Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vika gd:ssä vai koneessa?

Boomer

New Member
Ostin Marvel vs Capcom:in ja kauhukseni huomakseni että peli toimii hieman vajavaisesti. Peli toimii jonkin aikaa hyvin kunnes tilttaa jonka jälkeen peli ei suostu enää käynnistymään. Peli toimii kuitenkin kunnolla kun koneen kääntää ylösalaisin. Ihmeellisen tästä tekee sen ettei dc:lläni ole pienintäkään ongelmaa muiden pelieni pyörittämisessä.
Oma teoriani on se että lukupäässä olisi jotain pientä vikaa ja MvC on jotenkin herkkä peli joten se aiheuttaa oireilun.
Eihän tämä nyt mikään kovin suuri ongelma ole mutta ärsyttää niin paljon ettei ole kaukana dc:n myynti peleineen.
Osaisko joku auttaa ja tietäisi ratkaisun ongelmaani.
 
Itselläni oli tuollainen ongelma, kun olin ostanut DC:ni käytettynä. Tuota tapahtui satunnaisesti muutamilla peleillä. Peli meni täysin jumiin, mutta kun koneen käänsi ylösalaisin, peli heräsi samantien, ja pystyin jatkamaan pelaamista. Vein DC:n takaisin liikkeeseen, josta sen ostin. Arvelivat syyksi lukupään säätötarpeen, jonka tekivat minulle seuraavaksi päiväksi. Sen jälkeen ei ole ryppyillyt kertaakaan.

Päätä pitäisi pystyä säätämään itsekin. Kotelo täytyy avata, ja lukupäässä on hyvin pieni ruuvi, jota kääntämällä voi säätää. Mihin suuntaan ja kuinka paljon on minulle arvoitus, koska en sitä itse tehnyt. Varovasti säätämällä ja kokeilemalla varmaankin oikea säätö löytyy. Netistäkin voi löytyä ohjeita.

Niin, ja olet varmaan jo kokeillut puhdistaa lukupäätä ja levyä? Itsekin tein sitä aluksi, ja välillä näytti auttavan, mutta kun muutaman kerran päivässä joutui sitä tekemään, niin oli selvää, että vika on jossain muualla kuin likaisuudessa.

Voihan DC:iin tulla muitakin vikoja, kuten se liittimen hapettuminen, josta on ohjeet DCFinin sivuilla, mutta tuo ylösalaisin toimiminen viittaisi ainakin minusta juuri lukupään säätötarpeeseen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan veloxneb

Päätä pitäisi pystyä säätämään itsekin. Kotelo täytyy avata, ja lukupäässä on hyvin pieni ruuvi, jota kääntämällä voi säätää. Mihin suuntaan ja kuinka paljon on minulle arvoitus, koska en sitä itse tehnyt. Varovasti säätämällä ja kokeilemalla varmaankin oikea säätö löytyy. Netistäkin voi löytyä ohjeita.
Tuo muuten voisi toimiakin...pitääpä kokeilla kun jaksaa.

Kumma juttu tässä on myös se että kun peli lopettaa toimintansa (silloinkin kun ylösalaisin temppukaan toimi) mutta sitten seuraavana päivänä peli lähtee käyntiin moitteettomasti ja toimii ainakin jonkin aikaa kunnolla.

Ärsyttävää muuten kun uutta suosikki peliään ei sitten voikaan pelata kunnolla. Tekisi mieli laittaa koko kone myyntiin ja siirtyä kasettipohjaisiin konsoleihin.
 
Ai että olen samaa mieltä. Tietääkö kukaan firmoja, jotka tekevät näitä linssin kiristyksiä? Tulee kohta tippa linssiin, kun Shenmueni temppuilee naurettavan pienen pikkunaarmun takia (kai...). Toisaalta ostin vastikään "upouuden" UEFA Striker -pelin. Täysin naarmuton ja liaton, muoveista otettu peli, mutta kone ei suostu sitä lataamaan, vaan päästelee sen sijaan linnun tsirpityksiä. @#¤$&%!!!:mad:
 
Mullakin on vastaava ongelma: Crazy Taxi ja V-rally 2 ei käynnisty millään (tai no ehkä 50:n yrityksen jälkeen), vaikka levyt ovat käytännössä naarmuttomia. Toisaalta NHL2K käynnistyy aina, vaikka levyssä muutama naarmu onkin. Päättelinkin, että vika on laitteessa, joten avasin sen ja puhdistin sen liittimen, johon ohjeet löytyy näiltä sivuilta. Varovasti pyyhin myös lukupään. Vaan ei auttanut. Lisäksi uusi Mortal Combat Gold ei toiminut (ei iso harmi sinänsä, peli on p...a).
Vitsit on siis vähissä. Ainakaan minä en löytänyt lukupään säätöruuvia, joten jos joku tietää miten se säädetään, niin voisi ilmoitella. Myös muut vinkit ovat tervetulleita.
Ihmeen herkkä kone, onneksi kuitenkin Shenmue 1 ja 2 toimii, samoin Virtua Tennis 2...
 
Heh, itselläni on juuri sama peli seonnut, nimittäin Crazy Taxi. Alas tulee aina teksti: "Please check disc for dust and scratches", jne.

Peli toimi ostettaessa kuin unelma, kunnes vähitellen tilanne meni pahemmaksi ja pahemmaksi (päivittäin!). Olen kokeillut siihen omituista ohjetta löräyttää GD:n päälle fairya, mutta tilanne meni vaan pahemmaksi. Nyt sitä on pyyhitty antistaattisella pyyhkeelläkin, jonka jälkeen se ei ole edes käynnistynyt... £$£$$@

NHL2K samaten käynnistyy lähes poikkeuksetta, vaikka sillä on takanaan useita satoja käyttötunteja ja naarmujakin löytyy. Ilmeisesti Hevnet tekee noita linssin virityksiä, pitääkin kysyä...

Sentään Shenmue II vielä toimii, hallelujah...
 
Pikaisella haulla löytyi linkki , jossa on pari kuvaa, muttei kovin hyvää selostusta. Täällä taas eräs Azza144 selostaa siitä säätämisestä, mutta panttaa nettiosoitetta, jossa homma on kerrottu tarkemmin. Muutamat tuossa foorumissa ainakin kehuvat ohjeiden auttaneen ongelmaan.

EDIT: No, nyt löytyi linkki kunnon kuvilla ja selostuksella. Jos vähänkin pysyy ruuvimeisseli kädessä, niin luulisi noilla ohjeilla onnistuvan ;) Täytyy tulostaa itsellekin talteen, jos ja kun alkaa taas jossain vaiheessa ryppyilemään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gambler
ostin vastikään "upouuden" UEFA Striker -pelin. Täysin naarmuton ja liaton, muoveista otettu peli, mutta kone ei suostu sitä lataamaan, vaan päästelee sen sijaan linnun tsirpityksiä. @#¤$&%!!!:mad:

Tosiaan se ääni mitä dc pitää "ladatessaan" peliä jota ei sitten suostukaan lukemaankaan muistuttaa linnun tsirpitystä.

Peli buuttasi muuten tänään (normaali käynnistys) hieman erikoisesti. Peli kyllä lähti käyntiin mutta peli oli aivan sekaisin.

Veloxneb löysi tarpeeksi yksityiskohtaiset ohjeet (jopa minulle) ja pitääpä kokeilla mahd. pian. Mutta minne laitoinkaan sen soppelin ruuvimeisselin...
 
prkl...

Tuntuupa olevan erittäin yleinen häikkä vanhoissa kunnon dreamcasteissa tuo. Itsellänikin vanha kone tekee samaa. Sirittää niinkuin joku lintu ja ei suostu lukemaan cd:tä sitten millään. Tiettyjä pelejä suostuu, toisia ei lainkaan, esim shenmue käynnistyy vain ehkä joka kahdeskymmenes kerta ja saattaa tiltata kesken pelin. Ostin uuden koneen, mutta viime aikoina sekin tekee hieman samaa. Ei kai tässä siis auta muu, kuin ottaa riski ja alkaa ruuvailla konetta auki.. Vaikka en sähkömiehiä olekaan, luulisi tuon onnistuvan, kun tuntuu, että ei kovin vaikea operaatio ole. Ja jos rähmäkäpälänä kämmin jutut, jää uudempi kone vielä ehjäksi ;) Pakko yrittää..
 
Ruuvailkaa sitten ihan HELVETIN varovasti. Minun koneeni ei lue enää mitään tämän päiväisen ruuvailun jälkeen. Naksuttaa vaan niin perkeleesti, ei riitä enää pikkulinnun tsirpitys, taitaa olla enemmän pähkinänakkelin tyylinen ääni. Taidan soittaa Luontoiltaan ja kysyä sieltä apua.:D
 
Ihmeellistä! Mun oma DC:ni on ollut mulla jotain 2-3 vuotta eikä oo ollut mitään ongelmia. Johtuu varmaan siitä että en ole sitä minnekkään raahaillut ja muutenkin pitänyt siitä hyvää huolta. :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kinsky
Ruuvailkaa sitten ihan HELVETIN varovasti. Minun koneeni ei lue enää mitään tämän päiväisen ruuvailun jälkeen. Naksuttaa vaan niin perkeleesti, ei riitä enää pikkulinnun tsirpitys, taitaa olla enemmän pähkinänakkelin tyylinen ääni. Taidan soittaa Luontoiltaan ja kysyä sieltä apua.:D

Oho! Jos tuon viimeisen ohjeen mukaan teit, niin kaveri varoittelee kyllä joka kohdassa olemaan varovainen, ja säätämään sitä ruuvia vähän kerrallaan.

Olisikohan pitänyt jättää linkki etsimättä, ettei ala olla kohta joka torpassa Dreamcasteja valmiina verkonpainoiksi :eek:
 
Ööh mitenkäs vanhoja Dreamcasteja teillä kaikilla on? Oma n. 8kk vanha DC lukee kaikki levyt ilman ongelmia, että missä iässä noita ongelmia on lupa odottaa? :D
 
jee...se toimi. Marvel vs Capcom lähtee käyntiin nyt kunnolla. Koneella tuntuu vielä olevan välillä vaikeuksia pelin lukemisen kanssa mutta se johtuu aika varmasti gd:n naarmuisuudesta tai likaisuudesta. Kiitos veloxneb:ille hyvästä linkinstä!
 
Joo, ei se naksuminen johtunut siitä ruuvailusta, oli vaan jotenkin huonosti paikallaan ne ratakset, jotka sitä lukijaa liikuttavat. En kyllä tiedä että missä asennossa se ruuvi on siihen alkuperäiseen verrattuna, kun hätäpäissäni kääntelin vähän sinne tänne. Pelit ei kyllä käynnisty sen paremmin kuin ennenkään, mutta onneksi ongelmia ei ole kuin parissa pelissä.
Selaimeni ei suostu ilman päivityksiä näyttämään kuvia siitä Veloxnebin linkistä, käytin Pepton aiemmin antamaa linkkiä
 
Millä olette tuota "ruuvia" käännelleet, kun ei minusta ainakaan kuvan perusteella ihan tavalliselta ruuvilta näytä.

Oma DC kärsii oudosta kaatuilusta ja välillä ei osaa lukea levyä, joten tuo säätö voisi auttaa...

--
MNi
 
Ostin ekan DC:ni silloin, kun se Suomessa julkaistiin (14.9.1999). Yli kolmen vuoden käytön jälkeen kone ei lue discejä enää ollenkaan, ei edes DC ylöalaisin, sanoo kaverini, jolle koneen myin.

Oma uudempi DC, jonka ostin 2001 kesällä toimii miten kuten. Lukee valikoivasti riippumatta naarmujen määrästä. Arpoo tilttaukset. :mad:
 
Tuo minun ongelmakoneeni on valmistettu Indonesiassa. Tänään tuli "uusi" kone postissa. Se on valmistettu Japanissa ja on kyllä paljon elämää nähneen näköinen, mutta se käynnistää kyllä kaikki ne pelit joissa vanhalla koneella oli vaikeuksia. Tämä Japanilainen kone on jonkun verran äänekkäämpi kuin Indonesialainen laite.
 
Kun ostin koneeni 1999, se oli huomattavasti äänekkäämpi kuin nykyinen koneeni. Ovat tosiaan hiljentäneet sitä, tosin on se äänekäs joka tapauksessa.:rolleyes:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan MNi
Millä olette tuota "ruuvia" käännelleet, kun ei minusta ainakaan kuvan perusteella ihan tavalliselta ruuvilta näytä.

Prkl... Shenmuen tiltattua jälleen kerran satamassa ilman mitään loogista selitystä, aloinkin ihan pokkana lopulta aukomaan konettani. Ei tähän tosiaankaan tarvitse mitään sähköalan ammattilaista. Täytyy olla aikas lahjakas jos onnistuu jotain hajottamaan.

Koneen ruuvi ei ole ihan tavallinen sellainen, mutta sen saa helposti käännettyä tavallisella ruuvimeisselillä. Myös DCFinin sivuilla on Tonppan kirjoittama ohje , joka estää DC:n itsestään resetoitumisen. Sellainenkin pikku operaatio kannattaa koneelle tehdä. Pelatessani Shenmueta huomasin myös, että pelit pyörivät myös huomattavasti paremmin tuon jälkeen. Viritettyäni linssiä ja hinkattuani "piikkejä" kone toimii/lataa paljon paremmin/nopeammin. Shenmue sen sijaan ei toimi vieläkään kunnolla, ehkä pitää vääntää sitä ruuvia vielä vähän lisää...

Samassa hässäkässä sain kuntoon ekan Saturnini, joka alkoi vuosi sitten päästelemään infernaalista pärinää sen sijaan, että pyörittäisi CD:tä. Ajattelin, että vika olisi lukulinssiä ohjaavissa rataksissa. En löytänyt koneesta muuta kuin hiukan pölyä. Puhalsin pölyt pois, kokosin koneen ja kone toimi taas! Pitäisiköhän vaihtaa sähköalalle? :D

Edit: Älkää sitten kääntäkö sitä ruuvia liikaa, muuten se ei lue enää juuri mitään. 1/4 kierros pitäisi riittää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom