Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Urheiletko/Harrastatko liikuntaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Remeded
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Remeded

Well-Known Member
Tämä kun on Konsoli-& Filmifin niin on melkoista sohvauhreilua tämä harrastus. Ite olen harrastanut vähän kaikkea liikuntaa lapsesta asti säännöllisen epäsäännöllisesti, sekä työssä aikoinaan loppuunpalaneena ym sairastelujen vuoksi jämähtäny välillä sohvalle liiankin mukavasti.

Nyt tässä viimeisen 3 vuoden sisällä olen taas innostunut käymään lenkillä ja salilla, ei nyt mitään Ärnöld Swhvatarttrkhheervhernegger bodaamista mut sen verran että läskit tutisee, pyrin myös syömään muutan kun donitseja ja rasvapitsoja. Limut vaihtui zeroon jo vuosia sitten!

Tässä kun ikää alkaa olee 40+ nii haluu pitää edes jotain huolta kropastaan ja muutenkin tuottaa mielihyvää ja parantaa unta ja vireystaso ihan eri luokkaa. Nykyään kun on vaikka viikonkin tekemättä mitään huomaa heti olossa ihan kun ois jotenki aineissa ja väsynyt ja laiska. Joten pyrin vaikka hampaat irvessä liikkumaan tai tekemään jotain liikuntaa vähintään 2 kertaa viikossa mut ihanteellinen 4 kertaa.

Mut en ota myöskään mitään paineita jos nyt tulee laiskoja kausia tai jos suuhun eksyy hieman donitseja, kyllä hemmottelu pitää olla sallittua myös!

No mutta mites te, liikutteko, haluatteko liikkua, eikö huvita?

Liikkuminen kuuluu olennaisena osana omaan arkeen, kun koira pakottaa lenkeille joka päivä. Pyrin tekemään iltapäivän pitkän lenkin vähintään noin tunnin mittaisena. Joskus menee kaksikin tuntia. Joskus lenkki koiran kanssa kulkee kävellen ja joskus hölkäten.

Tähän päälle pyörälenkkiä kesäisin aina kun ehtii. Valitettavasti vaan kun työmatkojen taittaminen pyörällä on jäänyt (koska etätyö), niin vähemmän tulee ajettua nyt kuin vaikkapa pari vuotta sitten.

Sitten vielä tähän päälle punttisalia säännöllisen epäsäännöllisesti. Ei mitään supertavoitteellista, kunhan käyn nostelemassa painoja ylös alas.

En ole mikään porukan kevyin, mutta uskallan väittää että peruskunto on ihan ok hyvä. Varmaan tällä liikuntamäärällä myös laihtuisi jos haluaisi, mutta kun ruoka on niin hyvää. :D

Lasketaanko reippaat kävelylenkit urheiluksi? Jos lasketaan, niin sitten urheilen. Yritän käydä noin tunnin lenkillä kolme kertaa viikossa + kaksi lyhyempää lenkkiä. Syksyllä nää sateet vaan vähän häiritsee ulkoilua, koska oon liian pihi ostamaan sadevarusteet.

Mut oikeastaan vihaan liikuntaa / urheilua. Mieluummin makaisin sohvalla, kattoisin Netflixiä ja mähryäisin karkkia kuin menisin ulos lenkille :D Mut onneksi pystyn hillitsemään itseni melko hyvin.

Ois kyl kiva löytää joku mieluisa urheilulaji, jota harrastaisi ilman itkua ja pakottamista. Ehkä joku sulkapallo kiinnostais, mut saapa nähdä.

Lasketaanko reippaat kävelylenkit urheiluksi? Jos lasketaan, niin sitten urheilen. Yritän käydä noin tunnin lenkillä kolme kertaa viikossa + kaksi lyhyempää lenkkiä. Syksyllä nää sateet vaan vähän häiritsee ulkoilua, koska oon liian pihi ostamaan sadevarusteet.

Itse ainakin lasken. 6-7 km tunnissa on sellainen normaali kävelylenkin mitta ja vauhti. Melkein joka päivä tullut käveltyä, mutta välillä on kausia ettei ihan noin ahkerasti tule lähdettyä. Nyt tuntuu että sellainen on taas vähän alkamassa ...

Ois kyl kiva löytää joku mieluisa urheilulaji, jota harrastaisi ilman itkua ja pakottamista. Ehkä joku sulkapallo kiinnostais, mut saapa nähdä.

Sulkapallo on ihan kivaa, mutta se tarvii sen kaverin. Kaverin kanssa tuli joitakin vuosia sitten käytyä pelailemassa, mutta paikka meni remppaan (tms) ja kaverikin muutti vähän väärälle suunnalle.

Itse ainakin lasken. 6-7 km tunnissa on sellainen normaali kävelylenkin mitta ja vauhti. Melkein joka päivä tullut käveltyä, mutta välillä on kausia ettei ihan noin ahkerasti tule lähdettyä. Nyt tuntuu että sellainen on taas vähän alkamassa ...

Sulkapallo on ihan kivaa, mutta se tarvii sen kaverin. Kaverin kanssa tuli joitakin vuosia sitten käytyä pelailemassa, mutta paikka meni remppaan (tms) ja kaverikin muutti vähän väärälle suunnalle.
Joo, sulkapallo vaatii sen kaverin, ja talvisin myös jonkin paikan missä harrastaa. Kesällä sitä voi pelata vaik omalla pihalla. Sulkapallo vaikuttaa vähän sellaiselta "vanhojen naisten" lajilta, mutta kyllä siinä hien saa pintaan kun juoksentelee pallon perässä sinne tänne.

Mulla olisi yksi laji mielessä...
Veikkaan, etten halua tietää mitä lajia tarkoitat! :eek:

Veikkaan, etten halua tietää mitä lajia tarkoitat! :eek:

Höh, mitä oikein kuvittelet minusta...

Paribiljardia!!

Selitän säännöt...
Sun tehtävä on ohjata mun keppiä niin, että saadaan pussitettua mahdollisemman monta kertaa onnistuneesti. Pallojen värillä ei ole niin väliä.
Jos menee väärään pussiin, niin se ei ole välttämättä huono juttu, siitä voi saada miinus tai plus pisteitä, riippuen mitä pelimuotoa pelataan.

ja aina se pussittaminen ei ole niin tärkeää, voidaan valita pelimuoto missä vain valmistellaan pelikenttää tulevaa peliä varten.

Tää urheilulaji vaatii siis fyysisesti tosi paljon, riippuen missä asennossa lyönti suoritetaan. Tottakai suorittamisen välissä on mahdollisuus vaihtaa asentoa ergonomisempaan, jos alkaa pohjetta kramppaamaan tai jotain.

Mutta henkinen puoli on oikeesti se mikä ratkaisee.
Pitää sietää ulkoisia ärsykkeitä, ettei lyö liian aikaisin, koska silloin yleensä pussittaminen jää vain haaveeksi, myöskin pelikaverin mielentilaa pitää osata lukea, koska tää on kuitenkin paripeli.

Viimeksi muokattu:
  • Haha
Reactions: Zak

Mut oikeastaan vihaan liikuntaa / urheilua. Mieluummin makaisin sohvalla, kattoisin Netflixiä ja mähryäisin karkkia kuin menisin ulos lenkille :D Mut onneksi pystyn hillitsemään itseni melko hyvin.

Ite lasken kaiken liikkumisen urheiluksi, tai noh jos käy lähikaupasta hakee kaljaa ja makkaraa nii ei ehkä. Mut toi sun kävely kolme kertaa viikos kuulostaa jo ehta urheilulta.

En mäkä tykkää juosta, eikä ole ees kunnon lenkkareita siihen mut semmosta reipasta kävelyy lähinnä vähintään 5km ja joskus 10km. Mul on siin mieles hyvä et täs taloyhtiös on punttisali, semmonen alkeellinen mut kyl siel ihan tarpeeks saa riehuttuu, on penkki ja nyrkkeilysäkki ja kuntopyörä, että matka ei ainakaa oo este, kesällä tulee enemmän ulkoiltuu mut sit syksy talvet ku kattoo ulos ikkunasta alkaa masentaa, sen takia onki hyvä et tos alakerras on punttis.

Mul menee kausittain joskus rehkii ku hullu ja sit vähän laiskempaa menoa, mut viimevuosina yrittänyt pitää sen liikunnan määrää säännöllisenä mielummin vähän kun että alkuun innostuu ja rääkkää ku hullu ja sit lässähtää vuosiks ettei mitään.

Urheilen tai no ainakin liikun (jossain vaiheessa elämää lastenvaunujen kanssa tehdyt pidemmät kävelylenkit kaappasivat suuremman osan aktiiviajasta) viikossa kyllä keskimäärin enemmän kuin pelaan pelejä :D
…kunhan unohdetaan ”kuukaudessa 50h Zeldaa”-tyyppiset poikkeukset.

Juoksua, lihaskuntoa, joogaa ympäri vuoden, maila- ja pallopelejä ja hiihtoa sitten sesonkien mukaan. Olen siitä onnekas, että liikkumiseen on saanut sellaisen kivan rutiinin, eikä se tunnu enää tippuvan pois vaikka tulisi sairasteluja, loukkaantumisia, perhekiireitä tms. Vaikka urheilumäärät hetkeksi vähän vähenisivätkin, niin kokonaan se ei lopu eikä joudu lähtemään ihan tyhjästä. Toivottavasti saisi pidettyä tästä kiinni ihan hautaan asti.

Muutin ketjun otsikkoa, ettei tuu väärinkäsityksiä kun urheilu nyt voi saada käsityksen että pitää olla joku olympiatason urheilija, ketjun idea lähinnä että harrastatko ylipäänsä mitään liikuntaa sohvalla pelaamisen lisäksi.

;)

Edit: Ite ole innostunut kaikenmaailman step apeista, niissä näkee kilometrit, askelen määrät ym, sit siinä on kaikenmaailman saavutuksia ym. Ite otan ne vähän niiku videopeleissä olevat trophyt/saavutukset, hauska pieni lisä sit seurata niitä saavutuksia. Vielä ei ole esim 500.000 askelta tullut täyteen mut lähellä ollaan, 441 104 askelta.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tosiaan paristi viikkoon vähintään saatava jonkinlainen liikuntasuoritus alle tai muuten alkaa pian tuntumaan elo jotenkin nihkeältä. Tykkään combottaa reilu 30min kuntosalia ja perään 1km uintia. Mitään erityisen tavoitteellista tai nousujohdanteista ei kuntoiluni ole, mutta on viimeisen vuoden aikana ollut kyllä kiinnostavaa seurailla uintituloksen kehittymistä.

Hyvänä viikkona lisäksi voi tulla juoksulenkkiä, kotona tehtävä HIIT tai vaikka vr-laseilla kunnon hikirundi Les Milssiä.

Liikkuminen on kivaa, mutta ennen kaikkea huomaan etten pysty oikein nauttimaan herkuista / makoilusta / alkoholista tai pelaamisestakaan pidemmän päälle, ellen ole ikään kuin ”ansainnut” sitä harrastamalla liikuntaa. Suvussa tuota ylipainoa on niin monella, että varmaan painaa otsalohkossa jonkin verran. Ikää on 35-40 vuoden välillä.

Mulla kans viimeaikoina on jotenki tunne että ei "ansaitse" mitää pelaamista/makoilua ellei ole jotain rääkkiä viikon aikana suorittanut. Tulee jotenki semmonen turvonnut olo muuten jos vaan pelaa ja möllöttää. :D

itse tosiaan treenaan ihan tosissaan sen mukaan sitten elänkin, käyn esim joka vuosi in body kehonmittaus testissäkin alku keväästä. josta nähdään rasvaprosentit ja muut lukemat itsellähän tosiaan oli viime vuoden helmikuussa jo rasvaprosentti 7,5 joka ihan tajuttoman alhanen lukema, no minun tämän kesän tavoite olikin että olen lähes yhtä hyvässä kunnossa kun Zac Efron Baywatch:ssa, no aika lähelle pääsinkin sitä kuntoa, itsehän tosiaan en käytä edes sokeria, eli en ole syönyt tai juonut mitään 3 vuoteen mikä luokitellaan sokeri herkuksi kuten vaikka Limsa, suklaa, Karkit, leivonnaiset, jäätelöt ja mehut, en siis käytä mitään näistä, samalla tosiaan lasken joka päivä kalorit mitä syön jopa sillonkin kun pidän treenamisesta taukoa. mutta minun on erittäin helppo laskea kalorit nykyään koska minulla on tietty ruokavalio jota noudatan lähes kokoajan, pieniä vaihteluja teen, mutta pääruoka pysyy aikalailla samalla. mitä sitten tulee siihen treenamiseen niin sillon kun treenaan niin sanotusti tosissaan niin treenaan 4-5 kertaa viikossa ja siihen päälle sitten 10-15k askelta päivässä mikä tulee jo siitä että kävelen suhteellisen reippaaseen tahtiin joka paikkaan etten käytä sähköpotkulautoja ja muita apuvälineitä vaan yleensä tosiaan kävelen.

Nyt löyty hieno laji, ni piti tännekin siitä tulla kertomaan. Alotin taas juoksun ja puntin alkukeväästä kolmen vuoden tauon jälkeen, mutta ei sitä iloa kestänyt kuin kesälle, ennenkuin alkoivat polvivaivat ja olkapään vihoittelu.

Sitten löysin kelkan työnnön ja vedon, ja ai että on hyvää reeniä. Ei kovaa rasitusta nivelille ja joutuu käyttämään eri lihaksia.

Jos haluat aloittaa kuntoilun, mutta juoksu ei maistu/onnistu, niin iso peukku täältä. Siinä hommassa on myös sellaista tekemisen meininkiä!

3 vuotta pelasin aikoinaan sählyä..ois kyl voinu jatkaa pidempäänki tai jotain muuta lajia esim.koripallo,tennis

Nykysin käyn lähinnä vähän pyörällä ajelemassa..kunto ei oo kovin kummonen

Onhan tässä tullut käytyä salilla säännöllisesti, mutta aina vähän fiiliksen mukaan joka treeni. Näin se homma pysyy mielekkäänä kun ei vaadi itseltään liikoja.

Syksyllä tuli aloitettua salibandy höntsäporukassa. Sählyä toisessa. Ensisijaisesti harrastan liikuntaa henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi ja samalla fyysinen kunto paranee tai ainakin pysyy yllä.

Ylös Bottom