Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi lcd-televisio, sahalaitainen kuva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja partio
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

partio

Member
Elikkäs tollanen uusi 32" philipsin pfl5522d lcd-televisio ja boksi on kiinni komponenttikaapelilla. Resoluutio on 720p, mutta kuva on sahalaitaista peleissä. Mistä tämä voisi johtua?

Saisinko kenties vga-kaapelilla paremman kuvan jos sillä saa sitä natiiviresoluutiota? Tuo ei nimittäin tällä hetkellä mitenkään loista, sen verran on sahalaitaa kehissä.

Auttakaapa.

Vastaus: Uusi lcd-televisio, sahalaitainen kuva?

Mulla oli sama ongelma ps3:n kanssa vaikka pelaan sonyn s3000 telkulla. Kaikkea kokeilin eikä toiminut , joten lähetin huoltoon ja sielt ne soitti ja sano et kovalevy vaihdettii. Ei oo tullu viel kone takas joten jännityksellä odotan tuloksia. Epäilen et sun konees on joku vika. toivottavasti sait selityksistäni selvää

Peli oli muuten Project Gotham racing ja vielä demoversio, onko tässä pelissä ilmennyt mitään erityisiä ongelmia skaalauksen tai minkään muun resoluutioon vaikuttavan asian kanssa?

Kun kokeilin Pes 2008 demoa, ei sahalaitaa juuri näkynyt. Taitaa olla jonkinverran pelistä kiinni miltä näyttää.

Eli en taidakaan television vaihtoa harkita :)

partio sanoi:
Peli oli muuten Project Gotham racing ja vielä demoversio, onko tässä pelissä ilmennyt mitään erityisiä ongelmia skaalauksen tai minkään muun resoluutioon vaikuttavan asian kanssa?

Kun kokeilin Pes 2008 demoa, ei sahalaitaa juuri näkynyt. Taitaa olla jonkinverran pelistä kiinni miltä näyttää.

Eli en taidakaan television vaihtoa harkita :)

Ite jossain MS:n mainostilaisuudes olin ja siel toi PGR4. Pelis oli kyl aikas pahasti sahalaitaa paikoin, joten voi olla ihan pelistäkin kiinni.

Itse olen omistanut Xbox360 jo jonkin aikaa. Olen huomannut, että suht uudet pelitkin ovat melkoista mössöä (hirveät sahalaidat, esim. Halo 3, Cod4, Pgr3, etc.). Éli melkein kaikki Xbox360 pelit ovat loppujen lopuksi melkoista mössöä. Tosin jotkin vanhat pelit kuten Kameo ja Sonic the Hedgehot ovat ihmeen tarkan näköisiä pelejä.

Siis vika on peleissä, ei sinun telkussa.

Joo sitä vähän ihmettelinkin, ettei vika voi ainoastaan olla televisiossani. Tosiaan kokeilin myös muita pelejä ja demoja ja osa näytti sitten jo aivan erilaisilta. Esim. Pes 2008 oli hieno, ilman sahalaitoja. Myös Dead Rising näytti hyvälle.

Luultavasti siis jotkut pelit ovat vain huonompia, en kyllä tiedä miksi. Enkä kyllä usko vga-kaapelinkaan auttavan asiaan järkyttävän paljon, vaikka X0 silloin hoitaakin itse skaalauksen ja natiiviresoluutionkin saakin televisiosta.

Toinen peli, jossa huomasin suurta sahalaitaa oli Fifa 08. Mutta eipä tuo paljon haittaa, kuitenkin pääosin pelit näyttävät hienoilta. Kuvanlaatu riittää ainakin minulle.

Jos haluaa sahalaidoista eroon, niin ratkaisu löytyy Miesten Pelikoneesta, PC:stä. Tosin antialiasointi vaatii uusimmilla peleillä aikalailla vääntöä, jota ei esimerkiksi markettikoneista löydy. Noh, leikki sikseen, itsekin olen ihmetellyt miten boksilla vilkkuu sahalaidat aivan törkeän paljon vaikka rauta on periaatteessa suht' tehokasta. Eikös näytönohjainpiirikin ole jotain sukua ATI:n X1800-sarjalle (mutu)? Luulisi että tuolla piirillä pyörisi pelit edes vaatimattomalla 1280x720-resolla antialiasoituna.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Suurin syyllinen lienee skaalaaminen kaiken materiaalin kanssa epäsopivalle television ominaisresoluutiolle. Sahalaitaa löytyy peleistä paljon, mutta siitä huolimatta tykilläni jonka natiivireso on 720p eivät ne ole minua häirinneet.

Juu kyllähän tuo skaalaus häiritsee tuota kuvanlaatua ja täten myös sahalaitaa voi ilmentyä normaalia natiiviresoluutiota enemmän.

Itse olen ainakin huomannut, että vga- kaapelia käytettäessä tulee boxiin huomattavasti parempi kuva kuin esim. komponentilla. Hdmi ja komponentti-kaapeleilla sahalaitaa tulee siis ainakin meikäläisellä kehiin paljon vga- kaapelia enemmän. Suurin syy on varmasti se, että vga:n avulla boxista pystyy syöttämään tölsylle sen natiiviresoa, jolloin telkkarin ei tarvitse skaalaushommiin ryhtyä.

Niinhän se vissiin menee. Minun televisiostani (philips 32") ei löydy vga-liitäntää, jota kyllä ihmettelen. Televisio on aika uusi, eikä ollut halvin Philipsin malleista. Tosin muitakin Philipsejä mitä olen katsellut, ovat olleet moni vailla tuota liitäntää. No eipä tuo paljon haittaa, muutenkin pitäisi sitten äänet kuljettaa eri teitse.

Eikä tuo vga:n ja komponentin kuvissa huimasti eroa ole, ainakaan lukemani perusteella. Aikaisemmin Xbox oli kiinni 19" crt näytössä vga:lla, kuva oli vähän tarkempi, mutta värit olivat tummemmat. Tietysti tällaisessa suuressa taulutelevisiossa eron havaitsee helpommin. Ei komponentin kuvassa valittamista kyllä ole. Hdmi-kaapelikaan ei asiaan auttaisi, koska onhan siinäkin tuo sama 720p ja tällöin television skaalaa samalla tavalla kuvan.

partio sanoi:
Hdmi-kaapelikaan ei asiaan auttaisi, koska onhan siinäkin tuo sama 720p ja tällöin television skaalaa samalla tavalla kuvan.

Menee pilkun totaaliseksi viilaamiseksi, mutta sanottakoon silti. :D Eli teoriassa HDMI tarjoaisi paremman kuvanlaadun koska silloin kuva menee täysin digitaalisena suoraan 360:sta televisioon. Muutenhan komponenttia käytettäessä, kuva muunnetaan analogiseksi kun se siirtyy piuhaan ja sitten kun se kohtaa television tehdään sille taas ana->digi muutos.

Eli teoreettinen ero on melkoisen suuri, mutta sitten se tärkein, eli huomaako sitä käytännössä... :cool: Itse olen päässyt suoraan vertailemaan meinaat HDMI boksia ja jotain 40" LG telkkaria. Komponentti ja HDMI eivät mielestäni eronneet mitenkään *kuvanlaadullisesti* toisistaan. Komponentin kautta vaan oli oletuksena värit aavistuksen tummemmat (minkä voi pistää jo telkkarin säätöjenkin piikkiin).

Joistakin peleistä yksinkertaisesti puuttuu reunanpehmennys ja ne renderöidään joillakin surkeilla resoilla. Esimerkkejä tästä ovat X360:lla PGR3 ja Halo 3, PS3:lla mm. The Darkness. CoD4:kin renderöidään jollakin kuraresoluutiolla molemmilla laitteilla. PGR4 taitaa olla jo ihan natiivi 720p vaikkei reunanpehmennystä taida sisältääkään (edit: sisältää 2xMSAA), eli ei ole erikoisesti sahalaitoja.

Edit:
Tuossa linkissä tehokonsoleille listausta: http://thoughthead.com/89

Lezlie sanoi:
Joistakin peleistä yksinkertaisesti puuttuu reunanpehmennys ja ne renderöidään joillakin surkeilla resoilla. Esimerkkejä tästä ovat X360:lla PGR3 ja Halo 3, PS3:lla mm. The Darkness. CoD4:kin renderöidään jollakin kuraresoluutiolla molemmilla laitteilla. PGR4 taitaa olla jo ihan natiivi 720p vaikkei reunanpehmennystä taida sisältääkään (edit: sisältää 2xMSAA), eli ei ole erikoisesti sahalaitoja.

Edit:
Tuossa linkissä tehokonsoleille listausta: http://thoughthead.com/89
Joo no mä juuri kokeilin tuota pgr3 demoa, taisi olla valmiina koneessa kun sen ostin. Siinä todellakin on sahalaitaa aivan käsittämättömän paljon. Kun vaikka menet siihen tilaan jossa voit katsoa autoja, ei peli reunanpehmennystä ole nähnytkään.

Hdmi-kaapelista vielä, että kyllä siis kuvaltaan tai kontrastiltaan voi olla parempi, mutta nyt tarkoitinkin tuota skaalausta. Natiiviresoluutiota ei saa monessa telkkarissa kuin vga-kaapelilla. 720p on joissakin telkkareissa passeli, jossa telkkarin resoluutio sitä tukee, mutta ainakaan minulla 720p:n televisio joutuu skaalaamaan (television resoluutio on 1366 x 768)

Edit. Siis onko yleensä kuinka monissa hd-ready televisioissa natiiviresoluutio tuo 1280x720? Minun käsitykseni mukaan nykyään on tuo 1366x768 on yleisempi kuin 1280x720, olenko väärässä?

partio sanoi:
Edit. Siis onko yleensä kuinka monissa hd-ready televisioissa natiiviresoluutio tuo 1280x720?
Ei varmaan missään. Sonyllä oli joku 50" taustaproju missä oli jopa aito 720p. Ei näissä HD Readyissä ole juurikaan missään muuta kuin 1366x768

Ylös Bottom