Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Visage

On tämä kyllä erikoinen peli. Ja ihan ekaksi pitäisi muistaa mielessä, että tämä on vain PELI.

Tykkään peleistä, missä pitää tutkia ja selvittää mysteeri. Pidän hienoista ja aidon näköisistä grafiikoista. Genrenä kauhu on lähellä sydäntä niin leffoissa kuin peleissä. On hienoa, että peli/musiikki/leffa/kirja saa nauramaan, itkemään, pelkäämään ja pohtimaan. Se, että joku pystyy vaikuttamaan tunteisiisi, tuntuu vatsanpohjassa asti.

Visage vaikuttaa niihin tunteisiin häkellyttävän paljon. Splatterit, joissa veri roiskuu ympäri seiniä, lähinnä huvittaa, mutta Visagen jännite ei perustukaan siihen. Jännite luodaan maailman turvallisimmassa ympäristössä eli kodissa. Ei välttämättä omassa kodissa, mutta tutun näköisessä ympäristössä. On vaatemyttyjä siellä täällä, on petaamattomia sänkyjä, on lastenhuoneita pehmoleluineen. On myös pimeitä käytäviä, suljettuja ovia ja epämääräisiä ääniä. Kotikin voi olla pelottava paikka tietyssä mielentilassa. Varjot näyttävät illalla ihan erilaisilta kuin päivällä. Olen melko varma, että sytytin tuon valon joku aika sitten ja nyt se ei pala enää.

Vaaran tunne luodaan pikkuhiljaa ja pelaja on varpaillaan koko ajan. Tunne voi olla liian ahdistava monelle pelaajalle ja itsekään en pysty tätä pelaamaan pitkiä pätkiä kerrallaan. Olisi niin kiva tutkia talon joka nurkka, mutta talo on eri mieltä. Se haluaa, että mielesi järkkyy ja kohtaat sen historian. Käyt eräänlaista taistelua aikaa vastaan. Ehditkö löytää oleelliset vihjeet, ennen kuin valonlähteesi loppuvat ja pimeys ottaa vallan?

Tämä on ehkä pelottavin peli ikinä. Mutta samalla todella kiehtova. Ja ahdistava. Ja jännittävä. Tämä kutsuu luokseen koko ajan selvittämään salaisuuksiaan, mutta en ole siihen välttämättä valmis jatkuvasti. Se vaatii tietyn mielentilan.
Ilmoituksissa oli maininta tägistä, vaikka täällä ei näykään enää. Vai että Visage? Jossain olen tästä kuullut, ei ole kuitenkaan nimeä enempää tietoa. Kauhupelit ovat aina kiinnostavia, harmittavan harvoin niitä pääsee pelaamaan. PC-maailmassa tarjontaa olisi todennäköisesti enemmän. Muutama kymppi olisi PS-lompakossa odottamassa tulevia hankintoja ajatellen.
Hankintaan ja streamia kehiin. Olisi mukava nähdä reaktioita, kun talon tutkiminen alkaa ;)
 
On tämä kyllä erikoinen peli. Ja ihan ekaksi pitäisi muistaa mielessä, että tämä on vain PELI.

Tykkään peleistä, missä pitää tutkia ja selvittää mysteeri. Pidän hienoista ja aidon näköisistä grafiikoista. Genrenä kauhu on lähellä sydäntä niin leffoissa kuin peleissä. On hienoa, että peli/musiikki/leffa/kirja saa nauramaan, itkemään, pelkäämään ja pohtimaan. Se, että joku pystyy vaikuttamaan tunteisiisi, tuntuu vatsanpohjassa asti.

Visage vaikuttaa niihin tunteisiin häkellyttävän paljon. Splatterit, joissa veri roiskuu ympäri seiniä, lähinnä huvittaa, mutta Visagen jännite ei perustukaan siihen. Jännite luodaan maailman turvallisimmassa ympäristössä eli kodissa. Ei välttämättä omassa kodissa, mutta tutun näköisessä ympäristössä. On vaatemyttyjä siellä täällä, on petaamattomia sänkyjä, on lastenhuoneita pehmoleluineen. On myös pimeitä käytäviä, suljettuja ovia ja epämääräisiä ääniä. Kotikin voi olla pelottava paikka tietyssä mielentilassa. Varjot näyttävät illalla ihan erilaisilta kuin päivällä. Olen melko varma, että sytytin tuon valon joku aika sitten ja nyt se ei pala enää.

Vaaran tunne luodaan pikkuhiljaa ja pelaja on varpaillaan koko ajan. Tunne voi olla liian ahdistava monelle pelaajalle ja itsekään en pysty tätä pelaamaan pitkiä pätkiä kerrallaan. Olisi niin kiva tutkia talon joka nurkka, mutta talo on eri mieltä. Se haluaa, että mielesi järkkyy ja kohtaat sen historian. Käyt eräänlaista taistelua aikaa vastaan. Ehditkö löytää oleelliset vihjeet, ennen kuin valonlähteesi loppuvat ja pimeys ottaa vallan?

Tämä on ehkä pelottavin peli ikinä. Mutta samalla todella kiehtova. Ja ahdistava. Ja jännittävä. Tämä kutsuu luokseen koko ajan selvittämään salaisuuksiaan, mutta en ole siihen välttämättä valmis jatkuvasti. Se vaatii tietyn mielentilan.

Hankintaan ja streamia kehiin. Olisi mukava nähdä reaktioita, kun talon tutkiminen alkaa ;)
Meikäläinen on ihan eksyksissä tuolla talossa, kun en aina onnistu löytämään paikkaa johon olisi tarkoitus mennä ja sitten alkaa ukkokin sekoamaan, eikä ne oudot äänet helpota asiaa yhtään :D

On taa vaan kauhee peli (hyvällä tavalla) ja onnistuu luomaan ahdistavaa tunnelmaa todella hyvin. Tunnin pelasin eilen ja tänään jatkuu.

Kiroilin eilen, että kuka tarvii noin isoa taloa, että sinne eksyy, mutta peli olisi kyllä aika tylsä jos tapahtuisi jossakin 44 neliön kaksiossa :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voisi kyllä harkita! Täytyypä kurkata sen hinta. Tuntemattomaan kauhupeliin on aina kiehtovaa sukeltaa. Visage on saanut hyviä arvosanoja, niin medialta kuin pelaajiltakin.
 
Voisi kyllä harkita! Täytyypä kurkata sen hinta. Tuntemattomaan kauhupeliin on aina kiehtovaa sukeltaa. Visage on saanut hyviä arvosanoja, niin medialta kuin pelaajiltakin.
Suosittelen hankkimaan, en tosin tiedä että miten tämä onnistuu pelottamaan, jos höpöttää chatille samalla, mutta ainakin yksin pimeässä ja pelkkään peliin keskittyessä tämä on pelottavaa kamaa :eek:
 
Jos tästä tulee VR versio niin saattaa oikeasti käydä niin että sitä ei vaan yksinkertaisesti uskalla pelata. Exorcism ja paranormal activity on pelattu läpi ja niissäkin oli kakkelit lähellä, mutta väitän tämän parissa vaippojen olevan pakollinen lisävaruste.
 
Jos tästä tulee VR versio niin saattaa oikeasti käydä niin että sitä ei vaan yksinkertaisesti uskalla pelata. Exorcism ja paranormal activity on pelattu läpi ja niissäkin oli kakkelit lähellä, mutta väitän tämän parissa vaippojen olevan pakollinen lisävaruste.
Ite en ainakaan uskaltaisi, kun nyt jo ollaan aika rajoilla, tämä saa ihokarvat pystyyn ja on pakko pitää pieniä taukoja välillä :D

On kyllä pelottavin peli mitä on tullut pelattua pitkään aikaan.
 
Ite en ainakaan uskaltaisi, kun nyt jo ollaan aika rajoilla, tämä saa ihokarvat pystyyn ja on pakko pitää pieniä taukoja välillä :D

On kyllä pelottavin peli mitä on tullut pelattua pitkään aikaan.

Tämä oli todellakin ensimmäinen peli, mikä on saanut ihokarvatkin pystyyn. RE7 vr:nä oli aika liki, mutta Visage veti kirkkaasti pitemmän korren.
 
Kyllähän tämä näillä "myyntipuheilla" meni ostoon. Visage kun sattui vielä olemaan mukavassa alennuksessa storen puolella. Toivotaan, että tämä aiheuttaa samanlaisia vilunväristyksiä kuin P.T. eli se takavuosien Playable Teaser, joka sai pari kertaa huutamaankin.

Siihen vaaditaan kuitenkin aika paljon, sen verran tehokkaasti olen marinoitu kauhuosaston pelien, elokuvien ja sarjojen katsomisen myötä. Ja totta sekin, että striimatessa yleisö saa sen aikaan, että ei koe olevansa yksin. Se on lieventävä tekijä.

Sen verran offtopic-osastoa, että saatte nyt toivoa, minä iltana Visagea olisi kiva katsoa ensi viikolla. Vapaat illat ovat ti, ke ja pe. Kellonaika voi olla 18-23 väliltä. Laitan aamulla viikon striimiaikataulun ulos. (Days Gone -seuraajille lupaan hieman pitemmät striimit).

Edit. tarkennusta siis, että striimin aloitusaika 18-21, jatkaa voidaan 23 asti.
 
Sen verran offtopic-osastoa, että saatte nyt toivoa, minä iltana Visagea olisi kiva katsoa ensi viikolla. Vapaat illat ovat ti, ke ja pe. Kellonaika voi olla 18-23 väliltä. Laitan aamulla viikon striimiaikataulun ulos. (Days Gone -seuraajille lupaan hieman pitemmät striimit).

Edit. tarkennusta siis, että striimin aloitusaika 18-21, jatkaa voidaan 23 asti.
Heti tiistaina sopii ja keskiviikkona jatkoa. Ja perjantaina :p

Millä tunnareilla striimaat ja alustana ilmeisesti Twitch?

Ja ääni tosiaan tiistaille ja aikaikkuna 20-23 välille.
 
Taisi @Eliminaattori osua rauhallisempi chapteri, kun aika hiljaista oli striimin aikana.

En tiedä, että onko tässä montakin erilaista chapteria valittavissa siinä alussa, mutta itse otin ne avaimet siitä seinältä ja nyt on jatkuvaa kauhua menossa, eikä tunnu rauhoittuvan. Talo on kyllä aivan liian sokkelo ja välillä turhauttaa, kun ei löyty paikkaa mihin pitäisi mennä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ensimmäiset pelitunnit takana ja vähän jäi sellainen olo, etten saanut mitään aikaan. Varsinkin, kun 2 h 40 min jälkeen tallennusvalikossa näyttää 3 % läpäisyastetta. Lamppu sieltä, toinen täältä, muutama kynttilä, pilleripurkkeja ja avaimia. Hämmentävää, että avaimet katoavat automaattisesti, kun kaikki niillä avattavat ovet on saatu kulkukelpoisiksi.

Melkoinen labyrinttihan tuo on, samojen käytävien, portaiden, huoneiden ja kerrosten koluaminen alkoi käymään jo liiankin tutuksi. Eräs esine, jota olin kait kerran vilkaissut, teleporttasi "varastohuoneeseen" itsestään. Sain jostain syystä ilmoituksen kahteen kertaan. Eikä mitään tietoa mitä sillä tehdään. Tarkoituksellisesti kirjoitan näin epämääräisesti, etten spoilaa mitään.

Mistään ei ole tietoa. Ainoat loogiset jutut koskevat ovien avaamista avaimilla, lamppujen vaihtoa tai kynttilöiden sytyttämistä niille kuuluvilla jalustoilla. Inventoryn käyttö on perseestä, mutta pikkuhiljaa senkin käytön oppi. Oli siinä sentään yksi kohtalainen säikytys. Vaan mitä seuraavaksi? Ei hajuakaan. Pari esinettä löytyy valikosta. Ne kuuluvat selkeästi yhteen, vaan missä kohtaa niitä pitää käyttää.

Vielä en kuollut kertaakaan. Kerran kokeilin jököttää pienessä huoneessa ja ilmeisesti hahmolleni alkoi kehittymään pieni paniikki. Se meni kuitenkin saman tien ohi, kun köpöttelin valoon ja rauhoittelin oloa parilla pillerillä. Sytkärin tyhjeneminen aiheutti hankaluuksia, kunnes löysin uuden. Pian niitä olikin jo kolme tai neljä saatavilla. Samoin tukku lamppuja ja pari kynttilää. Liian vähän taskutilaa, prkl.

Tunnelma on toki ihan hyvä, mutta tuo jatkuva sahaaminen edestakaisin ärsytti. Olisin taatusti avautunut paljon enemmän, ellei striimi olisi ollut taustalla "rauhoittelemassa". Pelasin pimeässä, vaan eipä sillä vaikutusta tuntunut olevan.

Ehkä tämä tästä vielä paranee. Liikaa mysteerejä ja harhailua.
 
Taisi @Eliminaattori osua rauhallisempi chapteri, kun aika hiljaista oli striimin aikana.

En tiedä, että onko tässä montakin erilaista chapteria valittavissa siinä alussa, mutta itse otin ne avaimet siitä seinältä ja nyt on jatkuvaa kauhua menossa, eikä tunnu rauhoittuvan. Talo on kyllä aivan liian sokkelo ja välillä turhauttaa, kun ei löyty paikkaa mihin pitäisi mennä.

Tämä selittääkin paljon! Olen joskus aiemmin katsonut erään suomalaisen tubettajan pelaavan tätä peliä ja oli ihan erilaiset tapahtumat.

Edit. talo on siis kuitenkin samanlainen joka kerralla?
 
Tämä selittääkin paljon! Olen joskus aiemmin katsonut erään suomalaisen tubettajan pelaavan tätä peliä ja oli ihan erilaiset tapahtumat.

Edit. talo on siis kuitenkin samanlainen joka kerralla?
Talo ainakin näytti samanlaiselta, mutta tapahtumat oli erilaisia. Chapter jota pelaan taisi olla nimeltään Dolores.
 
Menee hermot ton Doloresin ämmän kans, ku jatkuvasti saa latailla tallennusta kuoleman takia.

Lataa peli ja liiku vähän, sitten kuolet tota toistunut jo varmaan 20 kertaa ja alkaa pikkasen hermot menemään :mad:
 
Menee hermot ton Doloresin ämmän kans, ku jatkuvasti saa latailla tallennusta kuoleman takia.

Lataa peli ja liiku vähän, sitten kuolet tota toistunut jo varmaan 20 kertaa ja alkaa pikkasen hermot menemään :mad:
Mulla oli sama homma. Oli jo lähellä mennä peli telakalle, mutta sitten otin yksinkertaisesti netistä läpipeluuohjeen käyttöön ja olen nyt päässyt roimasti eteenpäin kun ei mene aikaa turhaan haahuiluun ja siitä johtuviin kuolemiin. Mä olen sen verran tyhmä ihminen etten minä tätä peliä saisi läpäistyä omin avuin sitten mitenkään. Eikä hermot kestäisi :D
 
Mulla oli sama homma. Oli jo lähellä mennä peli telakalle, mutta sitten otin yksinkertaisesti netistä läpipeluuohjeen käyttöön ja olen nyt päässyt roimasti eteenpäin kun ei mene aikaa turhaan haahuiluun ja siitä johtuviin kuolemiin. Mä olen sen verran tyhmä ihminen etten minä tätä peliä saisi läpäistyä omin avuin sitten mitenkään. Eikä hermot kestäisi :D
Pitää varmaan itekki kohta ottaa joku opas käyttöön, kun pelissä ei mainita mitenkään, että mitä pitäisi tehdä, niin onhan tämä ärsyttävää juosta ympäri taloa etsimässä jotakin tiettyä kohtaa, joka edistää tarinaa.

Edit: Näköjään auttaa, kun tulee tänne vähän valittamaan, niin pääsee eteenpäin :D

Osaa kyllä olla todella ärsyttävä peli aina välillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom