Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

VC pelit - pelkkää nostalgia-arvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pomppuheikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

pomppuheikki

New Member
Onkos noilla Virtual Consolen peleillä oikeasti muuta kuin nostalgiamerkitystä? Ymmärrän että jos on joskus 80- tai 90-luvulla pelannut niitä vaikka NES:llä niin on tietysti nostalgista pelata lapsuuden pelit uudestaan ,mutta entä jos ei ole niitä koskaan pelannut? Eikö silloin kannata pelata vaan nykyaikaiset Mario Galaxy ja Paper jotka on Wille ja jättää nämä Mario 3 tai Mario World suosiolla historian hämäriin?

Vastaus: VC pelit - pelkkää nostalgia-arvoa?

Valtaosin nostalgia jyllää, mutta on sitten pelejä kuten Super Mario World jotka toimii kuin junan vessa, vaikkei vessaa aikaisemmin olisikaan käyttänyt. On siellä helmiä joukossa, ne vaan täytyy tavalla tai toisella kaivaa.

Osalla peleistä on ajan hammas nakertanut pahasti viihdearvon pois,
mutta esim. super mario world on kyllä jo niin "ikuinen" että luulisi kyllä nykyajan esiteinillekin käyvän siinä missä esim. super paper mario.

Minä mietin joskus ihan samaa. Mutta koska olen syntynyt 1995+, En oikeasti tunne juuri mitään vanhoja pelejä. Jotkut "vanhat" pelit jaksavat vieläkin innoittaa. Esimerkiksi itselläni on juuri purtavana Super metroid :rolleyes:, joka on erittäin hyvä peli.

Saman verran niillä on arvoa kuin vanhoilla elokuvilla. Vaikkakaan en ollut itse edes syntynyt silloin, on Star Wars edelleen kova elokuva.

Iso osa vanhoista peleistä omaa ainostaan historiallista- ja kuriositeettiarvoa, mutta mukaan mahtuu joitain pelejä, joiden voisi kutsua kuuluvan pelaamisen yleissivistykseen ja jotka ovat edelleen oikeasti hauskoja pelata.
Mutta jos erehtyy jonkun suosituksesta tai hehkutuksesta koittamaan jotain vanhempaa peliä, eikä osaa asennoitua siihen, että peli tuskin on samanlainen mediaspektaakkeli kuin nykypelit, niin tulee pettymään ja pahasti.

Ostan mieluiten pelejä, joita en ole ennen pelannut. Välillä vastaan tulee todellisia helmiä kuten Wonderboy in Monster World, välillä taas kyseessä ovat pelit joita olen pitkään halunnut pelata kuten Probotector II. Bomberman 93:n grafiikat taas ovat selkeämmät kuin kiiltävät 3D-grafiikat pelin WiiWare-versiossa. Joskus toki kohdalle sattuu pettymyksiäkin kuten Paper Mario tai Legend of the Mystical Ninja. Retropeleistä löytyy kuitenkin paljon laadukasta pelattavaa, ja olisi suorastaan kummallista ostaa vain pelejä joita on jo pelannut.

Eipä ole tullut ladattua pelejä, joita olen jo pelannut. Lähinnä olen painottanut helmiä, jotka olen syystä tai toisesta missannut. Tällä hetkellä veljen kanssa meneillään loistava Secret of Mana.

Kyllähän esim. Super mario bros 3 ja yoshi's island ovat mielestäni nykyäänkin ihan kelpo pelejä ja Sonicinkin taso on laskenut alkuajoista reippaasti. Ennen peleissä oli jotain sisältöä eikä vain häikäiseviä grafiikkoja ja ylitäyteläisiä tekno-musiikkeja. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin peleihin, mutta kyllä itse tykkään pelata Sonic mega collection+:n pelejä vaikken niitä lapsuudessani olekaan pelannut. Tietenkään kaikkia eivät retroilut kiinnosta, mutta ne henkilöt voivat aivan rauhassa jättää virtual consolen omaan arvoonsa ja keskittyä wiiWaren tarjontaan.

Ei välttämättä pelkkää nostalgia-arvoa.

On mielenkiintoista nähdä esimerkiksi Marion tai Sonicin alku-ajat, jos ei ole mitenkään tutuksi tullut pelit vasta kuin 2008-vuodesta alkaen.:cool:

7-vuotias poika pelasi eilen Wonder Boyta, Sonic the Hedgehog 3:sta ja Bubble Bobblea, joten eiköhän hyvä peli ole hyvä peli, oli se sitten vuodelta kivi tai täysin uusi. Eli ei ole pelkkää nostalgia-arvoa, jos tämä kelpaa todistusaineistoksi.

Toisaalta uusistakin pelasi BIT. TRIP BEATia :D

Periaatteessa oot oikeassa. Useimmat "hyvät" pelit ovat niitä joita tuli itsekkin nuorena pelattuna. Poikkeuksiakin on, esim. alla mainitun Super Metroidin pelasin liki läpi vaikken koskaan ole peliä aiemmin pelannut. Tosin uudempia Metroideja kyllä.

Siis nostalgia-arvoa kyllä, mutta saattaapa seassa olla vielä tänä päivänäkin oikeastikkin hyviä pelejä. ;)

Ylös Bottom