Vastaus: Videopelipersoonien luotettavuus vaakalaudalla?
Tässä mitä olen nyt seurannut keskustelua, uutisointia ja vlogeja, niin aika hauskasti koko hommaa ollaan nyt kovaa kyytiä kaatamassa yksin Machiniman selkään.
Ok ok ok, vaikuttaa siltä että Machinima ja vain Machinima blaa blaa...
Esitän kuitenkin kysymyksen. Miksi Machinimalla olisi noin kova tarve promota Xbox Onea? Miksi se lähtisi oma perse tulilinjalla promoamaan jotakin tuotetta, joka ei ole sen oma? Mutuilua joo, mutta jos tässä tutkitaan spagettia päästä päähän, niin mielestäni tuo kysymys on ihan aiheellista esittää.
Se mikä mua tässä asiassa ihmetyttää on kuinka raivoissaan ihmiset eri paikoissa asiasta ovat olleet ja kuten tämänkin ketjun otsikko kertoo että onko tämä oikeasti tullut ihmisille yllätyksenä? Suomessa asiaan tuli muuten pienoinen lakimuutos suitsemaan lahjontaa, tämän vuoden alusta lähtien asiakkaiden kestitsiminen ja lahjominen ei enää mene läpi verotuksessa. Uusi laki ei siis kiellä lahjomista, mutta sitä ei voi enää vähentää yrityksen tilinpäätöksessä. Uusi laki ei myöskään kiellä palkkaamasta bloggaria esittelemään tuotettasi, se kun ei ole lahjontaa vaan mainontaa.
Olen vähän samoilla linjoilla sun kanssa. Mun mielestä tässä on kuitenkin vähän sama ilmiö kuin Snowden-paljastuksissa. Me epäilemme vahvasti jotakin vilunkipeliä, mutta kun siitä ei ole mitään konkreettista näyttöä, niin asia pysyy mutuilun tasolla.
Sitten kun jostakin lävähtää, niin pee alkaa roiskua seinille ja lujaa. Ja ihan syystä. Vähän kuin ihmettelisit, että piparit katoaa purkista ja epäilet asuinkumppaniasi. Et ole kuitenkaan täysin varma. Sitten kun toinen jää käsi purkissa kiinni, niin sitä voi antaa raskasta palautetta ja pöyristellä.
Kenties hieman tekopyhää, mutta omasta mielestäni varsin ymmärrettävää reagointia.
Tilanne olisi ihan sama, oli kyseessä mikä tahansa yhtiö.
Itse näen journalismin ja varsinkin arvostelut sellaisina, että niiden tulisi aina pyrkiä objektiivisuuteen (pyrkiä, ei saavuttaa). Lisäksi on ihan oikein, että selkeästi maksettu mainos myös esitetään mainoksena. Jos tuollaisia hämäriä soppareita tehdään, niin siinä viilataan katsojaa liian karkealla terällä linssiin. Tämä nyt esille tullut juttu laittaa ihan aiheesta miettimään, mitä siellä taustalla tapahtuu ja kuinka luotettavina voi esim. arvosteluja pitää?
TT-2k:n mainitsema esimerkki siitä kuinka firma laittaa eettiset periaatteensa näytille on tosi jees. Auta armias, jos kuitenkin käy ilmi, että noita periaatteita on rikottu.