Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

pies

New Member
Olisi tarve kytkeä HDReady telkku komponentilla ja sitten tykki, mieluusti svideolla, onnistuuko?

Näissähän on vielä se ongelma että telkku VAATII sen 720p mutta tykki on vain 800x600 eli 576i/ riittäisi ja lienee pakko tuon svideo takia.

Yhtä aikaahan näiden ei tarvitse olla päällä vaan leffoja isosti katellessa kuva tykkiin ja muut hommat telkulta.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

pies sanoi:
Olisi tarve kytkeä HDReady telkku komponentilla ja sitten tykki, mieluusti svideolla, onnistuuko?

Näissähän on vielä se ongelma että telkku VAATII sen 720p mutta tykki on vain 800x600 eli 576i/ riittäisi ja lienee pakko tuon svideo takia.

Yhtä aikaahan näiden ei tarvitse olla päällä vaan leffoja isosti katellessa kuva tykkiin ja muut hommat telkulta.

Hieman hankala yhdistelmä tuo s-video & komponentti, kun käyttävät samaa porttia.

Itsellä on samaan aikaan kytketty HDMI ja s-video, piuhoja repimättä voi vaihtaa näiden välillä.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Mulla tykille menee pelkästään HDMI-kaapeli, niin ostin Octava HDS32 -merkkisen jakajan johon on sitten kytketty DVD,digiboksi ja PS3 ja josta kuva lähtee telkkarille ja tykille.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Tykille kuva menee HDMI:llä. Lisäksi olisi tarve saada kuva TV:lle.Tämän asti on tullu irroiteltua HDMI-piuhaa, mutta nyt pitäisi saada tähän muutos eli tarkoitus on hankkia TV:n kuvaa varten komponenttikaapeli. Resoluutiona kummassakin on 720p.

Tähän liittyen muutama kysymys:

1. Lähettääkö PS3 kuvaa automaattisesti molempiin kuvalähtöihin (HDMI & komponentti)?
2. Jollei, niin miten olisi paras tapa menetellä, jotta voisi käyttää HDMI-signaalia tykillä ja komponettia TV:llä?
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

1. Lähettääkö PS3 kuvaa automaattisesti molempiin kuvalähtöihin (HDMI & komponentti)?
Kuva tulee ulos vain yhdestä tuutista kerrallaan. Äänet saa kyllä ulos esim. HDMI:n ja optisen kautta yhtä aikaa - joskin vain toisesta saa monikanavaäänet ja toisen kautta pitää tyytyä pelkkään stereoon.

2. Jollei, niin miten olisi paras tapa menetellä, jotta voisi käyttää HDMI-signaalia tykillä ja komponettia TV:llä?
HDMI-letku vahvistimeen, josta menee sitten kaapelit eteenpäin tykille ja telkkariin. Noin outputia voi vaihtaa helposti vahvistimelta. Ongelmia tosin tulee, jos esim. tykki ei tue kuin 720p-tilaa. Tuossa tapauksessa pitää mennä pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan, eli karsia sitä suuremmat näyttötilat pois käytöstä.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

HDMI-letku vahvistimeen, josta menee sitten kaapelit eteenpäin tykille ja telkkariin. Noin outputia voi vaihtaa helposti vahvistimelta. Ongelmia tosin tulee, jos esim. tykki ei tue kuin 720p-tilaa. Tuossa tapauksessa pitää mennä pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan, eli karsia sitä suuremmat näyttötilat pois käytöstä.

Ongelmani ratkeaa uuden HDMI-vahvarin hankinnalla. Väliaikaisena järjestelynä ajattelin ko. järjestestelyn tehdä, muttei se siis ole mahdollinen.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Ongelmani ratkeaa uuden HDMI-vahvarin hankinnalla.
Tiedäthän että 90% malleista leikkaa HDMI kuvasignaalista B/G sävyjen ääripäät pois, eli IRE 0-15 ja IRE 241-255 eli mustin musta ja valkoisimman valkoisen. :(

Vahvarit jotka jakaa kaikki eli 100% signaali menee jakoon maksaa... 1000+ euroa...

Itse olen ohittanut ongelman että PS3:n HDMI piuha menee laadukkaaseen ATEN (120e) jakoboxiin, siitä sitten HDMI piuha tykkiin ja toinen HDMI piuha vahvariin äänille.

Vahvarista menee bonuksena vielä HDMI letku Secondary Displayhin eli 32" littu telkkariin eli samaa PS3 äksönii voi katella yhtäaikaa 92" ja 32" ruuduilta eli bile brassailua.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Tiedäthän että 90% malleista leikkaa HDMI kuvasignaalista B/G sävyjen ääripäät pois, eli IRE 0-15 ja IRE 241-255 eli mustin musta ja valkoisimman valkoisen. :(

Tiesithän ettei näitä tasoja käytetä esim. elokuvissa lainkaan eikä näin ollen ole mikään todellinen ongelma kuin ainoastaan asetuksien ollessa väärin.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Tiedäthän että 90% malleista leikkaa HDMI kuvasignaalista B/G sävyjen ääripäät pois, eli IRE 0-15 ja IRE 241-255 eli mustin musta ja valkoisimman valkoisen. :(

Vahvarit jotka jakaa kaikki eli 100% signaali menee jakoon maksaa... 1000+ euroa...
Siis av-vahvistimet leikkaavat nuo pois vai mistä vahvistimista nyt oli kyse?
Ainakin omasta Sonysta(hinta nykyään ehkä 300€) tulee kaikki tasot läpi. IRE-arvot ovat muuten 0-100 väliltä.

Scaha sanoi:
Tiesithän ettei näitä tasoja käytetä esim. elokuvissa lainkaan eikä näin ollen ole mikään todellinen ongelma kuin ainoastaan asetuksien ollessa väärin.
Mutta pleikkarin saa niitä käyttämään asettamalla RGB fullin(vai mikä se oli) käyttöön.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Mutta pleikkarin saa niitä käyttämään asettamalla RGB fullin(vai mikä se oli) käyttöön.

Niin kyse on siitä, että käytetäänkö RGB leveliä: Normal (16-235) ja Full (0-255).
Pääsääntöisesti, en tiedä poikkeuksista, vahvistimet eivät päästä lävitseen aluetta 0-15 ja 236-255. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma kuin korkeintaan HTPC käytössä, koska leffat ym. ovat RGB-normal alueella. Nykyisellään HTPC:n näytönohjaimen ajureista pystyy valitsemaan RGB-leveliski normaalin.

Eli ohjeena voi sanoa, että käytä RGB-full asetusta vain, jos kaikki laitteet sitä tukevat. Muuten käytä RGB-normal asetusta.

Mitä tulee PS3:n, niin Blu-ray leffat sisältvät vain RGB-normal alueen sävyt, joten leffojen osalta ei mitään etua tule käyttämällä RGB-full asetusta. Pelien osalta en tiedä käytetäänkö kumpaa RGB-leveliä. Mikäli pelit on koodattu RGB-Full-asetukselle, niin käyttämällä PS3 asetusta RGB-full on väreissä hieman enemmän sävyjä.

HDMI Enhanced Black Levels, xvYCC and RGB — Reviews and News from Audioholics
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Eli ohjeena voi sanoa, että käytä RGB-full asetusta vain, jos kaikki laitteet sitä tukevat. Muuten käytä RGB-normal asetusta.

Mitä tulee PS3:n, niin Blu-ray leffat sisältvät vain RGB-normal alueen sävyt, joten leffojen osalta ei mitään etua tule käyttämällä RGB-full asetusta. Pelien osalta en tiedä käytetäänkö kumpaa RGB-leveliä. Mikäli pelit on koodattu RGB-Full-asetukselle, niin käyttämällä PS3 asetusta RGB-full on väreissä hieman enemmän sävyjä.
Näinpä, tuli pieni yllätys kun askettäin sain Panasonicin 32" full hd:n lainaan siksi aikaa että maahantuoja saa ostamaani telkkaria varastoihin. Pari vuotta vanhalla 42" halpis-Mirailla olin pelaillut ilman ongelmia, nyt ihmettelin kun Demon's Soulsin luolastoissa ei nähnyt yhtään mitään vaikka pelin sisäisen brightnessin veti tappiin saakka. Hetken aikaa meni ennen kuin tajusin käydä nappaamassa RGB-asetuksen limitedille ja pelimaailma kirkastui normaalille tasolle. Jotenkin kuvittelin että uudemmissa ja "paremmissa" telkkareissa tottakai on tuki 0-255 väreille, mutta ei se niin taida mennäkään. Saa nähdä onko Z5500:ssa...

Leffoilla ja peleillä on sellainen ero että leffoissa on käytössä se toinen värisysteemi(Yc-jotakin) ellei pleikkaria pakota tekemään muunnosta RGB:hen. Ilman pakotusta full RGB:llä ei ole mitään vaikutusta elokuvien ulkoasuun. Peleissä homma taitaa hoitua jotenkin automaagisesti siten että väriavaruutta laajennetaan mikäli full RGB on käytössä.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

En tiedä onko joissain töllöissä toimiva automaattinen tunnistus syötetäänkö sille video- tai pc-tasojen mukaista kuvaa. Tuskinpa oikein missään sillä videotasojen käyttö on aika lailla oletus muiden kuin pc:n kanssa touhutessa. Ainakin videotykit joiden kanssa itse olen ollut tekemisissä ja nykyinenkin vaativat että niille asetuksissa kerrotaan kumpaa on tulossa.
Itselläni niin vaffari kuin tykkikin tukee pc-tasoja mutten siltikään niitä käytä. Johtuen siitä ettei niistä käytännössä hyödy lainkaan ja kun itselläni menee vaffilta niin pleikkarin kuin digiboksinkin + muiden mahdollisten kuvalähteiden kuva tykille yhdellä hdmi:llä. Joutuisin siis aina vielä vaihtamaan tykin asetuksista videolevelit päälle esim. tv:n puolelle vaihdettaessa.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Itselläni niin vaffari kuin tykkikin tukee pc-tasoja mutten siltikään niitä käytä. Johtuen siitä ettei niistä käytännössä hyödy lainkaan ja kun itselläni menee vaffilta niin pleikkarin kuin digiboksinkin + muiden mahdollisten kuvalähteiden kuva tykille yhdellä hdmi:llä. Joutuisin siis aina vielä vaihtamaan tykin asetuksista videolevelit päälle esim. tv:n puolelle vaihdettaessa.
Pelikäytössä full RGB:stä todennäköisesti kuitenkin saattaa olla (ihan huomattavaakin) hyötyä. Tarkemmin kun asiaa ajatteli niin RGB full/limited toimii tietenkin niin että alunperin pelit käyttävät 0-255 tasoja ja limited asetuksella se kompressoidaan pienempään väriavaruuteen.

Edit: Googlella varmistusta asiaan
"As I mentioned earlier, the PS3 will be rendering internally using 0-255 and then compressing the range to 16-235 for limited. This means that there are only 219 steps of brightness vs 255 so gradations are potentially going to be smoother if you are using full RGB."
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Käytännössä en katso pelien graaffisen ilmeen hyötyvän tästä paljoakaan tai siis menettävän ilmeestään paljoakaan käytettäessä videotasoja. Jos elokuvissa käytettäisiin laajempia tasoja niin silloin katsoisin asian olevan täysin erilainen. Tässä onkin ihan hyvää informaatiota ja keskustelua niille joille asia on vieras. En olisi kylläkään vaivautunut asiasta kirjoittamaan jollei Hiikeri olisi heittänyt kärkästä kommenttiaan jättäen asian täysin puolitiehen.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Pelikäytössä full RGB:stä todennäköisesti kuitenkin saattaa olla (ihan huomattavaakin) hyötyä. Tarkemmin kun asiaa ajatteli niin RGB full/limited toimii tietenkin niin että alunperin pelit käyttävät 0-255 tasoja ja limited asetuksella se kompressoidaan pienempään väriavaruuteen.

Edit: Googlella varmistusta asiaan
"As I mentioned earlier, the PS3 will be rendering internally using 0-255 and then compressing the range to 16-235 for limited. This means that there are only 219 steps of brightness vs 255 so gradations are potentially going to be smoother if you are using full RGB."

Tulipa luettua uudestaan tämä ja jäi kaivertelemaan tuo käyttämäsi ilmaisu "ihan huomattavasti". Tarkoititkohan tällä sitä että ero on mahdollista huomata vaiko siten että ero olisi mahdollisesti isokin? Lainaamasi kirjoitusta toki täytyy myötäillä. Täydet tasot tarjoavat potentiaalisesti paremman sävyliu'un.
Huomaan kyllä että ajattelit asiaa teorian kannalta ja numeroita tuijotellen. Jos viet ajatusta pidemmälle niin teoreettisestikin full-rgb:n tuoma hyöty jää vähintäänkin arveluttavaksi. Otetaan vaikkapa jokin elokuva ja mietitään sävyliukuja. Sitten mietitään pelien grafiikkaa, sävykkyyttä ja ihan yleisilmettä. Pelit eivät hyödynnä kunnolla edes videotasoja. Vielä jos vertaillaan vaikka videotasoilla 20 steppiä, sama nousu fullilla sisältäisi n.23 steppiä. Sitten kun lisätään soppaan näyttölaitteiden erottelukyky varsinkin tummassa päässä. Suurin osa lcd-vehkeistä on tässä asiassa parhaimmillaankin hyvinkin vaatimattomia vaikka varsinainen mustantaso olisikin hyvällä mallilla.
Väitän että saa kyllä hakemalla hakea pelifreimiä ja laitekombinaatiota jossa hyöty tulee kunnolla esille. Eli yhä edelleen käytännön tasolla ei tätä asiaa kannata mielestäni juurikaan murehtia kuin asetuksia laitettaessa. Muistetaanhan sitten kun asiaa lähdetään tarkastelemaan ja vertailemaan että tosiaan näyttölaite pitää kummallekin signaalityypille säätää erikseen.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Tulipa luettua uudestaan tämä ja jäi kaivertelemaan tuo käyttämäsi ilmaisu "ihan huomattavasti". Tarkoititkohan tällä sitä että ero on mahdollista huomata vaiko siten että ero olisi mahdollisesti isokin? Lainaamasi kirjoitusta toki täytyy myötäillä. Täydet tasot tarjoavat potentiaalisesti paremman sävyliu'un.
Huomaan kyllä että ajattelit asiaa teorian kannalta ja numeroita tuijotellen. Jos viet ajatusta pidemmälle niin teoreettisestikin full-rgb:n tuoma hyöty jää vähintäänkin arveluttavaksi. Otetaan vaikkapa jokin elokuva ja mietitään sävyliukuja. Sitten mietitään pelien grafiikkaa, sävykkyyttä ja ihan yleisilmettä. Pelit eivät hyödynnä kunnolla edes videotasoja. Vielä jos vertaillaan vaikka videotasoilla 20 steppiä, sama nousu fullilla sisältäisi n.23 steppiä. Sitten kun lisätään soppaan näyttölaitteiden erottelukyky varsinkin tummassa päässä. Suurin osa lcd-vehkeistä on tässä asiassa parhaimmillaankin hyvinkin vaatimattomia vaikka varsinainen mustantaso olisikin hyvällä mallilla.
Väitän että saa kyllä hakemalla hakea pelifreimiä ja laitekombinaatiota jossa hyöty tulee kunnolla esille. Eli yhä edelleen käytännön tasolla ei tätä asiaa kannata mielestäni juurikaan murehtia kuin asetuksia laitettaessa. Muistetaanhan sitten kun asiaa lähdetään tarkastelemaan ja vertailemaan että tosiaan näyttölaite pitää kummallekin signaalityypille säätää erikseen.
Juuh, vähän monitulkintainen tuo "ihan huomattavasti" :)
Tarkoitin tosiaan että eron saattaa huomata, ero on siis erittäin pieni. Mutta tietyissä tilanteissa eron pystyy varmasti ihan pinnistelemättäkin huomaamaan jos vierekkäin lyödään full ja limited kuvat. En kuitenkaan usko että kukaan niin tarkkaan pelejään ihailee että pystyisi liikkuvassa kuvassa mitään ihmeellisiä eroja huomaamaan.
Veikkaisin että peleissä nuo eri sävyt on laajemmalti käytössä, jos ruudulle halutaan mustaa niin vedetään sitä nollaa, jos taas valkoista niin sitten laitetaan 255:ta.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Veikkaisin että peleissä nuo eri sävyt on laajemmalti käytössä, jos ruudulle halutaan mustaa niin vedetään sitä nollaa, jos taas valkoista niin sitten laitetaan 255:ta.

Uskoisin ymmärtäneeni mitä tarkoitat ja juurikin tämän vuoksi pelit eivät hyödy tarkemmista tasoista. Muistutan että videotasoilla 16 on tismalleen sama kuin täydellä 0 ja 235 tismalleen sama kuin 255.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Uskoisin ymmärtäneeni mitä tarkoitat ja juurikin tämän vuoksi pelit eivät hyödy tarkemmista tasoista. Muistutan että videotasoilla 16 on tismalleen sama kuin täydellä 0 ja 235 tismalleen sama kuin 255.
Tietystikään ääripäillä ei ole väliä, ne on helppo mapata kohdilleen, mutta sillä väliinjäävällä osuudella saattaa jotain merkitystä ollakin. Algoritmista ei mitään käsitystä miten tuo väriavaruuden kompressointi toteutetaan, mutta missään nimessä se ei täydellinen pysty olemaan, rgb fullilla saat paremman lopputuloksen. Väriliu'ut yhtenä esimerkkinä missä eron pystyy mahdollisesti huomaamaan. Onhan joillakin bd-levyilläkin nähtävissä color bandingia, näytöstä riippumatonta sellaista.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Jos televisiosi on säädetty oikein, LIMITED - asetuksella kuva on aivan yhtä hyvä kuin FULL - asetuksella. Tuo FULL - asetus on tarkoitettu lähinnä PC-monitoreita varten, jotka pystyvät ottamaan vastaan vain 0-255 - tasoja. Käyttäkää LIMITED - asetusta muuten.

Jos joku löytää faktaa siitä, että konsolipelit tehdään 0-255 tasoille, voisi pistää linkin? Enkä tarkoita faktalla jonkun keskustelupalstan kirjoitusta.
 
Vastaus: Useampi näyttölaite PS3:een? (i.e. tv ja tykki)

Jos joku löytää faktaa siitä, että konsolipelit tehdään 0-255 tasoille, voisi pistää linkin? Enkä tarkoita faktalla jonkun keskustelupalstan kirjoitusta.
PS3:n sieluelämään varsin tarkkaan perehtynyt PlayStation 3 Secrets -sivusto sanoo tällaista:
If you are using a HDMI connection, the digital signal is better than the analog RGBHV in VGA (the PS3 does not support RGBHV, nor VGA connections). Because of the digital HDMI connection, analog problems associated with values less than 16 and values greater than 235 in TV do not exist. This meant you can output the full 0-255 primary color values to your HDTV untouched if it supports HDMI 1.3, and you also turn on RGB Full option in the PS3. The RGB Limited option was created to allow the PS3 to output to earlier HDTV displays that followed BT.709 in HDMI 1.2 protocol, which do not or could not support displaying 0-15 and 236-255 primary color values. Since these earlier BT.709 HDTV displays would not normally handle 0-15 and 236-255 values anyways, the PS3 scales or cuts out those values in the content before passing them to the HDTV. This is expecially important for compatibility with PS3 Games and XMB, as the RSX sRGB color space had 0-255 primary color values, which would cause problems in these displays.
 
Ylös Bottom