Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Varokaa veritulppaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Mielestäni ihan objektiivisesti kirjoitettu uutinen. Ei paistanut mitään omia mielipiteitä läpi vaan kerrottiin tapaukseen liittyvät faktat.

Uutisen objektiivisuus on uusindividualistisen yhteiskunnan luoma joukkoharha, joka pitää ihmiset tiukasti mediakritiikittömyyden kvasimoraalisessa vankilassa. Jo se, että asiasta nostetaan haloo, on subjektiivinen päätös. Metaoletus: Pelaaminen on vaarallisen addiktoivaa ja siten sitä tulisi säännöstellä. Suurin osa ihmisistä on kyllä niin dorkia, että joku soittaa heti Mannerheimin lastesuojeluliittoon (idioottien maanittelukerho nro 1!) ja seuraavaksi ollaankin jo tekemässä välikysymystä eduskunnassa (umpityhmien tonttuaivojen vaahtoamispaikka nro 1!). Eihän nekään saa edes yhtä hiton Tony Halmetta erotettua, vaikka äijä rikkoo eduskuntalaika sen minkä kerkeää...

Hienot sanat eivät tee viestistäsi totta. Olen samaa mieltä Shabanin kanssa. Uutisessa oli pointtina se, että pitkä paikallaanolo missä tahansa saattaa aiheuttaa veritulppaa, tällä kertaa se nyt vain sattui tapahtumaan kotona pelatessa (verrattiinhan siinä tätä tapausta lentokonematkustamiseen).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Hienot sanat eivät tee viestistäsi totta.

Sama. Heti alussa:

"The potentially dangerous condition was caused because Dominic had his legs tucked under his body."

Eli varsinaisesti pelejä ei syytetä mistään. Kuten myös asiantuntian lausunto:

"The only risk factor we could find in this case was the fact that Dominic had sat on his legs for 10 hours playing computer games without moving."

Ja lopetuslause:

"However, it doesn't mean that the government should be putting health warnings on Playstations."

Mielestäni ihan objektiivisesti kirjoitettu uutinen. Ei paistanut mitään omia mielipiteitä läpi vaan kerrottiin tapaukseen liittyvät faktat.

Otsikko on harhaanjohtava tai ainakin sensaation hakuinen (myös kuvateksti). Jos vaikka urheilija olisi lukenut kirjaa samassa asennossa kymmenen tuntia putkeen saaden saman sairaskohtauksen ja vielä kuollen siihen, ei siitä mitään juttua olisi saanut aikaiseksi.

"Computer game teenager gets DVT"
"A 10-hour session led to problems"

Itse sisältö on ihan asiallisesti kirjoitettu, mutta ihmettelen miksi tällaisesta asiasta yleensäkään kirjoitetaan uutisissa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Otsikko on harhaanjohtava tai ainakin sensaation hakuinen (myös kuvateksti).

Tottakai se on sensaatiohakuinen. Jos otsikko olisi ollut "Boy who sat 10 hours on his feet got DVT", siihen tuskin olisi kiinnitetty huomiota.

Itse sisältö on ihan asiallisesti kirjoitettu, mutta ihmettelen miksi tällaisesta asiasta yleensäkään kirjoitetaan uutisissa.

Jaa'a, miksi ihmeessä yhdestä tissistä jaksetaan Jenkkilässä kohista hullunlailla? Miksi Iltasanomat uutisoi Madonnan Levi-vierailusta? Todennäköisesti kuitenkin 99% ko. jutun lukeneista on sen jo unohtanut.

Lehtdethän nimenomaan myyvät otsikoillaan, ei sille mitään voi, nykyään vain homma on niin. Iltalehtien kannet ovat yleensä täynnä otsikoita, jotka saattavat joistakin äkkiseltään kuulostaa mielenkiintoisilta, mutta itse sisältö onkin sitten tyhjempi kuin lukija osasi odottaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Iltalehtien kannet ovat yleensä täynnä otsikoita, jotka saattavat joistakin äkkiseltään kuulostaa mielenkiintoisilta, mutta itse sisältö onkin sitten tyhjempi kuin lukija osasi odottaa.

Huomasin ton jutun pelaaja lehdessä, kannessa luki että halo 2:sta olis iso juttu, mutta kun lehden ostin niin juttu oli kaks sivuu ja puolet siitä oli yks iso kuva.

Jaa'a, miksi ihmeessä yhdestä tissistä jaksetaan Jenkkilässä kohista hullunlailla? Miksi Iltasanomat uutisoi Madonnan Levi-vierailusta? Todennäköisesti kuitenkin 99% ko. jutun lukeneista on sen jo unohtanut.

Kyseessä ei olekaan mikään 7päivää tai Iltasanomat, vaan BBC.

Minä kun luulin että Justinin käsi vain vähän lipsahti. Saakeli, en nähnyt edes nänniä kunnolla! Ihmeellistä miten ihmisillä ei ole parempaa tekemistä kuin päivitellä ihmisoikeustuomioistuimeen saakka jonkun leikellyn rasvakudosmöykyn vilahtamista nuijimisfutiksen erätauolla. Ihmiskunta on tuhoon tuomittu...

Tottakai se on sensaatiohakuinen. Jos otsikko olisi ollut "Boy who sat 10 hours on his feet got DVT", siihen tuskin olisi kiinnitetty huomiota.

Eli: rakas serkkuni varmaan tarkoitti tekoakateemisilla höpinöillään sitä, että itse uutinen oli valittu siksi, että ihmiset saisivat päiviteltävää. Kuten eräs ranskalainen folkloristi kerran sanoi: "Kaikki sellainen vaikutus, joka ei sisällä ennakkoluuloja ehkäisevää materiaalia, vahvistaa ennakkoluuloja". Toisin sanoen uutinen itsessään ei "syytä" videopelejä, mutta ihmiset voivat siulti käsittää sen niin. Ainakaan mitään hyötyähän tuosta uutisesta ei ole takuulla ollut, ainakaan peliharrastajan näkökulmasta...

Ylös Bottom