Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

No niin nyt ajopenkin omistajat huomio. Minkä television/näytön penkki vaatii kaverikseen? Ykköstelkkari pysyttelee edelleen olkkarissa ja tähän hätään ei viitsisi ostaa toista OLEDia, joten etsimässä olisikin jotain selvästi halvempaa, mutta tietysti silti pätevää ruutua pelaamiseen. Ruutu tulee telineeseen aikalailla heti ratin taakse, joten millaisia kokemuksia on ruudun tuumakoosta tässä käytössä? Onko 65" tai peräti 55" liian iso? Olisiko esim. 32 tuumainen tietokoneen näyttö tässä käytössä parempi? Ajopenkissä ajetaan pleikkarilla ja Xboxilla muun muassa ACC:tä, F1 2020:stä, Project Cars 2:sta, Dirt Rallya, Gran Turismo Sportia ja Forzaa. Tietysti joskus tulevaisuudessa on se tilanne edessä, että ajopelit hoituvat Xbox Series -konsolilla ja PS5:llä, joten ruudun ostamisessa on ehkä syytä miettiä myös vähän tulevaa.

Budjetista sen verran, että reilusti alle tonnilla tästä pitäisi selvitä. Ihan ensiksi kuitenkin kiinnostaa muiden kokemukset siitä, että kuinka ison ruudun tuohon edes uskaltaa ostaa. Se nimittäin rajaa vaihtoehtoja jo aikalailla.
 
Tää kyllä houkuttaisi PS5:sen kaveriksi.
On kyl aivan saakelin kallis vaikka onkin kovassa alennuksessa.


Mitä ootte tosta mieltä? Tää mun sony 65xd7505 on vieläkin tosi hyvä, sen verran hyvä et kerran tässä välissä hankin jo uuden telkkarin mut oli pakko palauttaa se koska en saanut tarpeeksi rahoille vastinetta.

Vanha oli mielestäni parempi peleissä.

Iso peukku kyseiselle ruudulle jos vain saldo riittää. Olisi ollut itsellekkin se ultimaattisin televisio mutta ei oma budjetti kyllä kestänyt joten jouduin sijoittamaan 65" versioon joka sekin mahtava parannus verrattuna noihin Led televisioihin.

Pelkästään Uhd matskun katseleminen sai "haukomaan" henkeä että kuinka upea Oledin kuvanlaatu on kunnon lähdemateriaalilla. Tuo Cx sarja taitaa olla parasta uuden sukupolven koneita sekä leffakäyttöä varten
 
No niin nyt ajopenkin omistajat huomio. Minkä television/näytön penkki vaatii kaverikseen? Ykköstelkkari pysyttelee edelleen olkkarissa ja tähän hätään ei viitsisi ostaa toista OLEDia, joten etsimässä olisikin jotain selvästi halvempaa, mutta tietysti silti pätevää ruutua pelaamiseen. Ruutu tulee telineeseen aikalailla heti ratin taakse, joten millaisia kokemuksia on ruudun tuumakoosta tässä käytössä? Onko 65" tai peräti 55" liian iso? Olisiko esim. 32 tuumainen tietokoneen näyttö tässä käytössä parempi? Ajopenkissä ajetaan pleikkarilla ja Xboxilla muun muassa ACC:tä, F1 2020:stä, Project Cars 2:sta, Dirt Rallya, Gran Turismo Sportia ja Forzaa. Tietysti joskus tulevaisuudessa on se tilanne edessä, että ajopelit hoituvat Xbox Series -konsolilla ja PS5:llä, joten ruudun ostamisessa on ehkä syytä miettiä myös vähän tulevaa.

Budjetista sen verran, että reilusti alle tonnilla tästä pitäisi selvitä. Ihan ensiksi kuitenkin kiinnostaa muiden kokemukset siitä, että kuinka ison ruudun tuohon edes uskaltaa ostaa. Se nimittäin rajaa vaihtoehtoja jo aikalailla.
Vastataanpa nyt näinkin hätäisesti omaan viestiin. Miten olisi tämä: https://www.gigantti.fi/product/tv-...-43-q60t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe43q60tau-2020

Olisiko 43 tuumaa hyvä koko ajopenkin kanssa?

Toisaalta TCL:n 55 tuumaista budjettimallia saisi nyt tosi edullisesti: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/189934/tcl-55-p610-4k-uhd-led-smart-tv-55p610

Kun taas tietokonenäyttöjen puolella voisi vaihtoehtona olla jokin tällainen: https://www.gigantti.fi/product/tie.../samsung-odyssey-c32g55-32-kaareva-pelinaytto
 
Ihan yleinen tarkistuskohde telkkujen ja konsoleiden kanssa kun katsotte esim. Netflix hdr materiaalia (dolby tai hdr10). Sovelluksien tuottamassa lopputuloksessa on eroa paljonkin.
Kännyköistä löytyy yleensä valoisuus mittari ja play kaupasta sovellus jolla näkee siitä numeerisia arvoja. (Esim physic toolbox sensors tms..)
Hyvä testielokuva on Annihilation 1h31min paikkeilta alkaa tumma luolakohtaus jossa luolan suuaukko on hyvä vertailukohta ja muutamaa minuuttia myöhemmin kirkas fraktaalipallero.

Omassa kokeilussa telkun oma netflix (dv) sovellus tuottaa selkeästä parhaimman kuvan ja kirkkaimmat arvot. Xbox netflix dv moodissa taas aika vaimea mutta hdt10llä lähes yhtä kirkas maksimikirkkaus. Ps5 netflix oli hdr10:llä (ei dv moodia) pitkälti identtinen boxin kanssa.
Molemmissa tosin tummien kohtausten yleislaatu heikompi kuin telkun softalla.

Että jos parasta kuvaa haluaa niin pientä vertailua kannattaa harrastaa. Nuo ym mainitut erot oli toki ihan silminähtäviä itselle mutta jos ei ole vertaillut niin ei tiedä mikä vetää voiton.
 
No niin nyt ajopenkin omistajat huomio. Minkä television/näytön penkki vaatii kaverikseen? Ykköstelkkari pysyttelee edelleen olkkarissa ja tähän hätään ei viitsisi ostaa toista OLEDia, joten etsimässä olisikin jotain selvästi halvempaa, mutta tietysti silti pätevää ruutua pelaamiseen. Ruutu tulee telineeseen aikalailla heti ratin taakse, joten millaisia kokemuksia on ruudun tuumakoosta tässä käytössä? Onko 65" tai peräti 55" liian iso? Olisiko esim. 32 tuumainen tietokoneen näyttö tässä käytössä parempi? Ajopenkissä ajetaan pleikkarilla ja Xboxilla muun muassa ACC:tä, F1 2020:stä, Project Cars 2:sta, Dirt Rallya, Gran Turismo Sportia ja Forzaa. Tietysti joskus tulevaisuudessa on se tilanne edessä, että ajopelit hoituvat Xbox Series -konsolilla ja PS5:llä, joten ruudun ostamisessa on ehkä syytä miettiä myös vähän tulevaa.

Budjetista sen verran, että reilusti alle tonnilla tästä pitäisi selvitä. Ihan ensiksi kuitenkin kiinnostaa muiden kokemukset siitä, että kuinka ison ruudun tuohon edes uskaltaa ostaa. Se nimittäin rajaa vaihtoehtoja jo aikalailla.
Konsoleilla fov-säätö on usein rajatumpaa autopeleissä tai sitä ei ole laisinkaan, eikä konsoleilla ole myöskään tukea laajemman kuvasuhteen näyttöihin, joten itse olen tullut siihen tulokseen, että isompi näyttö on parempi, kuin pieni. Toisaalta mitä isompi näyttö, sitä kauemmaksi näyttö pitää asettaa silmistä, jotteivat silmät väsähdä pidempään pelatessa. Myös auton sisänäkymä voi olla suhteettoman iso, jos näyttö on oikein iso.

Omasta mielestä 49-55” näytöt tuntuvat konsoleilla parhaalta ajopenkin edessä. Tuon kokoisilla näytöillä järkevä etäisyys silmistä näyttöön, pysyttelee reilun metrin tuntumassa lähes kaikissa peleissä. Käytännössä itse ajan nykyisellä 55” näytöllä kaikkia ajopelejä 115-150cm etäisyydeltä. (Tosin ajoittain ajan dirt rally 2:sta, sisänäkymää käyttäen noin 70cm:n etäisyydeltä. Kojelautakamera toimii kuitenkin paremmin noin 120cm etäisyydeltä.)
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti olin kahden vaiheilla että pistääkö tilaukseen 55-tuumaisen Samsungin Q80t vaiko Sonyn XH90. Sony olisi ollut satasen halvempi, mutta Samsung oli minulle merkittävimmillä osa-alueella arvostelujen mukaan hieman parempi. Meni tuo Q80t nyt siis tilaukseen, toivottavasti en pety. Nykyinen budjettiluokan telkkari on palvellut noin kahdeksan vuotta niin toivoisin tuosta saavani telkkaria ainakin kymmeneksi vuodeksi. Tulee vaan jännää miten saan tuon laitteen asuntooni, ei vissiin Postin kotiinkuljetus kanna kuin korkeintaan ulko-ovelle, ja hissittömän kerrostalon neljänteen kerrokseen pitäisi kierreportaita pitkin päästä:D

Jos täällä on Q80t omistajia tai muuten asiasta tietäviä niin saa kertoa vinkkejä ja vihjeitä tuon telkkarin kalibrointiin ja muuhunkin jolla ottaa siitä mahdolisimman ison ilon irti. Nykyisessä telkkarissa ei mitään Game modeja tai vastaavia edes ole, niin sellaisista ja muista hienouksista ei ole mitään kokemusta.
 
Kovasti olin kahden vaiheilla että pistääkö tilaukseen 55-tuumaisen Samsungin Q80t vaiko Sonyn XH90. Sony olisi ollut satasen halvempi, mutta Samsung oli minulle merkittävimmillä osa-alueella arvostelujen mukaan hieman parempi. Meni tuo Q80t nyt siis tilaukseen, toivottavasti en pety. Nykyinen budjettiluokan telkkari on palvellut noin kahdeksan vuotta niin toivoisin tuosta saavani telkkaria ainakin kymmeneksi vuodeksi. Tulee vaan jännää miten saan tuon laitteen asuntooni, ei vissiin Postin kotiinkuljetus kanna kuin korkeintaan ulko-ovelle, ja hissittömän kerrostalon neljänteen kerrokseen pitäisi kierreportaita pitkin päästä:D

Jos täällä on Q80t omistajia tai muuten asiasta tietäviä niin saa kertoa vinkkejä ja vihjeitä tuon telkkarin kalibrointiin ja muuhunkin jolla ottaa siitä mahdolisimman ison ilon irti. Nykyisessä telkkarissa ei mitään Game modeja tai vastaavia edes ole, niin sellaisista ja muista hienouksista ei ole mitään kokemusta.

Täällä nyt muutaman viikon ollut käytössä Q80T 65-tuumaisena. Kuva oli kyllä hyvä jo suoraan paketista, joitain säätöjä koitin tehdä, mutta perusasetukset näytti omaan silmään paremmalle. :) Virransäästöasetukset kannattaa ottaa kuitenkin pois päältä, ettei esim kuvan kirkkaus pumppaa edes takaisin. Ei voi olla kuin tyytyväinen tuohon ostokseen. HDR toimii todella hyvin ja musta on yllättävän mustaa. Edelleen tulee silloin tällöin ihasteltua youtuben 4k hdr videoita, näyttää niin hyvälle. :D Pelaamiseen tuo töllö toimii myös erittäin hyvin pienen input lagin ansiosta.
 
Kovasti olin kahden vaiheilla että pistääkö tilaukseen 55-tuumaisen Samsungin Q80t vaiko Sonyn XH90. Sony olisi ollut satasen halvempi, mutta Samsung oli minulle merkittävimmillä osa-alueella arvostelujen mukaan hieman parempi. Meni tuo Q80t nyt siis tilaukseen, toivottavasti en pety. Nykyinen budjettiluokan telkkari on palvellut noin kahdeksan vuotta niin toivoisin tuosta saavani telkkaria ainakin kymmeneksi vuodeksi. Tulee vaan jännää miten saan tuon laitteen asuntooni, ei vissiin Postin kotiinkuljetus kanna kuin korkeintaan ulko-ovelle, ja hissittömän kerrostalon neljänteen kerrokseen pitäisi kierreportaita pitkin päästä:D

Jos täällä on Q80t omistajia tai muuten asiasta tietäviä niin saa kertoa vinkkejä ja vihjeitä tuon telkkarin kalibrointiin ja muuhunkin jolla ottaa siitä mahdolisimman ison ilon irti. Nykyisessä telkkarissa ei mitään Game modeja tai vastaavia edes ole, niin sellaisista ja muista hienouksista ei ole mitään kokemusta.
Jos esim. on ps5 käytössä ja hyvät BT luurit niin ne telkkariin kiinni mistä peliäänet ja ohjaimessa mikki toimii loistavasti niin siinä jo hyvä peli setti.
 
Sonyn Xh9005 taitaa olla jotain vikaa porteissa. Tv toimii itsekseen niin kuin pitää mutta kun kytkee soundbarin kiinni niin jopa tv-lähetyksissä saattaa ääni tulla jäljessä. Käynnistettäessä tv ja soundbar on ihan sekaisin ja vaihtelee tv:n ja soundbarin välillä äänen ulostuloa. Kaveri osti kanssa kyseisen telkkarin ja sama ongelma hänelläkin. Mun ymmärryksen mukaan tää vois olla ihan firmiksen piikkiin laitettava vika. Toivottavasti Sony reagoi tähän ja laittaa päivitystä kehiin. Onko muilla saman telkkarin omistajilla samoja ongelmia tai osaako joku antaa neuvoja. Kaikki säädöt on käyty läpi ja pelikäytössä toimii hyvin
 
Konsoleilla fov-säätö on usein rajatumpaa autopeleissä tai sitä ei ole laisinkaan, eikä konsoleilla ole myöskään tukea laajemman kuvasuhteen näyttöihin, joten itse olen tullut siihen tulokseen, että isompi näyttö on parempi, kuin pieni. Toisaalta mitä isompi näyttö, sitä kauemmaksi näyttö pitää asettaa silmistä, jotteivat silmät väsähdä pidempään pelatessa. Myös auton sisänäkymä voi olla suhteettoman iso, jos näyttö on oikein iso.

Omasta mielestä 49-55” näytöt tuntuvat konsoleilla parhaalta ajopenkin edessä. Tuon kokoisilla näytöillä järkevä etäisyys silmistä näyttöön, pysyttelee reilun metrin tuntumassa lähes kaikissa peleissä. Käytännössä itse ajan nykyisellä 55” näytöllä kaikkia ajopelejä 115-150cm etäisyydeltä. (Tosin ajoittain ajan dirt rally 2:sta, sisänäkymää käyttäen noin 70cm:n etäisyydeltä. Kojelautakamera toimii kuitenkin paremmin noin 120cm etäisyydeltä.)
Kiitokset kommenteista. Minusta tuntuu, että ruutu tulee olemaan vielä vähän lähempänä kuin metri. Joka tapauksessa täytyy siis suunnata katseet yli 40 tuumaisiin vaihtoehtoihin. Siitä seuraakin seuraava kysymys. Mikä olisi nyt hyvä budjettiratkaisu, niin että saisi mahdollisimman paljon pelaamiseen liittyviä ominaisuuksia mukana, mutta silti sopuhintaan? Nyt ei siis haeta OLEDin kaltaista parasta mitä rahalla saa, vaan hinnaltaan mahdollisimman edullista, mutta silti hyvää. Eli ominaisuuksista kuten VRR, Dolby Vision, 100hz paneeli, alhainen input lag, jne. saa lisäpisteitä, kun taas tuetuilla sovelluksilla ynnä muilla älyominaisuuksilla ei ole niin väliä.

Mikä töllötin täyttäisi nämä ehdot parhaiten, mutta ei silti maksaisi maltaita?
 
Kovasti olin kahden vaiheilla että pistääkö tilaukseen 55-tuumaisen Samsungin Q80t vaiko Sonyn XH90. Sony olisi ollut satasen halvempi, mutta Samsung oli minulle merkittävimmillä osa-alueella arvostelujen mukaan hieman parempi. Meni tuo Q80t nyt siis tilaukseen, toivottavasti en pety. Nykyinen budjettiluokan telkkari on palvellut noin kahdeksan vuotta niin toivoisin tuosta saavani telkkaria ainakin kymmeneksi vuodeksi. Tulee vaan jännää miten saan tuon laitteen asuntooni, ei vissiin Postin kotiinkuljetus kanna kuin korkeintaan ulko-ovelle, ja hissittömän kerrostalon neljänteen kerrokseen pitäisi kierreportaita pitkin päästä:D

Jos täällä on Q80t omistajia tai muuten asiasta tietäviä niin saa kertoa vinkkejä ja vihjeitä tuon telkkarin kalibrointiin ja muuhunkin jolla ottaa siitä mahdolisimman ison ilon irti. Nykyisessä telkkarissa ei mitään Game modeja tai vastaavia edes ole, niin sellaisista ja muista hienouksista ei ole mitään kokemusta.
Pelitila päälle.
 
Sonyn Xh9005 taitaa olla jotain vikaa porteissa. Tv toimii itsekseen niin kuin pitää mutta kun kytkee soundbarin kiinni niin jopa tv-lähetyksissä saattaa ääni tulla jäljessä. Käynnistettäessä tv ja soundbar on ihan sekaisin ja vaihtelee tv:n ja soundbarin välillä äänen ulostuloa. Kaveri osti kanssa kyseisen telkkarin ja sama ongelma hänelläkin. Mun ymmärryksen mukaan tää vois olla ihan firmiksen piikkiin laitettava vika. Toivottavasti Sony reagoi tähän ja laittaa päivitystä kehiin. Onko muilla saman telkkarin omistajilla samoja ongelmia tai osaako joku antaa neuvoja. Kaikki säädöt on käyty läpi ja pelikäytössä toimii hyvin
Minulla on Sonyn soundbar käytössä kyseisen television kanssa. Samanlaista sekoilua oli havaittavissa täälläkin, mutta itsellä auttoi, kun laitoin TV:n asetuksista ”Äänen ulostulo/Digitaalisen äänen ulostulo” kohtaan Autom. 1.
 
Minulla on Sonyn soundbar käytössä kyseisen television kanssa. Samanlaista sekoilua oli havaittavissa täälläkin, mutta itsellä auttoi, kun laitoin TV:n asetuksista ”Äänen ulostulo/Digitaalisen äänen ulostulo” kohtaan Autom. 1.
Sama asetus näyttäis olevan mullakin mutta silti äänet jäljessä
 
Pelitila päälle.
Pelatessa tottakai. Onkos tuo Game mode sellainen että se osaa mennä päälle automaattisesti kun vaikka kuvalähteena on pleikkari, ja pois päältä jos vaihtaa perus televisio-ohjelmaan? Itsellä on käyttö lähinnä pelaamista, mutta olisihan se kätevä jos tuokin vaihto hoituisi ilman tarvetta itse vaihdella kaukosäätimestä.
 
Gamemode lg cx:ssa toimii yleisesti mut esim 30fps lukituissa voi ilmetä ongelmaa, testaillut useita pelejä ja normisti gamemode kannattaakin, mut esim jurassic world evolution on aivan karseeta kateltavaa sulavuuden kannalta. Näissä tapauksissa nollaus ja standardi kuvalla omine säätöineen ja truemotionista kaikki täysille ni on sulavaa. Itse en liiemmin huomannut input lagia näin tehdessä. Otan vinkkejä vastaan jos tähän on jollain tietoa. Vasta vuorokauden leikkinyt säädöillä.
 
Pelatessa tottakai. Onkos tuo Game mode sellainen että se osaa mennä päälle automaattisesti kun vaikka kuvalähteena on pleikkari, ja pois päältä jos vaihtaa perus televisio-ohjelmaan? Itsellä on käyttö lähinnä pelaamista, mutta olisihan se kätevä jos tuokin vaihto hoituisi ilman tarvetta itse vaihdella kaukosäätimestä.
Ainakin oma 2-3 vuotta vanhempi samsung osaa laittaa pelitilan päälle ihan automaagisesti. Tunnistaa ps4:n ihan nimeltä, ja yllätyksekseni myös xbox360:n. Tosin boxin kanssa pelitila ei mene päälle automaattisesti.
 
Ylös Bottom