Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uudelleenpelattavuusarvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
upa

Jos tuohon yksinkertaisuuteen sananen, niin mielestäni tällaisten
pelien vetovoima perustuu juuri aloittamiskynnyksen mataluuteen.
Koska aina on helpompi vain aloittaa pelaaminen, kuin säätää
joka perkeleen yksityiskohtaa. Entäs koodit? Vaikuttavatko ne
pelaamisen uusimiseen, tarkoitan että kerran läpi pelattu peli olisi helpompi uudelleenaloittaa koodien kera. Mielestäni näin on.

Meillä ainakin rallipelit on sellasta tavaraa, että ne kaivetaan hyllystä esiin ratteineen ja polkimineen aina kun on äijiä kylässä. Tosin ei nyt kukaan jaksa kovin vanhoja pelejä jyystää, jos on uudempia ja parempia pelejä tarjolla, joten ei niilläkään peleillä uudelleenpelattavuusarvo kovin korkea ole.

Henkilökohtaisesti mä tulen varmaan pelaamaan Final Fantasyja aina vaan ja uudestaan, kun on tarpeeksi vuosia aina kulunut pelisessioiden välissä. Mulla kai se dementia on jo niin pitkällä, että uusi kierros on aina yhtä hyvä.

Uudelleenpelattavuusarvo on illuusio. Uudelleenpelattavuutta ei ole. (Käsittelen uudelleenpelattavuutta tässä viestissä nyt siltä lähtökohdalta että siinä peliä ihan oikeasti pelattaisikin eikä vaan vähän testailtaisi ja jätettäisi takaisin naftaliin).

Ei kun ihan tosissaan, en näe paljoa pointtia pelata oikeastaan mitään peliä uudestaan, "been there done that". Kuitenkin muistan suurimman osan jo etukäteen niin ei jäisi mitään keksimisen/löytämisen iloa ja se olisi vaan mekaanista eteenpäin menemistä. Vasta nyt 8 vuoden jälkeen olen edes harkinnut ensimmäisten PC-pelieni uudelleen pelaamista (kun alkaa niitä edes vähän unohtaa).

Ainoat "uudelleenpeluuarvoa" edes jossain määrin antavat pelit ovat "päättymättömiä tarinoita" kuten esim urheilupelit. Tosin nekin kestävät "vain" noin vuoden jos sattuu olemaan lajin addikti.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lootus
Uudelleenpelattavuusarvo on illuusio. Uudelleenpelattavuutta ei ole. (Käsittelen uudelleenpelattavuutta tässä viestissä nyt siltä lähtökohdalta että siinä peliä ihan oikeasti pelattaisikin eikä vaan vähän testailtaisi ja jätettäisi takaisin naftaliin).

Uudelleenpelattavuusarvo ei ole illuusio, se on vaan pelistä ja pelaajan asenteesta kiinni. Urheilupelit luonnollisesti tulee kaivettua aina vaan uudestaan esiin, mutta myös juonipohjaiset seikkailu-/roolipelit toimivat minulle vaikka osan pelistä muistaakin (esim. monkey islandit). Aina parempi jos pelissä on vielä vaihtoehtoisia loppuja yms. porkkanoita.

Osan vanhoista PC-peleistä ja varmasti tulevaisuudessa myös konsolipeleistä olen pelannut läpi monta kertaa, ja tiedän että jonain tylsänä sadepäivänä sama ruljanssi alkaa taas.

Uudelleenpelattavuusarvo on illuusio. Uudelleenpelattavuutta ei ole.
Ei pidä paikkaansa. Urheilupeleissä jaksaa yhä uudelleen aloittaa uuden kauden. Tai koko pelin, kuten master league PES:ssä tai franchise Segan kiekossa. Syy: joukkueenvaihdos, vaihtelu virkistää. Vuoden näitä pelaa siksi, että uusi versio tulee joka syksy. Jos ei tulis, pelaisin vuositolkulla.
Tony Hawk 3:n pelasin läpi joka hahmolla, omalla hahmolla ja bonushahmoilla. Kaikki sälä vain piti saada auki. Marioissa myös piti tahkota aikanaan joka kenttä ja salaisuus läpi.
Joskus sitä vain nauttii jostain pelistä (tai sen ominaisuudesta) niin paljon, että sen haluaa kokea uudelleen.

Ei kun ihan tosissaan, en näe paljoa pointtia pelata oikeastaan mitään peliä uudestaan, "been there done that".
Minäpä näen. Vaikka esim Prince of Persiassa tai Icossa tietää juonen ja ansat, on niissä niin lumoava tunnelma, että siihen haluaa palata yhä uudelleen. Vanhoja Lucasartsin seikkailuja koskee sama juttu, Monkey Islandit olen pelannut aikoinaan varmaan 5 kertaa läpi.

Cavalera on oikeassa, joskus (melkein aina) vain on PAKKO saada kaikki sälä auki. Tietysti se riippuu myös pelistä ja pelaajasta, mutta ainakin minä olen sellainen perfektionisti, ettei mitään sovi jättää auki tai koen epäonnistuneeni.

Ja tuo Lootuksen "been there done that" -väite on sinänsä aivan
päätön. Ilmeisesti elokuvatkin jäävät vain kertaalleen katsotuksi vaikka kyseessä olisi mikä mestariteos, koska onhan Lootus ollut siellä ja tehnyt sen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Raato
Ja tuo Lootuksen "been there done that" -väite on sinänsä aivan päätön. Ilmeisesti elokuvatkin jäävät vain kertaalleen katsotuksi vaikka kyseessä olisi mikä mestariteos, koska onhan Lootus ollut siellä ja tehnyt sen.

Vaikka jotkut tarttuivat enemmänkin sensaationhakuisella huumorilla varustettuun ensimmäiseen kahteen lauseeseeni, niin sinä onnistuit poimimaan sieltä pointin josta olin ihan vakavissani. Nimittäin oikeasti, kun muistaa melkein kaiken oleellisen etukäteen niin mitä sitä turhaan pelaamaan kun ne on muistissa ja todennäköisesti vielä kullattuina (eli esim MGS2:sesta muistaa hyvän tunnelman eikä kättä pelimekaniikkaa), koko ajan tulee kuitenkin uutta ja mielenkiintoista peliä markkinoille jota tekisi mieli pelata? Kuten sanoin, noin 8-10 vuoden päästä ensi pelaamisesta saatan alkaa harkita uudelleen pelaamista, kun on tarpeeksi unohtunut.

Ja mitä vertaukseesi elokuviin tulee, se vasta päätön onkin. Siinä missä elokuva kestää maksimissaan noin 2 tuntia ja sinä aikana ei varsinaisesti tarvi tehdä mitään, niin pelit kestävät vähintään 10 tuntia vaativat aika hyvin kaiken keskittymiskyvyn ja noin 99%:sta niistä sisältää aivan turhaa haahuilua/tappelua ym., joka ei ole se kaikkein motivoivin pelaamisen aloittaja.

Ja mitä Calaveran urheilu ym. pointtiin tulee niin turha sitä minulle on perustella jos on lukenut ensimmäisen viestini loppuun asti?

Myönnettäköön että minullakin on tähän omaan "been there done that" "sääntöön" yksi poikkeus laajassa kokoelmassani. Jet Set Radio, siinä oli niin kovaa huumetta että sitä on tullut pelattua niin monta kertaa etten edes tiedä monesko kerta on menossa. Mutta poikkeushan vahvistaa säännön ;)

Ihan mielenkiinnosta, onko täällä jotain sellaisia ihmisiä joiden mielestä esim Super Mario Sunshinessä kaikkien tähtien keräily läpipeluun jälkeen (joka ei siis vaadi kaikkia tähtiä) on uudelleenpelaamista? Minusta kun se on vielä sitä ekaa kertaa ja uudelleen pelaamista olisi se jos alottaisi ihan alusta.

Ja mitä Calaveran urheilu ym. pointtiin tulee niin...
Se on Cavalera... :rolleyes:

Siinä mielessä puhut kyllä asiaa, että uutta puskee koko ajan markkinoille liiankin kanssa. En mäkään ala heti pelaamaan jotain uudestaan, jos kaksi muuta uutta peliä odottaa hyllyssä. Lähinnä esim kesäloman sadepäivinä kaivan sitten jonkun pelin uudelleen pelattavaksi. Joskus on niin, ettei moneen kuukauteen tule kiinnostavia pelejä ja silloin vanhatkin maistuu taas. Tänä syksynä on tosin ollut runsaudenpula.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cavalera
Pahoitteluni, pelkäsinkin että käy näin kun ei lue nimeä tarkkaan ja kirjottaa muistista :)

Tänä syksynä on tosin ollut runsaudenpula.

Multiplatform-miehenä runsaudenpula on aikalailla koko ajan esiintyvä ilmiö. Siksi ei kannatakkaan uskoa ihmisiä jotka kehottavat ostamaan kaikki koneet, jotta voisi kokea kaikki huippupelit. Ei kukaan kuitenkaan ehdi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Cavalera
Oho. Minäkin olen koko ajan kattonut että Calavera siinä lukee. Tiettyyn aihealueeseen liittyvässä keskustelussa sitä olettaa tiettyjä asioita...

Itse aiheeseen minulla ei ole muuta sanottavaa kuin että Jiz kiteytti sen aika hyvin. Yksinpelin juoneen vahvasti perustuvat pelit eivät tunnu toisella kertaa miltään, ellei tosiaan pidä useamman vuoden taukoa siinä pelikertojen välissä.

Vaikka jotkut tarttuivat enemmänkin sensaationhakuisella huumorilla varustettuun ensimmäiseen kahteen lauseeseeni, niin sinä onnistuit poimimaan sieltä pointin josta olin ihan vakavissani. Nimittäin oikeasti, kun muistaa melkein kaiken oleellisen etukäteen niin mitä sitä turhaan pelaamaan kun ne on muistissa ja todennäköisesti vielä kullattuina (eli esim MGS2:sesta muistaa hyvän tunnelman eikä kättä pelimekaniikkaa), koko ajan tulee kuitenkin uutta ja mielenkiintoista peliä markkinoille jota tekisi mieli pelata? Kuten sanoin, noin 8-10 vuoden päästä ensi pelaamisesta saatan alkaa harkita uudelleen pelaamista, kun on tarpeeksi unohtunut.

Bravo, Lootus! Toit esille asian, joka jo unohtui. Nimittäin "aika kultaa muistot" pitää todellakin paikkansa niin monien, liian monien, pelien kohdalla paikkansa.

Mutta tämä uusien pelien ripuli, onko se pahaksi vai hyväksi peliteollisuudelle? Toki se takaa "jokaiselle jotakin" ja muutenkin tuo valinnan varaa. Mutta tietenkin on paskaa kullan seassa tai pikemminkin kultaa paskan seassa, joka luo uskottavuusongelman koko peliteollisuudelle.
Kuitenkin on vaikea löytää niitä oikeita, kunnon pelejä kaiken sen muun seasta.

Me ollaan vaan niin hyviä pelaajia! :D
Oikeesti, jos valittelette pelien tylsyyttä niin vaihtakaa hardcorelinjoille: roolipelit/mättöpelit ym. Eikä ole enää tylsää kun on luovassa seurassa! :D :D :D

Ylös Bottom