Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uncharted: Golden Abyss

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Toinen läpipeluukerta menossa ja Crushing on vaikeusasteena. Vitan tattiohjaimilla tähtääminen ei mitään maailman tarkinta hommaa ole, mutta kyllä siihenkin tottuu joten kuten. Kosketusnäytöllä tehtävät pyyhkäisyt tuntuvat onnistuvan turhauttavan sattumanvaraisesti, varsinkin
lopun taistelussa Dantea vastaan.

Taattua Unchartedia tämäkin peli on, ja yllättävän hyvinhän tämä toimii näin taskukoossakin. Tarina ei tosin mikään eeppisin mahdollinen ole, vaan aika perushuttua. Arvosanaksi voisi pyöräyttää 7/10. Ja jos joku haluaa vaihtaa rojua Black Marketissa, niin saapi lähettää kaverikutsua.
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Pääsiäislomalla tuli pelailtua tätä ns. reissussa (myös autossa) ja hyvältähän tämä maistuu kun Vita alkaa pelin edetessä tulla tutuksi. Autossa oli auringonvalon kanssa pieniä häikäisyongelmia, mutta muuten akun teho riitti omiin sessioihin ja muutenkin kaksi tattia on aivan must tällaiseen peliin. Erinomainen käsikonsolipeli, eikä kosketusnäyttökikkailut itseä häirinneet - usein päinvastoin. Kuten sanoin, niin tätä pelattaessa Vita tulee tutuksi.

Mulla ilmeisestä tän pelin trophyjen kanssa pugia kun Dragon-tarkkuuskiväärin 50 tappoa ei tule tehdyksi vaikka peli ilmoittelee + 500 tappoja jo

Juu, itse surutta grindasin näitä "asetrophyja" käytännössä heti kun eri aseen sain ja tosiaan tuntui etteivät kaikki tapot aina rekisteröidy (tai joskus tuli nopeasti, mutta välillä taas ei). Mutta kyllä ne lopulta sieltä tulivat - ainakin tähän mennessä. Itse käytin yleensä "restart checkpoint" -valintaa (toki kuolinkin välillä).

Dragon-aseen tein heti kun sen sain ja siinähän tulee
muistaakseni ainakin kolme "aaltoa" vihuja jotka yrittää listiä sen mimmin. Eikun jättää vikan henkiin ja restart checkpoint. Samalla saa noita headshotteja kohtuu iisisti.

Yksi mitä en tunnu saavan ollenkaan on tuo "ammu tyyppiä ja viimeistele iskulla" (tai noh potkukin kuuleman mukaan käy, ja se jossa mennään jalkojen alta) - eli Steel Fist Master, missä tuntuu ettei yksikään rekisteröidy. Noita melee-tappoja muuten tuntuu vain tulevan tuon sijaan (siis rekisteröityy pelkkä Bare-knuckle Slugger, jonka sain jo aikaa sitten)...

Yksi teoria on se, että esim. dragon aseella suoritetun tapon sijaan peli rekisteröikin vain "headshotin" tms. Ja Steel Fist Masterin sijaan peli rekisteröikin Bare-knuckle Sluggerin. En sitten tiedä tuosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Erinomainen käsikonsolipeli, eikä kosketusnäyttökikkailut itseä häirinneet - usein päinvastoin.

Kyllä ne alkavat siinä vaiheessa häiritsemään, kun pelaa Crushing-vaikeusasteella loppukahinoita, jolloin ei ole kosketusnäyttöpyyhkäisyssä yhteenkään virheeseen varaa. Ja homma alkaa tökkimään sen takia, että pyyhkäisyt tuntuvat usein epäonnistuvan aivan sattumanvaraisesti.

Yksi mitä en tunnu saavan ollenkaan on tuo "ammu tyyppiä ja viimeistele iskulla" (tai noh potkukin kuuleman mukaan käy, ja se jossa mennään jalkojen alta) - eli Steel Fist Master, missä tuntuu ettei yksikään rekisteröidy. Noita melee-tappoja muuten tuntuu vain tulevan tuon sijaan (siis rekisteröityy pelkkä Bare-knuckle Slugger, jonka sain jo aikaa sitten)...

Tässäpä Trophy-opas, jossa selostetaan tuon trophyn hankkiminen: Uncharted: Golden Abyss Trophy Guide. Eipä tuon trophyn kanssa itsellä ainakaan ollut mitään vaikeuksia. Muutenhan tosiaan nuo aseiden trophyt bugailevat miten sattuu.
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Tässäpä Trophy-opas, jossa selostetaan tuon trophyn hankkiminen: Uncharted: Golden Abyss Trophy Guide. Eipä tuon trophyn kanssa itsellä ainakaan ollut mitään vaikeuksia. Muutenhan tosiaan nuo aseiden trophyt bugailevat miten sattuu.

Itse en saanut myöskään tuossa monen mainostamassa chapter 9:ssä yhtään rekisteröityä Steel Fist Master -tappoa. Toisaalta pelasin normaalilla, ehkä sekin vaikutti.

"In order to get a one hit kill run up to an enemy and do a blindfire shot at him. While he is dazed tap him or the fist on the sidebar and Drake will do an action like: a dropkick, an upper cut, or a slide and punch-to-the-crotch. If this single melee blow kills the enemy, you've successfully performed this maneuver."

Tätä aloin itsekin miettiä, eli rekisteröityykö tappo vain jos vihu on "pökkyrässä" ja saat silloin tuon iskun/potkun sisään... Usein sain yhdellä iskulla listittyä, mutta vihu ei enää ollut pökkyrässä. Noh, teen tuon joskus sitten easyllä kunhan peli läpi. Pääsiäisloma ohi ja ME2 taas työn alla. ;)
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Sellasta kysyisin, että miksiköhän tässä pelissä noi trophyt lukee englanniksi kun esim. Unit 13 pelissä ne lukee suomeksi? Saako ne jotenkin muutettua suomeksi vai ei?
 
Jos järjestelmän kieli on englanti ja käynnistää pelin niin trophyt on englanniksi. Ja ei voi muuttaa jälkeenpäin. Luulen että se on noin
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Yleensä "trophy suomennokset" ovat aika hirveitä (ne mitä olen joskus nähnyt). Miksi niitä edes pitäisi suomentaa?
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Läpi väännetty ja ehta aito Unchartedhan sieltä kuoriutui niin hyvässä kuin pahassakin.

Ensimmäiseksi kunniamaininta teknisestä toteutuksesta. Audiovisuaalinen tykitys oli suoraan sanottuna mykistävä. Siis käsikonsolista pusketaan ulos tämäntasoista peliä? Aika paha mennä tämän jälkeen vääntämään DS:ssää tai vanhoja PSP-pelejä, silmät vuotavat verta. Muuten dialogi, juoni ja pelin kulku ehta aitoa, joskin jo ehkä ennalta arvattavaa, Unchartedia Sullya, tyttöä ja...
petollista kaveria myöten
Vitan ominaisuudet toimivat hyvin peliä tukien, joskin ehkä viidakkoveitsen käyttö ja tasapainoilu kapeiden kielekkeiden päällä tuntuivat hieman päälleliimatuilta. Itse tykkäsin loppupomojen hoitamisesta kosketusnäytön avulla joskin varmasti moni toivoisi "haasteellisempaa" lopetusta näissä tappeluissa.

Mutta hitto. Yllätyin. Todella.

Mutta koska tämä oli Uncharted, niin natinaa niistä perinteisimmistä asioista. Vihujen määrä suoraan sanottuna naurettava aina ajoittain (joskin jo "inhimillisempi" kuin isoveliversioissa). Drake kaataa väkeä enemmän kuin Rambo viidakossa ja silti joka nurkan takaa juoksee vielä kerran uusi rivisotilaiden aalto vastaanottamaan uutta lyijykasaa niskaansa. Mutta silloin kun peli rauhoittuu, antaa tilaa dialogille, tasohyppelylle, pulmille, se_on_aivan_loistava. Yhä edelleen kuitenkin sitä täydellistä Unchartedia odotellessa.

:):):):)

Miinukset:
- Ramboilu vihu määrissä
- jotkut vitan ominaisuuksien "päälleliimaukset"
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Peli tuli vedettyä Vaikealla tasolla läpi, ja ihan kelpo tekelähän tuo on käsikonsolipeliksi. Maisemat olisivat voineet toki hieman monipuolisemmat, kuten Uncharted kakkosessa ja kolmosessa.

Sellainen jännä juttu, että vaikka vaikealla tasolla tuli peli läpi vedettyä, niin siltikään en saanut sitä murskaavaa auki. :( trophy kyllä tuli vaikealla tasolla vetämisestä, mutta mitään ei tapahtunut :(
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss [Vita]

Peli pääsi yllättämään. En aikonut edes pelata, kun pelissä ei ole southpawta, mutta plussan kautta saatuna ajattelin kuitenkin testata, kun gyro-ohjausta oli jonkin verran kehuttu. Ja gyro-ohjaushan toimi sen verran hyvin, että pystyin peliä pelaamaan.

Yllätyin tosiaan laadusta. Bend on toki todella kova studio, mutta siltikin. GA:ssa on seikkailun fiilistä ehkä enemmän kuin yhdessäkään muussa Unchartedissa, vaikka putki on kaikista kapein. Jotenkin kenttäsuunnittelu oli osattu hoitaa kivasti ja salaisuuksia oli ripoteltu mukavasti, rytmityskin oli aika kohdillaan. Räiskintää oli todella paljon vähemmän kuin muissa Unchartedeissa ja senhän pitäisi olla oikein hyvä asia monelle. Itse satun kuitenkin pitämään räiskintää parhaana alueena Unchartedeissa ja muuta suurimmaksi osaksi turhana fillerinä, joten siksipä siis yllätyin, kun pelistä pidin niinkin paljon kuin pidin.

Graafisesti peli on ihan helvetin upea, mahtavia maisemia. Ei oikein käsitä, että käsikonsolilla tätä pelailee. Kuvat eivät tee oikeutta kyllä pelille, liikkeessä todella paljon komeampi. Musiikki oli myös aivan mahtavaa, vaikkei ilmeisesti edes ole sama säveltäjä kuin PS3:lla. Pelillisesti hyvä paketti, joskin framerate on aika huono isommissa tulitaisteluissa ja näin vaikeuttaa tähtäämistä. Myös Unchartedin "oho, juuri kun hyppäsin, taso sortui" kohdat oli pidetty vielä hyvän maun rajoissa.

Pelin ensimmäinen puolisko oli vielä vähän sellaista, ettei tiennyt mitä tästä tulee, mutta toinen puolisko oli kyllä mestarillisesti rytmitetty ja toteutettu kaikin puolin. Lukuun ottamatta paria touchscreen-bossia, jotka olivat melkoinen läppä. En halua edes kuvitella, millaisia ovat crushingilla, kun hardillakin jo meni ensimmäisessä näistä varmaan 20 yritystä, kun peli ei vaan hyväksynyt jostain syystä jotain sipaisuja oikeansuuntaisiksi. Toinen meni onneksi tuurilla ekalla yrityksellä, mutta siinäkin oli potentiaalia harmaiden hiuksien aiheuttajaksi.

Kokonaisuutena pidin siis melko paljon. Hyvä seikkailun fiilis ja hyvää läppää jälleen akselilla Sully ja Drake. Sellainen 8/10 antaisin pelille. Paremmalla tasoloikkasysteemillä Unchartedit (ja suurin osa nykypeleistä, jotka "tasoloikkaa" käyttävät seikkailun lomassa) vaan paranisivat vielä niin paljon peleinä, tästäkin olisi ihan mestariteokseksi. Nyt jäädään tasolle "oikein viihdyttävä, mutta siinä se".

Uncharted-sarjassa menee omissa kirjoissani kolmannelle sijalle. U3 > U1 > U:GA > U2.

Salaisuuksien keräämiseen toi lisämotivaatiota vielä tuo Uncharted Fight for Fortune korttipeli, jonka kortteja pystyi vahvistamaan GA:n aarteita löytämällä. Hyvältä vaikuttava peli tuo Fight for Fortune muuten, mitä nyt olen yksinpeliä jonkun verran tahkonnut ja kortteja pyrkinyt aukomaan.
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss

Pelasin muutama päivä sitten tämän vaikealla tasolla läpi, mutta en saanut murskaavaa auki. Tosin jos menen kohtaan luvut niin sieltä pystyy vetämään eri lukuja murskaavalla läpi, mutta jos haluaa kokonaan uuden tarinan aloittaa niin murskaavaa ei löydy. Eli onko mahdollista saada sitä murskaava trophyä jos vetää nuo kaikki luvut murskaavalla läpi, jos ei niin onko mitään keinoa saada sitä auki tarinan aloittamiseksi uudelleen?
 
Vastaus: Uncharted: Golden Abyss

Eli onko mahdollista saada sitä murskaava trophyä jos vetää nuo kaikki luvut murskaavalla läpi, jos ei niin onko mitään keinoa saada sitä auki tarinan aloittamiseksi uudelleen?
Trophy tulee kyllä, vaikka pelaisikin yksittäiset chapterit vain. Tuo on ihan yleinen ongelma, ettei se Crushing-vaikeustaso aukea New Game -valikkoon, vaan ainoastaan chapter-valintoihin. Mutta Trophy kyllä tulee, kunhan jokainen chapter on Crushing-tasolla läpi pelattu, edes sillä ei ole väliä, missä järjestyksessä chapterit pelaa läpi, kunhan vaikeustasoa ei missään vaiheessa vaihda.
 
Ylös Bottom