Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi tietokone

Vastaus: Uusi tietokone

Tekisi mieli ostaa uutta konetta, mutta saa nähdä tuleeko siitä mitään. Valmista pakettia en näillä näkymin osta, vaan kasaisin itse, vaikken koskaan konetta kasannut olekaan, muutamia osia vaihtanut. Jos hintaluokka olisi 500-1000€, millaisen setin sillä saisi ja mistä kannattaisi ostaa? Ja lähinnä pelaamista varten koneen ostan, jos ostan.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tekisi mieli ostaa uutta konetta, mutta saa nähdä tuleeko siitä mitään. Valmista pakettia en näillä näkymin osta, vaan kasaisin itse, vaikken koskaan konetta kasannut olekaan, muutamia osia vaihtanut. Jos hintaluokka olisi 500-1000€, millaisen setin sillä saisi ja mistä kannattaisi ostaa? Ja lähinnä pelaamista varten koneen ostan, jos ostan.

Silent Rigillä ainakin on valmiiksi kasattuja settejä kunnon osista. Jos haluat itse kasailla, niin katsele vaikka sieltä mitä osia joku tonnin kone on syönyt ja rupea kasailemaan vastaavaa settiä Silent Rigin, Jimmssin tai Systemastoren ostoskoriin.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Silent Rigillä ainakin on valmiiksi kasattuja settejä kunnon osista. Jos haluat itse kasailla, niin katsele vaikka sieltä mitä osia joku tonnin kone on syönyt ja rupea kasailemaan vastaavaa settiä Silent Rigin, Jimmssin tai Systemastoren ostoskoriin.
Okei, no mitä olen lukenut, niin on sanottu että itse kokoaminen tulee paljon halvemmaksi kuin valmiina ostaminen, no, katsoin tuolta silent rigistä heidän kasaamansa jonkun tonnin koneen ja etsin vastaavat osat ostoskoriin, niin eihän siinä hyödy kuin vajaa 100e (ellen väärin katsonut) kun itse kokoaisi? (http://www.silentrig.com/product/2299/challenger-high-power tätä katsoin ja vertasin)
 
Vastaus: Uusi tietokone

Okei, no mitä olen lukenut, niin on sanottu että itse kokoaminen tulee paljon halvemmaksi kuin valmiina ostaminen, no, katsoin tuolta silent rigistä heidän kasaamansa jonkun tonnin koneen ja etsin vastaavat osat ostoskoriin, niin eihän siinä hyödy kuin vajaa 100e (ellen väärin katsonut) kun itse kokoaisi? (Challenger High Power+ | silent rig tätä katsoin ja vertasin)

Jep, eipä noi kunnon atk-liikkeistä saatavat liikkeiden omat pakettikoneet niin paljon enempää maksa. Lähinnä ne on noi HP/Acer/yms valmispaketit millä on paska maine. Sit tietty jos haluat valita täysin omat osasi niin voit ostaa kasauspalvelun missä kone kootaan liikkeessä valmiiksi. Jimms taitaa tuosta lystistä veloittaa 79 euroa ja Silent Rig noin 50 euroa. Säästää aikaa ja vaivaa, ja jos on epävarmuutta omasta osaamisesta tai ei saa kokeneempaa kaveria avuksi niin ihan hyvä ja ei niin hirveän kallis vaihtoehto.

Kannattaa tosin muistaa se, että noihin atk-liikkeiden valmissetteihin ei yleensä taida sisältyä Windowsin lisenssiä, joten siitä tulee noin 100 euron lisäkustannus.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tuota thoria en itse ostaisi. Kuulostaa hyvältä ja halvalta, mutta emosta ja powerista ei mainintaa. Ihmisillä on ollut myös aika paljon ongelmia kyseisen koneen kanssa.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Miten pelikäytössä eroavat nuo silent rigin mid power, high power ja high power+?
 
Vastaus: Uusi tietokone

Mielipiteitä tästä paketista:
Super Flower Golden Green Pro 450W, 65€
Gigabyte Radeon HD 7850 OC, 2048MB, 255€
Samsung SSD 830 128GB, 2.5", SATA 6Gb/s, Bulk, 122,90€
SATA-kaapeli, lukittuva, suora-suora, 30cm, 2,50€
Rosewill RANGER (INC. PSU Filter), 46,90€
Windows 7 Home Premium 64bit SP1 FI OEM, 107,80€
Western Digital Caviar Blue 500GB, SATA 6Gb/s, 69,80€
TeamGroup Elite 4GB PC3-10667U CL9-9-9-24 (DDR3-1333)x2, 43,80€
Intel Core i5-2500K, 4 x 3.30GHz, 95W, boxed, 208,00€
ASRock Z68 Pro3 Gen3, Z68, 91,80€
Kokoamispalvelu yhden vuoden takuulla, 49€
Käyttöjärjestelmän ja ajureiden asennuspalvelu, 14,50€
Yht. 1077€+toim.

Onko hyvä paketti? Puuttuuko jotain? Sopivatko osat keskenään? Kannattaako sijoittaa kalliimpaan näytönohjaimeen vai toimiiko pelit täysillä tai lähes täysillä hyvillä fps:llä?
Kyllä tuo Thorkin kelpaisi, mutta koskahan sitä mahtaa tulla varastoihin?
 
Vastaus: Uusi tietokone

Kaikki osat sopivat yhteen, ja ihan fiksuilta vaikuttavat muutenkin.
Itse kyllä varmaan ostaisin prossuksi 3570k ja emoksi z77-piiriläisen.

Näyttis riittää hyvin pelaamiseen jos reso on full HD-tasolla.
Isoilla resoilla parhailla asetuksilla voi tuo näyttis köhiä, mutta jos ei käytössä ole esim joku 27" paneeli niin ei ongelmaa ole.

EDIT. Tuosta thorista ei luultavasti ole kenelläkään tietoa. Suoraan aspaan kyselyä jos siellä tuurilla tietäisivät, mutta uskompa että vastaus on jotain tyyliin lähitulevaisuudessa.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Ihan hyvä paketti. Jos tykkäät kellotella, niin pidä tuo 2500K, muuten ota 3570K. Kannattaa myös ottaa erillinen prossu jäähy. True spirit 120mm on paras budjetti valinta, 27€. Ottaisin ehkä parituuletinta ja vaihtaisin kotelon Fractalin R3:n, jos budjetti ei ole täysin tiukalla
Suosittelen myös kasaamaan itse (ei ole vaikeata) ja asentamaan ohjelmat itse.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tossa kotelossa on jo kolme tuuletinta, eiköhän niillä alkuun pääse. Erillinen prossun jäähy voi olla hyvä idea, jos on tarkoitus kellottaa tai haittaa se että Intelin vakiojäähyt pitää vähän enemmän ääntä kuin erilliset. 3570k:ta suosittelisin minäkin, ja z77 emoa, jos ei riko täysin budjettia. Asrocking z77 pro 3 on alle kympin kalliimpi, ja 3570k maksaa 20 euroa enemmän Silent Rigillä.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Onko CD/DVD/(blu-ray)-asema jätetty tarkoituksella pois? Jos haluaa vähän säästää niin kasaa ja asenna itse, ei ole mitään rakettitiedettä ja ihan leppoisaa ajanvietettä. Säästyneillä rahoilla vähän järeämpi poweri jos innostuu joskus vaikka kellottelemaan. SATA-kaapeleitakin tullee emolevyn kanssa samassa boksissa joten ei välttämättä ole tarpeellista ostaa erikseen.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tarkoituksena olisi hankkia uusi pöytätietokone, kun vanha läppäri on auttamatta enemmän tai vähemmän antiikkinen. Tehot ei riitä enää ja näytön kokokin on auttamatta liian pieni.

Uusi kone tulee pääasiassa opiskelu- ja pelikäyttöön. Tulen käyttämään esim. Adoben Premiere videoeditointi-ohjelmaa ja Battlefield 3:a tekisi myös mieli pelailla ihan hyvillä asetuksilla full hd-resolla. Myös Photoshop ja Dreamweaver olisivat käytettävien ohjelmien listalla. Käyttistä ei tarvitse, koska saan winukka 7:n ilmaiseksi.

Budjettina oli alunperin 800e, mutta kasasin lopulta tälläisen paketin, kun päätin vaihtaa Geforce 550ti:n 560 ti:hin.

Ostoskorisi sisältö: (silent rig)
Kpl Hinta Nimi
=================================================================
1 229,00 Intel Core i5-3570K, 4 x 3.40GHz, 77W, boxed
1 99,80 ASRock Z77 Pro3, Z77
1 89,80 Western Digital Caviar Green 1000GB, 64MB, SATA III, WD10EZRX
1 24,80 ASUS DRW-24B3LT DVD-RW
1 46,80 G.Skill SO-DIMM 8GB Kit (2x4GB) PC3-10666 CL9 (DDR3-1333)
1 46,90 Rosewill RANGER (INC. PSU Filter)
1 61,80 XFX Core Edition PRO 550W
1 79,80 Samsung SSD 830 64GB, 2.5", SATA 6Gb/s, Bulk
1 49,00 Kokoamispalvelu yhden vuoden takuulla
1 235,00 EVGA GeForce GTX 560 Ti DS Superclocked, 1024MB
=================================================================
Yhteishinta: 962,70e


Mietteitä paketista, onko järkevä tai vaihtaisitteko mitään? Lisätuulettimet? Virtalähde riittävä? Emolevy hyvä, koska mietin myös toista (asus P8Z77-V LX, LGA1155, Intel Z77, DDR3, ATX)? Mielipiteitä paketista saa laittaa ja kiitokset jo etukäteen. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uusi tietokone

Virtalähde kannattaa vaihtaa superfloweriin (XFX ei missään nimessä huono ole, mutta superflowerin pitäisi olla parempi). 450w riittää hyvin. Kirjoita hakukenttään "Murotarjous" niin saat vielä halvemmalle Superkukan. Koppa varmaan kelpo peli, ei kummempaa tietoa siitä itsellä. Yhden Arctic coolingin F12:ta voisi laittaa pohjaan, ehkä. Prosessorille kannattaa ostaa heti erillinen jäähy. Suosittelen Thermalright true spirittiä, tai Machoa jos enemmän rahaa. Näyttikseksi ottaisisin itse varmaankin tämä XFX Radeon HD 7850 DD, 2048MB | silent rig, tai jonkun muun Hd7850:n.
(Kannattaa myös itse kasata kone. Säästää tuon 50€, millä saa jo tuon paremman näyttiksen ja prossujäähyn. Kasaaminen on helppoa, ja itse en ole saanut mitään rikki, vaikka vähän huolimattomasti on parikertaa tullut ropattua konetta sen ollessa päälläkin)
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tuo kokoamispalvelu kannattaa tosiaan jättää pois ja säästää se 50e johonkin muuhun. Esim täältä foorumilta ja murobbs:stä löytyy takuulla sen verran avuliaita että neuvovat kokoamisessa jos tuntuu ettei muuten onnistu. Yhteensopivilla osilla on paha saada mitään rikottua.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tuo kokoamispalvelu kannattaa tosiaan jättää pois ja säästää se 50e johonkin muuhun. Esim täältä foorumilta ja murobbs:stä löytyy takuulla sen verran avuliaita että neuvovat kokoamisessa jos tuntuu ettei muuten onnistu. Yhteensopivilla osilla on paha saada mitään rikottua.
Voishan sitä toki koittaa opiskella tota kokoomishommaa youtuben ja muron avulla, mutta pitänee miettiä hetki vielä. Mites se menee jos kasaa itse niin tartteeko siinä mitään noita SATA-kaapeleita tai vastaavia tilata vai tuleeko komponenttien mukana kaikki tarpeelliset, jotta saa koneen kasaan?

Vielä pari kysymystä. Onko käytännössä suurta merkitystä, jos ei olisi SSD-levyä vai nopeuttaako se oleellisesti ohjelmia, joita ajetaan kyseiseltä levyltä? Vai vaikuttaako se suuresti esim. videoeditoinnissa tai winukan kanssa? (ajattelin asentaa ssd:lle winukka, premiere, bf3 jne). Tästä taitaa kuitenkin olla tyhmää säästää?

Lisäksi vaikuttaako GTX 560 Ti:n ja AMD 7850 1gb ero käytännössä muuten kuin pelatessa full hd-resolla hyvillä grafiikoilla? Ymmärtääkseni ja lukemani perusteella nuo EVGAn valmistamat Geforce GTX-kortit on sieltä laadukkaimmasta päästä?
 
Vastaus: Uusi tietokone

7850 on nopeampi ja halvempi kuin tuo 560 joten ota vaan se. Kaikki nuo näyttis valmistajat ovat laadukkaita ja pommitapaus voi tapahtua ihan mihin yksilöön vaan. Sitä varten on takuu.
Ja kyllä tuo SSD kandee olla. Täällä juuri 60gb lätty jossa winukka, ohjelmia ja BF3. Kun kerran on SSD:tä käyttännyt, ei ole paluuta vanhaan. Juuri pistin Kingstonin 120gb lätyn tulemaan verkkokaupasta 99e.

Ja ei tuo koneen kokoaminen tarvitse insinöörikoulutusta. Joskus alle 15.v kesäsenä kokosin ekan koneeni ja hyvin meni. Jokaisen komponentin mukana tulee kyllä ohjekirja missä kerrotaan miten ja mihin se laitetaan. Emolevyn ohjekirja on yleensä kattavin. Emon mukana tulee yleensä 1-2 SATA johtoa, joten kannattaa niitäkin muutama ostaa. Muuten jees nuo osat, mutta superflow tilalle ja 120gb SSD esim OCZ Agility 3 120Gb 98,90€. Koteloksi ottaisin BitFenix Shinobin (kehuttu "halppis" kopaksi ja mukavan hillityn näköinen), mutta nämä on makuasioita.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Täältä myös ääni 7850 Radeonille. Nopeus riittää reilusti kaikkeen pelaamiseen. SSD:tä ei kannata tiputtaa kokoonpanosta missään nimessä pois, sen verran se kuitenkin nopeuttaa käyttöä. Huomaat kyllä kun ekaa kertaa käynnistelet konetta kunnolla tai muuten siirrät dataa. :) Merkkinä kyllä pitäisin edelleen tuon Samsungin. Sijoitat 128gb versioon ja jätät sen kokoamispalvelun suosiolla pois. Tuo tilalle: Samsung 128GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, Bulk | 118.80e - Jimms.fi.

SATA-piuhoja tulee yleensä 2kpl emolevyn mukana joten ota yksi ylimääräinen vielä mukaan niin saat kytkettä kaiken kiinni (dvd-asema,ssd-levy,WD Digital sata3 levy).

Kannattaa myös verrata paljonko vastaavalle kokoonpanolle tulisi hintaa jimmsin kautta. Suurta eroa tuskin on, mutta joskus voi olla jotain tarjouksia niin tulee hyötyä jomman kumman em. liikkeen eduksi.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Täältä myös ääni 7850 Radeonille. Nopeus riittää reilusti kaikkeen pelaamiseen. SSD:tä ei kannata tiputtaa kokoonpanosta missään nimessä pois, sen verran se kuitenkin nopeuttaa käyttöä. Huomaat kyllä kun ekaa kertaa käynnistelet konetta kunnolla tai muuten siirrät dataa. :) Merkkinä kyllä pitäisin edelleen tuon Samsungin. Sijoitat 128gb versioon ja jätät sen kokoamispalvelun suosiolla pois. Tuo tilalle: Samsung 128GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, Bulk | 118.80e - Jimms.fi.

SATA-piuhoja tulee yleensä 2kpl emolevyn mukana joten ota yksi ylimääräinen vielä mukaan niin saat kytkettä kaiken kiinni (dvd-asema,ssd-levy,WD Digital sata3 levy).

Kannattaa myös verrata paljonko vastaavalle kokoonpanolle tulisi hintaa jimmsin kautta. Suurta eroa tuskin on, mutta joskus voi olla jotain tarjouksia niin tulee hyötyä jomman kumman em. liikkeen eduksi.
All sprite! Pikku hiljaa rupeaa olemaan kokoonpano selvillä ja pääsee tilailemaan kkomponentteja. Kokeillaan kokoomista ihan omin pikku kätösin. Parin illan opiskelun jälkeen vaikutti jo ihan inhimilliseltä toi kasaus ja hyvin pitkälle vaan komponenttien naksuttelua omille paikoilleen. Katotaan miten käy, lähteekö kone sitten käyntiin. Wish me luck!

Tilailen komponentit kahdesta eri paikasta. SR:stä lähtee mukaan Rosewillin Ranger kotelo, Superflower 450w, ASrockin Z77 Pro 3 emolevy, intelin i5 3570k, prossujäähy, 2x4gb ramia ja yks extra kotelohyrrä + SATA-kaapeli.

Pixmaniasta bongailin halvalla näyttiksen Sapphire Radeon 7850 HD 2Gb (229e), seagaten 750gb kovo (66e) ja Samsungin SSD 128gb alle satasella (99e). Kymppihän tosta tulee extraposteja, mutta reilun 20e säästi vaikka vaihtoi isompaan ssd-kovoon.

Loppuhinnaksi taisi tulla reilu 910e ja 20e posteja päälle. Ihan ei alkuperäisessä 700-800e budjetissa pysytty, mutta näissä koneiden kasauksissa taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että budjetti ylittyy. :D

Isot kiitokset palstaveljille hyvistä vinkeistä ja avuliaista neuvoista. :)
 
Ylös Bottom