Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kiitos kun autat. Eli jos TV:n ilmoituksessa lukee 120Hz ja HDMI2.1 niin se riittää?

Onko vinkkiä minkä kokoisella televisiolla yleensä pelataan PS5? Itse kun en pelaa niin en ymmärrä.
 
Kiitos kun autat. Eli jos TV:n ilmoituksessa lukee 120Hz ja HDMI2.1 niin se riittää?

Onko vinkkiä minkä kokoisella televisiolla yleensä pelataan PS5? Itse kun en pelaa niin en ymmärrä.
Niin isolla, kun on varaa . Mitä isompi sen parempi.
 
Hyvillä ominaisuuksilla varustettuja televisioita ei enää oikein saa alle 50" koossa ja 55" alkaa olla pienin kilpailukykyisesti hinnoiteltu koko. Siitä sitten voi halutessaan kasvattaa kokoa mielin määrin, mutta pelaaminen onnistuu kyllä ihan yhtä hyvin pienemmälläkin telkulla, jos katseluetäisyys on vastaavasti sitten lähempänä.
 
Kiitos. Onko teillä peliguruilla hahmottunut jotain tiettyä telkkua (/telkkuja), joka olisi sopiva? Saa siis olla iso, jos se on hyvä juttu. Varmaan sitten 55" tai 55"+ Ei ole tarpeen saada parasta, mutta ei huonointakaan. Asutaan pääkaupunkiseudulla, joten helppo hakea esim. Verkkokaupasta tai Gigantista. Olohuoneessa poika on myös pelannut tuolla telkulla joka lienee 60/65" eikä ole liian isoksi valitellut. Omassa huoneessa on pienempi.

Soitin verkkokauppaan ja suosittelivat tätä:
Sanoivat että vaikka on 100hz niin todellisuudessa PS5 näkökulmasta on 120hz.

Mutta saa se telkku enemmänkin maksaa jos sillä saa samaa/parempaa laatua ja enemmän kokoa :)
Itse en hahmota missä on se taitekohta, jossa pitää maksaa pirusti enemmän eikä saa enää merkittävästi enemmän.
 

...ja myös perhanan kallis juuri nyt. Mm. viikkopari sitten maksoi useammassakin paikassa 900 € ja onkin tosi hyvä ostos siihen rahaan. Mutta en ehkä tuosta 1300 € lähtisi maksamaan tässä ja nyt. En tie, alennusmyynneistä joulun jälkeen kenties taas järkevällä hintaa saatavana. TAI jos on pakko saada mokoma tässäheti nyt, niin Outletista asiakaspalautus yksittäiskappale vielä satkun halvemmalla kuin taannoinen tarjoushinta.

 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kun autat. Eli jos TV:n ilmoituksessa lukee 120Hz ja HDMI2.1 niin se riittää?

Onko vinkkiä minkä kokoisella televisiolla yleensä pelataan PS5? Itse kun en pelaa niin en ymmärrä.
Anteeksi että tungen väliin mutta itse en pitäisi tätä 120Hz / HDMI2.1 millään tavalla ehdottomana vaatimuksena televisiokaveriksi näille tämän sukupolven konsoleille vaikka jotkut pelit em. tilaa tukevatkin. Jos lähtee hintalaatusuhteen puolesta etsimään sieltä alemman hintaluokan televisioista niin varmasti löytyy ihan kelpo telkkaria esim. 2021 mallistosta vielä jäljellä ilman tätä mainittua ominaisuutta - en valitettavasti ole itse tutustunut näihin niin paljon että osaisin neuvoa mitä mallia mennä etsimään mutta tuo HDMI2.1 ole yhtään mikään tae itsessään laadusta.
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi että tungen väliin mutta itse en pitäisi tätä 120Hz / HDMI2.1 millään tavalla ehdottomana vaatimuksena televisiokaveriksi näille tämän sukupolven konsoleille vaikka jotkut pelit em. tilaa tukevatkin. Jos lähtee hintalaatusuhteen puolesta etsimään sieltä alemman hintaluokan televisioista niin varmasti löytyy ihan kelpo telkkaria esim. 2021 mallistosta vielä jäljellä ilman tätä mainittua ominaisuutta - en valitettavasti ole itse tutustunut näihin niin paljon että osaisin neuvoa mitä mallia mennä etsimään mutta tuo HDMI2.1 ole yhtään mikään tae itsessään laadusta.
Ja itse heitän vielä tosta eriävän mielipiteen.... Jos olet ostamassa uutta telkkaria niin osta suoraan niin hyvä mihin rahat riittävät ja joka tukee vrr/120 hz/ hdr/dolby vision.

Jos pelailet ps5 /series x vanhemman sukupolven telkulla joka ei noita tue niin menetät kyllä paljon ominaisuuksista ja loppupelissä se ero one x/ ps4 pro ei olekkaan mikään hirveän suuri.

Itsellä one x kaverina samsung nu8005 missä hdr ja free syncit...täydellinen telkkari sille ja toimihan nää uudet konsolitkin ihan jees siinä mutta telkkarista johtuen hirveää harppausta mielestäni ei tullut.

Itse metsästänyt vuoden päivät noille uusille konsoleille hyvää sopivaa telkkua ja kokeilussa ovat käyneet lg cx ää, samsungin qledejä ja vihdoin päädyin kuukausi sitten sony xj94 75" koossa ja en voisi tyytyväisempi olla.

Toimii leffat, pelit ...kaikki ....eikä tarvi olla pelko perseessä palaako kuva kiinni.

Iso suositus täältä
 
Anteeksi että tungen väliin mutta itse en pitäisi tätä 120Hz / HDMI2.1 millään tavalla ehdottomana vaatimuksena televisiokaveriksi näille tämän sukupolven konsoleille vaikka jotkut pelit em. tilaa tukevatkin. Jos lähtee hintalaatusuhteen puolesta etsimään sieltä alemman hintaluokan televisioista niin varmasti löytyy ihan kelpo telkkaria esim. 2021 mallistosta vielä jäljellä ilman tätä mainittua ominaisuutta - en valitettavasti ole itse tutustunut näihin niin paljon että osaisin neuvoa mitä mallia mennä etsimään mutta tuo HDMI2.1 ole yhtään mikään tae itsessään laadusta.
Tää on ihan hyvä pointti. Mielestäni tässä keskustelussa aika useasti unohtuu keskustelu siitä, että miten pitkälle aikavälille televisiota hommataan, ominaisuudet pitää mitoittaa sen mukaan.

Itse päivitän telkkaria n. 5v välein, joten itse koin, että minun kannatti ostaa televisio, jossa on HDMI 2.1 ynm herkut jo nyt, koska siinä vaiheessa kun viisi vuotta alkaa tulla täyteen, niin uskon, että esim. PS5 peleissä revitään ne tehot irti mitä konsolista saadaan ja silloin HDMI 2.1 ja 120Hz saadaan hyöty pelaamiseen.

Sitten taas jos telkkaria ostaa 1-3 vuodeksi eteenpäin niin nuo HDMI 2.1/120Hz ynm. ominaisuudet eivät mielestäni ole täysin välttämättömiä. Olen nyt vuoden omistanut PS5 ja puoli vuotta LG CX:n ja rehellisesti sanottuna en ole huomannut niin järjen suurta eroa sulavuudessa verrattaessa entiseen Sonyn kaarevaan malliin, jolla pelasin vaivatta ekan puoli vuotta PS5 kaverina ja esim Spidermanin remasterin olen vetänyt molemmilla telkkareilla lävitse. Näkyvin tälläisen nelisilmän silmään on vain värisyvyys, kiitos OLEDin.

Kertokaa viisaammat, mutta käsittääkseni vähän heikommallakin paneelilla pystyy pelaamaan 60fps? Omaan silmään seuraava askel pelimarkkinoilla on lukittu 60 fps kaikissa peleissä. Mielestäni nyt eletään murrosta jossa saat päättää ray tracking + 30 fps tai lukittu 60 fps, joten mielestäni ollaan vielä aika monen vuoden päässä, etenkin näin pitkittyneen koronakurimuksen vuoksi, että voitaisiin edes haaveilla siitä, että pelit toistaisivat 120fps, se kai tuon HDMI 2.1 vahvuus on, että se venyy moisiin lukemiin saakka? Eiks 8K materiaalikin ole aika olematonta vielä tällä hetkellä.
 
HDMI 2.1:ssa on muutama sellainen ominaisuus, jotka voivat parantaa jo nykyisten pelien sujuvuutta ja ulkoasua. Aika pienestä parannuksesta on silti vielä kyse tässä vaiheessa. 120 Hz pelaaminen ei ole se tärkein ominaisuus, mutta se tulee tavallaan samassa paketissa kaupan päälle ja on siitä jossain harvoissa tilanteissa hyötyä ja joillekin kultasilmille selkeästi iloa. Minulla ainakin silmät tottuvat tuohon 120 Hz:n kuvaankin niin, että 60 framea sekunnissa alkaa sen jälkeen tuntumaan hieman nykivältä. Ero on silti ihan eri luokkaa mentäessä 60 framesta 30 frameen sekunnissa.
 
Kaikki telkkarit mitä kaupasta nykyisillään saa tukee 60fps tottakai jollei ole kirpparilla shoppailemassa.
mitä sanoin: "HDMI2.1 ole yhtään mikään tae itsessään laadusta", tuolla tarkoitin paneelin laatua noin niinkon yleensä.
Se että saa sen 120fps pihalle tai muut freesync herkut ei mitenkään tarkoita että olisi hyvä telkkari. Kuvanlaatua mitataan ihan eri mittareilla (moire, väri, HDR tasot).
Ehkä ammun vähän itseäni nilkkaan tässä siinä mielessä että ketjun nimi on nimenomaan 'Ultimaattisen pelitelkkarin metsästys'. Epäilemättä nuo ominaisuudet on hyvä olla jotta saa kaiken irti kaikesta. Ja täällä olisi tarkoitus keskustella nimenomaan highend laitteista

//edit: HDR ei enää ole mikään erikoisominaisuus eikä sellaisena markkinoida - se on standardi jopa halvimmissa malleissa. Mutta miten ne onnistuu siinä onkin sitten toinen juttu -> paneelin laatu.

//edit2: hdmi2.1 / 120fps elokuvakäytössä. onko tälle mitään sovelluksia tulossa/olemassa?

//edit3: tämän keskustelun tavallaan aloitti nimimerkki @old . Itsellä kaksi aikuista lasta ja yksi kohta sellainen joten i can relate. Jos telkkaria lapselle/lapsille hankkimassa niin kannattaa pitää tolkku mukana noissa hankinnoissa. Varmaan paras tilata kotio ja katsoa jos kelpaa jälkikasvulle ja muille niin fine. Jos ei, niin asiakaspalautuksena vaan takaisin ja kokeilee jotain muuta. Onhan tuo vähän työläs prosessi toki mutta ei se meille kuluttajille maksa muuta kuin aikaa ja vaivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraan edelleen aktiivisesti. Hirveän vaikeaahan tämä on, jos ajattelee, että olen todella boomer ja pihalla, mutta olen oppinut, että kaltaiseni ei oikein kaupassa palvelua saa vaan sitä myydään mitä hyllyssä on. Siksi täällä. Järkyttävä määrä lyhenteitä, joista en ymmärrä yhtäkään :) Näyttää kotikeskustelun perusteella nyt siltä, että poika saisi kicksejä isosta telkusta (kai 60 tai 60+), koska aikoo myös katsoa ohjelmia kavereiden kanssa PS5 pelaamisen lisäksi. Aika vaatimaton kaveri noin muuten, mutta arvostan Trooperin puhetta tolkusta. Eli saa se hinta mennä yli tonninkin, jos sen tarvitsee maksaa. Tarkoitus olisi saada jouluksi varmuudella eli en myöskään ole tilaamassa jostain ulkomailta.

Eilen 18:04 mainitsemani telkun kohdalta puuttuu se HDMI2.1. Eli onko tuo eilen Ertsin klo 19:45 mainitsema sellainen, jossa on ns kaikki koon lisäksi. Sitä ei harmillisesti ole esillä, mutta ei mun tarvitse Verkkokaupassa asioida. Myös Gigantti tms ok. Tosin en osaa sanoa, onko se teidän teknisesti fiksujen papereissa heikko/hintava kauppa.

Summa summarum. Jos joku linkkaisi jonkin suomalaisen ison ketjun saatavilla olevan tuotteen, joka olisi 60" tai enemmän ja joka olisi hyvin PS5 yhteensopiva niin herkästi haen sitten sen :) Plussaa tietty jos sitä voisi katsella kaupassa pk-seudulla "onko tämä hyvä telkunkin katseluun" mielessä, mutta olettaisin, että tuossa hintaluokassa kaikki ovat.
 
Jos joku linkkaisi jonkin suomalaisen ison ketjun saatavilla olevan tuotteen, joka olisi 60" tai enemmän ja joka olisi hyvin PS5 yhteensopiva niin herkästi haen sitten sen :)
Verkkokaupasta 65-tuumainen Sony X90J nyt tarjoushintaan 1 199 e.

 
Tää on ihan hyvä pointti. Mielestäni tässä keskustelussa aika useasti unohtuu keskustelu siitä, että miten pitkälle aikavälille televisiota hommataan, ominaisuudet pitää mitoittaa sen mukaan.

Itse päivitän telkkaria n. 5v välein, joten itse koin, että minun kannatti ostaa televisio, jossa on HDMI 2.1 ynm herkut jo nyt, koska siinä vaiheessa kun viisi vuotta alkaa tulla täyteen, niin uskon, että esim. PS5 peleissä revitään ne tehot irti mitä konsolista saadaan ja silloin HDMI 2.1 ja 120Hz saadaan hyöty pelaamiseen.

Sitten taas jos telkkaria ostaa 1-3 vuodeksi eteenpäin niin nuo HDMI 2.1/120Hz ynm. ominaisuudet eivät mielestäni ole täysin välttämättömiä. Olen nyt vuoden omistanut PS5 ja puoli vuotta LG CX:n ja rehellisesti sanottuna en ole huomannut niin järjen suurta eroa sulavuudessa verrattaessa entiseen Sonyn kaarevaan malliin, jolla pelasin vaivatta ekan puoli vuotta PS5 kaverina ja esim Spidermanin remasterin olen vetänyt molemmilla telkkareilla lävitse. Näkyvin tälläisen nelisilmän silmään on vain värisyvyys, kiitos OLEDin.

Kertokaa viisaammat, mutta käsittääkseni vähän heikommallakin paneelilla pystyy pelaamaan 60fps? Omaan silmään seuraava askel pelimarkkinoilla on lukittu 60 fps kaikissa peleissä. Mielestäni nyt eletään murrosta jossa saat päättää ray tracking + 30 fps tai lukittu 60 fps, joten mielestäni ollaan vielä aika monen vuoden päässä, etenkin näin pitkittyneen koronakurimuksen vuoksi, että voitaisiin edes haaveilla siitä, että pelit toistaisivat 120fps, se kai tuon HDMI 2.1 vahvuus on, että se venyy moisiin lukemiin saakka? Eiks 8K materiaalikin ole aika olematonta vielä tällä hetkellä.
Itse olen kokenut tuosta 120 hz tuesta suurimman hyödyn series x ja ajopelit koska voit laittaa joka pelin joka tukee 60 fps 120 hz tilaan....ratilla viive ja muutenkin pelattavuus paranee huomattavasti verraten 60 fps... Toki pelejä natiivi 120 hz ei vielä hirveästi ole mutta koko aika kasvamaan päin.

Valitettavasti ainakin itsellä konsolien myötä myös telkkari meni siis myös vaihtoon.

Toki myös koko kasvoi sitten 65 -> 75 , mikä toi oman mausteensa.
 
Ja itse heitän vielä tosta eriävän mielipiteen.... Jos olet ostamassa uutta telkkaria niin osta suoraan niin hyvä mihin rahat riittävät ja joka tukee vrr/120 hz/ hdr/dolby vision.

Jos pelailet ps5 /series x vanhemman sukupolven telkulla joka ei noita tue niin menetät kyllä paljon ominaisuuksista ja loppupelissä se ero one x/ ps4 pro ei olekkaan mikään hirveän suuri.

Itsellä one x kaverina samsung nu8005 missä hdr ja free syncit...täydellinen telkkari sille ja toimihan nää uudet konsolitkin ihan jees siinä mutta telkkarista johtuen hirveää harppausta mielestäni ei tullut.

Itse metsästänyt vuoden päivät noille uusille konsoleille hyvää sopivaa telkkua ja kokeilussa ovat käyneet lg cx ää, samsungin qledejä ja vihdoin päädyin kuukausi sitten sony xj94 75" koossa ja en voisi tyytyväisempi olla.

Toimii leffat, pelit ...kaikki ....eikä tarvi olla pelko perseessä palaako kuva kiinni.

Iso suositus täältä
Ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo X94J malli vertautuu X90J ja X95J malleihin? Onko kyse jostain välimallista noin teknisesti kun X93J mallikin löytyy?
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo X94J malli vertautuu X90J ja X95J malleihin? Onko kyse jostain välimallista noin teknisesti kun X93J mallikin löytyy?
Ymmärtääkseni eroavat vain jalustan ja/tai värityksen verran. Teknisesti samanlaisia kaikki (=X90J, X93J ja X94J), pl. X95J joka on sit pykälää parempi malli joiltain osin.
 
Ymmärtääkseni eroavat vain jalustan ja/tai värityksen verran. Teknisesti samanlaisia kaikki (=X90J, X93J ja X94J), pl. X95J joka on sit pykälää parempi malli joiltain osin.
Juuri näin.... Itselle toi xj93/94 oli sinällään paras valinta noiden jalkojen takia niin mahtuu hyvin iso soundbar väliin ja jää muutenkin eteen jyvin tilas. Ja onhan noi jalat ihan reunoissa siistitkin. Tekniikkkahan noissa pääsääntöisesti ihan sama.

Tuo xj95 on sitten jo hinnaltaankin ihan eri sarjassa. Sama xr prossu molemmissa.
 
Ylös Bottom