eihän koko kaveria VOI ottaa vakavissaan. Sinänsä turhaa foorumin täytettä, mutta antaapahan aihetta naurulle.

Aina ajankohtainen aihe. Sain vihdoin vakituisen duunin melkoisen haastattelu- ja testirumban jälkeen. Kaikkiaan vuosien saatossa on ehkä 2-30 haastattelua takana ja aika yksilöllisä tilanteita tuntuvat olevan. Samoja kysymyksiä on paljon, mutta aina tulee jotain yllättävää. Paljonhan noita vihjeitä jo onkin, mutta jos nyt jotain tärppejä vielä keksisi:

- Kannattaa ottaa selvää tehtävästä/firmasta niin paljon kuin irti lähtee
- Varaudu kielen vaihtoon lennossa.
- Esitä näkemyksiä alasta, sen tulevaisuudesta jne.
- Mitä tekisit siinä ja siinä tilanteessa? Voi mennä jopa laskutehtäviin tai jonkun teorian selittämiseen asti
- Mitä mieltä kaverit/puoliso on sinusta?

Ei nyt hirveästi tule mieleen, valitettavasti. Vastavalmistuneena minulla oli aikamoinen työ saada se ensimmäinen oikea työpaikka, vaikka kesätöitä alalta jo olikin. Perustehtäviin olin ylikoulutettu ja vaativampiin ei ollut tarpeeksi työkokemusta. Mutta onneksi asiat tuntuvat lopulta jotenkin järjestyvän.

Pukeutumisesta sen verran, että riippunee alasta. Itse olen aina puku päällä, periaatteella parempi ylipukeutua kuin näyttää hipiltä. Varmaa on sekin, ettei homma siihen kaadu.

Toivottavasti saat sen duunin.

Dodiin. Haastattelu on ohi ja ihan positiivinen kuva jäi tuosta hommasta. Provikkapalkkaahan toi homma on huonohkolla pohjapalkalla (500), mutta sehän on vain haaste joka pitää selvittää päästäkseen paremmille tienesteille. Jostakin se on aloitettava...

Itse firman yksi seitsemästä osakkaasta hoiti haastattelun - semmonen nuorekkaan olonen kolmekymppinen jannu. Eipä tuo haastattelu nyt kovin kummoinen ollut eli mitään erikoisia kysymyksiä tullut esille. Piti itsestään kertoa ja hieman työkokemuksesta ja kuunnella kun kertoi tuosta firmasta ja että miten suhtautuisi semmosiin ja semmosiin hommiin... kuulemma ihan hyvän ja positiivisen kuvan itsestäni annoin ja kumma kyllä mitään todistuksia ei halunnut katsoa läpi millään tavalla...

Hakijoita on kuulemma suht paljon, mutta kuuleman mukaan ottaisi töihin semmoisen vähän kokemattomamman hemmon. Eka "oikea" hommahan tämä olisi...

PS: Aki, tuossa asukokonaisuudessa kaikki muu on Batistinia paitsi paita, joka on Atlant, mutta kaikki ostettu Dressmannilta (76 yhteensä) :D rillit onkin RayBan :cool:

Anyways, tiistaina sitten tietää notta mikä on tuomio. Hope the best and fear the worst ;)

Jarmo Hänninen sanoi:
Provikkapalkkaahan toi homma on huonohkolla pohjapalkalla (500€)

miten suhtautuisi semmosiin ja semmosiin hommiin...

kumma kyllä mitään todistuksia ei halunnut katsoa läpi millään tavalla...

Hakijoita on kuulemma suht paljon, mutta kuuleman mukaan ottaisi töihin semmoisen vähän kokemattomamman hemmon.

Sait tuon paikan kuulostamaan jossain määrin epäilyttävältä. :rolleyes: Jos ne valitsevat sinut, kannattaa pitää puolensa ja katsoa ettei joudu hyväksikäytetyksi (tyyliin koeajan viimeisenä päivänä jätkä pihalle ja uusi halpa harjoittelija tilalle).

Ylös Bottom