Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virallinen Mass Effect -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noose01
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsestä tuo näyttää ihan tyylikkäältä. Ei Mass Effectillä ole mielestäni sellaista tietty tyyliä jonka mukaan pitäisi mennä. Jos tarina on hyvä ja pelaaminen hauskaa niin ihan sama miltä se näyttää. :D
Siis tyylikäshän tuo onkin mutta en ole pitänyt Mass Effectiä tuollaisen tyylisenä. Destinyn tuo taas tuo jostain syystä mieleen.

Minun mieleeni tulee Mass Effectistä enemmän Starfieldin "nasapunk" kuin kuvan mukainen tyylitelty "takki auki"-meno. Tai ehkä olen sitten muistanut tai tulkinnut jotain väärin.

Kamoon. Ei tuo asu yhtään sen älyttömämpiä ole kuin ne ne iänikuiset barbaari-naisen haarniskat, jotka koostuvat ohuenohuista ketjuista ja viilipurkin kannen kokoisista nahka (tai jopa metalli) lätkistä. Ei pelihamojen asut taida kovin usein olla järin...öh, käytännöllisiä? Muistetaas nyt. Nää on pelejä, ei elämä-simulaatioita :D
Ei kyse ole siitä ettäkö olisi älytön vaan se ei vain ole sitä tyyliä, mitä muistini kertoo Mass Effectin edustavan.

Eikä kyse ollut kritisoida sillä tapaa etteikö kelpaisi. Kelpaa hyvin jos peli vain on hyvä. Tyyli ei vain tuo ekana tosiaan mieleen Mass Effectiä - paitsi noilta ilmiselviltä osiltaan, tietty.

---

Piti ihan vielä googlailla Mass Effectin hahmoja. Niitä yhdistää se että kenelläkään ei taida olla takki auki vaan kaikki on ihonmyötäistä tai avaruuspukua. Ei ole tuollaisia takinliepeitä. Ainakaan siis minun muistikuvissani tai googlen näyttämissä kuvissa.

Tosin googlailin myös Destinyn kuvastoa ja ne on about samaa mutta vähän viittoja ja värejä enemmän.

Mutta mielleyhtymä johti joka tapauksessa ensin Destinyyn :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on tyylin lisäksi, myös tekniikasta. Nykyisin on helpompi ja järkevämpi luoda monipuolisempia vaatteita sekä hahmoja. Liaralla oli vähän takin/viitan tyylistä vaatetta Shadow Broker DLC:ssä, mutta on kuitenkin käytännössä liimattu "ihoon kiinni".

Joo, jonkun verran jäykkiä olivat Mass Effect trilogian hahmojen ulkoasut sekä myös käyttäytyminen ja se toimi hyvin. Asioita on kuitenkin hyvä uudistaa, jos se tehdään onnistuneesti. Luottoa uuteen ei ole, mutta toivon kipinä kytee syvällä.

Ja samalla tekisi mieli nyt mennä jatkamaan Legendary Editionin pelaamista, että kiitos vaan. :D Hyviä pelejä on liikaa...
 
Piti ihan vielä googlailla Mass Effectin hahmoja. Niitä yhdistää se että kenelläkään ei taida olla takki auki vaan kaikki on ihonmyötäistä tai avaruuspukua. Ei ole tuollaisia takinliepeitä. Ainakaan siis minun muistikuvissani tai googlen näyttämissä kuvissa.
Asareilla oli pitkät takit, mutta tosiaan kangas-fysiikat oli Xbox 360:n aikakaudella rajattu vain noihin lirpakkeihin, eikä takit olleet sen vuoksi koskaan kokonaan auki.
 
Niin, totta kai tekniikka asettaa rajat myös sille, mitä ja miten asioita voidaan ruudulla näyttää. Mutta siitä(kin) se tyyli silti sitten lopulta pelaajille syntyy.

Onhan tuo tietysti ihan selvää että ihonmyötäisyys tulee nimenomaan tekniikan rajoitteista mutta se samalla synnytti pelille sellaisen fiiliksen ja tyylin, että tuosta promokuvasta ei ainakaan minulle tullut mieleen Mass Effect :D

Tekniikan rajoituksistahan on syntynyt muutenkin todella paljon luovia tyylejä aina cell shadingistä Turokin sumuun, joka on niin olennainen osa peliä että en minä ainakaan osaisi ajatella sitä ollenkaan ilman sitä. Ja puhun tietty ekasta Turokista koska myöhemmistä ei kokemusta. Ehkä se sumu ei siellä enää ole mitenkään osa peliä.
 
Voi myös olla, että uudella graafisella ilmeellä halutaan tehdä pesäero "nörttimäisiin" ja kömpelöihin ensimmäisiin Mass Effecteihin, ja luvassa onkin virtaviivaisempi ja action-painotteisempi peli.
 
Jeff Grubin mukaan peliä voi odottaa julkaistavaksi 2029. Toivottavasti odottamisen arvoinen! Juuri mitään konkreettista tästä ei tälläkään kertaa näytetty, joten julkaisu ei varmasti ole ihan lähiaikoina.



Tässä koko video ja vähän taidetta.
Tätä kuvaa zoomaamalla voi löytää Mass Effect -rotuja sekä trilogiasta että Andromedasta. Tiedä sitten liittyykö lopulliseen peliin vai onko vain taidetta...
keldvvvt50zb1.png
 
Hetki sitten saatu päätökseen toinen kierros trilogiasta ja edelleenn täytyy sanoa että on mahtava sarja. Hankala noista parasta osaa valita, putkeen kun pelaa tuon Legendary Editionin niin tuntuu yhdeltä isolta peliltä.

Andromedaa kokeilin jokusen tunnin myös mutta jostain syystä se ei vaan tunnu innostavan, varmaan kun Shepard ja kumppanit puuttuvat kokonaan. Pitää vielä kokeilla jatkaa jos se vielä imaisisi mukaansa.

Sitten vielä oma toive tohon uuteen me peliin, toivon kyllä että shepardilla pääsisi jatkamaan seikkailua minusta se vaan kuuluu tähän sarjaan tai edes se alkuperäinen tiimi trilogiasta olisi mukana.
 
Tuli tässä syksyn ja alkutalven aikana nyt saatua trilogia läpi. Pleikkarin kellon mukaan kaikkinensa Legendary edition vei peliaikaa noin 80 tuntia. Eli paljon jäi koluamatta, mutta paljon tuli kyllä tehtyäkin. Melkoisen pitkät kylmät väreet tuli vikan puolen tunnin aikana, kun tajusi seikkailun päättyvän.

Ykkösosa oli lopulta varsin tiivis paketti. Kun hyväksyi alkuun taistelun yksinkertaisuuden ja hieman vanhentuneen ulkomuodon, niin kyllä tästä nautti edelleen täysillä.

Kakkonen oli peleistä oma suosikki ja graafisesti jotenkin näistä kolmesta tyylikkäin. Pelissä oli paljon sisätiloja joista minulle tuli visuaalisesti mieleen taannoinen Dead Space -remake. Pidin siitä, miten tässä syvennyttiin jokaiseen hahmoon ja heille oli kirjoitettu hienot taustatarinat. Tässä teki mieli jokaisen tehtävän jälkeen käydä Normandyssa kiertämässä tiimiläiset läpi ja kyselemässä kuulumiset.

Kolmososassa tuli ähky siitä, kun kaikki päätehtävät ja mitättömät sivutehtävät oli aiemmista osista poiketen laitettu valikossa samaan listaukseen. Siinä oli parhaimmillaan joku 30 tehtävää auki ja pakokauhuhan siinä iski. Paljon jäi tästä pelistä koluamatta, kun päätin keskittyä lähinnä päätehtäviin ja DLC materiaaliin.

Eniten harmittaa, että kolmosessa jäi vahingossa Jack tapaamatta uudelleen. Romanssoimalla kakkosessa Jackin sai hänelle aikaiseksi upeaa hahmonkehitystä ja olisi ollut hieno nähdä miten tämä jatkuu kolmosessa.

Räiskintää oli kaikkinensa näissä peleissä aivan järkyttävä määrä. Se oli kuitenkin normal-tasolla pääosin rentouttavaa puuhaa ja tallennus/checpoint-systeemi on kaikissa osissa loistava. Pelit olikin hyvä pakokeino stressaavasta arjesta.

Toivottavasti löytyy joskus vielä aikaa ja mielenkiintoa pelata nämä uusiksi ja koluta tuota päätösosaa enemmän ja sen myötä saada erilainen lopetus. Upea, aivan ainutlaatuinen pelikokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvästä syystä tämä trilogia toistuu monen pelaajan kaikkien aikojen kärkilistassa vuodesta toiseen. Varsinkin sci-fi-trilogiana näiden pelien korkea laatu on aivan uskomaton suoritus. Nämä myös kestävät uusintapeluuta todella hyvin, itselläkin tällä hetkellä trilogian kolmas läpipeluukerta menossa.
Kolmonen on itselleni erittäin hyvä peli (pelisarjan paras), ja miksei kakkonenkin. Ykkönen ei ole kestänyt oikein hyvin ajan hammasta pelisuunnittelun puitteissa, joten se jää itselleni heikoimmaksi näistä. En kyllä ainakaan pitkään aikaan pysty tätä trilogiaa uudelleen pelaamaan. Pelasin koko sarjan viimeksi pari vuotta sitten, joten tarinan yksityiskohdat ovat aivan liian tarkasti mielessä uutta pelikertaa ajatellen.

Ainoa tapa, jolla voin jo aiemmin pelaamiani pelejä pelata uudelleen läpi, on niin, että pelikertojen välissä on paljon aikaa. Ainakin yli viisi vuotta pitää olla kulunut, jotta on jo niin paljon asioita saattanut juonikuvioista unohtua, että on itselleni mitään järkeä pelata uudelleen. Samojen juonikuvioiden läpikäyminen uudelleen, kun ne ovat todella hyvin muistissa, on itselleni todella turhaa ja turhauttavaa hommaa - sekä peleissä että elokuvissa.
 
Tuli ostettua Legendary Edition kun oli niin hyvässä tarjouksessa. Ainoastaan kakkosen pelasin ihan jopa läpi silloin aikoinaan. Muistin, että pidin siitä niin paljon, että hankin kolmosesta jonkun special editionin, minkä mukana tuli kaikkea tilpehööriä mukana. Paketti on edelleen tallessa. Jostain syystä peli jäi heti alkumetreillä kesken. Älkää vaan kysykö syytä, sillä en itsekään tiedä.

Aika jännittävin fiiliksin starttaan ykkösen. En ole sitä ikinä pelanut, joten en oikein tiedä kuinka erilainen se on. Muistaakseni ykköstä ei pleikkari kolmoselle julkaistu? Vai oliko niin, että se tuli digitaalisesti myyntiin, mutta todella myöhään? Jotain tämmöstä muistelisin.

Mutjoo. Lorinat sikseen, ja pleikkari päälle.
 
Muistaakseni ykköstä ei pleikkari kolmoselle julkaistu?

Microsoft tosiaan tuon alunperin julkaisi ja tämä oli Xbox-yksinoikeus, kuten muutkin BioWaren klassikot konsoleilla, ennen kuin EA osti BioWaren.

Ja ykkönen on itselleni se tärkein näistä, koska oli ensimmäinen, mutta pitäisi kyllä itsekin vihdoin tämä remasteroitu trilogia kokea pitkästä aikaa uudestaan.
 
Itse pelasin LE:n julkaisun tienoilla, jolloin alkuperäisestä pelikokemuksesta oli kulunut se 10 vuotta ja olihan tämä edelleen huikea. Jos parin vuoden päästä pelaisi taas uudestaan ja ensimmäistä kertaa nais-Shepardilla
 
Vähän tuli taas jatkettua Mass Effect 1:stä nyt PS Portalilla.

Näin vanha peli näyttää kyllä todella hyvältä pienemmältä näytöltä. Muutenkin hauska pelata tälläistä roolipeliä "käsikonsolilla".
 
Vuosi sitten aloitin ME Legendary Editionin pelaamisen, ja viime viikolla sain ME3:n vihdoin pelattua loppuun. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten ME3 alkuperäisen julkaisun, kun pelasin trilogian kokonaan läpi. Tuolloin se pahamaineinen loppu jätti niin ison loven, että mitään halua uuteen läpipeluuseen ei ollut. ME3:sta uutta olivat myös DLC:t (Omega, Leviathan, Citadel).

ME1-2 ovat kestäneet aikaa edelleen erinomaisen hyvin, vaikka LE1:ssä onkin joitain graafisia "parannuksia" esim. joidenkin kohtien kontrastiin ja valaistukeen, jotka näkyivät negatiivisesti. Täyden kympin pelejä molemmat.

ME3 on sarjan heikoin osa. Kiire paistaa läpi monessa paikassa, pinnallisista keskusteluista välinäytösten vähyyteen. Vahvimmillaan peli on Leviathan-lisäosassa, joka on Shadow Brokerin kanssa tasaväkisesti sarjan paras DLC. Muista lisäreistä Citadel on hauska kevennys, ja Omega melko turha (tyhmää, ettei sinne pääse takaisin DLC:n jälkeen). ME3 päätarina on ihan ok ja se loppu on edes vähän parempi kuin alkuperäinen (valitsin taas saman destroy-lopun, koska se on ainoa oikea). ME3:lle voi antaa arvosanaksi 8.

Modeja en asentanut kuin yhden: WiredTexan's Improved Scanning. Vanilla-kolmosen skannaussysteemi on raivostuttava; ei minulla ole mitään halua kiertää skannaamassa samoja aurinkokuntia joka tehtävän välissä reapereiden takia. Tämä pelasti siltä.

Seuraavaksi ohjelmassa on uudelleenpeluu eri valinnoilla ja suuremmalla määrällä modeja. LE:hen niitä on vaikka kuinka paljon.

Loppuun screenshot tiimistäni viimeisessä tehtävässä. Liara ja Garrus, Sentinel-Shepard ja Gethien plasmahaulikko <3
ScreenShot00114.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Andromeda saatu vihdoin päätökseen, pari kertaa aikaisemmin olen pelin aloittanut ja jäänyt tunnin Kahen jälkeen kesken mutta nyt mielenkiinto riitti loppuun asti. Tämähän olikin yllättävän hyvä vaikka tais aikoinaan saada aika huonon vastaanoton pelaajilta ja arvostelijoita? Tarina oli kiinnostava ja piti otteessaan loppuun asti myös pelattavuus sarjan parasta. Harmittamaan jäin quorian rodun puute pelissä, noista olis saanut myös hyvän lisäosan peliin kun lopussa saatiin vähän tieto siitä kadonneesta arkista. Miinusta myös noista loyalty tehtävistä, oisko noita voinut edes suorittaa sillai että jostain tiimiläisistä ei tule loyalteja? Ja tässä ei myöskään varmaan kukaan tiimiläinen voinut kuolla? Ja muutenkin nuo keskustelut tuntui karsitummilta kuin trilogiassa. Mielellään tän kuitenkin pelasin ja nyt jäädään odottelemaan uutta sarjan peliä, varmaan trilogia pelattava taas jossain vaiheessa uudelleen.
 
Harmittamaan jäin quorian rodun puute pelissä, noista olis saanut myös hyvän lisäosan peliin kun lopussa saatiin vähän tieto siitä kadonneesta arkista.

Tuo käsitellään annihilation kirjassa.
Toki mielelläni olisin kokenut tuonkin ihan pelissä, mutta ei se sentään ikuiseksi mysteeriksi jää.
 
Ylös Bottom