Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vanquish [X360]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sai Maa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Vanquish [X360]

Kyllähän GoW-kloonit kiinnostaa, jos ne vain on tehty hyvin ja siltä tämä vaikuttaisi.

En mä tästä saa kyllä millään Gears-kloonia. Vanquishin ja Gearsin yhtäläisyydet jäävät kuvakulmaan ja suojautumismekanismiin. Itse näen Vanquishin suojassa kyykkimisen kuitenkin vain tylsänä vaihtoehtona. Peli on paljon hauskempi kun oppii käyttämään perseeseen pultattuja rakettimoottoreita oikein, eli syöksyen pitkin taistelukenttää tuhoa kylväen. Suojassa käydään vain jos tulee otettua liian paljon osumaa. Hidastuksien kanssa kikkailu on myös mahtavaa. Pelleilyyn ei kuitenkaan ole varaa, sillä kuolo korjaa nopeasti. Epäreilulta peli ei sentään tunnu, ihan itseään saa syyttää kuolemista.

Teknistä toteutusta on pakko kehua. Ruudulla on samanaikaisesti aivan jäätävästi luoteja ja räjähdyksiä, mutta ruudunpäivitys ei ole kertaakaan yskäissyt. Grafiikka on nättiä enkä ole repeilyäkään havainnut. Välillä on kyllä pitänyt haukkoa henkeä pelin tuodessa esiin upeita kohtauksia, ja vasta toisessa Actissa mennään.

Vastaus: Vanquish [X360]

Minullakaan ei ole pahaa sanottavaa Vanquishista. Vuoden positiivinen yllättäjä selkeästi minulle. Suurimmaksi osaksi tyydyn vain komppaamaan aikaisemmin sanottuja asioita pelistä.

Toiminta on hektistä, sanan varsinaisessa merkityksessä. Se ainoa asia, joka hiersi Gears of Warissa, oli nimeomaan hidastempoinen suojassa kykkiminen, mutta Vanquish on toista maata. Siinä todella liikutaan, liu'utaan, hidastetaan aikaa ja pyöritään, samalla ilkeitä venäläisiä robotteja [sic] lahdaten. Toiminta on jotakuinkin täydellistä. Korni tarina ja dialogi sekä ADHD-konemusiikki vain tukevat täysin ylivedettyä meininkiä.

Moninpeliä en minäkään tähän kaipaa, johtuen juurikin bullet time - efektistä joka on mahdotonta toteuttaa samalla tavalla useamman pelaajan kesken, pelimekaniikka ja pelin luonne muuttuisivat oleellisesti. Pelaan muita pelejä sitten netissä.

Kuten monet muutkin ovat sanoneet, Vanquish on timanttista yksinpelitoimintaa, jota voin suositella lämpimästi kaikille genren ystäville. Yksi muutenkin hyvän pelivuoden parhaista peleistä mielestäni. Tämä ja Bayonetta ovat lajityyppiensä eliittiä, kiitos Platinum Games!

Ylös Bottom