On se paljon turhauttavampaa jos on täysin tai edes lähelle samanlaista seinää tai ovea, joka ei ole interaktiivinen ja joku yksi jossain sitten taas on, eikä sitä tiedä ennen kuin kokeilee tai vaikka menee tarpeeksi lähelle että tulee joku näppäinkehoitus.
En ole koskaan ymmärtänyt valitusta immersion rikkoutumisesta pelillisten elementtien vuoksi kun kuitenkin pääosassa pelejä on aina vähintään joku HUD pelikuvan päällä tai jotain muuta jatkuvaa muistuttamassa että pelaat peliä. Hyvin harva peli on sellainen, etteikö siinä olisi pääosan ajasta jotain pelillistä muistutusta esillä.
Olen itse kyllä viime aikoina testaillut pelata joitain pelejä minimaalisella HUD:lla mutta kyllä se lopputulos on aina se, että sitä aktivoi jatkuvasti tai toivoo näkyville kun se ei näkyvillä ole. Toisaalta esimerkiksi joku Dead Space on sellainen peli, joka taitaisi toimia aika pitkälle ilman päälle liimattuja pelielementtejä ja se on hienoa se. On se siis mahdollista toteuttaa mutta miten sen tekee että ei valiteta?
Punertuvat kuvaruudun reunukset ei monille käy alhaisesta kestävyydestä ilmoittamaan mutta miten sen sitten toteuttaa jos pelihahmo ei ole joku Dead Spacen tapaan sopivaan asuun pukeutuva tyyppi, jolla jostain syystä sattuu olemaan ne energia- ja elämäpalkit juuri taaksepäin, mistä me pelaajat pelihahmoa tiiraillaan? Ja ihan kuin se ei ole pöljää jos sitä yhtään miettii. Ei ehkä yhtä räikeää kuin keltaiset maalit mutta täysin sama idea: kertoa pelaajalle informaatiota pelistä.
Maalinkin kanssa voi mennä liiallisuuksiin ja hommat voi hoitaa paremminkin eli kuten täällä oli jo kirjoitettukin: tikkaat on rikki tai saavuttamattomissa. Siellä jossain polvenkorkuisten "esteiden" takana vaikkapa, mikä on taas monille maalinvihaajillekin silti ihan ok