Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi tietokone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuoppi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uusi tietokone

Jihad sanoi:
Mikä noista ois paras ja mikä huonoin?

Intel P4 HT 3000 MHz s478 Prescott, 1 MB, 800 http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0351403909659

AMD Athlon 64 3200+ 2.2G/800MHz s754, 512KB http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0322000610746

AMD Athlon 64 3000+ 2.0G/800MHz s754, 512 KB http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0321400609502

Kaksi ylintä hyviä vaihtoehtoja. P4 alkaa kait (minen tiedä) olla jo vanhaa rautaa... mutta ainakin hertsimäärien perusteella tehokkain. AMD64:een minä luottaisin - tiedät varmasti jo, että sopivat vain P4 (toi p4-prossu) ja AMD64 (noi amd64-prossut) -emoihin? Hyvä.

Jihad sanoi:

Intel P4 HT 3000 MHz s478 Prescott, 1 MB, 800

AMD Athlon 64 3200+ 2.2G/800MHz s754, 512KB

AMD Athlon 64 3000+ 2.0G/800MHz s754, 512 KB

Inteliä vaan alle. Hyvällä tuurilla voit ajaa lähitulevaisuudessa Mac Os X käyttistä sillä koneella :D

Smirre sanoi:
Inteliä vaan alle. Hyvällä tuurilla voit ajaa lähitulevaisuudessa Mac Os X käyttistä sillä koneella :D
Kertoo jotain käyttiksen laadusta, kun kellään ei ole ollut ihmeellistä kiirettä saada Wintoosaa toimimaan Mac-raudalla. ;) Nimim. Tiikeri tankissa.

Smirre sanoi:

Kyllä Os X AMD:lläkin pyörii. Muistaakseni ainut vaatimus oli, että prosessori tukee SSE2 käskykantaa.

AMD:t kuulemma ovat vähän nopeampia pelikäytössä. Mutta ainakin jos enemmän kuin yhden muistikamman olet laittamassa, kannattaa ottaa 939-kannalla varustettu A64 dual channel -ominaisuuden vuoksi. Muutenkin ilmeisesti 754-kantaiset AMD:t ovat (taas kuulemma, koska en mitään omakohtaista vertailua ole pystynyt tekemään) vähän halpismallia.

Jihad sanoi:

Intel P4 HT 3000 MHz s478 Prescott, 1 MB, 800 http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0351403909659

AMD Athlon 64 3200+ 2.2G/800MHz s754, 512KB http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0322000610746

AMD Athlon 64 3000+ 2.0G/800MHz s754, 512 KB http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0321400609502

No siis, Persecottia ei missään nimessä kannata ottaa, jos on pakko saada 32-bittinen Inteli, niin koita jäljittää kissojen ja koirien kanssa Northwood, vaikkapa 2,6 Ghz ja kellottaa se tuohon 3 Gigaan. Bitin testit todistivat aika aukottomasti tuon 478-kantaisen perseen heikkouden ja omat empiiriset kokeet kyllä vahvistivat myös: Pohjoismetsä=samooja on rivakampi kulkija. Et myöskään käräytä vanhaa emoasi tuolla!

Noista Athloneista halvempikin tulisi kyseeseen, jos et aio satsata tulevaisuuteen.

Kannattaa myös katsella kannettavia sillä silmällä, jos ei osien jatkuva vekslaaminen ja yleinen pulaaminen ole osa harrastusta. Erityisesti Acerilla on oikein mukavia koneita X700-näyttiksellä varustettuna. Missään nimessä ei kuitenkaan enää kannata näihin ottaa AGP-pohjaisia näyttiksiä/emoja, vaikkei uudesta liittimestä konkreettisesti suurta hyötyä vielä olekaan, niin ei koskaan kannata maksaa eilispäivän standardeista tämän päivän hintaa.

Kukaan ei varmaan suutu jos teen tähän aiheeseen kysymyksen joka ei liity uusiin tietokoneisiin.
Eli 512 mb SanDisk Cruzer micro muistitikku ilmoitti äsken että levyä ei ole alustettu, ja kun sitä yrittää alustaa niin tulee ilmoitus: Windows ei voinut suorittaa alustamista loppuun. Eli mitä teen? Se on kummisedän muistitikku enkä millään viitsisi ostaa uutta jos se on mennyt lopullisesti paskaksi.

Ilmoitti yhtäkkiä että pitää alustaa? Kuulostaa oudolta.

Kokeile alustaa FAT16-järjestelmään.

Sattuuhan tuota. Windows ainakin sotkee muistikortteja/tikkuja välillä, ja akun loppuminen esim. kamerasta väärällä hetkellä jättää muistikortin käyttökelvottomaan kuntoon.

Itse olen noita korjaillut Linuxista käsin helposti parilla käskyllä, Windowsin puolella en ole ihan varma kuinka onnistuu. Ei ainakaan Ikkunoiden normaaleilla työkaluilla. Jos fdisk on tuttu, sen win-versiolla voisi onnistua tikun formatoiminen uusiksi. Muuten avuksi tarvitaan joko esim. joku linux-livecd tai kaupallista win-ohjelmaa..

Tietenkin kortti on saattanut vaan tulla tiensä päähän. Ei nuokaan ikuisia ole, vaikka en koskaan rikkinäistä ole nähnytkään ;)

edit:
Lisätään nyt threadin aiheen mukaan, että oma suositukseni on socket-939 Athlon64. Intelin tuotokset pääsevät kyllä keinotekoisissa testeissä samlle tasolle, kiitos SSE2-tuen, mutta käytännössä SSE2:ta ei oikeissa ohjelmissa vielä juuri hyödynnetä, ja ilman sitä Intelin kyky laskea liukulukuja heikkenee huomattavasti, noin puoleen Athlon64:n vauhdista. Ja tämä taas näkyy niin peleissä, kuin muissakin liukulukuja tarvitsevissa ohjelmissa kuten kuvan- ja äänenkäsittelyssä. Muutenkin hinta/laatusuhdetta miettiessä vaaka kallistuu auttamatta AMD:n puolelle. Myös prosessorien virrankulutus (ja samalla siis lämmöntuotto) on AMD:llä paremmalla mallilla.

Ja kannaksi siis tulevaisuuden tähden 939, muut AMD-kannat ovat jo nyt katoamassa.

Saattaa tulla liian myöhään, mutta kokeile vain irrottaa tikku ja kytkeä se sitten uudestaan. Tyvestä puuhun, sano. Et hukkaa paljoa aikaa ja on toiminut windowsin hukatessa tietoisuuden mm. usb-hiirten ja mp3-soitinten olemassaolosta.

Astetta järeämpi keino on formatointi ja scandisk sen jälkeen. Kokeile kytkeä tikku eri USB-väylään, jos formatointi aina keskeytyy. Ainakin aika monella Kingstonin muistilla on elinikäinen takuu, joten takuun voimassaolo kannattaa tietysti selvittää

Olisin noin kuukauden päästä hankkimassa uutta konetta, ja olisi jeppistä, jos voisitte avustaa hieman. Eli prossun olisi hyvä olla siellä 3 Ghz paikkeilla, mielellään vähän korkeammalakin. Muistia 1Gt, näytönohjaimista en oikein tiedä. Lienevätköhän Radeonit perusvarmoja ratkaisuja? Eli jos voisitte ehdotella tietynlaisia kokoonpanoja. Plussaa olisi myös jos joku voisi vinkata jonkun Helsingissä sijaitsevan tietokonekaupan suuntaan. Tattis etukäteen.

Edit: Niin. Koneen tulisi pärjätä pelikäytössä hyvin. Eli minkälaisella kokoonpanolla, jos pelaaminen on tärkeä osa konetta.

olge sanoi:
Olisin noin kuukauden päästä hankkimassa uutta konetta, ja olisi jeppistä, jos voisitte avustaa hieman. Eli prossun olisi hyvä olla siellä 3 Ghz paikkeilla, mielellään vähän korkeammalakin. Muistia 1Gt, näytönohjaimista en oikein tiedä. Lienevätköhän Radeonit perusvarmoja ratkaisuja? Eli jos voisitte ehdotella tietynlaisia kokoonpanoja. Plussaa olisi myös jos joku voisi vinkata jonkun Helsingissä sijaitsevan tietokonekaupan suuntaan. Tattis etukäteen.

Edit: Niin. Koneen tulisi pärjätä pelikäytössä hyvin. Eli minkälaisella kokoonpanolla, jos pelaaminen on tärkeä osa konetta.

En ala sen tarkempia ohjeita eri osista antamaan, sillä usein kyseessä on pelkkä mielipidekysymys kahden eri valmistajan välillä. Mitä tulee Radeoneiden perusvarmuuteen, niin samalla tasolla liikutaan nykyisin myöskin Nvidian leirissä, josta löytyy myös jos jonkinmoista näytönohjainta eri tarpeisiin (lue: luottokortin katteen mukaan). Helsingissä olevista tietokonekaupoista mainitsen ainakin Verkkokaupan, joka on yleensä hinnoittelultaan melko kilpailukykyinen ja asiallinen kauppa, ja sieltä saa halutessaan ihan toimivan koneenkin mukaan vaikkei tietäisi juuri asioista itse mitään. Käsittääkseni takuuvaihdot ko. kaupassa ovat olleet kunnossa jo pidemmän aikaa? Sitten löytyy toki pienempiä puljuja, jollaiseen itsekin kerran sorruin ja lopputuloksena oli sitten mm. koneen seisominen huollossa kolmatta kuukautta. Toki pienemmissäkin liikkeissä ihan hyviä (ja ennen kaikkea edullisia) ostopaikkoja on, mutta niiden suosittelu on lähinnä tilannekohtaista.

olge sanoi:

Tällä hetkellä kummankin valmistajan 3D-kortit ovat sen verran hyviä että niistä ei paljoa kannata huolehtia. Muistia kuitenkin kannattaa olla se gigatavu. Prosessoreissa kannattaa välttää Semproneita / Celeroneja, koska kyseisten halppisversioiden cachen puutteet todella tuntuvat pelatessa. Prosessorin merkiksi itse valitsisin tällä hetkellä AMD:n, koska ne ovat edullisempia ja parhaimmassa tapauksissa jopa ovat suorityskyvyssään samalla linjalla kuin monta sataa megahertsiä nopeammat Intelin vastaavat.

Suomalaisista verkkokaupoista itse suosin Multitronicia, koska heillä on kohtuullisen hyvät hinnat ja hyvä palvelu. Heillä voi rakentaa myös räätälöityjä konepaketteja, jotka kootaan ja lähetetään kotiin ilman ylimääräisiä kuluja. Varsinaiset postimaksut ovat aina kiinteät 15 euroa ostitpa mitä tahansa.

Eli esim näillä kahdella näytönohjaimella ei ole mitään suurta eroa?
Gainward GeForce 6600GT 256MB
XFX GeForce 6600GT 256MB

Dr Evil sanoi:
Milläs perusteilla noin väität?

Gainward on kiinalainen firma joka valmistaa lisenssillä klooneja eri valmistajien tuotteista. Itse olen ostanut heidän tuotteitaan aina silloin tällöin koska ne ovat edullisia ja hoitavat hommansa erinomaisesti. Sen lisäksi että he kloonaavat kuuminta uutta, he valmistavat markkinoille myös halppisratkaisuja joita ei enää markkinoilta muuten saa. Esimerkkinä käykööt vaikka vuosi sitten ostamani PCI-paikkainen GeForce 2 128 mb:n muistilla, jonka OVH oli mukavat 38 euroa. Eli ainakaan minä en näe mitään "vikaa" Gainwardin tuotteissa eivätkä ne ole koskaan tempuilleet käytössä.

EDIT: pieni täsmennys

Teppo_Holmqvist sanoi:
Gainward on kiinalainen firma joka valmistaa lisenssillä klooneja eri valmistajien tuotteista. Itse olen ostanut heidän tuotteitaan aina silloin tällöin koska ne ovat edullisia ja hoitavat hommansa erinomaisesti. [/I]

Itse taas olen pistänyt merkille, että Gainwardin tuotteet(itse olen törmännyt vain nVidian piirillä pyöriviin näytönohjaimiin) ovat itseasiassa keskivertoa kalliimpia, varsinkin kun melkein jokaisesta kortista on osittain pr:ää oleva Golden Sample-versio.

Ei minulla mitään faktaa ensimmäisen tai toisen paremmuudesta paperilla ole, käyttökokemuksen perusteella väitän kuitenkin että Gainwardin jäähyt noissa 6600GT korteissa eivät ole parasta laatua.

Morred sanoi:
Ei minulla mitään faktaa ensimmäisen tai toisen paremmuudesta paperilla ole, käyttökokemuksen perusteella väitän kuitenkin että Gainwardin jäähyt noissa 6600GT korteissa eivät ole parasta laatua.

Mutta Gainwardilla kuitenkin pärjää yhtä hyvin kuin XFX:llä..?

Vanhahan tuo kortti jo on. Tarkistappa nuo kellot niistä korteista.
XFX:llä taitaa olla useimmat jos ei kaikki mallit olla hieman tehdasylikellotettuja.
Itse ostin XFX 7800GT ja sen perusteella taitaa seuraavakin kortti tulla samalta valmistajalta. vakiojäähy on todella hyvä ja hiljainen, kelloa saa itse laitettua reippaasti.

Ylös Bottom