Vastaus: Uusi tietokone
Tehdäänpä hieman vertailua:
-
Gigantin HP Pavilion -huippukone, hinta 1149 e
''Suunniteltu nopeutta ja tehokkuutta ajatellen. Sopii pelaamiseen ja vaativiin graaffisiin toimintoihin.''
Haa! Näin sitä tietämätöntä kuluttajaa huijataan! Nimenomaan 'graaffisiin' toimintoihin tämä kone ei todellakaan sovi, ja siihen on yksi selvä syy. Näytönohjain Nvidia GT 420 on aivan hillittömän alimitoitettu muuhun kokoonpanoon nähden. Prosessori on priimaa, keskusmuistia on ylenpalttisesti, eikä kiintolevystä taatusti lopu nopeus tahi tila (jos ei hifistellä). Mutta tuota näytönohjainta ei edes myydä suoraan kuluttajille, eli se on alimman tason OEM-roskaa, siis ylimmän tason OEM-koneessa. Kaupan setä voi kehua näyttiksen kahden gigan suurta muistia, mutta älä kuuntele. Sillä ei tee mitään.
-
Itse kasattu Gigantti-huippukone, hinta 866,30 e
Kasasin tämän koneen pikaisesti käytännössä samoista osista, kuin tuo HP. Säästöä kertyi siis vaatimattomasti lähes 300 euroa, vaikka näytönohjain on jonkin verran tehokkaampi (vastaavaa kun ei siis edes myydä suoraan kaduntallaajille). Kone ei silti mikään tykki ole, vaan verrattavissa HP:hen. Otin mukaan myös tuon langattoman Wlan-sovittimen, mutta sitä ei varmastikaan kaikki tarvitse, eli siitäkin lohkeaisi vielä jonkin verran säästöä.
-
Itse kasattu oikea huippukone, hinta 1071,30 e
Nyt alettiin jo hakea tehoa. Oikeastaan tuon enempää ei tarvitse. Tähän koneeseen päivitin laadukkaamman virtalähteen sekä kotelon, ja näytönohjain vaihtui todella paljon tehokkaampaan Nvidian GTX 560 Ti -malliin. Näyttiksen mukana tulee myös AC:Brotherhood, mistä voi päätellä että nyt alkaa pelit pyöriä. Käsittämättömästi hinta on edelleen halvempi kuin Gigantin koneessa.
-
Itse kasattu superkone, hinta 1175,30 e
Tässä hintaluokassa aletaan jo puhua aivan korkeimman tason osista. AMD Radeon HD 6970 -näytönohjain on käytännössä markkinoiden toiseksi tehokkain yhden GPU:n kortti. Tämä kone on jo hieman liiankin tehokas, sillä se alkaa syömään jo jonkin verran sähköä ja tuottamaan näin lämpöä. Itse päätyisinkin korkeintaan edellisen esimerkin huippukone-tasolle, jos tarkoitus olisi vain pelailla, eikä ylikellotella, leikkiä nörttiä ja katsella benchmark-ohjelmia. Halvemmallakin pääsisi.
Esimerkkikoneet ovat vain esimerkkejä, ja joku muu osaisi taatusti valita vielä parempiakin osia. Osat on poimittu
Jimm's PC-storesta, mutta toinen vaihtoehto voisi olla ihan hyvin
Silent Rig, tosin yleensä pidemmillä toimitusajoilla. Koneita ei tietenkään ole pakko kasata itse, Jimm's tekee sen puolestasi melko suolaiseen 79 euron hintaan, Silent Rig hieman edullisemmin tasan neljälläkympillä. Ymmärrän tietysti, että on huomattavasti helpompaa vain marssia Giganttiin, ostaa kone, ja olla tyytyväinen, mutta se vain on kovin kallista, eikä ne koneet ole kovinkaan tehokkaita.
Ainiin. Itsekin kasaaminen onnistuu, vaikka ei olisi koskaan katsonut tietokoneen sisälle.
Tässä apina näyttää mallia. Kaikkien osien mukana kyllä tulee idioottivarmat ohjeet. Kokemusta on.