Vastaus: Vuoden pelit 2007 -äänestys
Vaikea panna mihinkään järjestykseen, koska pelit tuppaavat olemaan niin eriparisia kokemuksia. Ainoastaan ykkössija on selkeä, muut ryppäänä.
1: Heavenly Sword
Yksikään peli ennen tai jälkeen ei ole aiheuttanut samanlaisia säväreitä. Tästä nauttiminen tosin edellyttää, että pelin voi vetää läpi yhdellä istumalla, eli ei saa olla häiriötekijöitä, tarvitaan riittävästi aikaa ja sen verran skillsejä, että suoritus ei pääse katkeamaan. Parhaimmillaan parhautta.
2: jaettu monen kesken
Mass Effect
Peli, jossa suunnittelupaukut on käytetty oikeaan asiaan, eli pirun huolelliseen taustojen suunnitteluun. Jokaiselle lajille on kehitetty oma kulttuurinsa, puhetapansa, historiansa ja käytösnormistonsa. Linnunradassa on paikkoja, joissa ryynätä, ja tarinassa on yksittäisiä huippuhetkiä, jotka nousevat perusmassan yläpuolelle. Teknisiä vikoja riittää, mutta niitä on valmis katsomaan läpi sormien, koska universumi on niin pirun kiehtova.
Assassin's Creed
Syystä yksitoikkoiseksi ja itseään toistavaksi mainittu, mutta toisaalta tässä tunnelma on ihan omaa luokkaansa. Loistava audiovisuaalinen toteutus ei haittaa. Tarkemmin ajateltuna en ole edes varma, haluaisinko noita tunnistettuja heikkouksia korvattavan, koska AC nyt vain on niin vahva paketti. Yhtä osa-aluetta muuttamalla jotain muuta voisi mennä rikki, ja tämä peli on juuri sillä rajalla, että se helpommin hajoaisi kokonaan osiin kuin paranisi nykyisestä.
Uncharted: Drake's Fortune
Elokuvamaisin peli aikoihin. Upeat grafiikat, hienot musiikit, syvälliset henkilöhahmot ja timanttinen pelattavuus. Lopun eriskummallinen käänne voi jakaa mielipiteitä, mutta jos pystyy katsomaan minkä tahansa Indiana Jones -leffan ja viihtymään, ei Uncharted petä.
Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Silkkaa hauskuutta alusta loppuun. Riemastuttava käsikirjoitus, virheetön tekninen toteutus ja kokoelma toinen toistaan hullumpia aseita tekevät tästä taas sarjalle sen ansaitseman jatkon. Ja lopun cliff-hanger takaa, että lisää tulee. Ehkä.
Rainbow Six: Vegas
Rainbow Six -fanille lievä shokki joutua suoraan räiskintään tekemättä etukäteissuunnitelmia, mutta tunnelman ja jonkinnäköisen juonen takia FPS:ien parhaaseen A-ryhmään nouseva tuotos. Kun vain olisi aikaa josku pelata verkossakin tätä, sillä verkkopeli tuntui todella hyvältä. Jatkoa kaivataan tällekin.
Crackdown
Jos yhdistetään GTA-tyyppinen vapaasti temmellettävä kaupunki supervoimiin, niin voiko suurempaa hauskuutta kuvitellakaan. Crackdown on valitettavasti yksi vuoden aliarvostetuimpia pelejä, koska sitä myytiin enemmän Halo 3:n multiplayer-demolla kuin omana hillittömän viihdyttävänä pelinään. Kaupungin huipulla kiitäminen on kuitenkin mahtava kokemus ja achievementit ovat hyvin suunniteltuja. Jos autiolle saarelle saisi ottaa mukaan vain yhden pelin, Crackdown olisi hyvä ehdokas.
Resistance: Fall of Man
Yksinpeli hyvä, moninpeli vielä parempi. Valitettavasti jäänyt tuoreempien tuotosten jalkoihin tämäkin, ansaitsisi enemmän arvostusta. Jos uutta pelattavaa ei koko ajan tulisi lisää, voisi Resistancen verkkopeli olla kellottanut jo muutaman sata tuntia.
Mahdollisista omista ehdokkaista mainitsematta jäivät ainakin Bioshock ja Mario Galaxy, koska en ole ehtinyt niihin tutustumaan. Spiderman 3 on vuoden kammottavin kokemus.