Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wholesome eli hyvän mielen pelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mewna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mewna

Kalmankatkuinen kauhutoimittaja
Ylläpitäjä
Jos päätyy vahingossa lukemaan päivän kuumimpia uutisia tai nettikeskusteluja, niin pakostikin alkaa kyllästyttämää tai jopa pelottamaan tämä nykymaailman meno.

Onneksi on olemassa niin sanottuja hyvän mielen pelejä, jotka saavat huolet ja murheet vaipumaan unholaan sekä antavat pelaajalle pienen breikin todellisuudesta. Minulle ensimmäisenä tulevat mieleen semmoiset nimikkeet kuin Stardew Valley, Animal Crossing & The Sims -pelisarjat sekä PowerWash Simulator.

Tässä foorumiketjussa voisimmekin jakaa hyvän mielen pelien ilosanomaa toisillemme!

Tässä vielä wholesome/cozy/ hyvän mielen pelin määritelmä: videopeli, joka korostaa väkivallattomuutta ja rentoutumista. (Wikipedia)

Aloitankin itse heti arvostelullani The Story of Seasons: Grand Bazaar pelistä. Kyseessä on remake joitakin vuosia sitten Nintendo DS -käsikonsolille julkaistusta farmielämäsimusta. Kyllä siinä maailma pahuus unohtuu (ainakin hetkeksi), kun paijailee niityllä kirmailevia alpakoita ja kasvattaa jättimäisiä kurpitsoja pikkuisella pellollaan! :)

Viimeksi muokattu:
Mulla hyvänmielen peleinä toimii lähinnä erinäköset "citybuildingit" Skylines2 ja vaikkapa JWE sarja ollut ahkerasti esillä. Näitähän on itseasiassa lukemattomia jopa, esim two pointin tuotokset vähän huumorin sävyttämänä, sekä Mudrunnerin eri pelit kuten Snowrunner ja Roadcraft on itselle rentoa ajanvietettä vaikka joilleki se saattaa tuntua työmaalta.

Hyvä aihe ketjulle! Toivottavasti moni jakaa omia feel-good pelejään. Itelle ehdottomasti Nintendon pelit on lähes järkiään tätä. Palauttaa sinne lapsuuteen ja siihen pelaamisen riemuun mitä se oli. :)

Meillä Nuuskamuikkunen - Muumilaakson melodia Switchillä on semmoista rentoa juoksentelua ja pieniä pulmia, eskari-ikäiselle ihan täydellinen hyvän mielen peli, jossa ei tule semmoisia stressikuormaraivareita kuin jota esim Roblox tarjoaa. Tuo on hyvällä tavalla rauhoittavakin.

Olen itse jumittanut illat puolison kanssa Simcityn rakentamiseen, joka sekin on kyllä aika hyvän mielen peli omissa kirjoissa (kunhan pisti Godzilla sotkemasta peliä)

Vanha kunnon Rollercoaster Tycoon sarja (2 ja 3 osa). Hiekkalaatikko moodissa tullut pelailtua sitä pelkästään ja tehnyt kaikenlaisia vuoristoratoja jotka voisi toimia (ainakin pelin asiakkaiden näkökulmasta) sekä tietty hieman yrittää tehdä jonkinlaisia rakennuksia ja puutarhaa miljöötä kaunistamaan. Parkitect:in ostanut myös vuosia sitten mutta sitä ei ole tullut sen alun jälkeen pelattua. Planet Coaster kiinnostaisi mutta vieläkään siitä ei ole DRM vapaata versiota GOG:ssa.

Vanha kunnon Rollercoaster Tycoon sarja (2 ja 3 osa). Hiekkalaatikko moodissa tullut pelailtua sitä pelkästään ja tehnyt kaikenlaisia vuoristoratoja jotka voisi toimia (ainakin pelin asiakkaiden näkökulmasta) sekä tietty hieman yrittää tehdä jonkinlaisia rakennuksia ja puutarhaa miljöötä kaunistamaan. Parkitect:in ostanut myös vuosia sitten mutta sitä ei ole tullut sen alun jälkeen pelattua. Planet Coaster kiinnostaisi mutta vieläkään siitä ei ole DRM vapaata versiota GOG:ssa.
Rollerit on kyllä jo legendaa, muistan kuinka pentuna olin ihan myyty niihin! Planet coaster on nykyaikasista varmaaki se paras. Tullut paljon pelattua, mutta mikään ei saa sitä samaa intoa mitä Rollerit joskus muinoin sai.

itse käyttäisin mielummin termiä Cozy Game, näistä peleistä, koska sellainen alagenre oikeasti jopa löytyy steamistä, missä juuri nämä tämän ketjun tyyliset pelit, mutta anyway tässä on loistava peli kyseiseen kategoriaan, kyseessä on siis Tiny bookshop missä ostat ja myyt kirjoja eri ympäristöissä, ympäristö vaikuttaa myös siihen että minkä genren kirjat siellä myy parhaiten esim merimaisemissa matkailu kirjat myy todella hyvin, mutta se mikä tekee tästä pelistä erityisen että sä olet oikeasti tässä kun joku kirjastotyöntekijä sä myyt tässä oikeita teoksia, eli kun myyt kirjoja niin sinun pitää usein suositella jotain kirjaa että asiakas etsii vaikka famous Fantasy epog, sillon tietenkin jos sinulla on hyllyssä Taru sormusten herraa ja Silmarillionia niin suosittelet niitä, tuossa vain yksi esimerkki, ja tosiaan noille suosituksilla on eri vaikeusasteita, olen itse opittunut peliä pelatessani hirveän määrän eri kirjoista. kun itse en ole koskaan ollut mikään kirjapersoona mutta uskoisin että kirja ihmiseen peli iskee vielä kahta kovemmin. Fantastinen peli kaikin puolin. steamissä peli tosiaan nauttii ihan extra kovaa suosiota ja on varmaan steamin user reviewin perusteella vuoden yksi parhaiten arvosteltuista peleistä, pelillä on siis overwhelming positive 97% ja 2016 eri arvostelua

Viimeksi muokattu:
Saako täällä keskustella tästä aiheesta yleisesti vai pelkästään kertoilla genreen menevistä peleistä? Itsellä on nääs sellainen tilanne että en taida tätä genreä juuri pelailla. Lähimmät vastaavat taitaisi olla ehkä Talos Principle ja muut puzzleilut. Sellainen "tekemällä tehty" tai muuten selvä "cozyily" on jäänyt melko vähiin.

Ja siis kun sanon "tekemällä tehty", niin nykyään näitä "cozy-pelejä" varmasti enemmän tehdään tarkoituksella eikä vahingossa, kuten aiemmin, kun joku peli vain on sopinut tällaiseen pelailuun.

Meneekö muuten Vampire Survivors tähän genreen? Sehän on vähän sellaista "automaattista" pelailua, mikä ei lopulta vaadi ihan mahdottomia. Toki se voi olla ajoittain hyvinkin hektinen mutta menisi kyllä rennollakin meiningillä.

Voisin toki asiaa googlaillakin mutta mikä sen "cozyn" sitten määrittää? Itse saan arkiset asiat unohdettua ihan jo Hell is Usin parissa vaikka se tarjoaa melko karua kuvastoa. Itselle menee siis "cozyna" melkein mikä tahansa peli, minkä parissa vain viihtyy. :D

Saako täällä keskustella tästä aiheesta yleisesti vai pelkästään kertoilla genreen menevistä peleistä? Itsellä on nääs sellainen tilanne että en taida tätä genreä juuri pelailla. Lähimmät vastaavat taitaisi olla ehkä Talos Principle ja muut puzzleilut. Sellainen "tekemällä tehty" tai muuten selvä "cozyily" on jäänyt melko vähiin.

Ja siis kun sanon "tekemällä tehty", niin nykyään näitä "cozy-pelejä" varmasti enemmän tehdään tarkoituksella eikä vahingossa, kuten aiemmin, kun joku peli vain on sopinut tällaiseen pelailuun.

Meneekö muuten Vampire Survivors tähän genreen? Sehän on vähän sellaista "automaattista" pelailua, mikä ei lopulta vaadi ihan mahdottomia. Toki se voi olla ajoittain hyvinkin hektinen mutta menisi kyllä rennollakin meiningillä.

Voisin toki asiaa googlaillakin mutta mikä sen "cozyn" sitten määrittää? Itse saan arkiset asiat unohdettua ihan jo Hell is Usin parissa vaikka se tarjoaa melko karua kuvastoa. Itselle menee siis "cozyna" melkein mikä tahansa peli, minkä parissa vain viihtyy. :D

Cozy Game kategoriaan kuuluu esim kaikki Farming simut, Paliat, Stardew valleyt ja muut ja yleensä semmoiset pelit mitkä ei vaadi pelaajalta hirveesti, itse siis tulkisen niin että cozy gamet on ajantappo pelejä jotka ei vaadi pelaajalta hirveästi ajattelua.

tässä on tosiaan miten Cozy game on kiteytetty

Cozy game peli, joka painottaa rentouttavaa, stressitöntä ja usein hidastempoista pelaamista. Sen tarkoitus on tarjota pelaajalle turvallinen, miellyttävä ja usein eskapistinen kokemus — eräänlainen digitaalinen "hyvän olon paikka".

on peli, joka painottaa rentouttavaa, stressitöntä ja usein hidastempoista pelaamista. Sen tarkoitus on tarjota pelaajalle turvallinen, miellyttävä ja usein eskapistinen kokemus — eräänlainen digitaalinen "hyvän olon paikka".

Cozy Game kategoriaan kuuluu esim kaikki Farming simut, Paliat, Stardew valleyt ja muut ja yleensä semmoiset pelit mitkä ei vaadi pelaajalta hirveesti, itse siis tulkisen niin että cozy gamet on ajantappo pelejä jotka ei vaadi pelaajalta hirveästi ajattelua.

tässä on tosiaan miten Cozy game on kiteytetty

Cozy game peli, joka painottaa rentouttavaa, stressitöntä ja usein hidastempoista pelaamista. Sen tarkoitus on tarjota pelaajalle turvallinen, miellyttävä ja usein eskapistinen kokemus — eräänlainen digitaalinen "hyvän olon paikka".

on peli, joka painottaa rentouttavaa, stressitöntä ja usein hidastempoista pelaamista. Sen tarkoitus on tarjota pelaajalle turvallinen, miellyttävä ja usein eskapistinen kokemus — eräänlainen digitaalinen "hyvän olon paikka".

Oon itse tottunut käyttämään genrestä sanaa wholesome, mutta nykyään taidetaan kyllä puhua myös cozy-peleistä.

Tarkastin termin määritelmän Wikipediasta https://en.wikipedia.org/wiki/Cozy_game ja minun mielestäni wholesome/cozy/hyvän mielen pelin ehkä tärkein ominaisuus on väkivallattomuus. Tietty nuo mainitsemasi rentouttava, stressitön ja hidastempoinen ovat myös hyvän mielen pelien tunnusmerkkejä.

Oon itse tottunut käyttämään genrestä sanaa wholesome, mutta nykyään taidetaan kyllä puhua myös cozy-peleistä.

Tarkastin termin määritelmän Wikipediasta https://en.wikipedia.org/wiki/Cozy_game ja minun mielestäni wholesome/cozy/hyvän mielen pelin ehkä tärkein ominaisuus on väkivallattomuus. Tietty nuo mainitsemasi rentouttava, stressitön ja hidastempoinen ovat myös hyvän mielen pelien tunnusmerkkejä.
Itse pidän tuota wholesome-sanaa parempana siihen yhteyteen, miten tämän ketjun avasit. Cozy on jossain määrin rajatumpi termi ja se kuvaa usein sellaista mitä Suomessa sanoisimme kodikkaaksi. Ymmärsin, että ajattelet asiaa nimenomaan tuon hyvän mielen näkökulmasta.

Viimeksi muokattu:
Itse pidän tuosta wholesome-sanaa parempana siihen yhteyteen, miten tämän ketjun avasit. Cozy on jossain määrin rajatumpi termi ja se kuvaa usein sellaista mitä Suomessa sanoisimme kodikkaaksi. Ymmärsin, että ajattelet asiaa nimenomaan tuon hyvän mielen näkökulmasta.
Kävin Steamin puolella kurkkaamassa millaisia pelejä löytyi tagin "cozy" alta. Niin siellä oli kyllä aika pitkälti samoja pelejä, jotka lajittelisin myös "wholesome"-tagin alle. Mutta ehkä on parempi vaan puhua hyvän mielen peleistä!

Nämä cozy game pelit on kyllä aina välillä tarpeen. Varsinkin, jos elämässä tai maailmassa on stressaava tilanne meneillään, niin tämä genre on se johon tulee helposti tartuttua. Esim. Koronan kotiineristysaikoina Animal Crossing oli ihan parasta. Tai yhdessä töiden osalta stressaavammassa vaiheessa pelailin paljon Two point hospital:ia (jonka itse koen kuuluvan cozy game genreen, mutta tästä voi olla varmaan eri mieltäkin).

Viime vuosina lemppari cozy game, joka on jäänyt mieleen, on indiepeli Unpacking. Aivan mahtavaa rentoutumispuuhaa puuhaa. Pelissä puretaan muuttokuorman tavaroita ja asetella niitä paikoilleen.

Viimeksi muokattu:
Nämä cozy game pelit on kyllä aina välillä tarpeen. Varsinkin, jos elämässä tai maailmassa on stressaava tilanne meneillään, niin tämä genre on se johon tulee helposti tartuttua.
Vähän asian vierestä, mutta minulla on Oura sormus, joka mittaa stressiä asteikolla huonoimmasta tilasta parhaimpaan, stressaantunut, valmiustilassa, rentoutunut ja palautunut. Usein pelisession jälkeen Oura sormus ihmettelee, että sinulla oli tänään paljon palauttavaa aikaa, mistä tämä mahtaa johtua? Laitoin Ouraan oman tägin, digitaaliset pelit, jota käytän aina silloin kun pelaaminen aiheuttaa stressistä palautumista ja Oura kysyy että mistä johtuu. Esim. Eilen oli pitkä sessio No Man's Skytä ja nukkumaan mennessä Oura sanoi että sinulla oli normaalia enemmän palauttavaa aikaa, 2h 30min, että mistä johtuu. No Man's Sky creative moodissa voidaan laskea Cozy peliksi.

Tämän vuoden puolelle olen huomannut, että golf peli PGA Tour 2K25 on tarjonnut itselleni tälläistä rentoa hyvän mielen pelaamista ja samalla se pallon lyöminen kohti reikää on koukuttavaa puuhaa. Se on ollut jonkinlaista terapiaa.

Aikoinaan indiepelit Stardew Valley, TOEM ja Tchia ovat ainakin itselleni ollut rentouttavia ja miellyttäviä kokemuksia. Onhan niitä varmaan ollut muitakin. Tuo yllä mainittu Unpacking sen sijaan oli stressaavaa kokemus, vaikka sinäänsä ihan hyvä peli.

Pelit kuten Snowrunner, Minecraft, No Mans Sky, Farming Simulator ja PowerWash Simulator tarjoavat välillä rentoutusta, mutta toisinaan ne voivat myös olla stressaavia kokemuksia. Varsinkin, jos niitä rupeaa vähän liikaa pelailemaan tietyn ajanjakson aikana. Vaihtuu se rentoutuminen enemmän suorittamiseen.

Ylös Bottom