Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ulkomailta tilaamisesta ja veroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murhamur
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

murhamur

New Member
Kun kerta Cuben hinta tippu noin alas niin on aika ostaa vihdoinkin oma laite. Koneen ostan Suomesta, mutta lisäohjaimet ja 251 paikkaisen muistikortin ajattelin tilata esim. play.comista Opiskelija-Visa kun löytyy. Ymmärsin jengin viesteistä, että toi play.com on aika käytetty.

Mahdolliset verotuskysymykset askarruttaa. Tullin sivuilla luki, että voin tilata elektroniikkaa, pelejä jne. EU:n veroalueen ulkopuolelta lähetyskuluineen 45 euroon saakka ilman, että mun täytyy maksaa veroja.

Nintendon perusohjain maksaa play.comissa kuljetuksineen n. 26 euroa kpl. Hoituuko homma niin, että tilaan ohjaimet yksi kerrallaan?

Miten noi play.comin toimitukset? Tuleeks lähetys lähimpään postikonttoriin? Vai pitääkö mun hakea lähetys jostain tullin pisteestä? (asun helsingissä)

Kiitos jo nyt avusta.

Jep, tilaa aina siihen maksimirajaan asti niin saat ilman veroja, mikä myöskin tarkoittaa sitä ettei tarvitse hakea tullipisteestä... Mikä itselleni on suurempi päänsärky kuin lisämaksu tullina. Noh, hyvä kaikille jotka aivan lähettyvillä sattuvat asumaan.

Jos hinta on Playsta £29.99 tai alle, ei tullia mene. Kaikki Playn kamat lähetetään erillispaketeissa, joten kaiken voi tilata könttänä. Laskutkin ovat erillisiä. Ohjaimen joudut luultavasti hakemaan postista.

Playsta ja muusta ulkomailta tilaamisesta tarvittaisiin FAQ tai joku muu. Uusia kysymyksiähän tulee kuin sieniä sateella.

Tilasin noin kuukausi sitten yhden PS2 pelin Play.comista. Playn hinta oli 32,99 puntaa eli noin 47,5 euroa. Toimitus kesti noin 2 viikkoa jonka jälkeen tuli kirje tullipostista että paketti on saapunut ja noudettavissa.

Menin Vantaan lentoaseman lähellä olevaan tullipisteeseen sitä noutamaan ja ystävällinen virkailija sanoi ettei tälläkertaa veloita alveja kun raja rikkoontuu niin niukasti.

Taisin siis tälläkertaa olla onnekas kun selvisin ilman lisämaksuja :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Suomen Tulli
Esimerkki 1

Tilataan dvd-levy hintaan 45,40 euroa postikuluineen Jerseyn saarelta, joka kuuluu EU:n tullialueeseen mutta ei sen arvonlisäveroalueeseen. Jerseystä ostetuista tavaroista ei kanneta tullia, vaan ainoastaan arvonlisävero, joka dvd:stä on 22 prosenttia. Alle 10 euron suuruista tullilaskua ei kuitenkaan kirjoiteta, joten Jerseystä tulevan 45,40 euron arvoisen dvd-lähetyksen saa kotiin veroitta.

Eli tuolta tullin sivuilta löytyy hyvät ohjeet, melkeinpä Hexin ehdottaman FAQ:n korvikkeeksi: Ostaisinko internet-kaupasta?

Tuosta erillispaketteina toimittamisesta vielä: joku oli joskus muistaakseni täällä palstoilla kirjoitellut, että tulli saattaisi hautoa lähetyksiä itsellään ja jos samalle tyypille tulee (samalta lähettäjältä?) useampia lähetyksiä, joiden yhteisarvo ylittäisi 45,4 rajan, niin verot pitäisi maksaa. Itselleni näin ei ole käynyt, enkä suoraan sanottuna usko että tulli semmoista viitsisi tehdä, mutta tulipahan vaan mieleen :)

Eli vaikka, kun olen ajatellut ostaa Play-Asia.com:sta Wavebirdin, Horin Digi padin ja muistarin, niin mistään näistä ei tule veroja, sillä kalleinkin tuote eli Wavebird maksaa 34.50 (jos oikein muistan) jenkki dollaria? Näinhän?

EDIT: Ja eikös se ollut niin että kaikki lisälaitteet kuten ohjaimet ja muistarit toimivat sekä Jenkki, Japsi ja Eurooppa Cubessa?

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ainoa huono puoli pelejä tilatessa on, että ohje tulee englannin kielisenä. Ei siinä mitään, ettenkö englantia osaisi, mutta jos sen haluaa myydä uudelleen, niin tuo saattaisi olla ongelma.

Gigantista saa ruotsin/norjan/tanskan kieliset ohjeet Mario Kartiin. Pitääkö tilata ulkomailta että sais edes englanniksi... :) Ja se siitä jälleenmyyntiarvosta? Tuskin kukaan hirveän kiinnostunut on ainakaan onko kieli suomi tai englanti. Tuo Nordiski kyllä vähän häiritsee

Tuo kävi minullakin mielessä, ihme ruotsinkielisiä ohjeita liikkuu niin paljon Suomessa, ettei englanninkielen uskoisi laskevan arvoa...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cookie Monster
Eli vaikka, kun olen ajatellut ostaa Play-Asia.com:sta Wavebirdin, Horin Digi padin ja muistarin, niin mistään näistä ei tule veroja, sillä kalleinkin tuote eli Wavebird maksaa 34.50 (jos oikein muistan) jenkki dollaria? Näinhän?

EDIT: Ja eikös se ollut niin että kaikki lisälaitteet kuten ohjaimet ja muistarit toimivat sekä Jenkki, Japsi ja Eurooppa Cubessa?
Jos tilaat kamat erikseen (tai ainakin tuon Wavebirdin), sinun ei tarvitse maksaa tulleja. Wavebird on noista kallein ja painavin ja se maksaa postituskuluineen 43.10 taalaa, eli nykyisellä kurssilla 35 euroa. Eli muutaman euron jää tullirajan alle.

Ohjaimet ja muistikortit toimivat kaikissa GameCubeissa maasta riippumatta. Sen sijaan esim. Gameboy Player vaatii saman alueen koneen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cookie Monster
Miten on sen RGB-kaapelin laita? Toimiiko sekin myös kaikissa Cubeissa?
Katoitko edes niitä tuoteselostuksia Play-Asian sivuilla?

"Game Cube compability: Only supported by PAL Game Cube machines, the lead cannot be used for NTSC (American or Japanese) Game Cubes as well as not for the Panasonic Q."

Mä en löytänyt tuolta play-asian sivuilta oikeen ratkasua. Jos ostan Wawebirdin sieltä paljonko se tulee maksamaan suunnilleen kokonaisuudessaan? kokemuksia? entäs jos ostan 2 wawebirdiä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pepe90
Mä en löytänyt tuolta play-asian sivuilta oikeen ratkasua. Jos ostan Wawebirdin sieltä paljonko se tulee maksamaan suunnilleen kokonaisuudessaan? kokemuksia? entäs jos ostan 2 wawebirdiä

Kuis et? Eikö tässä sivulla ole riittävästi infoa? 34.90$ + 8.20$ on yhden ohjaimen kulut - tämä taas on melkoisen tasan tarkkaan Nemin mainitsema 43.10$. Tämän voit kääntää euroiksi haluamanasi päivänä, jolloin saat varmasti oikean hinnan, euroina.

Kokemuksia mistä? Minä olen tilannut yhden WB:n DVD-Cravelta, muistaakseni maksoi vähän enemmän eli 43e abauttiarallaa.

Jos ostat kaksi Wavebirdiä, sinulla on niitä sitten tuplamäärä yhteen verrattuna ;) Kuluja taasen tulee esim. Play-Asialta seuraavasti:

Ohjaimet, 2x = 69.80$
Postikulut = 21.80$ (=halvin vaihtoehto, Economy Air Box)

Kannattaa siis ostaa yksi kerrallaan, jos haluaa a) säästää postikuluissa Play-Asia -> Suomi ja b) välttyä tulleilta.

Testasin ja yhden ohjaimen postitus maksaa toisaankin vain 8.20$ (Economy Air Bubble).

Muuta kysyttävää?

Kiitos pacdam! Eipä muuta kuin että kauan kestää? varmaan usein kysyttyä taas vaihteeks mutta olen pahoillani :/ eli kauanko kestää suunnilleen? 3päivää, kuukaus, 2 viikkoa?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pepe90
eli kauanko kestää suunnilleen?
Tuota tavallista postitusta käyttäen paketit ovat tulleet suunnilleen yhdessä viikossa (joskus päivän aiemminkin).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Tuota tavallista postitusta käyttäen paketit ovat tulleet suunnilleen yhdessä viikossa (joskus päivän aiemminkin).

Vahvistan edellisen, viimeiset Play-Asian tilaukseni saapuivat maanantaina 15.12 (tilattu ~6.12) ja eilen 16.12 (tilattu ~8.12).
Hyvin pakattuna, edullisinta toimitustapaa käyttäen.

Mulla olis tälläinen kysymys:

Eli jos tilaan play-asiasta Cuben BBA:n (45,9$) + postit (6,9$) = ~43, joten tuleeko tuohon tulleja? Eikös se raja ollut jotain 45?

Suosittelen lukemaan:

1. Tämän viestiketjun vanhempia viestejä.
  2. Muiden keskustelijoiden antamia linkkivinkkejä.
    [/list=1]

Ei muuten, mutta kun noita samoja kysymyksiä on puitu jo kyllästymiseen asti.

Tuo HEX:n ehdottama nettikauppa-FAQ varmaan säästäisi kaikkien vaivaa. Olisiko halukkaita kirjoittamaan parin kappaleen tiivistelmää, koskien nimen omaan pelien tilaamista nettikaupoista? Voitaisiin sitten niputtaa kaikki nämä kysymysketjut yhteen siihen alle ja heittää koko hoito yleisen konsolikeskustelun puolelle. Palkkiona olisi yhteisön ja ylläpidon varaukseton kunnioitus.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FireBlade
Mulla olis tälläinen kysymys:

Eli jos tilaan play-asiasta Cuben BBA:n (45,9$) + postit (6,9$) = ~43, joten tuleeko tuohon tulleja? Eikös se raja ollut jotain 45?
Se vähän riippuu siitä, miten hyvin pystyt vakuuttamaan tullivirkailijoille sen, että kyseessä on esim. pelikasetti ;)

"Lähetyksistä, joista kannettavat verot jäävät alle 10 euron, ei kanneta tullia eikä arvonlisäveroa. Verottoman lähetyksen arvoraja on esimerkiksi musiikki- ja dvd-levyillä, vinyylilevyillä ja videokaseteilla 38,05 euroa, tietokoneohjelmilla 45,40 euroa, vaatteilla yleensä 26,80 euroa ja kirjoilla 124,90 euroa."

Ylös Bottom