Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Välivuosi.

Vastaus: Välivuosi.

Lulz lulz vaan. Opintotuetkin on olemassa (käteen 470/kk muistaakseni).

Itse ainakin pärjään todella rennosti vuoden kesätyörahoilla + opintotuilla. On tässä tullut törsättyä aivan törkeästi oikeastaan joka vuosi (3 vuoden opiskeluaikana mulla on ollut 2 kannettavaa tietokonetta, 1 kotiteatteri, 2 HD-töllöä, PS3, XO, Wii, PSP, DS, kaikille vatusti pelejä, leffoja on satoja, nyt ostin vahvarin ja kaiuttimia 1,5k, eoj-kortteihin on mennyt satoja euroja, ym.ym.) ja silti syön sisäfilebiffejä ja kanafilettä, voin käyttää rahaa vapaa-ajan toimintaan jne. Aika törkeästi saa ryypätä, tarjota kavereille, ajaa taksilla ja puhua kännyyn jos meinaa tuollaisia summia tuhlata niin paljon että joutuu hernekeittolinjalle.

Ainoat rahalliset asiat mikä mulla on lykkääntynyt opiskelun takia on auton hankkiminen ja omakotitalon ostaminen. Kyllä noita on jaksanut 3 vuotta odottaa, eli eiköhän tämä neljäskin mene ilman suurempia tuskia.

Vissiin asuminen ei sitten maksa mitään... Ja kesätöistä tulee sitten tienattua se maksimi (rontti 9 tonnia vai mitäsenyt oli)?
 
Vastaus: Välivuosi.

Vuokra 300/kk ja ei tule ihan täyteen maksimi 11850, vaikka käyn syyslomat ja hiihtolomat töissä. Iso osa opiskelijoista käy kaiken lisäksi niin paljon töissä (ainakin meidän luokalla ja koulussa), että tuloraja ei silti riitä, vaikka se nousi tuohon 12k:hen. Eli niillä on rahallisesti vielä parempi tilanne kuin mulla.
 
Vastaus: Välivuosi.

Itse mietin ettei opiskelu ole napannut datanomipapereiden jälkeen. Intissä ja työssä (välillä työttömänä) on mennyt aika. Mutta aina on jotain tehnyt. Tuleen ei kantsi jäädä makaamaan. se vaan tympii ku aina kuulee ku kaverit vaan opiskelee tms, vaikka ois hyvä työpaikkakin niin se jätetään ja mennään opiskeluun. Mieluummin töissä, kuin päivääkää enää opiskelemassa.

EDIT: vaikka joutuukin väliin "paskahommia"tekeen
 
Vastaus: Välivuosi.

Ai kesätyörahoilla eletään leveästi koko opiskeluvuosi... Lulz.

No leveästi ja leveästi. Tänä kesänä tuli tienattua n. 6600 euroa verojen jälkeen. Opintotuella maksaa vuokran ja osan ruuista, mutta kun en 24/7-makaronilinjalle halua lähteä, niin 150 euroa otetaan rahoista kuukautta kohti pois. 6600-12x150= 4800 euroa. Tämän kun jakaa "käyttörahaksi" kuukautta kohti, niin saadaan 4800/12= 400 euroa. En tiedä millaiseen elämäntyyliin täällä ollaan totuttu, mutta kyllä tuo minulle itselleni riittää. Erittäin harvoin tulee niin paljoa edes tarvittua.

Minä pidin välivuoden intin jälkeen. En tosin omasta halustani, koska en van muistanut intistä käsin kouluihin hakea. Olin urakkahommissa helmikuusta jouluun ja vuodenvaihteen jälkeen aloitin opiskelut, joten rahaa jäi säästöön ihan mukavasti. Tämä mahdollistaa hyvinkin pitkälle tuon em. järjestelyn. Hyvin sai rauhassa miettiä mitä kiinnostaa loppuelämä tehdä ja eipä tuo ole kaduttanut. Kotiteatteriprojekti on ihan hyvällä mallilla ja itseä kiinnostavat pelit&leffat tulee yleensä hommattua. Makaroniakaan en ole pahemmin joutunut syömään.
 
Vastaus: Välivuosi.

Vuokra 300/kk ja ei tule ihan täyteen maksimi 11850, vaikka käyn syyslomat ja hiihtolomat töissä. Iso osa opiskelijoista käy kaiken lisäksi niin paljon töissä (ainakin meidän luokalla ja koulussa), että tuloraja ei silti riitä, vaikka se nousi tuohon 12k:hen. Eli niillä on rahallisesti vielä parempi tilanne kuin mulla.

Ja sitten jos taas hieman yleistetään niin, tavan opiskelija tienannee keskimäärin sen suunnillen 6 kiloo kesältä. Ja siitäkään käteen jää verojen, vuokrien ja muiden jälkeen lähellekkään tuota summaa. Eli voisiko sanoa, että kaikilla ei välttämättä ole ihan vastaava tilanne töitten suhteen?

Tälläi äkkisltään hatusta heitettynä keskiverto kesätyöläisen liksa ei varmaankaan pyöri lähellä 2500 e (tai varsinkaan sen yli), vaan varmaankin lähempämä 1500...

Eli jos ei ruveta murtamaan makaroonimyyttejä yhden ihmisen / luokan / koulun / koulutusalan perusteella.

Lopuksi pakko vielä todeta etteivät tosiaan kaikki ole niin onnekkaita, että löytävät hyvää kesäduunipaikkaa - varsinkaan sellaistat jossa voisi työskennellä koulun ohessa. Itsellä onneksi kävi niin hyvä tuuri.
 
Vastaus: Välivuosi.

Eli jos ei ruveta murtamaan makaroonimyyttejä yhden ihmisen / luokan / koulun / koulutusalan perusteella.
Eli vertailuryhmäksi ei riitä jokainen opiskeleva tuttu, kaveri, sukulainen ja meidän luokalla oleva opiskelija + jotkut kenen tilanteen tietää koulussa muuten? Pitäisikö laajentaa koko suomen alueelle? Sitten vasta alkaa myytit murtua? Ja lue peohin verrokkiteksti myös.
Lopuksi pakko vielä todeta etteivät tosiaan kaikki ole niin onnekkaita, että löytävät hyvää kesäduunipaikkaa - varsinkaan sellaistat jossa voisi työskennellä koulun ohessa. Itsellä onneksi kävi niin hyvä tuuri.
Jep, tämän takia mainitsinkin erikseen
"Opiskelijan rahoilla ei syödä kuin makaroonia-myytti ei pidä paikkaansa. Tai no oikeastaan pitää, mutta vain niille jotka ei jaksa käydä kesätöissä / ei löydä kesätöitä."
Valitettava tilanne monella.
 
Vastaus: Välivuosi.

Eli vertailuryhmäksi ei riitä about jokainen tuttu, kaveri, sukulainen ja meidän luokalla oleva opiskelija + jotkut kenen tilanteen tietää koulussa muuten? Pitäisikö laajentaa koko suomen alueelle? Sitten vasta alkaa myytit murtua?

Jep. Kyllähän siihen riittää kaverit ja sukulaiset ja tutut.

Näin siis julistan, että Xbox 360 hajoamisprosentti on 0% kun kenelläkään tutulla ei se ole mennyt paskaksi. Myth BUSTED.
 
Vastaus: Välivuosi.

Jep. Kyllähän siihen riittää kaverit ja sukulaiset ja tutut.

Näin siis julistan, että Xbox 360 hajoamisprosentti on 0% kun kenelläkään tutulla ei se ole mennyt paskaksi. Myth BUSTED.
No tuntuu jokatapauksessa oudolta jos kesätyössä 1,5k /kk tienaava joutuu makrulinjalle. Itse tienasin tuon verran ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeisenä kesänä ja todella hyvin meni sen jälkeinen opiskeluvuosi rahallisesti. Silloin oli vielä kaiken lisäksi pienempi opintotuki kuin alkavalla lukukaudella.
 
Vastaus: Välivuosi.

No tuntuu jokatapauksessa oudolta jos kesätyössä 1,5k /kk tienaava joutuu makrulinjalle. Itse tienasin tuon verran ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeisenä kesänä ja todella hyvin meni sen jälkeinen opiskeluvuosi rahallisesti. Silloin oli vielä kaiken lisäksi pienempi opintotuki kuin alkavalla lukukaudella.

Siis hiukan kuulostaa hurjalta, jos saat satoja elokuvia, pelejä roppakaupalla, pelikoneita ym. Mutta silti syöt hyvin ja ei ole rahavaikeuksia koko vuoden aikana.

Mutta kaipa se sitten niin on...
Itse kävin kesäduunissa 5 viikkoa ja tienasin 900e...
 
Vastaus: Välivuosi.

Siis hiukan kuulostaa hurjalta, jos saat satoja elokuvia, pelejä roppakaupalla, pelikoneita ym. Mutta silti syöt hyvin ja ei ole rahavaikeuksia koko vuoden aikana.

Mutta kaipa se sitten niin on...

Se on vaan siitä kiinni miten suunnittelee rahatilanteensa ja seuraa hintatilannetta sekä tuotteissa että eineksissä. Loistavana esimerkkinä leffat... Osta suomesta 10 heti julkkarissa, niin rahaa palaa helposti 350. Osta ulkomailta pienellä viiveellä, niin rahaa palaa vähän päältä satku :D
Sama asia toistuu melkein kaikessa mitä ihminen voi ostaa. Eikä osta kolme kertaa päivässä 2,50 maksavaa energiajuomaa.

Jos nyt lopettaisi offtopicin tähän, lähti hieman enemmän raiteilta kun mitä kuvittelin yhden kommentin tekevän.

On Topic: Jos meinaa lähteä opiskelemaan, on ihan hyvä pitää välivuosi että saa tarpeeksi rahaa ensimmäistä lukukautta varten. Itselläni tämä "välivuosi" oli tosissaan sen 6kk inttiä ennen. Toinen vaihtoehto pärjätä ensimmäisen vuoden yli on tietenkin nostaa opintolainaa, joka on melkein ilmaista kokonaisuutta ajatellen, jos onnistuu maksamaan sen koulun loputtua nopeasti. Näin siis jos joutuu olemaan vuoden intissä eikä halua pitää välivuotta :)
 
Vastaus: Välivuosi.

Yläasteen jälkeen tuli välivuosi pidettyä ja sillä tiellä ollaan edelleenkin 6 vuotta myöhemmin :eek:
 
Vastaus: Välivuosi.

Tällä hetkellä pidän "välivuotta". Kävin käännähtämässä armeijassa, olin siellä neljä päivää ja totesin, ettei nyt kyseessä ole yhtään minulle sopiva paikka.

Tulin kotiin ja oletin pääseväni sivariin piankin. Toisin kävi, kun sivarikeskus jostain syystä haluaa minulta, toisin kuin suoraan sivariksi ilmoittauneilta, sitoutumislomakkeen työpaikkaan, jolloin he voivat sijoittaa minut aikaisimpaan vapaaseen koulutusjaksoon. Tämä on marraskuussa tai tammikuussa. Jos en pääse, he sijoittavat sivarini vasta vuoden 2009 loppuun tai vuoden 2010 alkuun.

Yliopistoon en vielä päässyt opiskelemaan, joten tällä hetkellä olen sitten töihin ainakin tuohon marras-/tammikuuhun, jos silloin pääsisin jo siviilipalvelusta suorittamaan. Ensi vuonna taas sitten yrittämään yliopistoon. Että tällästä. Olisin mieluusti mennyt jo nyt yliopistolle, jos vaan olisi yliopistoon jo päässyt, mutta eipä voi mitään.
 
Ylös Bottom