Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

VR-pelaamisen uusi sukupolvi – yleinen keskustelu

Xgamer

Well-Known Member
PCVR-puolella on tullut kovasti uutta tekniikkaa muun muassa pancake-linssien muodossa. Kohta julkaistava PSVR2 puolestaan tuo konsolipuolelle aivan uuden kokemuksen silmienseurannan ja haptisten palautteiden muodossa. Uskotteko, että tämä on virtuaalisen pelaamisen uusi alku vai tuleeko käymään samoin kuin 3D:n kanssa?

Kovasti oli aiemmin puhetta että AR, eli lisätty todellisuus tulee korvaamaan ja tappamaan tämän.

Itse uskon että PSVR2:n innoittamana tulemme näkemään enemmän isoja VR-julkaisuja, koska nyt ei ole samalla tavalla rauta rajoittamassa tahtia kuin PS4:n kanssa. Nyt myös VR-lasit ovat next gen -laatua, ja tästä tulee hyötymään myös PCVR-puoli.

Aiemminhan on kritisoitu, että Quest tavallaan tappoi kehityksen VR-peleissä juuri siitä syystä, kun se sisältää mobiilisuorittimen, ja vaikka pelit mainioita ovatkin niin ne ovat tavallaan ottaneet takapakkia kehityksen osalta.

Mitä mietteitä muilla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hieno teknologia ja sinänsä viimeisin suurin loikka tai potentiaali videopelaamisen maailmassa, jossa konsolisukupolvien väliset erot ovat jatkuvasti pienempiä. VR on tai ainakin voi olla jotain ihan muuta ja toisaalta hyötyy tässä vaiheessa paremmista tehoista selvästi.

Ja tästä huolimatta en usko, että VR lyö vieläkään sen suuremmin läpi isoille massoille. Ts. veikkaukseni on, ettei PS5-omistajista merkittävästi suurempi osa osta PSVR2:sta kuin mitä suhdeluku oli PS4:n ja PSVR:n kohdalla. Mikä tarkoittaa toki miljoonia myytyjä laseja ja varmasti upeita pelikokemuksia.

Tuli jotenkin mieleen tämä mitä Yahtzee totesi Half-Life Alyxin kohdalla:
But will it be what finally breaks VR into the mainstre- NO. No, this is what I as a VR enthusiast have come to accept, listeners. Every big mainstream success in the last two decades of video games has been about making them more casual or more social, and VR is the antithesis to both.

You can’t craftily alt-tab into it when you’re supposed to be working – unless you’ve got pathologically unobservant supervisors – and you can’t do it while hanging out with friends unless you really want them to leave and they missed all the other hints you dropped. So I think it will always be niche. But so fucking what? Frankly. You really need something to have mainstream popularity to like it? That’s like only liking caviare when it’s had peanut M&Ms mixed through it.
 
Ergonomian kannalta lupaavin ratkaisu mielestäni olisi laittaa VR-laite reppuun, jolloin päähän tulevan osan voi pitää kevyenä. Jos VR:n ja AR:n yhdistäisi, voisi virtuaalireppu selässä juosta pitkin metsiä tappamassa virtuaalisesti ilmestyviä örkkejä. Jotain tuollaista voisi olla tulevaisuudessa tai varmaan olisi, jos USA:laisia lakimiehiä ei olisi pilaamassa kaikkia vähänkin riskialttiita harrastuksia. Nyt alkaa olla jo tekniikan puolesta valmiuksia. Kotioloissakin reppu olisi silti paras ratkaisu riittävien tehojen saamiseksi liikkuvuudesta tinkimättä. Ongelmana on, että hyvin harva ostaisi yli tonnin repun, jolla ei olisi VR:n lisäksi muuta käyttöä.
 
Asiaa tuosta fovoated renderingistä, niin käsittääkseni PCVR puolella pelkästään Varjon lasit tukee sitä? Onko pcvr puolella paljon pelejä jotka myös käyttää sitä vai onko tuossa nyt sitten PSVR2 mieletön etu koska voi käyttää vissiin käytännössä joka pelissä sitä??? Eli sehän siis perustuu tuohon silmien seurantaan että piirretään vaan se tarvittava alue korkealla laadulla se alue mihin katse kohdistuu niin säästetään GPU tehoja mielettömästi....

Mitä enemmän nyt miettii noita psvr2 laseja ja featureja mitä niissä on, niin aika killerilasit on kyllä tulossa. Toivotaan että sony oikeasti satsaa nyt isompii peleihin, ja nyt näyttää kyllä siltä.

Pcvr puoli takuulla seuraa perässä, koska kilpailu kilpailu etunenässä valve.


Vähän teaseriä lisää.... PSVR2 pelejä, jotka käyttää Unreal Engine 5 pelimoottoria.... Alkaa kyllä kuume nousemaan :)

 
Viimeksi muokattu:
Asiaa tuosta fovoated renderingistä, niin käsittääkseni PCVR puolella pelkästään Varjon lasit tukee sitä?
Quest Pro ilmeisesti tukee tuota silmää seuraavaa renderöintiä. Vanhemmissa on sitten se fiksattu-versio.

Mut toi PSVR2 kyllä tosissaan kiinnostelee, täytyy alkaa pikkuhiljaa seurailemaan enemmän.

Edit: Quest Pro on vain 90 Hz, joten hyöty tuosta renderöintitekniikasta ei ole niin hyvä, kuin mitä PSVR2 120 Hz mahdollistaa.
 
PSVR2 on PCVR pelaajalle aika, noh, meh....
Periaatteessa hyin toteutettu konsepti jota kuitenkin heikentää langallisuus ja "vanha" linssityyppi. Tuollaisenaankin myisi kyllä PCVR puolelle, mutta PS5:sen vaatiminen kylkeen lisää hintaa.

Quest Pron suurin ongelma on se että vaikka konsepti AR ominaisuuksineen on mielenkiintoinen sitä puolestaan heikentää jo iäkkäämpi prosessori, joten ihan sama mitä rautapuoli tarjoaa, pelit eivät prosessorista johtuen ole sen kummempaa tarjoavaa graafisesti mitä Quest 2.

Pancake linssi on sen verta fresneliä parempi että siirtymä siihen on minusta selviö, mutta ei sekään ongelmaton ole, ainakaan näin alussa. Ostin kahdet Pico4:set mutta siinä on laatuongelmia. Ekassa oli selvästi toisen linssin reuna jotenkin suttuinen ja kuvassa aaltoilua, nyt kakkosessa sutun sijaan molemmat linssit ovat aavistuksen epäselvempiä, mutta edes tasaisesti :D ja ns. mura efektiä on enemmän tai huomaan sitä enemmän. Mennee toinenkin palautukseen. Voi olla että annan Picolle vielä kolmannenkin yrityksen, ekan kappaleen toisen linssin terävyys oli ihan huippu. Jos saisi molemmat linssit tuollaisena ilman muita ongelmia niin olisin erittäin tyytyväinen.

Tänä vuonna tulee iso joukko julkistuksia, pimax crystalia epäilen edelleenkin että tulisi hyvä, quest 3 voi olla vaihtoehto jollei parempaakaan ehdi tulla. HTC Vive XR elite menee hieman samaan kategoriaan Quest Pron kanssa joten skipannen sen. Picoltakin tullee taas uusi laite jossain vaiheessa. Ja muutamia niche merkkikin on ilmoittanut julkaisusta.

Vaikka PCVR kärsii uusien AAA-pelien pelipulasta, ei minusta pelattava ole kyllä mitenkään loppumassa VR-puolella, etenkin kun omistan Quest 2:sen jossa pyörii sekä standalone että PCVR pelit. Paremminkin päinvastoin, backlog VR puolella on useamman pelin luokkaa, ja silti tuntuu että voisin upottaa ns. vakiopeleihin kuten FS2020 satoja tunteja.

Voi olla että PSVR2 tuottaa myös pelejä PCVR puolelle, mutta eräänlainen ongelma on sekin että laitekanta jakautuu niin moneen storeen. On PS store, Quest store, Pico store, HTC viveport, steamVR ja niin edelleen. Sonya nyt ei varsinaisesti tunneta multistore ystävänä vaikka nyt osa entisiä PS exclu pelejä löytyy steamistä, joten en pidättäisi henkeäni odotellessani PSVR2 käännöksiä SteamVR:ään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan perusdevaajan näkövinkkelistä voisin kuvitella PSVR2 olevan mielekkäämpi alusta vrt PCVR. Ei tarvistisi miettiä lukuisia eri rautakombinaatioita (erilaisia ja eri valmistajien VR kakkuloita + PC kombinaatioita).
On vain yhdet speksit minkä mukaan mennään. Optimointi on varmasti tehokkaampaa?
 
Ihan perusdevaajan näkövinkkelistä voisin kuvitella PSVR2 olevan mielekkäämpi alusta vrt PCVR. Ei tarvistisi miettiä lukuisia eri rautakombinaatioita (erilaisia ja eri valmistajien VR kakkuloita + PC kombinaatioita).
On vain yhdet speksit minkä mukaan mennään. Optimointi on varmasti tehokkaampaa?
Aika vahva veikkaus että jos tulemme näkemään AAA julkaisuja ne tulevat sekä PCVR:lle että PSVR:lle. Sony toki tekee tukun yksinoikeuksia, mutta en ole lainkaan vakuuttunut että puhtaita VR AAA-julkaisuja Sonylta hirveästi tulisi. Nytkin Sonylla oli aikaa ja mahdollisuus tehdä killer app ja saatiin 7h pitkä ”teknologiademo” Horizon. Todennäköisempää on, että tulee hybridejä GT7 ja RE8 tapaan myös PSVR2:lle. Metakin panostaa lähinnä Quest3 tason peleihin.

Pääosa VR-peleistä tulee olemaan joko käyttäjien tekemiä modauksia a la prayerdog ja iso joukko ”perus-VR tasoa”, missä sinänsä ei ole mitään vikaa ja voimme saada sieltäkin joukon hyviä innovatiivisia VR pelejä.

PSVR2 on varmasti helpompi alusta kun PCVR, mutta toisaalta myynti ei siellä niin isoa ole, etteikö suurinta osaa kehittäjistä kiinnosta kuitenkin tehdä PCVR ja/tai Quest versio (ja pico ja viveport siinä sivussa). Tämä puolestaan vähentänee kiinnostusta silmäseurannan ja foveated renderingin hyödyntämiseen, toki paljon riippuu siitäkin miten pienellä vaivalla ne saa.
 
Aika vahva veikkaus että jos tulemme näkemään AAA julkaisuja ne tulevat sekä PCVR:lle että PSVR:lle. Sony toki tekee tukun yksinoikeuksia, mutta en ole lainkaan vakuuttunut että puhtaita VR AAA-julkaisuja Sonylta hirveästi tulisi. Nytkin Sonylla oli aikaa ja mahdollisuus tehdä killer app ja saatiin 7h pitkä ”teknologiademo” Horizon. Todennäköisempää on, että tulee hybridejä GT7 ja RE8 tapaan myös PSVR2:lle. Metakin panostaa lähinnä Quest3 tason peleihin.

Pääosa VR-peleistä tulee olemaan joko käyttäjien tekemiä modauksia a la prayerdog ja iso joukko ”perus-VR tasoa”, missä sinänsä ei ole mitään vikaa ja voimme saada sieltäkin joukon hyviä innovatiivisia VR pelejä.

PSVR2 on varmasti helpompi alusta kun PCVR, mutta toisaalta myynti ei siellä niin isoa ole, etteikö suurinta osaa kehittäjistä kiinnosta kuitenkin tehdä PCVR ja/tai Quest versio (ja pico ja viveport siinä sivussa). Tämä puolestaan vähentänee kiinnostusta silmäseurannan ja foveated renderingin hyödyntämiseen, toki paljon riippuu siitäkin miten pienellä vaivalla ne saa.
Tulevaisuus näyttää kun ei ole ennustajan lahjoja ennustaa tulevaisuutta....

Itse luulen ja etenkin toivon että saataisiin playstation puolelta juurikin noita hybridejä enemmän, eli isoista peleistä vr modella höystettynä.

Kyllähän noi psvr2 lasit on hinta/ominaisuudet suhteen parhaat lasit tällä hetkellä mitkä saa mukaanlukien kaikki laitteet. Ei ole pahemmin huonoja arvosteluja vastaan tullut.
 
Tulevaisuus näyttää kun ei ole ennustajan lahjoja ennustaa tulevaisuutta....

Itse luulen ja etenkin toivon että saataisiin playstation puolelta juurikin noita hybridejä enemmän, eli isoista peleistä vr modella höystettynä.

Kyllähän noi psvr2 lasit on hinta/ominaisuudet suhteen parhaat lasit tällä hetkellä mitkä saa mukaanlukien kaikki laitteet. Ei ole pahemmin huonoja arvosteluja vastaan tullut.
Niin siis hinta/ominaisuudeltaan parhaat ellei satu jo omistamaan laajaa pelikirjastoa muille laseille eikä ajattele sellaista PSVR2:lle hankkia. Kaikkia hyviä VR softia ei valitettavasti edes saa PSVR2:lle.

Lisäksi Quest ja Pico tarjoavat huokeammalla standalone pelejä, ja jos sattuu peli-PC jo kotoa löytymään, saa siinä tapauksessa PSVR2 tason grafiikankin halvemmalla.

Nämä tekijät vaikuttavat varmasti monella ostopäätökseen.
 
Kaikkia hyviä VR softia ei valitettavasti edes saa PSVR2:lle.
Toi ehkä huolettaa noissa laseissa eniten salliiko sony että ajaa muistitikulta, kovolta tai dlna kautta omia leffakirjastoa. Tuleeko esim. Bigscreen tai vastaava äppinä saataville koska lasit händläis tuollaisen pirun hyvin. Quest 2 noi kaikki onnistuu mutta nää psvr2 lasit olis oled näyttöjen suhteen ihan eri planeetalta kuin questin lcd.
 
Niin siis hinta/ominaisuudeltaan parhaat ellei satu jo omistamaan laajaa pelikirjastoa muille laseille eikä ajattele sellaista PSVR2:lle hankkia. Kaikkia hyviä VR softia ei valitettavasti edes saa PSVR2:lle.

Lisäksi Quest ja Pico tarjoavat huokeammalla standalone pelejä, ja jos sattuu peli-PC jo kotoa löytymään, saa siinä tapauksessa PSVR2 tason grafiikankin halvemmalla.

Nämä tekijät vaikuttavat varmasti monella ostopäätökseen.
Ostopäätökseen vaikuttaa myös helppous. Itse kolme vuotta PCVR:ää käyttäneenä möin kaikki siltä osastolta pois, en jaksa enää hetkeäkään sitä säätämistä ja foorumien selailua ja muuta paskaa. Puhutaan että VR ei ole vielä valmis, PCVR ei ole vielä lähelläkään valmista. Quest 2 toimii jo kivasti standalonena mutta pelit ovat pääosin luokkaa mobiili ja en tykkää minäkään Metasta. Eikä ne lasitkaan ole hyvät, ne on välttävät.
Ensi viikolla käydään PS VR2 ja säätää ei tarvitse. Vehkeet päälle ja pelaamaan.
 
Ostopäätökseen vaikuttaa myös helppous. Itse kolme vuotta PCVR:ää käyttäneenä möin kaikki siltä osastolta pois, en jaksa enää hetkeäkään sitä säätämistä ja foorumien selailua ja muuta paskaa. Puhutaan että VR ei ole vielä valmis, PCVR ei ole vielä lähelläkään valmista. Quest 2 toimii jo kivasti standalonena mutta pelit ovat pääosin luokkaa mobiili ja en tykkää minäkään Metasta. Eikä ne lasitkaan ole hyvät, ne on välttävät.
Ensi viikolla käydään PS VR2 ja säätää ei tarvitse. Vehkeet päälle ja pelaamaan.
Varmaan aika paljon kiinni siitä mikä on itse kunkin kyky sietää säätämistä. Minusta Quest2:sen käyttö PCVR laseina on ollut hyvin helppoa, samaten kun Piconkin. Puhtaita PCVR laseja kuten Reverb tai Index en ole omistanut, joten en osaa sanoa miten plug and play ne ovat.

Itsekkin värkkäilin raskaimpien pelien asetusoptimointien kanssa, mutta nekin ovat 99% tipotiessään, kun vaihdoin kunnon näytönohjaimeen. En ole sen jälkeen juuri säätöihin koskenut, NMS ja FS2020 ainoat joissa niitä olen joutunut hakemaan.

PSVR2 tarjoaa kieltämättä helppoutta kuten Quest ja Picokin. Mutta en ole kokenut PCVR:ää niin työlääksi että se vieraannuttaisi minua siitä. Tokihan tuossa piti opetella dedikoituja routereita ja sellaista langattomaan pelaamiseen Quest2:lla/Picolla, mutta koin sen enempi kiinnostavaksi optimoinniksi kuin tuskaiseksi opetteluksi.
 
Omalla kohdallani VR on ollu välitön koukku. Aikanaan kun sain Samsung luurin mukana vr kypärän ja ekaa kertaa iskin sen päähäni se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Sen jälkeen olen päässyt kokeilemaan ekaa Questiä sekä ostin tottakai PSVR:n jonka parissa onkin tullut vietettyä laatuaikaa oikein kivasti.

Mutta kyllä se vanha tekniikka ja toteutus ikävästi siitä paistoi joka melkein pilasi intoni. Johtoja oli ihan liikaa ja se ainainen laitteen asentaminen pelikäyttöön on kyllä aina yhtä mälsää. Ja se kaikkein ikävin ja ärsyttävin asia on se kun kamera kadottaa pelaajan. Syö fiilistä kun kesken valomiekan heiluttelun pelihahmo joko kadottaa aseen hallinnan tai sitten hahmon käsi tai kädet yhtäkkiä vääntäytyvät sairaskohtausasentoon. Nyt onkin vanha setti menossa myyntiin ja innolla odotan sitä hetkeä kun itsehillintä pettää ja ostosormi nasauttaa PSVR2 tilausnappulaa. :D
 
Varmaan aika paljon kiinni siitä mikä on itse kunkin kyky sietää säätämistä. Minusta Quest2:sen käyttö PCVR laseina on ollut hyvin helppoa, samaten kun Piconkin. Puhtaita PCVR laseja kuten Reverb tai Index en ole omistanut, joten en osaa sanoa miten plug and play ne ovat.

Itsekkin värkkäilin raskaimpien pelien asetusoptimointien kanssa, mutta nekin ovat 99% tipotiessään, kun vaihdoin kunnon näytönohjaimeen. En ole sen jälkeen juuri säätöihin koskenut, NMS ja FS2020 ainoat joissa niitä olen joutunut hakemaan.

PSVR2 tarjoaa kieltämättä helppoutta kuten Quest ja Picokin. Mutta en ole kokenut PCVR:ää niin työlääksi että se vieraannuttaisi minua siitä. Tokihan tuossa piti opetella dedikoituja routereita ja sellaista langattomaan pelaamiseen Quest2:lla/Picolla, mutta koin sen enempi kiinnostavaksi optimoinniksi kuin tuskaiseksi opetteluksi.
Ei ollut juurikaan raskausoptimointeja ja wifin kautta striimaus toimi täydellisesti, näyttiskin on 3000-sarjalainen niin ihan hyvin on VR-tukea. Suurimmat ongelmat oli toki "paskojen" (lue: vanhojen, joissa VR on ns. afterthought ja säätäminen kuuluu asiaan) VR-pelien kanssa, kuten IL-2 ja DCS, eli ihan normi VR-hommat sujui pääosin kivasti. Sitten jos ongelmia oli niin säätäminen oli kyllä tuskaa. Esim Fishermans Tale vai mikähän oli nimeltään, peli pyöri jostain syystä lukittuna 20 frameen sekunnissa. Muutaman tunnin tappelin ja ongelmaa en saanut ratkaistua. Turhauttavaa, peli kun vaikutti kivalta.

Toki tunnustan että säätämisen sietokyky on tätä nykyä hyvin alhainen kun töissä on suurin osa juuri sitä ja kotona peliaika on kortilla, ei viitsi käyttää vähiä tunteja turhaan. Että ihan ollaan samoilla linjoilla.
 
Pakkohan nuo sonyn uudet lasit on hakea gigantilta kokeiluun että näkee jaksaako kapuloitten kans sätkiä vai ei.Viepähän takaisin jos ei kiinnostakkaan.Ei missään nimessä uskaltaisi kokeilematta ostaa.Ykköslasit ei kyllä vakuuttaneet kummemmin.Eikä pelejäkään ollut paljoa.Jos pelejä aletaan näille uudemmille tekemään kunnolla ja hinta tippuu ajan myötä niin tuurilla voi tullakkin suuremman pelaajakunnan suosioon.Ei näillä hinnoilla kun melko monella on kipukynnys hankkia jo se ps5.

Tämä on taas näitä omia ajatuksia
 
Pakkohan nuo sonyn uudet lasit on hakea gigantilta kokeiluun että näkee jaksaako kapuloitten kans sätkiä vai ei.Viepähän takaisin jos ei kiinnostakkaan.Ei missään nimessä uskaltaisi kokeilematta ostaa.Ykköslasit ei kyllä vakuuttaneet kummemmin.Eikä pelejäkään ollut paljoa.Jos pelejä aletaan näille uudemmille tekemään kunnolla ja hinta tippuu ajan myötä niin tuurilla voi tullakkin suuremman pelaajakunnan suosioon.Ei näillä hinnoilla kun melko monella on kipukynnys hankkia jo se ps5.

Tämä on taas näitä omia ajatuksia
Muista sitten ettet tunge niitä kuullokkeita päähän mitä tulee mukana etkä aktivoi horizonia jos bundlea hommaat...takaisin on turha heittää sen jälkeen. Ja kannattaa muutenkin varmistaa onko palautusoikeutta....jotain puhetta siitä on ollut mutta koskeeko vain noita kuullokkeita?

Pakkohan sun joku peli noille on ostaa että pystyt edes testaa vr puolta tai sit väännät cactus cowboyta : D ( tietty jos gt7 tai re8 löytyy niin sit asiat paremmin)

Kalliithan noi on mut taas tavallaan halvat kun vertaa pcvr puolen paremmanpuolen laseja, ja oikeastaan nää pätkii jokaisen niistä ominaisuuksiltaan.

Tuntuu että kaikki vaan kallistuu ja saa priorisoida minne rahansa pistää
 
Viimeksi muokattu:
Ostin aikanaan PSVR:n ja käytin kyllä kuulokkeita normaalisti. Paritkin lasit palautin, eikö noista tullut ongelmaa. Voi tietysti olla että palautussääntöjä on tiukennettu.

Varmaankin parempi ostaa sitten RE8 tai GT7 jotka toimivat ilmankin laseja. Ainakin GT7 luulisi olevan hyvän pahoinvoinnin testaamiseen.
 
Ostin aikanaan PSVR:n ja käytin kyllä kuulokkeita normaalisti. Paritkin lasit palautin, eikö noista tullut ongelmaa. Voi tietysti olla että palautussääntöjä on tiukennettu.

Varmaankin parempi ostaa sitten RE8 tai GT7 jotka toimivat ilmankin laseja. Ainakin GT7 luulisi olevan hyvän pahoinvoinnin testaamiseen.
On gigantti ainakin ehdottoman tarkka jos in ear kuullokkeita yrität avattuna viedä takaisin...ei onnistu palautus. Ihan oma kohtaista kokemusta on...taitaa olla sama muissakin liikkeissä. Hygieeniatuote. Luulis noi itse lasit saavan palautettua jos ei noita muita ole käyttänyt.
 
Joo kyllä ne tosiaan ihan omilla sivuillaankin sanoo että 'in ear' tuotteet on samassa kategoriassa kuin vaikka hammashoitotuotteet. Mikä nyt on sinällään ymmärrettävissä. (että ei pysty ottamaan asiakaspalautuksena)
 
Ylös Bottom