Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Videopelipersoonien luotettavuus vaakalaudalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Videopelipersoonien luotettavuus vaakalaudalla?

Onhan tämä aika huvittava tapaus. Itse teen nykyään hankintapäätökseni aika lailla Let´s play -videoiden kautta. Mikäli peli vaikuttaa hyvältä, menee se ostoon.

Näin pienenä kevennyksenä: Tämän ketjun aloittanut "kohu" on jo poikinut pientä komediallista mainosmateriaalia:
Näytä liitetiedosto 12226

Alkuperäinen lähde:https://twitter.com/Get_Games/status/425641463578656768

Viimeksi muokannut moderaattori:

Missäänhän ei vaadittu tuotteen kehumista, vaikka negatiivinen puhe kiellettiin. Tähänhän olisi riittänyt vaikka se 30s Dead Rising 3:sta ja sanoa että uusi DLC tulee pian, ja tämä olisi ihan tavallista peliuutisointia. Tietysti sillä erolla, että MS maksoi kannustusrahaa. Mutta mistään tuotteen kehumisesta ei ole kyse, uutisen mukaan.

Mitä tulee itse otsikkoon, niin eipä noihin ole koskaan tullut luotettua muutenkaan, vaan itse päätellyt pelin sopivuuden itselleni videoiden ja muiden tietojen perusteella. Enkä kyllä kertaakaan ole mennyt vielä vikaan :P

Totalbiscuitin näkemys aiheesta:

[video=youtube;WjObpd5U33U]http://www.youtube.com/watch?v=WjObpd5U33U[/video]

IMO pelijulkaisijoiden ja muiden rahaihmisten vaikutus on näkynyt useilla kanavilla jo pitkään. Eri asia on, onko se ollut julkista vai tällaista kuluttajan selkien takana tapahtuvaa promootiota. Esimerkiksi JackFrags paasasi Xboxin ja välillä PS4:n Battlefieldeistä niin usein, että peruutin kostoksi tilaukseni.

Totalbiscuitin näkemys aiheesta:

Osassa mielipiteitä olen samaa mieltä, mutta hiukan paistaa läpi TB:n tarve puolustella itseään. Onhan hän mun tuntemista pelijournalismin henkilöistä se eniten sell out -henkilö. Monessa kohtaa kyse on katsontakulmasta ja tulkintaeroista. Yhdessä asiassa olen kuitenkin vahvasti erimieltä. FDC:n guidelines ei ole sama kuin laki. Voi olla että TB ei englantilaisena tätä tiedä. En minäkään tiedä varmaksi, mutta osaan ajatella asian toisinpäin. Miksi IGN, Polygon, Destructoid (eikun tää taitaakin olla UK?), Joystiq, Rock Paper Shotgun...eivät ikinä mainitse että heidän arvostelemansa peli oli ilmaiseksi julkaisijalta saatu? Miksi mikään amerikkalainen tietokonelehti/sivusto ei mainitse että heidän testaamansa tuotteet oli ilmaiseksi valmistajalta saatu? Jos mennään oikein pitkälle, miksei senaattorit joudu mainitsemaan kaikkia lobbareita joilta ovat saaneet tavaraa, rahaa tai palveluita?

Se mikä mua tässä asiassa ihmetyttää on kuinka raivoissaan ihmiset eri paikoissa asiasta ovat olleet ja kuten tämänkin ketjun otsikko kertoo että onko tämä oikeasti tullut ihmisille yllätyksenä? Suomessa asiaan tuli muuten pienoinen lakimuutos suitsemaan lahjontaa, tämän vuoden alusta lähtien asiakkaiden kestitsiminen ja lahjominen ei enää mene läpi verotuksessa. Uusi laki ei siis kiellä lahjomista, mutta sitä ei voi enää vähentää yrityksen tilinpäätöksessä. Uusi laki ei myöskään kiellä palkkaamasta bloggaria esittelemään tuotettasi, se kun ei ole lahjontaa vaan mainontaa.

Miksi IGN, Polygon, Destructoid (eikun tää taitaakin olla UK?), Joystiq, Rock Paper Shotgun...eivät ikinä mainitse että heidän arvostelemansa peli oli ilmaiseksi julkaisijalta saatu?
Näistä ainakin Polygon kyllä kertoo, mistä arvostelupeli on saatu esim. tähän tyyliin:

OlliOlli was reviewed using a pre-release download provided by Roll7. You can find additional information about Polygon's ethics policy here.
Noissa arvostelujen loppukaneeteissa myös mainitaan, jos arvostelua varten on pitänyt käydä esim. julkaisijan luona, kuten esimerkiksi Battlefield 4:n tapauksessa.

Battlefield 4 was reviewed at an EA-hosted review event at EA Redwood Shores on provided PCs with AMD 8-Core CPUs and crossfire'd AMD 7970 video cards. Additional time was spent in singleplayer and multiplayer on Xbox One and PS4 development kits.

Kannattaa myös lukaista tuo Polygonin "ethics policy", siellä kertovat tarkemmin periaatteistaan.

Totta kai Polygon on yksi harvoista, joka on ottanut linjakseen kertoa asioista varsin läpinäkyvästi.

Lähde: Polygon

Tässä mitä olen nyt seurannut keskustelua, uutisointia ja vlogeja, niin aika hauskasti koko hommaa ollaan nyt kovaa kyytiä kaatamassa yksin Machiniman selkään.
Ok ok ok, vaikuttaa siltä että Machinima ja vain Machinima blaa blaa...
Esitän kuitenkin kysymyksen. Miksi Machinimalla olisi noin kova tarve promota Xbox Onea? Miksi se lähtisi oma perse tulilinjalla promoamaan jotakin tuotetta, joka ei ole sen oma? Mutuilua joo, mutta jos tässä tutkitaan spagettia päästä päähän, niin mielestäni tuo kysymys on ihan aiheellista esittää.

Se mikä mua tässä asiassa ihmetyttää on kuinka raivoissaan ihmiset eri paikoissa asiasta ovat olleet ja kuten tämänkin ketjun otsikko kertoo että onko tämä oikeasti tullut ihmisille yllätyksenä? Suomessa asiaan tuli muuten pienoinen lakimuutos suitsemaan lahjontaa, tämän vuoden alusta lähtien asiakkaiden kestitsiminen ja lahjominen ei enää mene läpi verotuksessa. Uusi laki ei siis kiellä lahjomista, mutta sitä ei voi enää vähentää yrityksen tilinpäätöksessä. Uusi laki ei myöskään kiellä palkkaamasta bloggaria esittelemään tuotettasi, se kun ei ole lahjontaa vaan mainontaa.

Olen vähän samoilla linjoilla sun kanssa. Mun mielestä tässä on kuitenkin vähän sama ilmiö kuin Snowden-paljastuksissa. Me epäilemme vahvasti jotakin vilunkipeliä, mutta kun siitä ei ole mitään konkreettista näyttöä, niin asia pysyy mutuilun tasolla.
Sitten kun jostakin lävähtää, niin pee alkaa roiskua seinille ja lujaa. Ja ihan syystä. Vähän kuin ihmettelisit, että piparit katoaa purkista ja epäilet asuinkumppaniasi. Et ole kuitenkaan täysin varma. Sitten kun toinen jää käsi purkissa kiinni, niin sitä voi antaa raskasta palautetta ja pöyristellä.
Kenties hieman tekopyhää, mutta omasta mielestäni varsin ymmärrettävää reagointia.

Tilanne olisi ihan sama, oli kyseessä mikä tahansa yhtiö.
Itse näen journalismin ja varsinkin arvostelut sellaisina, että niiden tulisi aina pyrkiä objektiivisuuteen (pyrkiä, ei saavuttaa). Lisäksi on ihan oikein, että selkeästi maksettu mainos myös esitetään mainoksena. Jos tuollaisia hämäriä soppareita tehdään, niin siinä viilataan katsojaa liian karkealla terällä linssiin. Tämä nyt esille tullut juttu laittaa ihan aiheesta miettimään, mitä siellä taustalla tapahtuu ja kuinka luotettavina voi esim. arvosteluja pitää?
TT-2k:n mainitsema esimerkki siitä kuinka firma laittaa eettiset periaatteensa näytille on tosi jees. Auta armias, jos kuitenkin käy ilmi, että noita periaatteita on rikottu. ;)

FDC:n guidelines ei ole sama kuin laki.
FTC:n antama TRR (trade regulation rule) on säädös, jolla on sama merkitys kuin kongressin tai presidentin antamalla säädöksellä. Eli yritykset joko noudattavat sitä tai lähtevät FTC:n kanssa käräjille, jolloin oikeuslaitos päättää, oliko TRR perustuslain mukainen vai vastainen. Mutta sikäli kuin Yhdysvalloissa on lakeja, TRR on niihin rinnastettava.

Jos mennään oikein pitkälle, miksei senaattorit joudu mainitsemaan kaikkia lobbareita joilta ovat saaneet tavaraa, rahaa tai palveluita?
Ehkä siksi, että he joutuvat. (No, tarkkaan ottaen lobbarit joutuvat rekisteröitymään ja tekemään ilmoituksen kaikista antamistaan lahjoituksista ja tarjoamistaan lounaista, mutta kongressi valvoo ohjeiden mukaista käyttäytymistä.)

KFin taitaa saada ilmaista tavaraa näiden suhteiden avulla ja arvosteltavat pelit eivät ole koskaan huonoja. Hmmmmm... ;)
Toki henkilökohtainen maku vaikuttaa arvosteluun aina virheellisesti siinä missä rahan ohjaamanakin.

KFin taitaa saada ilmaista tavaraa näiden suhteiden avulla ja arvosteltavat pelit eivät ole koskaan huonoja.
KonsoliFINin arvosanajakaumasta löytyy ihan hauska artikkeli. Paavi selittää, miksi yhden tähden arvosteluja on suhteessa ehkä vähemmän kuin "pitäisi".

Suhteellinen jakauma kertoo varsin hyvin, kuinka samankaltaisesti arvosanoja on annettu alustasta riippumatta. Arvosanojen osuus kasvaa lähes lineaarisesti aina neljään asti. Distribuutio piikittyy toki räikeästi juuri neljässä tähdessä, mutta keskiarvojen valossa poikkeama kolmen tähden odotusarvosta ei ole järisyttävä. Kuten totesin jo vuosia sitten vastaavanlaisessa katsauksessa, vaikuttaa jakauman vääristymiseen se, että kritiikin kohteita valitaan osittain mieluisuusperiaatteella: paskoja pelejä ei haluta välttämättä arvostella.

Lähde: KonsoliFIN

KFin taitaa saada ilmaista tavaraa näiden suhteiden avulla ja arvosteltavat pelit eivät ole koskaan huonoja. Hmmmmm... ;)
Arvostelupelit ovat varmaan about puoliksi maahantuojilta saatuja promoversioita ja puoliksi itse ostettuja. Maahantuojalta saaduista arvostelukappaleista mainitaan aina arvostelun lisätiedoissa.

Olemme lisäksi saaneet arvostelukäyttöön pelikonsoleita. PS3:ja on ainakin yksi debug-konsoli (tiedän siitä, että se on mun hallussa), ja olisikohan yksi tavallinen kuluttajaversiokin. PS4:iä on saatu Nordisk Filmiltä yksi (joka on Nordiskin kirjanpidon mukaan mulla, mutta itse olen maksanut omilla rahoillani yhden konsolin, jota pitää hallussaan Waluigi; periaatteessa voidaan siis sanoa, että maahantuojan antama arvostelulaite on Waluigilla). Saamme jossain vaiheessa myös yhden debug-PS4:n, mutta sen loppusijoituspaikasta ei ole tehty päätöstä. Vitoja en muista meidän saaneen maahantuojalta.

Joku muu tietää Xboxien ja Nintendo-laitteiden osalta paremmin.

Esimerkiksi JackFrags paasasi Xboxin ja välillä PS4:n Battlefieldeistä niin usein, että peruutin kostoksi tilaukseni.

JackFrags on kyllä niin selkeä swagihuora, ettei mitään rajaa :) Rasittavaa mainostusta, oli kyse konsoleista tai PuuCee-komponenteista. Tuoreehkossa videossahan mies tunnustikin, että alkoi tekemään Utube-videoita vain sen takia, että "oikea" duuni ei kiinnostanut. Siellä kun joutuu nousemaan työtä tekemällä hierarkiassa ylöspäin, ja se ei innostanut. Unsubscribed.

jryin mainitsemien konsolien lisäksi tapauskohtaisesti laitearvioissa olevat vehkeet (esim. headsetit) jäävät arvostelun tekijälle. Joskus maahantuoja kuitenkin antaa arvosteltavan laitteen vain lainaan, jolloin se pitää tietysti palauttaa laina-ajan jälkeen.

Rahallista korvausta tai muuta vastaavaa palkkiota KonsoliFINin arvosteluista ei ole annettu sen enempää KonsoliFINin kuin julkaisijan/maahantuojankaan puolelta, olipa kyseessä sitten peli, palvelu, laite tai mikä ikinä. Eli käytännössä arvostelijalle jää useimmiten käteen vain se peli, jolla ei promoversioiden tapauksessa ole edes jälleenmyyntiarviota. Lisäksi KFINin ylläpidon herrasmiessopimuksella promojen myynti edes omille kavereille on ehdottomasti kielletty.

Itselläni on PlayStationin maahantuojalta saatu PS4-konsoli, joka tuli kiitoksena aktiivisuudesta ja auttamisesta ongelmatilanteissa sekä täällä KonsoliFINissä että Facebookin Sony PlayStation Suomi -ryhmässä.

Joku muu tietää Xboxien ja Nintendo-laitteiden osalta paremmin.

Amolta tuli Wii U:n julkaisun alla yksi kappale konsoleita, joka päätyi minulle. Laite oli kaiken lisäksi maanantaikappale, joka piti vaihtaa heti kättelyssä, mutta Amo hoiti homman hienosti, ja uuden konsolin sai samalle päivälle, kun entisen vei vaihtoon. 3DS:ää saatiin yksi ilmainen kappale myös Amon suunnalta, mutta siitä en muista tuliko juuri se laite minulle vai jollekin muulle. Xboxeista en osaa sanoa.

Tosiaan hyviin arvosteluihin vaikuttaa se, että saamme itse pääasiassa valita pelit, jotka arvostelemme. Koska ainakin suurella osalla (kaikkien puolesta en voi tietenkään sanoa) aikaa pelaamiseen on varsin rajallisesti töiden ja perhe-elämän vuoksi, yleensä tulee todellakin valittua ne kiinnostavimmat nimikkeet, jotka useasti sattuu olemaan varsin laadukkaita pelejä. Toki suorastaan paskojakin pelejä on tullut arvostelua, kuten ensimmäinen arvostelupelini, joka oli Wiin Need for Speed. Välillä tulee myös pelejä, joista itse ei välitä, mutta niitäkin pyrkii arvostelemaan mahdollisimman objektiivisesti (kuten viimeisimpänä LEGO Marvel Super Heroes PS4:lle) - näissä tapauksissa ainakaan itse en halua rokottaa arvosanasta, jos peli on oikeasti hyvin tehty, vaikka se ei itseeni iskisikään. Olisihan tuollekin voinut lykätä sen kaksi tähteä, kun peli ei itseä kiinnosta, mutta se tuskin olisi ollut kovin oikeudenmukaista. Itse olen kuitenkin pyrkinyt viime aikoina kiristämään omaa arvosteluasteikkoani jo ihan sen vuoksi, että pelien yleinen laatu on nykyään parempi kuin joitakin vuosia sitten ja mielestäni arvosteluasteikko tulisi näin ollen suhteuttaa, ettei sitä viittä tähteä tulisi annettua liian kevyin perustein.

Xboxeista en osaa sanoa.

Yksi kappale ainakin debug X360:sta löytyy minun hallustani tällä hetkellä, virallisempi sijoituspaikka lienee kuitenkin Paavilla. Käytetty muunmuassa Assassin's Creed 4-revikoinnissa viime syksynä.

Nordisk Film siis maksaa nälkäpalkkaa maksullisesta työstä
Ei maksa, kun a) en ole koskaan töitä heille tehnyt ja b) tästä harrastuksesta ei makseta palkkaa. Eli ihan omasta harrastuneisuudestani ja halustani auttaa ihmisiä nämä kymmenettuhannet viestini ja lukuisat FAQini ovat syntyneet, eivät minkään maahantuojan, konsolivalmistajan tai edes harmaan eminenssin pyynnöstä. (Okei, XShava joskus takavuosina pyysi, että tekisin - muistaakseni - PS3-ongelma-FAQin, jottei se varsinainen ongelmaketju täyttyisi samojen asioiden kysymisestä. Mutta ei siinäkään ruskeita kirjekuoria lipsauteltu, vaan olisin ihan yhtä hyvin voinut kieltäytyäkin.)

Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten nuo KFIN:n debug-konsolit eroavat kuluttajamalleista?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten nuo KFIN:n debug-konsolit eroavat kuluttajamalleista?

Välillä peleistä tulee sellaisia arvostelukappaleita, jotka toimivat vain debug-konsoleilla. Joku asiasta enemmän tietävä osannee selventää paremmin.

Niillä voi ajaa ns. allekirjoittamatonta koodia, eli käytännössä pelien ennakko- ja arvosteluversioita. Preview- ja Review-versiot eivät ole siis prässättyjä levyjä, vaan ihan tavallisella kirjoittavalla DVD- ja BD-asemalla luotuja levyjä. Tavallisilla kuluttajakonsoleilla tuollaisia pelilevyjä ei voi käyttää.

Lisäksi debug-konsoleissa on kaikenlaisia erikoisia säätömahdollisuuksia, kuten vaikkapa mahdollisuus feikata PlayStation Plus -jäsenyyttä tai avata/sulkea Trophyja ihan nappia painamalla.

Debugeja käytetään koska sillä tavoin pelit saadaan jopa viikkoja aiemmin arvosteltavaksi, koska ei tarvitse odottaa varsinaisten promo/myyntilevyjen valmistumista prässitehtaalta. Toisaalta keskeneräiset ennakkoversiot eivät pääse leviämään niin helposti luvattomille teille, koska debug-konsoleita on olemassa erittäin rajallinen määrä ja Sony pitää niistä tarkkaa kirjaa.

Ylös Bottom