Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virallinen Mass Effect -ketju

Harkitsin itsekkin tätä EA Playn kautta mutta taitaa kuitenkin olla parempi ostaa omaksi tammikuun alesta -50 % hinnalla. Noita tuskin jaksaa putkeen tykittää tai kiirehtiä, niin tulee varmaan kalliimmaksi maksaa monta kuukautta EA Playta. Ja sitten ne on ainakin ”omia” :D.
EA Play on 25€ vuosi ja saa pelata muitakin pelejä, jos kiinnostaa. Ei se paha hinta ole, vaikka ei omaksi ostaisikaan. Toki onhan remasteroitu trilogia näin laadukkaasta pelisarjasta todella halpaa ostaa ihan omaksikin.

Ja itsellä on myös se ajatuksena, että mikäli nyt pelaa trilogian läpi niin tuskin tekee mieli pelata seuraavan 10 vuoden aikana sitä jälleen uudestaan. Siinä mielessä EA Play riittäisi hyvin itselle. Onneksi on vaihtoehtoja ja kaikki vielä ihan hyviä sellaisia, kuten Xbox pelaajilla Game Passin kautta pelaaminen.
 
Onko sitten aika kullannut muistot vai mikä lie, mutta Mass Effect 2 maistuu paremmin kuin 1. Ykkösessä tosiaan on hyvä juoni, mutta se kaikki häröily Citadelissa kun et löydä paikkoja ja muutenkin turha juoksentelu ympäriinsä alkoi kyrsimään aika pahasti. Ja tietenkin se ase/armor yms vaihtaminen ja valikko ylipäätään. Myös vaikeustaso taisi hieman nousta tämän kakkosen myötä. Ykkösessä oli todella helpot taistelut. Nyt kakkosta pelannut sellasen 7 tuntia ja ihan koukussa. Samaa ei oikein ekan osan kanssa tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kakkonenkin pelattu läpi taas kerran ja se oli oikeasti huonompi mitä muistin enkä voi vieläkään käsittää miten jotkut pitää tätä sarjan parhaana.
Varsinaisia tarina tehtäviä on ehkä 6-7 ja kaikki loput on porukan haalimista omaan tiimiin ja näiden henkilökohtaisten ongelmien ratkomista jotta ne pysyy hengissä.
Ykkösessä seurattiin pääjuonta ja siinä samalla tuli uudet tyypit vastaan ihan luonnollisesti, mutta tässä lyödään alun jälkeen ihan kirjaimellisesti lista kouraan joka kertoo mistä mennään kukin tyyppi värväämään ja nämä tehtävät ei myöskään liity päätarinaan mitenkään.
Tämän voisi vielä jotenkin antaa anteeksi jos tämä olisi valmistautumista suureen sotaan ja kolmosessa olisi sitten kova ja uskollinen tiimi kasassa kun paska osuu tuulettimeen, mutta kolmosessa on tietenkin taas enimmäkseen uusi tiimi ja näitä tyyppejä nähdään jossain tehtävissä vain vilaukselta.

Sitten se mineraalien kerääminen ja aluksen päivittäminen ettei porukkaa tipu yhden välivideon aikana.
Myös hahmojen kehittäminen oli tyhmennetty vielä pahemmin kuin muistinkaan ja kun näin sen valikon ekaa kertaa niin meinasi leuka taas tippua lattiaan.
Poissa on charm ja intimidate, kuten myös electronics ja hacking joten nyt voi hakkeroida ihan kaiken skillistä riippumatta.
Citadel on myös vain varjo entisestä sillä sekin on vain kolmikerroksinen ostoskeskus.
Kaiken kruunaa aivan naurettava lopari joka aiheutti myötähäpeää jo vuosia sitten typeryydellään.

Heti lopputekstien jälkeen tuli aloitettua kolmonen ja on se vaan niin paljon parempi.
Nyt tyypit löytyy taas tehtävistä jotka liittyy suoraan tarinaan, mitään puuduttavaa skannausta ei tarvitse harrastaa, citadel on elävämpi kuin koskaan ja vaikka hahmon kehitys on edelleen simppeliä niin nyt sentään jokaisen voiman kohdalla saa useamman kerran valita miten sitä haluaa kehittää.

Samalla myös huomasi kuinka turha se kakkonen oikeasti on sillä jos kolmosen kässäristä olisi jätetty nopea collectoreiden maininta pois niin tämän olisi voinut hyvin pienin muutoksin heittää heti ykkösen jatkoksi.
Omasta mielestä ihan hyvä ratkaisu. Koska Citadel oli 5 kerroksinen ostoskeskus ilman mitään järkeä. Nyt sentään paikassa pystyy järkevästi kulkemaan. Ellei sitten tykkää että kenttä on sekava kasa kerroksia ja tasoja missä joutuu etsimään tietä ulos. Jouduin ainakin itse ihan katsomaan youtubesta että mistä pääsee takasin Normandylle. Ja muistan että aikoinaan oli sama ongelma kun peli julkaistiiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jouduin ainakin itse ihan katsomaan youtubesta että mistä pääsee takasin Normandylle. Ja muistan että aikoinaan oli sama ongelma kun peli julkaistiiin.

C-sec päämaja ja iso hissi keskellä huonetta ja jos tuonne menee ekaa kertaa eikä fast travel ole vielä auki niin seinillä on kyllä kylttejä jotka neuvoo c-secin suuntaan.
Mulla oli vain silloin vaikeuksia kun piti löytää joku tietty henkilö, mutta eri alueiden löytäminen on varsin sujuvaa juuri noiden kylttien ansiosta ja jokaiselle käydylle alueelle pääsee myöhemmin fast travelin avulla suoraan.
 
C-sec päämaja ja iso hissi keskellä huonetta ja jos tuonne menee ekaa kertaa eikä fast travel ole vielä auki niin seinillä on kyllä kylttejä jotka neuvoo c-secin suuntaan.
Mulla oli vain silloin vaikeuksia kun piti löytää joku tietty henkilö, mutta eri alueiden löytäminen on varsin sujuvaa juuri noiden kylttien ansiosta ja jokaiselle käydylle alueelle pääsee myöhemmin fast travelin avulla suoraan.
Joo. C-Sec ja hissi. Eka joka tuli tubessa ohjeena kun etti. Ja taisi olla muitakin jotka haluasi asian tietää. Varmaan sellanen helppous mikä tässä 2 osassa kiehtoo. Ja siis helppous ettei tartte joka välissä juosta paikasta a) paikkaan b). Mutta sanoisin että Citadel on Mass Effect 1 vaikein taso.
 
Nyt tuli aloitettua Legendary edition kun en koskaan saanut 360 aikana pelisarjaa päätökseen.

Onhan tämä loistava sarja, vaikka pieniä ärsykkeitä onkin.

Tuo planeetoiden surveyminen on täysin turhaa ja tuntuu, että ainakaan ykkösessä krediiteillä ei tee mitään. Niitä saa kyllä paljon mutta kaikki osteleminen on turhaa kun maailmoja tutkimalla saat parempia itemeitä.

Ja koska tällä kertaa aloitin FemShepillä niin olen syvästi pettynyt, että Talin kanssa ei voi aloittaa romanssia =(
 
Parhaat aseet joutuu kylläkin ostamaan mielestäni niitä ei muuteen saa (Spectre Master Gear). Latasin myös tuon trilogian game passista ja tulen tuskin muuta siitä pelaamaan kuin tuota ykköstä se vaan iskee koviten meikäläiselle ja onhan se parhaat pelit listallani sijalla yksi edelleen. Ykkösen olen pelannut vähintään kymmenen kertaa läpi 360:llä ja edeelleen tuntuu maistuvan itselleni, kerran jo pelattu läpi Series X:llä ja kaikki saavutukset saatu ekalla peli kerralla nyt sitten voi vaan jatkossa keskittyä nauttimaan pelistä, Insanity:llä mennään seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
No joo ehkä aseista parhaat joutuu ostamaan, juurikin noi Spectre gearit mutta esim parhaan armorin löysin vain pelaamalla (Colossus X).

Ja tarinaa lukuunottamatta ehkä paras asia pelissä olisi ollut tuo maailmojen tutkiminen ja Makolla seikkailu mutta se jäi niin pieneksi osaksi. Jokaisessa eri clusterissa on tyyliin vain yksi planeetta mihin voit laskeutua.
 
No niin läpi meni Insanity:llä ja täytyy sanoa, että omituisia mulkkauksia ovat tehneet vaikeustasoon 360:n ajoista sillä nyt tuo Insanity taso tuntuu reilusti helpommalta mitä alkuperäisessä pelissä. Ei sitä olisi tarvinnut mennä yhtään helpottamaan ei se ollu liian vaikea tuo Insanity alkuperäisessä pelissäkään. Kohta vois aloitella ykkösen kolmannen läpipeluun uudella hahmolla.
 
Monia asioita mitkä mielestäni kakkosessa ja kolmosessa on huonompia mutta yksi esimerkki on se, että mitä tapahtui kävely ja juoksuanimaatioille ykkösen jälkeen? Kakkosessa nuo animaatiot on jotenkin niin vaivalloisia ja typerän näköisiä.
 
No niin läpi meni Insanity:llä ja täytyy sanoa, että omituisia mulkkauksia ovat tehneet vaikeustasoon 360:n ajoista sillä nyt tuo Insanity taso tuntuu reilusti helpommalta mitä alkuperäisessä pelissä. Ei sitä olisi tarvinnut mennä yhtään helpottamaan ei se ollu liian vaikea tuo Insanity alkuperäisessä pelissäkään. Kohta vois aloitella ykkösen kolmannen läpipeluun uudella hahmolla.
Onko tämä nyt jotain faktaa vai fiilispohjaista mutua? Totta kai se läpipeluu tuntuu helpolta jos sen on jo kerran (tai kenties useammankin) tehnyt kun tietää jipot ja temput :D
 
Niin kuin tuolla aikaisemmin mainitsin niin Mass Effect ykkönen on tullut pelattua niin monta kertaa Insanityllä läpi 360:llä, että kyllä sen heti huomasi, että helpompi tämä legendary version ykkönen on. Esim. Noveria:lla Benezia vastaan taisteltaessa oli aina haastetta 360:llä (Insanity:llä)ainakin itselläni, tässä uudessa versiossa se taistelu kestää ihan hemmetin lyhyen aikaa, Benezia ei tarjoa minkäänlaista haastetta. Sama koskee niitä apu joukkoja joita Benezia kutsuu aluksi taisteluun eivät tuota mitään ongelmaa tässä uudessa kun taas alkuperäisessä versiossa tuotti jonkun verran ainakin itselleni. Sama toistuu DLC Tehtävässä X57. Tämä X57 oli itselleni aina Insanityllä enemmän kuin haastava nyt taas ei.

Tuntuukin, että tämä uusi versio kaipaisi vielä ainakin yhden Insanityä vaikeamman tason.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, kiitos selvennyksestä. En muistanut mitä täällä oli aiemmin kirjoitettu ja luin vain viimeisimmät viestit. Ilmeisesti siis ovat helpottaneet peliä/pelejä. Liekö osasyynä myös pelin parempi pyöriminen? Monestihan pelit voivat tuntua helpommilta kun vaikka 30 fps muuttuu 60 fps.
 
Niin kuin tuolla aikaisemmin mainitsin niin Mass Effect ykkönen on tullut pelattua niin monta kertaa Insanityllä läpi 360:llä, että kyllä sen heti huomasi, että helpompi tämä legendary version ykkönen on. Esim. Noveria:lla Benezia vastaan taisteltaessa oli aina haastetta 360:llä (Insanity:llä)ainakin itselläni, tässä uudessa versiossa se taistelu kestää ihan hemmetin lyhyen aikaa, Benezia ei tarjoa minkäänlaista haastetta. Sama koskee niitä apu joukkoja joita Benezia kutsuu aluksi taisteluun eivät tuota mitään ongelmaa tässä uudessa kun taas alkuperäisessä versiossa tuotti jonkun verran ainakin itselleni. Sama toistuu DLC Tehtävässä X57. Tämä X57 oli itselleni aina Insanityllä enemmän kuin haastava nyt taas ei.

Tuntuukin, että tämä uusi versio kaipaisi vielä ainakin yhden Insanityä vaikeamman tason.
Kuinkahan paljon vaikuttaa, että peli pyörii paljon sulavammin nykyraudalla, ja kuvanlaatukin on parempi jolloin viholliset yms. näkee paljon helpommin. En kyllä muista tuliko uusintajulkaisuun jotain säätöjä vaikeustasoihin...

Alkuperäisjulkaisuissa ykkösessä ja kakkosessa insanity oli minulle aivan riittävän vaikea, mutta kolmosessa selvästi helpompi.
 
Tuli otettua EA Play, kun sai sen 3kk 3,95€ hintaan ja vihdoin pääsi pelaamaan myös Legendary Editionia. Hemmetti miten hyvä peli ja edelleen ME1 todella näyttävä visuaalisesti, kiitos hyvän remasteroinnin. Vaikka visuaalisia puolia on muutettu ja suorassa vertailuissa kaikki muutokset ei ole aina parempia niin on se kuitenkin kiva kokea peli hieman myös muuttuneena. Saa uuden kokemuksen. Onhan tuota modattua PC-versiota tullut pelattua muutama vuosi sitten upsamplattuna 4K:lle, mutta LE-versio on vielä paljon paremman näköinen.

PC:llä kokeilin vakio female Sheppardia, mutta se ei oikein silloin kolahtanut. Nyt onnistui oman hahmon luonti hyvin ja myös Jennifer Halen ääni sopii paremmin nykyiselle hahmolle. Heti alusta lähtien investointi hahmoon oli taas ihan 100%, kuten ensimmäisellä läpäisykerralla mies Sheppardilla aikoinaan Xbox360:lla.

Historiallisesti puhutaan kyllä merkittävästä pelistä, kun kestää aikaa niin hyvin. Monelta osin tekee asioita paremmin mitä jopa monet uudet huippupelit, vaikka tietyissä asioissa toki myös pelin ikä näkyy. Yksinkertainen pelaaminen tuo sopivasti tunnelman, musiikit, hahmot, tarinan, keskustelut ja jännityksen enemmän pääosaan taistelujen sijaan.

Viimeisen puolen vuoden aikana on ollut hienoa mehustella muiden fiiliksiä täällä keskustelussa sekä eri podcasteissa ja nyt sen lisäksi myös näyttäisi omat fiilikset pelaamisen aikana olevan yhtä korkealle. Hieman ehkä jopa yllätti, vaikka Mass Effect-trilogian kokeminen aikoinaan on yksi hienoimmista pelihetkistä joita kokenut.

Matka on vasta alkanut...
 
Seuraava Mass Effect siirtynyt early development -vaiheeseen. Menee kuitenkin heidän mukaansa hetki, että kuullaan/nähdään yksityiskohtaisemmin, sillä heillä työstössä myös Dragon Age, josta pitäisi tänä vuonna kuulua lisää.

Kovat on odotukset Mass Effectiä kohtaan. Toivottavasti huhu Unreal Enginestä pitää paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin toivon että käyttävät UE5:ttä. Frostbite pilasi Andromedan kehityksen, vaikkei ainoa syy ollutkaan sen epäonnistumiseen.
 
Aloitin tuossa eilen pelailemaan ensimmäistä Mass Effectiä tuon kokoelman kautta ja aatostelin, että missaankohan jotain kokonaisuudesta, jos pistän taisteluvaikeustason helpolle? Rajoitettu aika nyt pelailla ja tuo taisto ei ainakaan ihan alun perusteella paljoa innosta. Tarina ja kaiken kohkaamisen syy eniten tässä kiinnostuksen kohteena.
 
Aloitin tuossa eilen pelailemaan ensimmäistä Mass Effectiä tuon kokoelman kautta ja aatostelin, että missaankohan jotain kokonaisuudesta, jos pistän taisteluvaikeustason helpolle? Rajoitettu aika nyt pelailla ja tuo taisto ei ainakaan ihan alun perusteella paljoa innosta. Tarina ja kaiken kohkaamisen syy eniten tässä kiinnostuksen kohteena.
En ole pelannut helpolla, mutta uskaltaisin silti sanoa: Ei siinä mitään menetä. Muutama vähän haastava kohta ykkösessä, joten niissä vain sitten kokemus saattaa olla erilainen. Muuten tuskin mitään väliä, täyden Mass Effect kokemuksen saa silti.

Suositus kuitenkin käyttää myös oman hahmon/tiimiläisten kykyjä eikä vain ampua, jos itseä vain ne kiinnostaa. Tuo mukavasti mielenkiintoa taisteluun, vaikka helpolla pelaisikin. Taitaa asetuksista saada niin, että tiimiläiset käyttävät kykyjä automaattisesti, jos ei itse halua niitä käskyttää.
 
Aloitin tuossa eilen pelailemaan ensimmäistä Mass Effectiä tuon kokoelman kautta ja aatostelin, että missaankohan jotain kokonaisuudesta, jos pistän taisteluvaikeustason helpolle? Rajoitettu aika nyt pelailla ja tuo taisto ei ainakaan ihan alun perusteella paljoa innosta. Tarina ja kaiken kohkaamisen syy eniten tässä kiinnostuksen kohteena.
Minä myös suosittelisin, että "oletus/keskivaikealla" vaikeustasolla, jotta viholliskohtaamiset saavat hieman sykkeen kohoamaan.

Omat tiimiläiset osaavat kyllä aluksi tarpeeksi taistella omatoimisestikin, mutta samalla haastat itseäsi oppimaan "taikojen" ja erityiskykyjen käytössä. Ne kuitenkin ovat pelin suola, joiden avulla kehität pelihahmoasi haluamaasi suuntaan.
 
Ylös Bottom