Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Välivuosi.

Miiw

Member
Niin, yhden vuoden kerkesin lukiota käydä, kunnes sitte alko opiskelu nyppiä. Nyt päätin välivuoden ottaa ja käydä töissä, mikäli pääsen töihin. Vuoden päästä todennäköisesti sitten taas jatkan valkolakin tavoittelua.

Onko teillä kellään kokemusta välivuoden pidosta? Miten kävi, entä nyt?
 
Vastaus: Välivuosi.

Pidin lukion ja yliopiston välillä välivuoden, ja sekin meni intissä :(
 
Vastaus: Välivuosi.

Pidin lukion ja yliopiston välillä välivuoden, ja sekin meni intissä :(

Eikös toi ole aika yleinen tapa? :)

Jos en töitä saa, niin todennäköisesti menen vapaaehtoisesti sitten inttiin, eikös se ole 17 vuotiaana mahdollista?
 
Vastaus: Välivuosi.

Onko teillä kellään kokemusta välivuoden pidosta? Miten kävi, entä nyt?
Aikanaan tekussa pidin yhden "välivuoden". Tai oikeastaan ehdin opiskella tietotekniikan linjalla n. 2,5 vuotta ennen kuin totesin, ettei se ole juttuni. Menin puoleksi vuodeksi töihin ja aloitin alusta ohjelmistotekniikan puolella. Hyvin siinä loppujen lopuksi kävi; sain työkokemusta ja uusi suuntautumisvaihtoehto lopulta siivitti valmistumiseen.

Ja intin takia tuli lukion jälkeen tietysti yksi pakollinen välivuosi.
 
Vastaus: Välivuosi.

Jaa enpäs muista pääseekö kaikki halukkaat 17v inttiin.Minusta ei.Meillä oli yksi 17v jamppa siellä ja sen iän kyllä huomas.
 
Vastaus: Välivuosi.

Eikös toi ole aika yleinen tapa? :)

Jos en töitä saa, niin todennäköisesti menen vapaaehtoisesti sitten inttiin, eikös se ole 17 vuotiaana mahdollista?

Ei ole enää mahdollista mennä 17-vuotiaana inttiin, vuonna 2000 oli viimeinen mahdollinen kerta. Itse olin viimeisiä 17-vuotiaana intin kävijöitä.
 
Vastaus: Välivuosi.

Juu, amnestyn tms. salaseuran mukaan suomi käytti lapsisotilaita joten lakia piti sitten muuttaa ettei mene maine maailmalla.
 
Vastaus: Välivuosi.

Itse pidin myös välivuoden lukion ekan luokan jälkeen. Tai rehtori sitä ehdotti, kun en syksyllä ollut muutamaan kuukauteen käynyt koulussa. :)
Tietysti sitä suunnitteli rehkivänsä loppulukion täysillä, mutta aika rauhallisesti tuli kuitenkin otettua. Lukion jälkeen sitten inttiin, jonka jälkeen oli tarkoitus lähteä opiskelemaan, mutta työelämä vei mennessään.
Suosittelen kuitenkin jonkinlaisten papereiden hankkimista kaikille.

Jos intin meinaa käydä, kannattaa se tehdä viimeistään kaksikymppisenä. Lähemmäs kolmikymppisenä ei kukaan selväpäinen jaksa sitä touhua intoa puhkuvien 18-vuotiaiden seassa.
 
Vastaus: Välivuosi.

Jaa enpäs muista pääseekö kaikki halukkaat 17v inttiin.Minusta ei.Meillä oli yksi 17v jamppa siellä ja sen iän kyllä huomas.

Mitä tarkoitat tuolla? 17 ja 18 ikävuoden välillä ei kyllä mahda ihan hirveästi eroa olla... Suurin osahan tuonne taitaa 18-19 v iässä kuitenkin rynnistää..

Idiootteja mahtuu aina joukkoon, oli ikäluokka mikä hyvänsä.
 
Vastaus: Välivuosi.

yläasteen jälkeen pidin. 2 viikko homehduin koulussa ja lopetin. vuoden olin sit töissä paikallisen musiikkilafkan toimistossa ja mukavaa oli. sai työsuhteita hierottua ja rahaakin jäi käteen :rolleyes:
 
Vastaus: Välivuosi.

Mitä tarkoitat tuolla? 17 ja 18 ikävuoden välillä ei kyllä mahda ihan hirveästi eroa olla... Suurin osahan tuonne taitaa 18-19 v iässä kuitenkin rynnistää..

Idiootteja mahtuu aina joukkoon, oli ikäluokka mikä hyvänsä.

Nojuu.
Sitä vaan että ennemmin ryynäsin niiden 18-19v kanssa kuintuon meidän 17v tapauksen kanssa.Ehkä emme olleet luotuja toisillemme:DJa silloin vuonna kivi ja kilpi kun intissä olin,valtaosa komppaniastamme oli päälle 20v.Joten siihen sakkiin tuo "amis" ei "istunut":D.

IMHO!
 
Vastaus: Välivuosi.

Lukion ja yliopiston välissä pidin välivuoden ja perseestähän tämä on ollut. Puolet tuosta ajasta meni intissä ja puolet parissa eri työpaikassa ja lomaillessa. Täytyy sanoa että kyllä opiskelu aina paskaduunien tekemisen ja joutenolon voittaa. Tietysti ihmiset ovat yksilöitä, mutta kyllä vähän ihmettelen niitä tyyppejä jotka suoraan amiksen/lukion tai jopa peruskoulun jälkeen heittäytyvät perusduunareiksi ja ovat sitten samoissa hommissa lopun ikäänsä.
 
Vastaus: Välivuosi.

Mitäs sitä pitäs tehä loope?Opiskella?
Mielelläni teen tätä paskaduunia kun siitä sut hyvin maksetaan.Oikein ilolla muistelen sitä opiskelu aikaa kun oli sitä rahaa niin perkeleesti...not.

Eriasia on sitten pappa betalar tapaukset.Onneksi on pienestä asti opetettu että omillaan pitää pärjätä.
 
Vastaus: Välivuosi.

Ei mitään välivuosia kannata pitää. Intti/sivari on toki eriasia. Opiskelu on iha jees vaikka siellä välillä ei jaksaiskaan olla. Mutta ei sitä tartte heti luovuttaa jos vähän rupee nyppiin. Ja niinku loope sanoki, että kyllä opiskelu aina paskaduunin voittaa, helposti. Kerran olen ollut paskaduunissa ja se jäänee viimeiseksi. On tää vaan niin luxusta olla paremman alan hommissa nykyään :)
 
Vastaus: Välivuosi.

Ei mitään välivuosia kannata pitää. Intti/sivari on toki eriasia. Opiskelu on iha jees vaikka siellä välillä ei jaksaiskaan olla. Mutta ei sitä tartte heti luovuttaa jos vähän rupee nyppiin. Ja niinku loope sanoki, että kyllä opiskelu aina paskaduunin voittaa, helposti. Kerran olen ollut paskaduunissa ja se jäänee viimeiseksi. On tää vaan niin luxusta olla paremman alan hommissa nykyään :)

Minusta kakenlaisia työntekijöitä tarvitaan, jotta tämä yhteiskunta pysyisi pystyssä. Roskakuskeja siksi, ettemme eläisi paskan keskellä ja ydinfyysikoita ja diplomi-insinöörejä siksi, että kehitymme teknologiassa etteenpäin. Minusta kaikkien työpanosta on arvostettava, naurattaa ihan nämä ihmiset jotka korkeakoulututkinnon varassa katsovat toisia esim. perusduunareita kuin halpaa makkaraa. Jokaisen on elantonsa tienattava ja annettava panoksensa tämän yhteiskunnan hyväksi.
Mitäs jos olisi vain akateemisesti koulutettuja ihmisiä, tai vastaavasti pelkkiä duunareita? Eihän tästä tulisi yhtään mitään!

Ja mulla on tällähetkellä kyseessä välivuosi, katson maailmaa vähän eri silmin, kuin jatkuvasti koulupenkiltä. Katson sitten jatkanko lukiota vai suuntaudunko jonnekin muualle.

ps. en tekstissäni mitenkään viittaa sinuun kadaj, koska en voi sinun mielipiteitäsi tietää. Ihan yleismaailmallisesti pohdin.
 
Vastaus: Välivuosi.

Mitäs sitä pitäs tehä loope?Opiskella?
Mielelläni teen tätä paskaduunia kun siitä sut hyvin maksetaan.Oikein ilolla muistelen sitä opiskelu aikaa kun oli sitä rahaa niin perkeleesti...not.

Eriasia on sitten pappa betalar tapaukset.Onneksi on pienestä asti opetettu että omillaan pitää pärjätä.

En mä sano ettei paskaduunia saisi tehdä jos tuntee että pelkän palkan ansiosta jaksaa sietää kaikenlaista roskaa. Minä en vain tuollaisesta menosta pidemmän päälle ehkä välittäis. Nyt on tarkoituksena mennä opiskelemaan ja mahdollisesti opiskella niin korkealle tasolle kuin vain rahkeet riittävät. Sitten siirtyä vasta työelämään johonkin oikeasti mielenkiintoiseen ammattiin kuten vaikka tutkijaksi tms. Nämähän nyt on tietysti vain tämän hetken suunnitelmia ja voi olla että siinä 5 vuoden päästä kun opiskelujen lopettaminen tulee ajankohtaiseksi mieli tekee jotain aivan muuta.
 
Vastaus: Välivuosi.

Mielelläni teen tätä paskaduunia kun siitä sut hyvin maksetaan.Oikein ilolla muistelen sitä opiskelu aikaa kun oli sitä rahaa niin perkeleesti...not.

Eriasia on sitten pappa betalar tapaukset.Onneksi on pienestä asti opetettu että omillaan pitää pärjätä.

En nyt muuta jaksa kommentoida kuin tätä... Ei ole todellakaan mulla "pappa betalar"-tilanne ja silti rahaa on tarpeeksi rentoon elämiseen. "Opiskelijan rahoilla ei syödä kuin makaroonia"-myytti ei pidä paikkaansa. Tai no oikeastaan pitää, mutta vain niille jotka ei jaksa käydä kesätöissä / ei löydä kesätöitä. Tietenkin normaalisti töissä käyvän elämä on löysempää sen 4 vuoden opiskelun ajan, kun ei tartte viedä paskoja kotiin asti, mutta tuostakin pääsee eroon heti opiskelun loputtua.

On topic: Pidin välivuoden intille. Tai oikeastaan puoli vuotta, koska toiset puoli vuotta olin töissä.
 
Vastaus: Välivuosi.

En nyt muuta jaksa kommentoida kuin tätä... Ei ole todellakaan mulla "pappa betalar"-tilanne ja silti rahaa on tarpeeksi rentoon elämiseen. "Opiskelijan rahoilla ei syödä kuin makaroonia"-myytti ei pidä paikkaansa. Tai no oikeastaan pitää, mutta vain niille jotka ei jaksa käydä kesätöissä / ei löydä kesätöitä. Tietenkin normaalisti töissä käyvän elämä on löysempää sen 4 vuoden opiskelun ajan, kun ei tartte viedä paskoja kotiin asti, mutta tuostakin pääsee eroon heti opiskelun loputtua.

Ai kesätyörahoilla eletään leveästi koko opiskeluvuosi... Lulz.
 
Vastaus: Välivuosi.

Ai kesätyörahoilla eletään leveästi koko opiskeluvuosi... Lulz.

Lulz lulz vaan. Opintotuetkin on olemassa (käteen 470/kk muistaakseni).

Itse ainakin pärjään todella rennosti vuoden kesätyörahoilla + opintotuilla. On tässä tullut törsättyä aivan törkeästi oikeastaan joka vuosi (3 vuoden opiskeluaikana mulla on ollut 2 kannettavaa tietokonetta, 1 kotiteatteri, 2 HD-töllöä, PS3, XO, Wii, PSP, DS, kaikille vatusti pelejä, leffoja on satoja, nyt ostin vahvarin ja kaiuttimia 1,5k, eoj-kortteihin on mennyt satoja euroja, ym.ym.) ja silti syön sisäfilebiffejä ja kanafilettä, voin käyttää rahaa vapaa-ajan toimintaan jne. Aika törkeästi saa ryypätä, tarjota kavereille, ajaa taksilla ja puhua kännyyn jos meinaa tuollaisia summia tuhlata niin paljon että joutuu hernekeittolinjalle.

Ainoat rahalliset asiat mikä mulla on lykkääntynyt opiskelun takia on auton hankkiminen ja omakotitalon ostaminen. Kyllä noita on jaksanut 3 vuotta odottaa, eli eiköhän tämä neljäskin mene ilman suurempia tuskia.
 
Ylös Bottom